Zeeuw laat paarden loslopen door centrum, tot ongenoegen van gemeente

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 11:47

Maar om het na 6 jaar ineens aan te gaan pakken is toch bijzonder?
Waarom is het zolang gedoogd, ook toen was het gevaarlijk. Nu heeft hij toch al redelijk bewezen dat het relatief veilig is.

Ga het met mijne niet proberen, ook niet na het zien van dit filmpje.
Niet vanwege schrikacties maar vanwege het feit dat die op eigen houtje de omgeving gaat verkennen en bij iedereen langs gaat voor een aai.

elnienjo

Re: Zeeuw laat paarden loslopen door centrum, tot ongenoegen van gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 12:01

In Oostenrijk lopen de koeien los op de weg, zonder begeleiding. We komen steeds verder van de natuur te staan door dit soort dingen te willen verbieden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 12:04

Nou, ik zie t al gebeuren dat de koninklijke stallen de deuren openzet ... :')

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 12:44

Je zou willen dat de meeste honden zo goed zo luisteren...

elnienjo schreef:
In Oostenrijk lopen de koeien los op de weg, zonder begeleiding. We komen steeds verder van de natuur te staan door dit soort dingen te willen verbieden.

Niet alleen Oostenrijk, er zijn in Europa veel meer regio's waar het normaal is. Om over buiten Europa nog maar te zwijgen.
In New Forest in Engeland lopen de ponies vrij rond ook in sommige kleine dorpjes en het grootste deel daarvan is half wild. Tenminste ruim 15 jaar geleden was dat nog zo en ik kan me niet voorstellen dat dat veranderd is.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 12:57

[/quote]

Mensen moeten eens stoppen om overal bang voor te zijn; ze stappen zonder probleem in een auto om deel te nemen aan het steeds gevaarlijker wordende verkeer en 2 pony's zijn ze bang voor.........relativeren![/quote]

dit dus! Leven en laten leven!

Daarbij als je alles zeker wilt weten/veilig wilt stellen kun je er beter direct een eind aan maken, dan weet je zeker dat er niks onverwachts meer voor je komt.
Durf toch te leven en doe waar je blij van wordt!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:06

Nou mensen, hup, al het vee op straat!
Honden los erbij, kinderen ertussen.. huppekee

Oh, wel een goede reden om alle stadscentra en dorpskernen autovrij te maken...

:+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:10

Rex_Rolfo schreef:
Elisa2 schreef:
Hmja, snap beide kanten..de man met zijn goed luisterende paarden en zo te zien hebben ze wel halsters en touwen om zodat hij ze gelijk kan pakken. En de andere kant..als het mis gaat, gaat het waarschijnlijk goed mis..er is alleen geen garantie dat dat ook niet gebeurd als ze aan een touw lopen.

Als het echt mis gaat (straaljager door de geluidsbarrière, dat soort dingen) helpt een halstertouw (hamstertouw?) ook niet. Ik heb wel eens een eigenwijze pony aan een touw gehad, ik zei we gaan links, pony zei we gaan rechts. We gingen rechts ^)

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, een handig persoon die op tijd ingrijpt kan vaak toch wel voorkomen dat een paard aan de kletter gaat.

In Nederland wordt het wel steeds drukker met mensen en verkeer..dat is wel iets om rekening mee te houden. Ik wil ook het liefst roepen, leven en laten leven want ik vind het leuk. Maar feit blijft wel dat er risico's aan blijven zitten sowieso met dieren in het verkeer.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:56

Cer schreef:
Nou mensen, hup, al het vee op straat!
Honden los erbij, kinderen ertussen.. huppekee

Oh, wel een goede reden om alle stadscentra en dorpskernen autovrij te maken...

:+

Ik zie een volgende boerenprotest al aankomen... :D

Koeien een rode zakdoek om en hop door de kern heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 14:01

Ik houd van mensen die buiten de lijntjes kleuren <3 . Dit zou ook zo iets voor mij kunnen zijn. Echter hebben mijn paarden iets te vaak bananen in de oren, dus zou dit nu niet doen. Denk dat deze meneer heel goed kan inschatten of dit wel of niet verantwoord is. De paarden zijn verder niemand tot last. En het is blijkbaar niet verboden.
Genieten dan toch <3

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 14:17

Prachtig :j , zoiets kan alleen op het platteland, in een drukke stad zou hij het ook heus niet doen en ook niet op echt drukke plekken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 14:22

DuoPenotti schreef:
Ik vind zoiets een beetje dubbel.

Deze paarden luisteren beter dan menig hond en lopen door een dorpje waar niets te doen is.

Maar ik zie ook wel eens foto's en filmpjes van meiden die het zó enorm stoer vinden hun paard los te laten in het bos, met Kijk! die van mij eens goed afgericht zijn. Ja tot er een mountainbiker de hoek om komt gevlogen en het paard aan de kletter gaat en een ongeluk veroorzaakt.
Dan denk ik doe normaal, dat is stoer genoeg.

En ja dat is hier natuurlijk ook. Het is mooi, totdat het toch een keer fout gaat.
Ook al is het dan de schuld van de ander, zonder de paarden vast te houden trek je dan al snel aan het kortste eindje.

En toch gaat het dan vaak alsnog mis. Mensen met paarden die van alles schrikken of er zelfs vandoor gaan, houden vaak hun paard ook niet aan een touwtje.

Mensen zouden wat meer moeten leren over het samenwerken met paarden en wederzijds vertrouwen. Waar wederzijds echt the key word is.

Wij hebben nooit problemen met ander verkeer, laag overkomende leger heli's, luchtballonnen etc. Waar ik genoeg mensen stuiterend door het bos heb zien gaan met strenge bitten, hulpteugels en andere toestanden..........

De reactie van mensen op deze man, zegt eigenlijk al genoeg hoeveel men niet kan en weet, dat dit bijzonder is of voor sommigen zelfs eng. Waar het voor deze man heel normaal is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 14:27

ElCid schreef:
n de provincie Groningen, ging een oudere boer dagelijks met zijn paard om de koeien te melken die een aantal km verderop stonden; de boer zat op de bok te slapen en het paard liep rustig naar de wei en stopte daar.

Hier gingen de boeren vroeger met hun paarden een pint drinken in het café.
Soms was het dan net een pintje te veel en die paarden brachten de boer probleemloos naar huis. :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 14:29

superpony schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik vind zoiets een beetje dubbel.

Deze paarden luisteren beter dan menig hond en lopen door een dorpje waar niets te doen is.

Maar ik zie ook wel eens foto's en filmpjes van meiden die het zó enorm stoer vinden hun paard los te laten in het bos, met Kijk! die van mij eens goed afgericht zijn. Ja tot er een mountainbiker de hoek om komt gevlogen en het paard aan de kletter gaat en een ongeluk veroorzaakt.
Dan denk ik doe normaal, dat is stoer genoeg.

En ja dat is hier natuurlijk ook. Het is mooi, totdat het toch een keer fout gaat.
Ook al is het dan de schuld van de ander, zonder de paarden vast te houden trek je dan al snel aan het kortste eindje.

En toch gaat het dan vaak alsnog mis. Mensen met paarden die van alles schrikken of er zelfs vandoor gaan, houden vaak hun paard ook niet aan een touwtje.

Mensen zouden wat meer moeten leren over het samenwerken met paarden en wederzijds vertrouwen. Waar wederzijds echt the key word is.

Wij hebben nooit problemen met ander verkeer, laag overkomende leger heli's, luchtballonnen etc. Waar ik genoeg mensen stuiterend door het bos heb zien gaan met strenge bitten, hulpteugels en andere toestanden..........

De reactie van mensen op deze man, zegt eigenlijk al genoeg hoeveel men niet kan en weet, dat dit bijzonder is of voor sommigen zelfs eng. Waar het voor deze man heel normaal is.

en ik denk dat het nog vaker mis gaat als mensen dat touwtje weg laten :P
Want een heleboel houden hem daardoor juist wel....

dat er mensen bestaan die totaal geen overwicht over hu paard/hond/kinderen hebben...tja, dat is een feit.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 14:31

Wat ik alleen niet snap is dat ze zouden gaan steigeren "enzo" als ze schrikken en niet los lopen, maar ze schijnbaar ook voor de kar lopen :')

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 14:36

Mooi figuur, relaxte paarden.... ik kan hiervan genieten :-D

Ik denk inderdaad dat stedelijke mensen zoiets eng vinden.... maar ook paardeneigenaren die een beetje bang zijn voor hun eigen dier en nooit het erf af komen verfoeien vaak dit soort zaken.
Maar hey... niet iedereen is een poepbroek, en sommige paarden luisteren gewoon....

Lekker dat daar nog ruimte en rust is... hoop dat men deze man lekker met rust laat

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 14:37

Ik denk het juist niet.

De ongelukken die nu gebeuren zie je bij mensen die hun paard krampachtig vasthouden, rijden met toestanden en nog stuiteren.

De mensen die het touwtje loslaten zijn al op ene hele andere manier bezig.

Onze paarden gaan er nooit vandoor en heb ook weleens met iemand samen gereden die opeens wegschoot.

Ik heb ze weleens in de polder langs het fietspad laten grazen en dan los gezet, omdat toen 4 vasthouden onzin was. Gaan ze, gaan ze toch wel.......
En nog zet ik ze naast het huis op een brede grasstrook waar ze gewoon netjes blijven, terwijl ik ook zie dat een ander nog niet van ene wei naar andere wei kan lopen zonder dat ze gaan trekken en weer overal los lopen.

Het is echt een mind set. Niemand heeft controle en niks gaat helpen. Maar de manier van samenwerken en trainen kan het verschil maken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 14:38

Stedelijke mensen die iets eng vinden?

Hoe komen we van 'man krijgt boete omdat hij iets doet wat niet mag' bij 'stedelingen die iets eng vinden'....

Ik meende dat het simpelweg om een regel ging dat men een paard niet los op de openbare weg mag laten lopen (wat op zich niet een heel verkeerde regel is denk)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 14:45

Wat een rare conclusies worden hier getrokken zeg :))

Ik heb ook nog nooit achter mijn paard aan gesurft met wandelen. Woon ook niet in de stad en mijn paarden zijn fijn braaf.
Maar zie het nut niet zo van om te bewijzen, kijk die van mij eens braaf zijn.
Nu geloof ik niet dat dat bij die man de reden is, maar 9 van de 10 keer wel bij andere.
En van mij mag die man zo blijven wandelen hoor, ik zal er niet mee zitten.
Net als de pennys die ze los laten lopen. Ze gaan hun gang maar.
Maar nee ik vind het niet slim.
En dan kun je zeggen het mag volgens de wet, ik denk toch als het mis gaat en er raakt iemand invalide dat het toch een nare zaak word.
Ook al kan het ook gebeuren met een dik vet scherp bit.... ben toch benieuwd hoe er door dan een rechter tegenaan gekeken word.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 14:45

Cer schreef:

Hoe komen we van 'man krijgt boete omdat hij iets doet wat niet mag' bij 'stedelingen die iets eng vinden'....

Ik meende dat het simpelweg om een regel ging dat men een paard niet los op de openbare weg mag laten lopen (wat op zich niet een heel verkeerde regel is denk)

Als vee niet los over de openbare weg mag lopen, kan je geen kuddes koeien, schapen, etc. over de weg van a naar b drijven. Komen bv ook de schaapherders in de problemen. Controle zover als mogelijk is hier bewezen, en tegen de wet was het al niet. Ze lopen ook niet zonder toezicht, eigenaar is er bij.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 14:48

Cer schreef:

Omdat toen wij een zaak hadden in Amsterdam in een grote straat, wij eerst de stoep hadden, toen veel fietsers, de auto's, de trambaan waar ook taxi's F1 stijl reden, dan weer auto's en fietsers voor je weer de stoep hebt.
Als je dat voor je ziet als "gewoon" kan je je niet voorstellen dat iemand door het verkeer gaat met 2 loslopende paarden.

Waar in buitengebied het heel anders gaat.

Hier worden paarden naast de auto naar een wei gebracht bijv. Heb dat met mn 2 vorige ruintjes ook gedaan en niemand die dan denkt; ow jee, pas op, want.......Mensen zien het, houden rekening met elkaar of gaan even opzij.

Toen ik in de stad woonde en speelde, moest ik goed opletten van mn ouders. Waar hier kinderen lekker op straat gaan en mensen er meer vanuit gaan dat de rest wel oplet. Dat is een stukje angst en extra ogen die je meekrijgt in opgroeien.

Mensen halen hier ook niet de hond van de weg en nemen de tijd als ze in de weg lopen. Ik krijg ene hartverzakking als dat gebeurt. Onze honden kunnen dus ook het erf niet af en de katten ook niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 14:50

je mag in veel plaatsen ook je hond niet los laten lopen, en je kind moet je ook in de gaten houden.

Ik ben aan het googlen maar ik kan geen regel vinden zo snel. Het komt ook niet zo vaak voor denk ik.
Maar 'vanwege verkeersveiligheid' je paard niet los laten lopen lijkt mij op zich geen verkeerde regel.

Koeien die los op een weg lopen, zorgen soms ook voor een chaos (uit een weiland gebroken ofzo). Geen idee of je dit wat deze man doet, kan vergelijken met een schaapsherder en of Colijnsplaat schaapsherders of andere kuddes wel toestaat...
Als ze hier schapen / koeien verwijden doen ze dat trouwens nooit met maar 1 persoon. Maar goed, dit is dan ook de randstad he, wij zijn niks gewend :+

Ik reed ook met mijn paard door de haagse binnenstad tijdens de Haagse paardendagen. Of ik ging door de wijken even thuis op visite.
Maarrrrr het gaat niet om míj in dit verhaal.. (dat is altijd lastig aan dit soort situaties, want bij pietje gaat het wel goed, maar bij klaasje kan het helemaal verkeerd gaan. En als het paard dan onder een auto ligt te dweilen, ja, wat dan? )

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 14:52

Paarden naast de auto naar de wei gebracht?
Lees ik dat echt goed?

Ik woon mijn hele leven al landelijk en dat heb ik nog nooit gezien.
Naast de fiets wel, maar niet naast een auto.

Daarnaast als je dat hier zou doen dan kan er geen verkeer meer langs.
Als wij hier een auto tegenkomen moeten we beide al met de linker wielen in de berm.
Daar zou ik niet graag nog een paard tussen willen hebben.

Kom je een trekker oid tegen ga je bij een inham van een akker even stil staan.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 14:58

ik vind het meer te vergelijken met rijden met een neckrope eigenlijk. de paarden hebben een halster en touw dus als ze niet stoppen bij een oversteekplaats zijn zo te pakken, maar echt controle is er niet. bij een neckrope schat ik dat hetzelfde in, een paard in paniek zul je ook niet onder controle hebben met enkel een touwtje rond de nek? bij beide gaat toch eerst training aan vooraf (in dit geval stemcommando's bij neckrope de stuurcommando's) voordat je het verkeer in gaat.

ik snap de klachten echter ook, ik heb er zelf een hekel aan als jonge kinderen op fietsjes vlak langs mijn auto gaan want die slingeren en kunnen makkelijk schade maken, bij een loslopend paard kan makkelijk hetzelfde gebeuren en dat is ms ook de reden waarom er nu na 6 jaar klachten komen? toch schade ontstaan door een kapotte spiegel misschien? (ik heb geen idee hoor dat is maar een hersenspinsel!)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 15:02

Neckrope vind ik persoonlijk anders.
Dan ben je er meteen bij. Je hoeft niet eerst naar je paard toe te lopen om hem vast te pakken, je kan direct ingrijpen.
En een paard in paniek hou je ook niet met een bit tegen.

In echte paniek hou je niets, nee ook niet met dat touwtje.
Maar veel paarden zijn heel veel fases voor die paniek wel prima te houden als je hem vast hebt.
En dus direct kan ingrijpen door gewoon net wat druk te plaatsen, op de juiste plek bij het paard te staan dat hij daar wel bij je wil blijven.
Ipv 10 meter achter je.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 15:05

DuoPenotti schreef:
Paarden naast de auto naar de wei gebracht?
Lees ik dat echt goed?

Ik woon mijn hele leven al landelijk en dat heb ik nog nooit gezien.
Naast de fiets wel, maar niet naast een auto.

Daarnaast als je dat hier zou doen dan kan er geen verkeer meer langs.
Als wij hier een auto tegenkomen moeten we beide al met de linker wielen in de berm.
Daar zou ik niet graag nog een paard tussen willen hebben.

Kom je een trekker oid tegen ga je bij een inham van een akker even stil staan.

Ja hoor. Deden we al toen we hier 11-14jr geleden al woonden al met 2 ruintjes naast de auto en mijn buurmeisje doet het al misschien al 10jr zo elke dag. En zo zijn er meer.

Ken ook mensen die een quad gebruiken.

Op de veluwe werd een draadje gespannen en gingen de koeien van a naar b en stonden de auto's netjes te wachten.

Het gaat ook om waar het kan. Deze man schat in dat het daar kan en doet het dus al 6jr zo. Hier kunnen we dus zo over de, vrij rustige, straat. En als er een trekker aan komt, moet die dus even wachten of opzij.