KWPN x Iberisch paard: het sportpaard van de toekomst?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 17:10

Elisa2 schreef:
Het kan missen ja.. maar hoeft niet: https://youtu.be/5kTHde3EESw hier souplesse en veer.

Wel een iets rijtypischer en moderner type. En ik blijf er bij dat vele ook slecht gereden worden. In ieder geval niet op een manier waardoor er meer souplesse in komt.

Natuurlijk zie je daar souplesse en veer. Dit is een paard afgericht op het hoogste niveau waarin 80% van de proef verzameld is. Dan heb je het dus over een meer dan bovengemiddeld goed paard en niet in de natuurlijke gangen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 17:16

Daar ben ik het niet mee eens.. als je bijvoorbeeld naar Fuego kijkt. Een PRE en dit is een lusitano even voor de duidelijkheid. Dan zie je verschil in de beweging en de souplesse. Beide zijn uitzonderlijk goede paarden op het hoogste niveau. Verschil zit hem dus in het paard en de ruiter.. niet zo zeer in het niveau.

Elisa2

Re: KWPN x Iberisch paard: het sportpaard van de toekomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 17:19

https://youtu.be/Mp_huL4epY0

Deze veel meer klassieke lusitano heeft minder veer en souplesse en meer beperking qua gangen. Niet bepaald gereden door de minste ruiter. Er zit zoveel verschil binnen de iberiers qua type en beweging.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 17:25

Elisa2 schreef:
Het kan missen ja.. maar hoeft niet: https://youtu.be/5kTHde3EESw hier souplesse en veer.

Wel een iets rijtypischer en moderner type. En ik blijf er bij dat vele ook slecht gereden worden. In ieder geval niet op een manier waardoor er meer souplesse in komt.

Maar sorry, maar ook daar is toch niet echt veel zweefmoment te zien? Wel veel hectiek met de benen, maar als je kijkt naar rug en hals vind ik hem niet swingen, en kan aan een warmbloed gewoon niet tippen.

996981 schreef:
Elisa2 schreef:

Natuurlijk zie je daar souplesse en veer. Dit is een paard afgericht op het hoogste niveau waarin 80% van de proef verzameld is. Dan heb je het dus over een meer dan bovengemiddeld goed paard en niet in de natuurlijke gangen

Het is dit. En met een warmbloed op hetzelfde niveau zie je veel meer schwung en souplesse. Wil niet zeggen dat het niet leuk is, en sommige mensen zijn groot fan van deze paarden. Dat kan. Ik ben het niet en de reden dat ik dat niet ben is omdat ik souplesse, schwung en met name expressie mis.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 17:48

Het een sluit het ander niet uit.
Maar ik moet echt zeggen dat in de KWPN fokkerij je toch heel veel paarden hebt die groot lopen, met veel schwung en souplesse, maar die toch minder goed verkorten en verlengen in het frame. Dus je ziet ze gauw uit elkaar lopen in de oprichting. Kan natuurlijk ook rijtechnisch zijn, maar ik vind het zo'n rare move niet hoor.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 17:50

Nou, ik ben wel benieuwd hoe dit project verder verloopt :D

Zelf 15 jr in bezit geweest van PRE x KWPN en ook aantal van volle broers & zussen van hem mogen “volgen”. Dus ook verschil in bouw & lopen kunnen zien bij hen. Evenals kleur (meen 5 schimmels, 3 bruine en 1 vos. Vader schimmel, moeder vos) met verschil in hoogte (bwv 10 cm), vierkant en rechthoekmodellen.
Dus net als met kinderen verschilden ze best ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 17:54

Als tevreden ruiter van een PRE: ik houd mijn hart vast.

Op zich fok je een leuke combinatie, een soort Fries, zonder tuigpaardverleden.
"Maar..."

Beide rassen zijn inmiddels hypermobiel.
(In elk geval bij de PRE hoort dat zo, Lusitano's schat ik hetzelfde in, en een 'dressuur gefokte' KWPN 'moet met voorbenen kunnen zwaaien'.)

En er zit een epidemie aan te komen van barokke paarden met KS.
En ook die voorbeenzwaaiers worden niet oud in het werk.

En tja, al die mensen die ik op stal bezig zie met 'karikatuur dressuur' denken waarschijnlijk 'ik wil wel een PRE met 'maat' want dat scheelt met trekken'.
(Die maat snap ik ook maar half, kennelijk denken juryleden al gauw dat een groot paard ruim gaat...)

Mbt makkelijk in de krul trekken, mijn Spaanse schone is 1x gehighjacked -:(- door iemand die zich paardentrainer noemde %) en liep daarna subiet zowel achter de loodlijn als achter de teugel.
Dus dat is makkelijk.

Van mij mag dressuur als sport wel worden afgeschaft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 18:14

Avalanche schreef:
Elisa2 schreef:

Maar sorry, maar ook daar is toch niet echt veel zweefmoment te zien? Wel veel hectiek met de benen, maar als je kijkt naar rug en hals vind ik hem niet swingen, en kan aan een warmbloed gewoon niet tippen.

Ik weet niet hoe jij schwung en souplesse ziet maar ik zie genoeg warmbloeden met minder souplesse en schwung op hetzelfde niveau dan deze lusitano. Of moet ik daar ook linkjes van gaan posten?

Voor mij is een goed paard een goed paard. Of dat nu een iberier is of een KWPN. Maar ik kijk wel per paard, niet per ras.

Kan best dat iberiers niet je type zijn maar dat wil niet zeggen dat het mindere paarden zijn dan de gemiddelde KWPNer.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 18:25

Klopt het dat kwpn hengst x iberische merrie ingeschreven wordt, maar omgekeerd niet?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 18:33

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 18:55

Sizzle schreef:
Ik ben vooral wat sceptisch over hoe het karakter gaat matchen met de typische sportruiter.
Een goede iberier is intelligent, zelfverzekerd met een groot hart. Ze kunnen super heet worden maar zijn vaak geen vluchters maar vechters.
Er is nu jaren gefokt op paarden die vooral niet te veel „nee“ zeggen en ook niet perse vreselijk intelligent zijn.
Gaan er dan niet nog meer via de achterdeur verdwijnen?

F1 producten zijn in veel gevallen beter dan de som van hun ouders. Ook qua intelligentie. Ik weet niet of een intelligent paard nu zo handig is.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 19:05

Elisa2 schreef:
Ik weet niet hoe jij schwung en souplesse ziet maar ik zie genoeg warmbloeden met minder souplesse en schwung op hetzelfde niveau dan deze lusitano. Of moet ik daar ook linkjes van gaan posten?

Voor mij is een goed paard een goed paard. Of dat nu een iberier is of een KWPN. Maar ik kijk wel per paard, niet per ras.

Kan best dat iberiers niet je type zijn maar dat wil niet zeggen dat het mindere paarden zijn dan de gemiddelde KWPNer.

Je deed anders in eerste instantie wel een statement over het merendeel van de populatie:

Elisa2 schreef:
Daar ben ik het dan weer niet mee eens, de iberiers hebben vaak veel meer souplesse dan kwpn'ers.

Daarbij heeft niemand gezegd dat het mindere paarden zijn. Ze hebben echter wel andere kwaliteiten en zwakheden. Dat kan ook niet anders gezien de bouw.

Dat is toch ook het hele doel van dit fokprogramma? De kwaliteiten van beide types gebruiken om tot een beter paard te komen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 19:06

Albert, precies mijn punt.
Die nemen niet perse genoegen met: „omdat ik het zeg“.
Maar eerst maar eens rustig afwachten. Ik zou op zich wel interesse hebben overigens, maar ik ben geen sportruiter (meer).

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 19:09

Sizzle: idd karakter kan best een niet te onderschatten ding worden / zijn…
Bij mijn vb waren karakters ook best uiteenlopend, meen ik.

Met wat geluk heb je het beste van 2 werelden *\o/*
Maar hoeft niet natuurlijk en wat voor de ene ruiter “het best passende karakter” is, is voor de andere weer niet…

996981: mijne had dus kwpn gangen, pre look en beide karakters. Kan alle kanten op dus..

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 19:10

Elisa2 schreef:

Elisa2 schreef:
Avalanche schreef:

Doe je ding, maar dat is mijn punt helemaal niet. Het gaat mij om natuurlijke aanleg. Sommige paarden worden beroerd gereden, en dan nog hebben ze veel aanleg, en zeker als ze op dit niveau lopen.
Elisa2 schreef:
Voor mij is een goed paard een goed paard. Of dat nu een iberier is of een KWPN. Maar ik kijk wel per paard, niet per ras

Sorry maar wat een kul. Rassen zijn gewoon simpelweg verschillend in aanleg, en het is echt zo'n bokt-ding om te doen alsof ze allemaal hetzelfde zijn. Dat zijn ze gewoon niet.

Overigens hebben we het daar ook vaak genoeg gehad in rijtechnische topics, dat je de uitvoering van een piaffe van een KWPN en van een Spaans paard niet op dezelfde manier kunt beoordelen, omdat die Spanjaard stukken makkelijker sluit.

Die KWPN kan veel meer swingen, maar dat die PRE zit als een huis komt gewoon omdat ze vrij vlak zijn in beweging.

Elisa2 schreef:

Ik zeg echt helemaal niet dat ze minder zijn.
Dat zijn ze niet. Ze zijn alleen wel totaal anders, en ik vind het zwaar onzinnig om dat te gaan ontkennen.

Een KWPN kan over het algemeen (en let even op hoe ik het typ, ja er zijn uitzonderingen, maar de uitzonderingen bevestigen de regel) veel beter strekken en is ruimer in de passen.

Een Spanjaard (of eender welk barok paard) verzamelt vrij makkelijk.

Dat maakt het een voor mij niet minder dan het ander, maar ik persoonlijk word er niet warm van. Ik snap ook niet zo goed dat je dat zo persoonlijk opvat, want het is geen aanval op jou.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 19:40

Elisa2 schreef:
Avalanche schreef:

Hier ben ik het mee eens! Je hebt binnen beide types uitschieters naar boven en onder! Waarom alles over een kam scheren? Ik ken iberische paarden die vele malen beter lopen dan sommige warmbloeden... En dat is op alle niveau's. Het ligt er maar net aan hoe ze beleerd zijn en hoe ze verder gereden worden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 19:43

Flubberboot schreef:
Hier ben ik het mee eens! Je hebt binnen beide types uitschieters naar boven en onder! Waarom alles over een kam scheren? Ik ken iberische paarden die vele malen beter lopen dan sommige warmbloeden... En dat is op alle niveau's. Het ligt er maar net aan hoe ze beleerd zijn en hoe ze verder gereden worden.

Als je laatste statement waar is, kunnen de fokprogramma’s van alle stamboeken wel worden opgeheven

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 19:52

996981 schreef:
Flubberboot schreef:

Als je laatste statement waar is, kunnen de fokprogramma’s van alle stamboeken wel worden opgeheven

Dank u!! Dat is het hele punt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 20:05

Een PRE en PLS zijn ook gewoon warmbloed paarden hoor.

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 20:08

Ik heb zo’n pilot probeersel, hij is nu 5 jaar oud. Kwpn papa en Spaanse moeder. Het is een bijzonder paard haha! Ik moest heel erg wennen, ik ben kwpn paarden gewend. Hij is onzeker en dapper tegelijk, en erg groot! Hij kan super chill zijn met poetsen/etc maar stap je op dan schakelt hij om! Hij wil heel graag heeel hard werken voor me. Niet gevoelig voor omgeving maar wel voor mijn hulpen en mindset. Hij wordt dan door zijn over enthousiasme snel een beetje hectisch en instabiel, maar hij is ook nog heel erg jong natuurlijk. En ook heel groot, ruim 1.74. Als ik behandelaars op bezoek krijg voor hem zeggen ze vaak dat het een uit de kluiten gewassen Spanjaard is geworden.

Wat mij opvalt is dat hij extreem mensgericht is (soort hondje en ook extreem speels), dat herkende ik iig niet van de kwpn kant.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 20:19

Dat speelse en mensgerichte is de reden dat ik van de KWPNer afgestapt ben toen ik kennis maakte met de Knabstrupper :j
(Disclaimer: ja er zijn ook speelse en mensgerichte kwpners uiteraard).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 20:55

Boras schreef:
Sizzle schreef:
Eigenlijk willen we gewoon weer terug naar het oude type :D
https://www.eurodressage.com/2010/03/13/aktion-king-kur

Wat gaaf: het skelet van Aktion in een museum

[ [url=m/73YPS2.jpg]Afbeelding[/url] ]

De wereld ruiterspelen van 1994.

Zondag avond, Kür op muziek.
De laatste combinatie voor de pauze is met Aktion Gyulas Dallos in het zadel.

In de pauze komt Pion zelf in de ring (twee weken daarvoor uit het land geplukt en weer onder het zadel gebracht)
plus een dozijn jonkies, kinderen van Pion.

Dallos vraagt en krijgt toestemming van de jury om in de ring te blijven, en Aktion draaft, passageert en galopeert nog een kwartier extra door het stadion.
Braaf paard...!

(Wat mij opviel was dat Pion nog een gewone maat had, Aktion in feite ook nog wel - de jonkies waren wellicht uitgezocht op hoger dan 1.70.)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 20:57

Avalanche schreef:
Ik vind Iberiers alleszins een stuk toleranter dan KWPN-ers toch :D

Wil je Rêve haar tolerantie eens komen testen tov die van de gemiddelde wpn’er? :+

Als je respect voor ze hebt gaan ze voor je maar tolerant zou ik een iberier of halve iberier niet noemen. :+

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 21:05

De gemiddelde Iberier is gelukkig iets toleranter dan Rêve.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 21:19

Elisa2 schreef:

Dit vind ik erg mooi en zie het echt graag.

Ik zie ook het meer barokke witte paard filmpje, dat inderdaad meer beperkingen kent. Bedankt voor het plaatsen