Stikstofplan baart paardenhouders zorgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 08:06

idinn schreef:
Het is maar goed dat bokt geen waarschuwing zet bij elke post met complot/waanideeën.. ze zouden flink veel werk hebben dan :=

Volgens mij zou elke boer het prima vinden om de helft van zijn dieren te gaan houden én daarvoor wél eerlijk betaald te worden. Maar ja, daar zitten de groot geldverdieners op eind van de keten natuurlijk niet op te wachten. Dat kost ze tenslotte veel geld.

Ik denk ook dat als een boer hetzelfde zou blijven verdienen dat deze er geen problemen mee heeft.
Het gaat hier trouwens niet over boeren maar over de paardenhouderij. En de zorgen dat de overheid ook metmpaardenhouderij begint.

En dat wanneer je zodra je je maar kritisch uitlaat over de huidige gang van zaken je gelijk als complotdenker of iemand met waanideeën neer gezet wordt stoort mij. Het zijn eisen die vanuit Brussel gedicteerd worden. Daarbij houdt Brussel 0,0 rekening met het feit dat Nederland een veel grotere dichtheid met bebouwing, vruchtbare grond, industrie en inwoners heeft.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 08:26

idinn schreef:
Het is maar goed dat bokt geen waarschuwing zet bij elke post met complot/waanideeën.. ze zouden flink veel werk hebben dan :=

Volgens mij zou elke boer het prima vinden om de helft van zijn dieren te gaan houden én daarvoor wél eerlijk betaald te worden. Maar ja, daar zitten de groot geldverdieners op eind van de keten natuurlijk niet op te wachten. Dat kost ze tenslotte veel geld.

Idd, ze willen best meedenken, maar zullen hun hypotheek/ leningen die gedaan zijn om aan eerdere regelgeving te voldoen wel moeten afbetalen.

Dat gaat niet lukken met nieuwe investeringen, minder vee en dezelfde liter / kilo-prijzen.

@loretta, sommige paardenhouderijen hebben vergunningen voor 20 en er lopen er toch een (behoorlijk) paar meer. Zolang niemand uit de omgeving klaagt, was er (tot april 2021) geen haan die er naar kraait.

Een boer heeft een vergunning voor 60 koeien.... Oh nee, brief in de bus, je mag er toch maar 20 houden.

Beiden komen niet weg met hun investeringen als ze vee moeten verminderen, maar hebben een ander uitgangspunt.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 08:35

idinn schreef:

Mischien maar eens over nadenken dan. Bewijs maar dat het een complot is. Als er zoveel posts op bokt zijn.
Zegt ook weer wat

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 08:41

Santos_05 schreef:
@loretta, sommige paardenhouderijen hebben vergunningen voor 20 en er lopen er toch een (behoorlijk) paar meer. Zolang niemand uit de omgeving klaagt, was er (tot april 2021) geen haan die er naar kraait.

Een boer heeft een vergunning voor 60 koeien.... Oh nee, brief in de bus, je mag er toch maar 20 houden.

Beiden komen niet weg met hun investeringen als ze vee moeten verminderen, maar hebben een ander uitgangspunt.

Precies dat dus. En zo wordt alles moeilijker, moeilijker en moeilijker.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 09:04

OleJon schreef:
idinn schreef:

Mischien maar eens over nadenken dan. Bewijs maar dat het een complot is. Als er zoveel posts op bokt zijn.
Zegt ook weer wat

Dat zegt helemaal niks, er zijn zat mensen die denken dat de aarde plat is. Is dat dan ook maar waar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 09:16

Weten jullie wat wel helpt. Consuminderen. Niet elke jaar 6x met vakantie, niet ik ben op zoek naar een quooker want dat is zo makkelijk een gewone waterkoker functioneert ook, weer een nieuw setje voor mijn paard, de meubels zijn 5 jaar oud tijd voor nieuwe, keuken is niet mijn kleur dus hup eruit, ik wil al mijn deuren, ramen, verlichting alles digitaal kunnen aanpassen=aan/uit/dimmen, elke 2 jaar mijn smartphone vervangen. Doe wat langer met je kleding of ga naar een tweedehands. En al die zg ecologisch verantwoorde kledingmerken }>
Heb er nog wel een paar hoor.
Dit zijn slechts kleine voorbeelden maar kunnen veel verschil maken.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 09:17

Dat zegt helemaal niks, er zijn zat mensen die denken dat de aarde plat is. Is dat dan ook maar waar?[/quote]

Ach ja Co2 budget was ook een complot.
Maar nu Barbara Baarsma er over sprak is er veel kritiek.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 09:24

Morganlefay schreef:
Weten jullie wat wel helpt. Consuminderen. Niet elke jaar 6x met vakantie, niet ik ben op zoek naar een quooker want dat is zo makkelijk een gewone waterkoker functioneert ook, weer een nieuw setje voor mijn paard, de meubels zijn 5 jaar oud tijd voor nieuwe, keuken is niet mijn kleur dus hup eruit, ik wil al mijn deuren, ramen, verlichting alles digitaal kunnen aanpassen=aan/uit/dimmen, elke 2 jaar mijn smartphone vervangen. Doe wat langer met je kleding of ga naar een tweedehands. En al die zg ecologisch verantwoorde kledingmerken }>

Alle kleine beetjes helpen, maar zo lang de F1 de hele wereld over reist met nu enorme teams en de stadions in quatar airco hebben is het een druppel op een gloeiende plaat.
Alleen de ondersten uit de samenleving mogen de ellende opvangen, dat klopt toch niet?
Minder vliegen? Schiphol liet lege vliegtuigen vertrekken om aan hun quotum te blijven voldoen.

Het is veel groter dan wij als individu kunnen behelpen. Het probleem zit veel hogerop. En de grootste vervuiler zijn wij zelf al, door met zoveel te zijn. Daar gaat het mis.
Dat is combinatie met compleet wanbeleid.
De boeren moeten hier weg, en dan hebben we een deal met Canada voor vlees. Die koeien schijten ook en dan moet het vlees ook nog 5000 km vervoerd worden. Lekker handig.

Anoniem

Re: Stikstofplan baart paardenhouders zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 09:47

Hee ik had het over onszelf he. En ik weet al een flinke tijd dat dat we met teveel zijn. En ik eet zoveel mogelijk wat hier uit de buurt komt.
Weet je als de Eyjafjallajökull boe zegt vliegt er niets meer behalve vulkaan as }>

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 10:08

OleJon schreef:

Dat zegt helemaal niks, er zijn zat mensen die denken dat de aarde plat is. Is dat dan ook maar waar?
[/quote]

Ach ja Co2 budget was ook een complot.
Maar nu Barbara Baarsma er over sprak is er veel kritiek.[/quote]

Een non antwoord omdat je weet dat het kant nog wal slaat wat je zei.

Dat barbara een idee opgooit in een show maakt het nog geen uitgevoerd plan. Al werd het uitgevoerd maakt nog niet dat er een complot uitkomt. Dan kunnen we elk idee wel een complot noemen.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 10:27

eilleen333 schreef:
Morganlefay schreef:

Alle kleine beetjes helpen, maar zo lang de F1 de hele wereld over reist met nu enorme teams en de stadions in quatar airco hebben is het een druppel op een gloeiende plaat.
Alleen de ondersten uit de samenleving mogen de ellende opvangen, dat klopt toch niet?
Minder vliegen? Schiphol liet lege vliegtuigen vertrekken om aan hun quotum te blijven voldoen.

Het is veel groter dan wij als individu kunnen behelpen. Het probleem zit veel hogerop. En de grootste vervuiler zijn wij zelf al, door met zoveel te zijn. Daar gaat het mis.
Dat is combinatie met compleet wanbeleid.
De boeren moeten hier weg, en dan hebben we een deal met Canada voor vlees. Die koeien schijten ook en dan moet het vlees ook nog 5000 km vervoerd worden. Lekker handig.

Helemaal waar wat je zegt en inderdaad het voelt misschien als een druppel op een gloeiende plaat, maar als iedereen er nou eens een gewoonte van maakt om te minderen en dit ook doorgeeft aan hun vrienden en/of kids, dan is er over een tijdje zeker wel een verandering. Zeker als je kijkt naar een generatie verder en dat zet wel zoden aan de dijk.
Ik vind het wel jammer dat mensen zich vaak de "ondersten" uit de samenleving voelen, er zijn geen ondersten. Zolang wij met z'n allen die F1 kijken en zolang wij het allemaal steunen, wordt het mogelijk gemaakt. Die "ondersten" zijn wel degene die het blijven financieren. Misschien kijk je het niet, maar misschien is je bank of je bedrijf wel een sponsor van de F1? Om maar even wat te noemen. Het voelt misschien als onmacht, maar mensen hebben zeker heel veel macht.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 10:32

Loretta schreef:
Bij nieuwsuur zat de directeur van Greenpeace.
Volgens hem was het al 5 over 12 en is 2030 veel te laat en moet er voor 2025 al een reductie plaatsvinden want anders zouden sommige natuurgebieden omvallen.

Ik weet niet wat ik me er bij voor moet stellen als natuurgebieden door het stikstofprobleem "omvallen"
Moeten we dan aftikken bij Brussel soms? En als zo'n gebied dan toch eenmaal is omgevallen kunnen we dan stoppen met het te beschermen omdat het toch kapot is? Ik ben wel heel benieuwd met wat hij bedoelt met natuurgebieden die "omvallen"

Dan moeten al helemaal al die megalomane bouwplannen van tafel want daar waar de boer moet verdwijnen komt beton voor in de plaats. Bovendien met dreigende hongersnood overal is het zaak zelf zuinig te zijn op alle voedselproductie die we hier in eigen land hebben. Straks worden we ook op dat punt nog afhankelijk van t buitenland.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 10:47

Consuminderen kan werken als we bij onszelf beginnen en dat ook volhouden ipv naar anderen te kijken.

Andere landen doen het anders/beter/slechter, maar dat zijn landen waar gemiddeld een stuk minder mensen per km2 wonen, omdat er onherbergzame natuur is.

Terug naar de stikstof regeling voor paarden, voor elke ondernemer is het erg, want je bouwt een bedrijf op met bepaalde vergunningen die verstrekt zijn door de overheid. Deze regels kunnen niet ineens aangepast worden ga maar xxxx stuks vee minderen.
Welk paard, koe, varken breng je dan naar de slacht / ga je verkopen, maar aan wie, want de hele markt moet minderen?
Wat voor pensionhouders inhoud, geen nieuwe klanten komende jaren, dus geen investeringen?
Voor fokkers, geen aanwas aanhouden komende jaren, dus geen toekomst?
Maneges krimpen in omdat oude paarden niet vervangen worden?

Of zullen paardenhouderijen zoveel draagkracht/vermogen hebben dat ze toch kunnen investeren in stikstofbeperkende maatregelen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 10:48

("quote verkloot")
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 07-08-22 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:01

Technisch gaat er iets mis.

Ik heb een braaf verhaal 10x niet geplaatst.

Over dat in Drenthe de kurk van de economie toerisme is.
Dat Brussel geen dictator is, maar dat we het zelf hebben afgesproken.

Dat grenzen trekken iets arbitrairs heeft en dat Duitsland als geheel minder stikstof problematiek heeft.

En dat ik het riedeltje wat zat wordt.
Veel boeren zitten helaas vast in een ratrace 'en dit kan er niet meer bij'. :(:)
De logische oplossing is stoppen met de ratrace - en dat kan.
(En voor wie wil: stoppen met het bedrijf zou ook kunnen.)

En nog het één en ander, maar ik heb geen zin meer om het wéer allemaal in te typen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:15

Janneke2 schreef:

"We" hebben helemaal niks afgesproken ( in "we" als het volk), maar "ze" onze fijne (r)overheid heeft van alles afgesproken met een groep mensen die niet gekozen zijn en alleen maar adviezen zouden geven...... Maar het overgrote deel van onze belastingcenten gaat naar die lui en daarbij gaan ze ons nu ook nog, verstrekkende, regels opleggen, dus Brussel gedraagt zich wel als een dictator! Zoek maar eens op wat mevr. van der Leyen ons allemaal oplegt.
https://www.youtube.com/watch?v=2EVNIo78XOw

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:20

ElCid schreef:
Janneke2 schreef:

"We" hebben helemaal niks afgesproken ( in "we" als het volk), maar "ze" onze fijne (r)overheid heeft van alles afgesproken met een groep mensen die niet gekozen zijn en alleen maar adviezen zouden geven...... Maar het overgrote deel van onze belastingcenten gaat naar die lui en daarbij gaan ze ons nu ook nog, verstrekkende, regels opleggen, dus Brussel gedraagt zich wel als een dictator! Zoek maar eens op wat mevr. van der Leyen ons allemaal oplegt.
https://www.youtube.com/watch?v=2EVNIo78XOw

Eens. En Nederland verdomt het telkens om te veto-en.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:23

Brainless schreef:
ElCid schreef:
Jammer genoeg weten veel mensen niet dat stikstof juist voor vergroening zorgt

Yep.. grassen en brandnetels groeien prima op NH3, maar helaas vele andere planten dus niet en door te veel aan NH3 worden veel planten door oa brandnetels en bramen overwoekert en verdwijnen zo veel inheemse planten incl de insecten die die planten nodig hebben.

Ook ontkalkt NH3 de grond waardoor de planten minder kalk bevatten en er vogels geboren worden met slechte botten omdat de zaden/bessen van die planten te weinig kalk bevatten.

Je kunt je ook vragen waarom in gebieden van natuurorganisaties vooral het Jakobskruiskruid welig tiert...

Als je kijkt naar Oostvaardersplassen is dat zo ongeveer het enige wat er nog groeit. Naast pitriet misschien.

Ik denk dat ik dan liever door boeren beheert kruidengrasland en natuurland heb en bouwland met flinke strook akkerrand bloemen rondom...

Er valt met hulp van boeren echt nog heel veel te verbeteren. Zonder dat je ze weg pest of onteigend.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:34

Citaat:
Je kunt je ook vragen waarom in gebieden van natuurorganisaties vooral het Jakobskruiskruid welig tiert...

Kul.

Nu ja, het is een inheemse plant.

Het geheim heet goed beheer (OVP is een verhaal apart).

Bij goed maaibeleid komt het niet in het hooi - en bij goed weidebeheer heeft het een cyclus : een paar jaar 'tiert het welig' en daarna een aantal jaren NIET.

Uitzondering : overbegraasd grasland.
Citaat:
Ik denk dat ik dan liever door boeren beheert kruidengrasland en natuurland heb en bouwland met flinke strook akkerrand bloemen rondom...

Dat is een prima weide, op zich anders dan natuurgebied, en voor JKK zijn er wat verschilletjes.
Citaat:
Er valt met hulp van boeren echt nog heel veel te verbeteren. Zonder dat je ze weg pest of onteigend.
[/quote]
... het is momenteel "de crisis als kans".
Pesten : dat heeft de rabobank jaren en jarenlang gedaan.
En het zigzag beleid van de overheid.
Ritme : nieuwe regel,
iemand verzint een duur apparaat
naar de rabobank (ooit boerenleenbank, maar dat is lang geleden)
"u krijgt alleen de lening als u 'zoveel koeien uitbreidt en intensiveert'"
apparaat doet het maar half,
volgend apparaat,
nieuwe lening,
weer extra koeien verplicht erbij.

Het is alleen maar goed als die waanzin stopt.
Laat de rabobank maar meebetalen aan de schade. En de fabrikanten van die malle apparaten (wel duur geld, maar geen oplossing).

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 13:52

https://sicco-mansholt.hetnieuweinstituut.nl/nl

Deze protesten zijn niet nieuw. Men kwam decennia geleden al tot inkeer en zag in dat niet houdbaar was. Er waren in die jaren ook enorme profesten en uiteindelijk is het beleid om het aantal boeren te reduceren niet doorgevoerd. Vanaf dat moment was het constant pappen en nathouden. In die jaren had de overheid een mooie kans verandering geleidelijk door te voeren, nu is het vijf voor twaalf en is dat lastiger. Niemand heeft in die tijd echt z’n vingers eraan willen branden helaas. Ik hoop echt dat we niet weer een zelfde tactiek erop nahouden. De overheid weet al heel lang (60!!! Jaar) dat we moeten reduceren in boeren.
Sicco Mansholt, is wel een middagje googelen waard die man :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:06

Danique_G schreef:
https://sicco-mansholt.hetnieuweinstituut.nl/nl

Deze protesten zijn niet nieuw. Men kwam decennia geleden al tot inkeer en zag in dat niet houdbaar was. Er waren in die jaren ook enorme profesten en uiteindelijk is het beleid om het aantal boeren te reduceren niet doorgevoerd. Vanaf dat moment was het constant pappen en nathouden. In die jaren had de overheid een mooie kans verandering geleidelijk door te voeren, nu is het vijf voor twaalf en is dat lastiger. Niemand heeft in die tijd echt z’n vingers eraan willen branden helaas. Ik hoop echt dat we niet weer een zelfde tactiek erop nahouden. De overheid weet al heel lang (60!!! Jaar) dat we moeten reduceren in boeren.
Sicco Mansholt, is wel een middagje googelen waard die man :j

Ja, Mansholt club van Rome.
Mijn tijd, mijn denken en dan die van de club van Rome.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-08-22 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:07

Janneke2 schreef:
Laat de rabobank maar meebetalen aan de schade. En de fabrikanten van die malle apparaten (wel duur geld, maar geen oplossing).

Dat gaat de Rabobank dus niet doen. Want dat is niet hoe het werkt.
Hoe het dan wel werkt. De banken (in dit gaval vooral de rabobank) veroorzaken problemen. Daar verdienen ze veel geld aan. Op het moment dat het mis gaat dan geven ze niet thuis. Want juridisch kan niemand ze wat maken. Vervolgens mag de maatschappij voor de kosten opdraaien. Terwijl de bank de poet lekker binnen heeft.

Dat is hoe onze maatschappij werkt. Op naar het volgende gedrocht.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:11

Het houden van paarden wordt nog beperkter beschikbaar voor mensen. Ik denk dat je straks alleen nog een paard kunt houden op kleine particuliere schaal. Aan huis, Max 3-4. Dit betekent dat als je geen grond hebt, of geen particuliere stalling, het erg moeilijk wordt een paard te houden. Pensionstallen zullen stoppen en wie weet over 15 jaar helemaal niet meer bestaan.
Mijn lieverd is 14,5 jaar. Ik hoop dat hij nog minstens 15 jaar bij me blijft. Maar een opvolger komt er vrees ik niet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:19

Marigo schreef:
Het houden van paarden wordt nog beperkter beschikbaar voor mensen. Ik denk dat je straks alleen nog een paard kunt houden op kleine particuliere schaal. Aan huis, Max 3-4. Dit betekent dat als je geen grond hebt, of geen particuliere stalling, het erg moeilijk wordt een paard te houden. Pensionstallen zullen stoppen en wie weet over 15 jaar helemaal niet meer bestaan.
Mijn lieverd is 14,5 jaar. Ik hoop dat hij nog minstens 15 jaar bij me blijft. Maar een opvolger komt er vrees ik niet.

Zeker weten we het nog niet. Maar het zou best kunnen. De overheid wil alles kapot maken. Dat moet van Brussel

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:22

En wat is het doel precies achter alles kapot maken?