Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Avalanche schreef:Begrijp ik je goed dat conflicten volgens jou nodig zijn om het uiterste uit je paard te halen?
Overigens heb ik best wel conflicten gehad met paarden. De meeste paarden die hier komen hebben namelijk een fors probleem met mensen.
De paarden die ik had vanaf dat ze jong waren, kon ik lezen en schrijven, en had ik hoogst zelden ruzie mee, en als dat een keer het geval was, was het mijn eigen fout.
Niet mee eens.
Een onjuiste aanpak zorgt voor gedragsproblemen. Paarden die inconsequent gecorrigeerd worden, slecht getimed gecorrigeerd, op de kop krijgen terwijl ze hun best voor je aan het doen zijn. Die paarden zeggen op een gegeven moment: doe het zelf maar, of ze sluiten zich af, en doen helemaal niets meer.
Je hebt ook de categorie strontverwend en overal mee weggekomen, en dat zijn paarden waar je zeker in het begin flinke discussies mee hebt, maar daar zijn er niet veel van. De meeste mensen denken vooral in winnen of verliezen, en dan kom je in de eerste twee categorieën terecht.
Bij een paard wat zich afsluit, kom je echt niet meer door met correcties, dan moet je consequent vanaf een begin wat je zelf maakt, gaan opbouwen, belonen voor wat je vroeg, ze bevestigen in dat het goed is. Dat zijn heel vaak super onzekere dieren.
De paarden die zeggen: stik erin en zich tegen je keren, zijn de paarden waarbij je weer les moet geven in persoonlijke ruimte, en idd moet je er op zeker moment iets mee gaan doen, maar ook daar begin je klein, en ook daar ben ik vooral gericht op wat ik wel van ze wil, niet op wat ik niet wil.
Paarden zijn over het algemeen dieren die heel graag samenwerken, en het ook echt leuk vinden om samen dingen te doen, maar ook samen met jou een team willen vormen, en daar gaat het vaak mis. Want wat je zegt: het is een dier, geen machine. Paarden hebben een enorme will to please, dus als ze iets niet meer willen, hebben ze daar vaak een heel goede reden voor.
Cer schreef:Ik ben heel benieuwd wat er als “conflict” gezien wordt.. kan je dat toelichten 996981?
996981 schreef:Lughnassadh schreef:Wat een vooroordeel 996981. Ik heb een paard met een heel sterk karakter maar ben zeker niet conflictvermijdend. Maar ik heb geen zweep nodig om de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Je kan prima het niet eens zijn en het zonder slaan oplossen. Als ik met mijn paard zou doen wat in dit filmpje gebeurd dan lig ik er gewoon af. En gelijk heeft hij! Wat is het toch dat we honden slaan/een tik ter correctie geven echt niet vinden kunnen maar bij een paard is dat wel oké?
Een paard heeft altijd een reden om iets niet te doen, nee te zeggen. Aan mij de taak om uit te zoeken waarom hij nee zegt. En de nee te veranderen in een ja.
Wie de schoen past trekt hem aan. Er staat toch waarschijnlijk? Niet per definitie alle?
Hoe los jij dergelijke situaties met je karakter paard op?
Welke redenen heeft een paard om (tijdelijk en incidenteel) nee te zeggen? Hoe kom je er achter wat het is en hoe weet je zo zeker dat die oorzaak ook de daadwerkelijke oorzaak is?
996981 schreef:Ik zie bij dit paard geen gedragsproblemen, ruiter en paard hebben in the heat of the moment een ander plan. Dat kan, maar is niet gewenst. In deze setting niet, maar in de meeste andere ook niet. Het moment dat je een paard gaat laten bedenken waar ze heen gaan kom je in de problemen. Misschien niet direct in een 20x40 binnenbaan dat klopt. Gewenst is het echter nog zeker niet. Sterker nog. Het kan ronduit gevaarlijk worden.
996981 schreef:Het ontwijken van moeilijkheden zorgt juist voor medische- en gedragsproblemen
996981 schreef:Avalanche schreef:Begrijp ik je goed dat conflicten volgens jou nodig zijn om het uiterste uit je paard te halen?
Ja. Als je niet weet waar de grenzen zijn, ga je ze nooit bereiken. Dat geldt voor het hele leven. Ook met paarden. Het opzoeken van grenzen gaat altijd gepaard met conflicten en moeilijkheden. Buiten de comfortzone is echter waar de magie ligt.
Avalanche schreef:Ik heb nergens gesuggereerd dat dit paard gedragsproblemen heeft.
In the heat of the moment verschillende plannen hebben is iets wat kan gebeuren.
Alleen als professional hoor je dat op een nette manier te kunnen oplossen. Een heel aantal klappen bovenhands valt niet onder nette manier.
Ok thanks voor de verduidelijking. Maar absoluut niet mee eens. Het opzoeken van grenzen en buiten de comfortzone gaan, zorgt in mijn ervaring voor spanning en soms stress. Maar conflicten nooit.
Ook niet bij de correctiepaarden.
996981 schreef:Tussen een buitenbeen dat genegeerd wordt en je zweep ompakken om je paard een lel te geven tegen z’n hals, vlakbij het hoofd, zitten best wel wat stappen die je kunt nemen en die ook een stuk minder tijd en hersenactiviteit kosten.Avalanche schreef:Ik heb nergens gesuggereerd dat dit paard gedragsproblemen heeft.
In the heat of the moment verschillende plannen hebben is iets wat kan gebeuren.
Alleen als professional hoor je dat op een nette manier te kunnen oplossen. Een heel aantal klappen bovenhands valt niet onder nette manier.
Ok thanks voor de verduidelijking. Maar absoluut niet mee eens. Het opzoeken van grenzen en buiten de comfortzone gaan, zorgt in mijn ervaring voor spanning en soms stress. Maar conflicten nooit.
Ook niet bij de correctiepaarden.
Wat valt voor jou in deze situatie onder een nette manier? Hij begint met begrenzen met buitenbeen, rijdt vervolgens een volte. Boodschap komt niet niet aan. Wat doe je dan?
Fijn dat jij geen conflicten hebt. Dat kan ik niet zeggen. Wellicht toch een ander kaliber paarden? Of een andere definitie van conflict?
Nooit een ander idee/mening/plan hebben dan een paard lijkt me onwaarschijnlijk. Het ene paard is echter wel makkelijker te overtuigen van jou idee dan de ander, waardoor het conflict minder groot is of wordt
Lughnassadh schreef:oplossing is afhankelijk van de context. Maar het eerste is altijd de rust terug. Die verkrijg ik door hem of door te laten rijden maar dan gewoon rustig zonder iets te vragen of druk of hem helemaal stil te laten staan. Hem de situatie laten observeren en uitleggen dat het bijvoorbeeld niet eng is. En door hem laten ervaren dat ik zijn nee begrepen heb. Zie ik de nee en kan ik hem meteen oplossen dan doe ik dat. Zie ik hem niet, dan stap ik af, ongeacht wat ik aan het doen ben, en ga ik op zoek naar het antwoord. Mijn paard heeft hier nog nooit misbruik van gemaakt.
Ik heb mijn paard ook gewoon geleerd dat nee zeggen mag en dat dat niet afgestraft wordt. Juist doordat ik zijn nee respecteer en uitzoek waar die nee in zit zegt hij zelden nee en hij zegt nooit ten onrechte nee. En hij is niet het enige paard waar ik die ervaring mee heb.
De redenen kunnen legio zijn. Een geluid, iets wat ze zien, fysiek onmogelijk, spierpijn, de discipline echt niet leuk vinden, bedenk het maar. Kijken en observeren. En niet alleen dan maar altijd. Ook als hij lekker buiten staat bijvoorbeeld. Wat doet hij en wanneer. De lijn leren zien in dingen die hij doet of laat. Hoe reageert hij waar op en waarom. Uitzoeken hoe een paard de wereld beleeft, zich in die wereld begeeft en door die ogen gaan kijken. Als je weet hoe een paard de wereld ziet, daar zijn filmpjes van, en met die blik de situatie bekijken bijvoorbeeld. Idem voor het horen en ruiken. Beide doen ze beter dan wij. Ik realiseer me dus altijd dat het mogelijk iets is wat ik niet zie of hoor maar hij wel.
Goed weten wat je paard fysiek wel en niet kan. En weten hoe hij aangeeft dat hij fysiek iets niet kan. Je paard aanleren netjes aan te geven dat hij iets moeilijk vind of niet kan.
Soms is het een beetje trial and error of je de juiste reden hebt. Niks mis mee lijkt me. Maar doorgaans zit ik goed en dan zal hij het gevraagde gewoon weer uitvoeren.
Mkango schreef:Tussen een buitenbeen dat genegeerd wordt en je zweep ompakken om je paard een lel te geven tegen z’n hals, vlakbij het hoofd, zitten best wel wat stappen die je kunt nemen en die ook een stuk minder tijd en hersenactiviteit kosten.
996981 schreef:Mkango schreef:Tussen een buitenbeen dat genegeerd wordt en je zweep ompakken om je paard een lel te geven tegen z’n hals, vlakbij het hoofd, zitten best wel wat stappen die je kunt nemen en die ook een stuk minder tijd en hersenactiviteit kosten.
Om in zo’n situatie controle te krijgen over de schouder, is een tik op de schouder het meest effectief. Moet dat bovenhands? Nee, zeker niet. Dat was een domme keuze
996981 schreef:Bovendien zat hij niet eens in de buurt van de schouder met z’n zweep.Mkango schreef:Tussen een buitenbeen dat genegeerd wordt en je zweep ompakken om je paard een lel te geven tegen z’n hals, vlakbij het hoofd, zitten best wel wat stappen die je kunt nemen en die ook een stuk minder tijd en hersenactiviteit kosten.
Om in zo’n situatie controle te krijgen over de schouder, is een tik op de schouder het meest effectief. Moet dat bovenhands? Nee, zeker niet. Dat was een domme keuze
Avalanche schreef:Mijn zwarte is een First Choice x Jazz.
Ik heb ook een Jazz x Ferro gehad en een Indoctro die hier een hele tijd gelogeerd heeft, en absoluut hier niet meer weg wilde.
Mijn Orion was wat zachter, maar de Sirius die hier rondloopt is best een pittige tante. Wel een lekker ding.
Mattie telt niet want dat is een koudbloed en zo lui als iets.
Dus ik denk dat ik een redelijk kaliber hier rond heb lopen.
Maar nee, ik zie het stressniveau wat oplopen als ze iets gevraagd wordt wat ze moeilijk vinden, en zeker die zwarte is daar goed in, en tegelijk (ze is nu alweer 9 maanden van mij) zie ik ook dat ze steeds makkelijker die stress en spanning kan laten afvloeien, maar ruzie hebben we nooit, want ze weet dat ze uitgebreid wordt beloond voor iets knaps en daar doet ze het voor.
En ze wilt ook heel graag nieuwe dingen proberen. Het spannendste tot nu toe was de trailer en zelfs daar hebben we geen conflicten gehad. Ze maakte zich wel erg zorgen toen ze het ding zag, en ze vond het moelijk, maar ik sluit altijd af met een super goed gevoel voor ze, en uiteindelijk vinden ze het heel leuk wat ik doe![]()
Plus ze willen geen ruzie met mij, niet omdat ze bang voor me zijn, maar omdat ze mij heel leuk vinden en ik altijd leuke dingen weet om te doen.
Het Monster (First Choice x Jazz) is wel mijn favoriet, dat is echt mijn lieveling en ze weet het![]()
En die kan echt uit haar plaat gaan als ze iets niet wil, en de reden dat ze ooit het stempel onhandelbaar heeft gekregen is dat er aan dat uit de plaat gaan geen rem zit. En ook dat paard is zó geneigd tot samenwerken, ook die kan super nuchter zijn (waarschijnlijk omdat ik een halvegare ben) en dat paard wil gewoon geen ruzie want samen dingen doen is veel leuker, en ik accepteer echt geen onzin van ze.
Mkango schreef:Bovendien zat hij niet eens in de buurt van de schouder met z’n zweep.
En dat hij een domme keuze maakt is één ding, maar die laksheid van de FEI blijf ik stuitend vinden.
Avalanche schreef:Nou het Monster is niet conflictvermijdend hoordie is meer van: "vechten? come at me bro
" en ik loop echt weleens tegen zaken aan met ze, maar gehoorzaamheid is ook echt een gewoonte. En als je de cues aanleert waardoor je weer uit de situatie komt, ben je vrij snel weer terug aan het werk
![]()
Mijn uitdagingen liggen wel idd op een ander vlak, maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn.
996981 schreef:Ik durf met grote zekerheid te zeggen dat deze ruiters, maar ook zeker hun grooms de paarden zeer goed kennen. Dit paard heeft later die week een rubriek gewonnen. Dat gaat niet met spierpijn of ongemak.
Ik durf met vrij grote zekerheid te zeggen dat je met dit paard achteroverslaat op het moment dat je hem in dit gedrag probeert stil te zetten om de rust terug te krijgen. De enige oplossing voor dit gedrag (dreigen hoog te komen) is voorwaarts en dan bij voorkeur rechtuit in de richting die je in gedachte hebt. Om dat te krijgen heb je in dit stadium enige vorm van druk nodig. Immers komt de eerste hulp gewoon niet door. Zodra het paard uit het gedrag gaat, is de druk weer weg.
Lalala12468 schreef:996981 schreef:Ik durf met grote zekerheid te zeggen dat deze ruiters, maar ook zeker hun grooms de paarden zeer goed kennen. Dit paard heeft later die week een rubriek gewonnen. Dat gaat niet met spierpijn of ongemak.
Ik durf met vrij grote zekerheid te zeggen dat je met dit paard achteroverslaat op het moment dat je hem in dit gedrag probeert stil te zetten om de rust terug te krijgen. De enige oplossing voor dit gedrag (dreigen hoog te komen) is voorwaarts en dan bij voorkeur rechtuit in de richting die je in gedachte hebt. Om dat te krijgen heb je in dit stadium enige vorm van druk nodig. Immers komt de eerste hulp gewoon niet door. Zodra het paard uit het gedrag gaat, is de druk weer weg.
Ik denk dat je je hier flink in vergist. Het paard in kwestie is nog geen jaar bij hem onder het zadel. Veel paarden, zeker degenen die tegen de top aan hikken en jongere paarden, gaan van ruiter naar ruiter. Zien soms wel 3 ruiters in twee jaar oid.
En hoe vaak denk jij dat hij dat paard ziet? Of rijdt? Veel topruiters vliegen van de ene wedstrijd naar de andere wedstrijd met elk weekend vaak wat. Jonge paarden worden eigenlijk nooit wekelijks gestart, dus het is niet zeldzaam dat hij zo’n paard twee weken niet rijdt.
Hoe goed ken je een paard dat je om de week kunt rijden en hooguit een jaar onder het zadel hebt?
Ik heb het nu niet over de groom, die zit er hier ook niet op..
996981 schreef:Avalanche schreef:Nou het Monster is niet conflictvermijdend hoordie is meer van: "vechten? come at me bro
" en ik loop echt weleens tegen zaken aan met ze, maar gehoorzaamheid is ook echt een gewoonte. En als je de cues aanleert waardoor je weer uit de situatie komt, ben je vrij snel weer terug aan het werk
![]()
Mijn uitdagingen liggen wel idd op een ander vlak, maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn.
Ik bedoelde conflictvermijdend in de omgang met jou.
Cer schreef:“Deze ruiters”, welke ruiters?
Of is dit ongeveer als “je hebt er alleen verstand van als je grote, zgn belangrijke wedstrijden rijdt/wint” .. of snap ik het niet goed?