***Update*** Martin Fuchs onder vuur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Re: Martin Fuchs onder vuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 21:06

Ik zit in dubio, ik vind de zweep gebruiken in dit geval niet gek, omdat het paard niet meer op beenhulp reageert. De manier echter waarop hij het paard op een ogenzienlijk agressieve manier slaat, zal de meeste mensen tegen de borst stuiten denk ik. Want als een paard staakt, dan wil je toch corrigeren lijkt me?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 21:16

Menig manege ruiter of pensionner wel harder zien slaan. Sommige gewoon uit frustratie.

Dit vind ik nog wel meevallen.

Tegenwoordig is het dan wel weer minder normaal aan het worden.

Misschien dat er nu meer regels komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 21:19

Tazzey schreef:
Het is duidelijk, jullie zijn zelf nooit eens boos, of hebben nog nooit een fout gemaakt en een ruiter die één keer zijn geduld verliest die wordt praktisch direct uitgemaakt voor dierenmishandelaar.
Well done! :r
En inhoudelijk reageren lukt ook nog of dat dan weer net niet? :')

Hem aanklagen voor dierenmishandeling vind ik te ver gaan, maar een tik op de vingers van de FEI zou niet misstaan. Jammer genoeg zal dat, de FEI kennende, altijd ijdele hoop blijven. :')

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 21:20

Earth schreef:
Want als een paard staakt, dan wil je toch corrigeren lijkt me?

Waarom? Meestal heeft het paard gewoon best wel een punt.
Christiene schreef:
Menig manege ruiter of pensionner wel harder zien slaan

Dan moeten we die ook aanpakken.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 21:26

Klopt Avalanche, die zie je niet en zijn er ook zeker. Slechte instructie is er ook genoeg.
Maar Martin Fuchs wordt gefilmd en is er dus snel ‘bij gelapt’, tja… zo gaat dat.

En ik vind ook dat we moeten beseffen dat zo’n paard (of hond, wat dan ook) niet staakt zonder reden. Het kan iets simpels zijn en ook iets heul gecompliceerds; maar heeft wel een reden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 22:16

Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen...

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 22:20

Ik kan die eerste losse tik me wel indenken, maar dat hij er dan even later op los mept omdat het paard weer niet wil wat hij wil. Nee, ik had op dat moment denk ik afgegroet hoor, dan vandaag maar even niet. Paard had duidelijk niet de beste dag.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 22:30

Of de ruiter niet? :)*

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 22:37

Boras schreef:

Wie z’n dag niet had doet er in wezen niet toe.
De ruiter heeft normaal het verstand en de verantwoordelijkheid om het fatsoenlijk af te ronden.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 23:10

Als ik ongesteld ben, heel eerlijk, stap ik niet op. Mijn hormonen gaan van Kopenhagen naar Los Angeles en ik wil geen gevecht met mijn paard.

Nu snap ik ook écht wel dat je die keuze niet hebt als je zo’n topsportwedstrijd hebt! Maar relativeren en beseffen dat slaan niet de uitkomst is, vind ik wel iets dat de gemiddelde ruiter moet kunnen. :n

Lalala12468

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 23:22

Een paard heeft niet de mentale capaciteit om te denken van “goh, laat ik vandaag mijn ruitertje eens gaan pesten” of “oh ik heb er vandaag even geen zin in”. Er is al genoeg bewijs dat paarden niet zonder reden tegenwerken of hun dagje niet hebben.

Je kunt in zo’n situatie het paard een rot ervaring geven. Wedstrijden en hindernissen laten associëren met pijn en angst. Of je kunt de tijd nemen met je paard.
De eerste optie zal vast efficiënt zijn qua resultaten, of het efficiënt is op de lange termijn en op hoog niveau weet ik niet. Ik kan me daar persoonlijk weinig bij voorstellen, aangezien vanaf een bepaald niveau ook simpelweg vertrouwen nodig is. Recentelijk nog te zien in de grote prijs van falsterbo..
De vraag is echter of dit ethisch wel oké is. Ik heb in het verleden vast wel zelf iets vergelijkbaars gedaan. Als ik daar nu over nadenk heb ik daar spijt van. Ik vind het niet fair tegenover het paard, het paard dat geen auw kan zeggen, dan geen “ik snap het niet” kan zeggen. Is het eerste wat het paard verdient niet gewoon ons geduld?
Waarom is het oké om een paard te slaan met de zweep? Om een paard pijn te doen omdat het niet hard genoeg gaat, omdat het even niet doet wat jij wil, twijfelt over een sprong of even zijn benen niet genoeg optilt. Want daar wordt de springzweep voor gebruikt. Tuurlijk, soms even op de schouder te begrenzen, wat je heel misschien hier zou kunnen zijn (imo niet, maar je kunt het denken), maar moet het paard pijn ervaren zodat hij beter presteert?

Heeft iemand hier wel eens een gesprek of discussie gehad met een activist of een tegenstander van paardrijden? Ik vind het zelf op sommige vlakken best moeilijk om bepaalde aspecten ‘goed te praten’. Een van die dingen is de zweep. Leg iemand maar eens uit waarom je het nodig vindt om stokje met een flinke snelheid op een schouder, flank of dij te slaan.
Tuurlijk, er is een ‘goed gebruik’ van de zweep in mijn ogen, waarmee je geen pijn veroorzaakt. Deze zijn echter op wedstrijden bijvoorbeeld moeilijk terug te vinden. En is zeker hier ook niet aan de orde imo.

Ik stap in ieder geval niet meer op het paard met een zweep, dat weet ik wel.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 23:29

Lalala12468 schreef:
Een paard heeft niet de mentale capaciteit om te denken van “goh, laat ik vandaag mijn ruitertje eens gaan pesten” of “oh ik heb er vandaag even geen zin in”. Er is al genoeg bewijs dat paarden niet zonder reden tegenwerken of hun dagje niet hebben.

Je kunt in zo’n situatie het paard een rot ervaring geven. Wedstrijden en hindernissen laten associëren met pijn en angst. Of je kunt de tijd nemen met je paard.
De eerste optie zal vast efficiënt zijn qua resultaten, of het efficiënt is op de lange termijn en op hoog niveau weet ik niet. Ik kan me daar persoonlijk weinig bij voorstellen, aangezien vanaf een bepaald niveau ook simpelweg vertrouwen nodig is. Recentelijk nog te zien in de grote prijs van falsterbo..
De vraag is echter of dit ethisch wel oké is. Ik heb in het verleden vast wel zelf iets vergelijkbaars gedaan. Als ik daar nu over nadenk heb ik daar spijt van. Ik vind het niet fair tegenover het paard, het paard dat geen auw kan zeggen, dan geen “ik snap het niet” kan zeggen. Is het eerste wat het paard verdient niet gewoon ons geduld?
Waarom is het oké om een paard te slaan met de zweep? Om een paard pijn te doen omdat het niet hard genoeg gaat, omdat het even niet doet wat jij wil, twijfelt over een sprong of even zijn benen niet genoeg optilt. Want daar wordt de springzweep voor gebruikt. Tuurlijk, soms even op de schouder te begrenzen, wat je heel misschien hier zou kunnen zijn (imo niet, maar je kunt het denken), maar moet het paard pijn ervaren zodat hij beter presteert?

Heeft iemand hier wel eens een gesprek of discussie gehad met een activist of een tegenstander van paardrijden? Ik vind het zelf op sommige vlakken best moeilijk om bepaalde aspecten ‘goed te praten’. Een van die dingen is de zweep. Leg iemand maar eens uit waarom je het nodig vindt om stokje met een flinke snelheid op een schouder, flank of dij te slaan.
Tuurlijk, er is een ‘goed gebruik’ van de zweep in mijn ogen, waarmee je geen pijn veroorzaakt. Deze zijn echter op wedstrijden bijvoorbeeld moeilijk terug te vinden. En is zeker hier ook niet aan de orde imo.

Ik stap in ieder geval niet meer op het paard met een zweep, dat weet ik wel.

Wat onwijs mooi omschreven! Chapeau!

Goed gebruik van de zweep; een aanwijsstok, een ‘let op!’ stop (ik gebruik altijd een stemhulp, zoals bij hondentraining geleerd is).
Niet een straf. Niet een hogere druk.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 23:58

Ayasha schreef:
Boras schreef:

De ruiter heeft normaal het verstand en de verantwoordelijkheid om het fatsoenlijk af te ronden.

Meid, het is in antwoord op het bericht erboven.

Jij begint over iets heel anders.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 00:35

Boras schreef:
Ayasha schreef:

Meid, het is in antwoord op het bericht erboven.

Jij begint over iets heel anders.

Oké ‘meid’. Mijn stelling blijft en lijkt me desalniettemin op zijn plaats in dit topic, dan wellicht niet op jouw reactie.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 00:39

Over het zweep gebruik ga ik het in dit geval niet hebben, maar hoe het paard en ruiter reageren, komt het op mij over of het paard dit “geintje” niet voor het eerst doet.

Hoe zouden jullie het oplossen wanneer een paard eerder eens heeft ontdekt dat de uitgang ook betekent dat hij klaar is? Er kan gezegd worden dat je moet samenwerken, maar hoe goed je soms ook samenwerkt… het is niet voor niets dat lastige lijnen vaak van de uitgang af staan. De uitgang trekt altijd.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 01:02

Neem aan dat als je niet aan normaal, harmonieus als team kan werken, je niet meewerkt aan events zoals dit an sich.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 01:08

Lithya schreef:
Over het zweep gebruik ga ik het in dit geval niet hebben, maar hoe het paard en ruiter reageren, komt het op mij over of het paard dit “geintje” niet voor het eerst doet.

Hoe zouden jullie het oplossen wanneer een paard eerder eens heeft ontdekt dat de uitgang ook betekent dat hij klaar is? Er kan gezegd worden dat je moet samenwerken, maar hoe goed je soms ook samenwerkt… het is niet voor niets dat lastige lijnen vaak van de uitgang af staan. De uitgang trekt altijd.

Ervoor zorgen dat hij het samenwerken met mij prefereert over de uitgang. Mijn merrie trekt naar de uitgang wanneer ze moe is of het heel warm heeft, en dit respecteer ik door of eerder te stoppen of even een pauze in te lassen. Het hangt een beetje af van de situatie. Is respecteer haar grens en daarvoor terug heb ik een paard die ontzettend haar best doet voor mij.

Deze sukkel zit als een malle aan een teugel te trekken, blokkeert het paard compleet en geeft hem dan een zogenoemde correctie terwijl hij aan dezelfde teugel blijft trekken. Wat je ook doet op die manier krijg je hem echt niet recht. Paard geeft gewoon een grens aan en die moet hij respecteren. Vind dit ook echt niet aaien, en als wedstrijd ruiters er wel zo naar kijken ben ik echt tegen de paardensport. Ik ben zelf ook wel eens gefrustreerd geweest maar stap dan af, ik heb nog nooit een paard geslagen met een zweep. Niet 1 keer in de 10 plus jaar dat ik paarden rijd.

En mocht dit paard dit veel vaker doen, moet hij zichzelf afvragen waarom het zo mis gaat en eventueel een wedstrijdpauze inlassen tot hij wel comfortabel is. En als hij dit niet wordt is het gewoon wedstrijdpensioen voor het paard.
Maar als die dit doet in het openbaar vraag ik me oprecht af wat die thuis doet, en dan is het waarschijnlijk een kwestie van een andere ruiter voor dit paard die hem wel vertrouwen geeft en dan heb je het probleem ook niet meer. Van mij mogen deze malloten gewoon een verbod.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 01:13

Gezien de resultaten die hij in de korte tijd met deze ruin heeft behaald, zal er ergens iets goed moeten hebben gezeten met de harmonie. In Aken word je niet zomaar 6de en 8ste.
Nogmaals ik praat het zweep gebruik nergens goed en het hangen aan een teugel ook niet.

Zeggen dat hij heeft zitten slapen… het lijkt mij dat hij probeert te redden wat er te redden valt, maar dit helaas op een zeer ongelukkige wijze doet. En ondanks dat eigenlijk iedereen wel weet dat je moet begrenzen met de buitenteugel, zie je toch erg vaak uit automatisme een binnenteugel de enorm gebruikt wordt. Eigenlijk ben ik wel heel benieuwd hoe hij zelf op deze situatie terugkijkt.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 01:29

Als hij verder prima resultaten behaald waar dit paard dus niet naar de uitgang uitbreekt. Had hij de hand in eigen boezem moeten steken en afgroeten , paard had dan gewoon een slechte dag. Met dit slaan bereikt hij niks behalve stress en creëert hij eventueel gewoon een probleem voor de toekomst. Maar ik ben wel simpel, als ik eigenaar was had ik hem meteen de laan uitgestuurd op basis van dit filmpje.

Lalala12468

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 03:31

Lithya schreef:
Gezien de resultaten die hij in de korte tijd met deze ruin heeft behaald, zal er ergens iets goed moeten hebben gezeten met de harmonie. In Aken word je niet zomaar 6de en 8ste.
Nogmaals ik praat het zweep gebruik nergens goed en het hangen aan een teugel ook niet.

Zeggen dat hij heeft zitten slapen… het lijkt mij dat hij probeert te redden wat er te redden valt, maar dit helaas op een zeer ongelukkige wijze doet. En ondanks dat eigenlijk iedereen wel weet dat je moet begrenzen met de buitenteugel, zie je toch erg vaak uit automatisme een binnenteugel de enorm gebruikt wordt. Eigenlijk ben ik wel heel benieuwd hoe hij zelf op deze situatie terugkijkt.

Hij heeft er inmiddels op gereageerd:
https://equnews.be/overig-nieuws/martin ... &fs=e&s=cl
Citaat:
Ondertussen heeft Martin Fuchs gereageerd. “Mijn achtjarig paard weigerde in de wending. Als reactie op het feit dat hij steigerde en naar rechts viel heb ik hem enkele tikken van de zweep gegeven. Dit was om de potentieel gevaarlijke situatie te vermijden. Daarna heb ik het parcours zonder druk verder gezet. Ik heb toen zelf een uitleg verleend aan de jury en we wonnen later die week zelf nog een rubriek.”

6e en 8e worden in Aken gebeurt niet zomaar, maar dit waren wel jonge paarden rubrieken, 140-145 in dit geval.
Als we er dan resultaten bij gaan halen, de wedstrijd voor deze gebeurtenis had hij 23 strafpunten. Zat vast nog in zijn achterhoofd..

Ik vind het wel apart dat hij aangeeft dat hij dit deed om een gevaarlijke situatie te voorkomen, dan rijd je toch niet door?

En @Lithya, wat je kunt doen, naast de eerder genoemde optie (zorgen dat hij het wel wil door geduld te hebben en respect te hebben voor je paard) is de grenzen van je paard accepteren. Dit paard moet dit parcours afmaken om twee redenen waarschijnlijk, hij heeft de fysieke capaciteit/is een getalenteerd paard en het sommetje wat hij gekost heeft en op moet leveren. De ervaring van dit paard is blijkbaar volledig irrelevant hier.
Zijn die redenen goed genoeg in jouw ogen?

En waar begint dierenmishandeling ? Klinkt als een groot en misschien wat ‘gehypet’ woord. Maar valt een paard slaan met een zweep daar niet onder?

Je kunt je afvragen of werken met paarden fair is, daar is denk ik geen eenduidig antwoord op. Maar in mijn ogen kun je je niet afvragen of paarden pijn doen voor je eigen succes, prestige en inkomsten fair is. Dat zou een simpele ‘nee’ moeten zijn.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 06:54

Lalala12468 schreef:
6e en 8e worden in Aken gebeurt niet zomaar, maar dit waren wel jonge paarden rubrieken, 140-145 in dit geval.
Als we er dan resultaten bij gaan halen, de wedstrijd voor deze gebeurtenis had hij 23 strafpunten. Zat vast nog in zijn achterhoofd..

En @Lithya, wat je kunt doen, naast de eerder genoemde optie (zorgen dat hij het wel wil door geduld te hebben en respect te hebben voor je paard) is de grenzen van je paard accepteren.

Daarom mijn vraag eerder, kan het zijn dat dit “geintje” eerder wel loonde. Als een vorige ruiter er dan de brui aan gaf, maar hij is bijvoorbeeld vaak net wat handiger (met uitzondering van dit rondje) en het paard wel door kan laten gaan, zal het paard echt nog een paar keer gaan kijken of het wel lukt. Slaan is niet de oplossing, maar soms is het wel lastig om bepaald gedrag te doorbreken. 23 strafpunten zijn namelijk niet alleen balken, maar ook tijdsfouten, wellicht dat er toen een soortgelijke situatie heeft afgespeeld.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 07:37

Ik dacht bij het lezen van de text nou, daar zal de zweep flink overheen gaan...

Ik zie niet echt iets heel schokkends om eerlijk te zijn en al helemaal geen paard wat stil gezet word volgens een aantal hier!

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 08:36

Het verbaast me oprecht dat mensen dit afdoen als niets schokkends..
Hij lijkt echt met kracht te slaan. Ik kan me heel goed voorstellen dat je in zo'n situatie wel corrigeert, ook met zweepgebruik. Maar een "hé, let op-tikje" zou dan voldoende moeten zijn. Niet dit.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 08:59

Bijzonder toch dat een dier slaan in de paardensport nog steeds als "normaal" wordt gezien. Als mensen dit doen bij een hond of kat is het mishandelen, maar in de paardensport heet het ineens een "correctie". En als dit dier elke keer naar de uitgang wil, kun je dit misschien ook eens als een signaal opvatten dat dit dier moeite heeft met het hem opgelegde werk.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:01

Lithya schreef:
Lalala12468 schreef:

En @Lithya, wat je kunt doen, naast de eerder genoemde optie (zorgen dat hij het wel wil door geduld te hebben en respect te hebben voor je paard) is de grenzen van je paard accepteren.

Daarom mijn vraag eerder, kan het zijn dat dit “geintje” eerder wel loonde. Als een vorige ruiter er dan de brui aan gaf, maar hij is bijvoorbeeld vaak net wat handiger (met uitzondering van dit rondje) en het paard wel door kan laten gaan, zal het paard echt nog een paar keer gaan kijken of het wel lukt. Slaan is niet de oplossing, maar soms is het wel lastig om bepaald gedrag te doorbreken. 23 strafpunten zijn namelijk niet alleen balken, maar ook tijdsfouten, wellicht dat er toen een soortgelijke situatie heeft afgespeeld.

Ik denk ook dat het goed is dat hij wel doorzet. Als het lonend blijkt voor een paard om uit te breken valt er geen hout meer mee te springen.
Wat wordt er hier gevallen over t gebruik van de zweep. Het is geen accessoire tenslotte.