Paard overleden na struikeling op strand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 11:06

Strandredder schreef:
Ik lees dit bericht nu en zou graag willen reageren. Bij dit incident was ik aanwezig, heb o.a. met de dierenarts gesproken die ter plaatse is geweest. De dierenarts gaf aan dat het donkere paard zeer waarschijnlijk oververhit is geraakt door de warme temperatuur die op dat moment aanwezig was. Bij oververhitting gaat een paard sneller ademhalen. Wij mensen hebben het reflex om je adem in te houden wanneer mond en neus onderwater gaan. Paarden hebben dit niet. Op welke wijze dan ook is het paard met mond en neus onderwater terecht gekomen. Doordat paarden in dit opzicht geen vechters zijn, ademen ze gewoon water in wanneer de neus in het water komt. En water in de longen is onhandig. Op moment dat de hulpdiensten aankwamen, kwam er al schuim uit de mond/neus van het dier ..

Al met al een trieste situatie, die hopelijk niet vaker voor gaat komen ..

Moderatoropmerking:
Persoonlijke aanvallen zijn op Bokt niet toegestaan
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 12-08-22 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderatoropmerking

pien_2010

Re: Paard overleden na struikeling op strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 11:10

En Billy en andere waarom posten jullie zo naar? Het is al verdrietig genoeg. Misschien is dit wel iemand vd reddingbrigade. Weet jij veel, of heeft deze persoon geprobeerd dit paard te redden of nog verdrietiger is het de eigenaar. Als je niets hebt met een bericht dan laat het gaan.

Dit is gewoon een hele trieste samenloop van omstandigheden geweest. Een ongeluk zit in een klein hoekje.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 11:25

Het slaat echt nergens op dat strandredder hier even deze informatie gaat delen. Als deze informatie al gedeeld is door de dierenarts, dan is dat sowieso in goed vertrouwen gebeurd en siert het je niet dat je dit zomaar op het wereldwijde web knalt. Hopelijk is dit niet je werk, weinig professioneel zo.

Hoe dan ook ontzettend verdrietig. Lijkt me een onwerkelijke gebeurtenis.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 12:15

Het bericht is wat dubieus en zout in de wonden van de eigenaar.

Het donkere paard?
Het overleden paard was een vos. Die kan best donkerder zijn als die nat is maar toch...

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 12:20

Al met al een ontzettend sneu verhaal met alleen maar verliezers :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 12:23

De reddingsbrigade was erbij dus het is niet zo gek dat strandredder daar waarschijnlijk van was en inderdaad mee las en nu dacht ik reageer er even op want ik was erbij.

Als je niks met paarden hebt verder dan is een natte vos een donker paard.

Bizar dat mensen meteen zien als fake nieuws.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 12:26

En de toon , dat hoeft toch niet zo.

Heel verdrietig voor de eigenaar dat het zo mis is gegaan. En dank voor strandredder die waarschijnlijk heeft geholpen.

Sterkte iedereen,

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 12:29

Ok qua toon hebben jullie wellicht gelijk, ik had me subtieler uit kunnen/moeten drukken. Excuus.
Ik zie het overigens niet perse als fake news, maar wel als informatie die niet aan strandredder is om te delen.

Het is hoe dan ook een verdrietige situatie voor iedereen die er bij was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 12:35

Simbaa schreef:
Ok qua toon hebben jullie wellicht gelijk, ik had me subtieler uit kunnen/moeten drukken. Excuus.
Ik zie het overigens niet perse als fake news, maar wel als informatie die niet aan strandredder is om te delen.

Waarom niet? Het is een ervaring uit de eerste hand dus volgens mij mag je dat gewoon delen? Of mag er op een paardenforum niet naar boven komen dat hittestress dan volgens de de DA wel degelijk de oorzaak is geweest? En als ik het goed begrijp is het paar dan dus ingestort en omdat dit in de zee was verdronken.

Dat neemt niet weg dat het heel sneu is voor de eigenaar! En die er ongetwijfeld kapot van is. Maar het lijkt me goed als mensen zich beseffen dat een paard wel degelijk hittestress kan oplopen van deze temperaturen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 13:24

Nou de toon is zeer vijandig..dat hoeft helemaal niet, het is toch juist fijn als iemand die erbij was even kan toelichten wat er precies gebeurd is? en dat kan een goede waarschuwing voor anderen zijn.

Dus strandredder, ook voor jou sterkte want zoiets blijft waarschijnlijk nog wel even op je netvlies staan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 13:31

Spenk schreef:
De reddingsbrigade was erbij dus het is niet zo gek dat strandredder daar waarschijnlijk van was en inderdaad mee las en nu dacht ik reageer er even op want ik was erbij.

Als je niks met paarden hebt verder dan is een natte vos een donker paard.

Bizar dat mensen meteen zien als fake nieuws.

Spenk schreef:
Simbaa schreef:

Waarom niet? Het is een ervaring uit de eerste hand dus volgens mij mag je dat gewoon delen? Of mag er op een paardenforum niet naar boven komen dat hittestress dan volgens de de DA wel degelijk de oorzaak is geweest? En als ik het goed begrijp is het paar dan dus ingestort en omdat dit in de zee was verdronken.

Dat neemt niet weg dat het heel sneu is voor de eigenaar! En die er ongetwijfeld kapot van is. Maar het lijkt me goed als mensen zich beseffen dat een paard wel degelijk hittestress kan oplopen van deze temperaturen.

Elisa2 schreef:
Nou de toon is zeer vijandig..dat hoeft helemaal niet, het is toch juist fijn als iemand die erbij was even kan toelichten wat er precies gebeurd is? en dat kan een goede waarschuwing voor anderen zijn.

Dus strandredder, ook voor jou sterkte want zoiets blijft waarschijnlijk nog wel even op je netvlies staan.

Helemaal mee eens met bovenstaande.
Het is allemaal erg genoeg.
En ipv strandredder die ons komt informeren omdat er zoveel onduidelijkheid was netjes te bedanken krijgt hij dit..
Hoe komt bokt toch aan een slechte naam...

Erg verdrietig voor iedereen.
En laat de dood van dit paard niet voor niets zijn geweest en beseffen dat pootje baden in het water zelfs ook te warm kan zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 13:43

DuoPenotti schreef:
En laat de dood van dit paard niet voor niets zijn geweest en beseffen dat pootje baden in het water zelfs ook te warm kan zijn.
Het is een goede waarschuwing.

Waarbij ik wel wil zeggen, dat ik twee paarden heb gehad die hielden zoveel van het water. De jongste dook er zelfs finaal in en de 1ste keer dacht ik dat ze gevallen was (ik was echt zeikenat het water gutste uit mijn laarzen) want we waren aan de kant pootje aan het baden en ze deed een hele grote sprong en plonste zo in het water en kwam gelijk weer boven heel vrolijk.

De ander ook ooit koppie on der gegaan en kwam ook gelijk weer op zijn pootjes terecht.

Dus zoals strandredder al aangaf, er is hier meer aan de hand geweest.

Simbaa schreef:
+:)+ Excuus aanvaard. Siert je als mens dit!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 14:00

Wow idd de toon de laatste berichten!

Bedankt strandredder voor de opheldering!

En idd DP, het is zo verleidelijk om met dagen als dit richting strand te gaan, maar er wordt dan soms vergeten dat het echt heel heftig kan zijn voor het paard.

Heel naar ongeluk......

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 14:15

Janneke2 schreef:
Hoezo: fake bericht...?

Er zijn veel mensen die alleen meelezen op bokt, en kennelijk heeft 1 iemand die bij dit nare gebeuren aanwezig was, besloten om van lezer schrijver te worden.

Zij /hij schrijft trouwens dat paarden water inademen als de neus onder water komt.

Nou dat heb je goed verwoord.
Ik als lezer besloot ook schrijver te worden. Maar daarvoor gebruik ik geen nep account die ik alleen voor een degelijk berichtgeving open.

Wat je andere punten betreft:

“is het paard met mond en neus onderwater terecht gekomen” (quote van strandredder)

Dit lijkt me logisch bij een val maar wat heeft z’n mond dan in dit bericht ermee te maken?

“De dierenarts gaf aan dat het donkere paard zeer waarschijnlijk oververhit is geraakt door de warme temperatuur die op dat moment aanwezig was” (quote van strandredder)

Zeer waarschijnlijk? Erg betrouwbaar dus.
En daarnaast is nog niet duidelijk wie de bron nou is.

In mijn bericht staat fake met een vraagteken en tussen haakjes zodat duidelijk ik dat IK mijn vraagtekens erbij heb. Dat jij het anders ziet, moet jij zelf bepalen.

Maar ik geloof liever de eigenaresse dan een anonieme bron met 0,0 geloofwaardigheid.

Dus Janneke (en de rest) die dit normaal vind, lekker dit soorten berichten serieus blijven nemen. Hopelijk wordt zoiets nooit over jullie verspreid.

Ik hou het bij betrouwbare bronnen iig.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door VC_Immortal op 11-08-22 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 14:19

Janneke2 schreef:
Hoezo: fake bericht...?

Er zijn veel mensen die alleen meelezen op bokt, en kennelijk heeft 1 iemand die bij dit nare gebeuren aanwezig was, besloten om van lezer schrijver te worden.

Zij /hij schrijft trouwens dat paarden water inademen als de neus onder water komt.

En al die filmpjes dan, van borrelende paarden in een Waterton of drinkbak?

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 14:30

Wat een vreselijk nieuws. Heel veel sterkte voor de eigenaresse....

Vindt het ongepaste commentaar echt heel erg naar als iemand al zon verlies / verdriet heeft, wees wat liever voor elkaar...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 16:21

rien10 schreef:

Die ademenen in ieder geval uit anders zou het niet borrelen. Toch?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 17:10

fransje23 schreef:
rien10 schreef:

Precies. Dus als ze met hun neus onder water gaan, zijn ze niet perse te dode opgeschreven zoals Janneke het verwoord.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 18:11

rien10 schreef:
fransje23 schreef:

Precies. Dus als ze met hun neus onder water gaan, zijn ze niet perse te dode opgeschreven zoals Janneke het verwoord.

Er is wel een verschil tussen borrelen in de waterbak of volledig onder water gaan in zee :o.

Wat er ook gebeurd is, een nachtmerrie voor de eigenaresse ;(.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 18:16

Mijn paard is nadat hij schrok van een trap van een ander paard ook kopje onder gegaan in zee een paar jaar geleden. Enorm schrikken, gelukkig hield hij er buiten water in zijn oren wat hij heel irritant vond niks ernstig aan over…
Dus ze zijn gelukkig niet altijd ten dode opgeschreven inderdaad als ze kopje onder gaan…

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 12:08

Strandredder schreef:
Ik lees dit bericht nu en zou graag willen reageren. Bij dit incident was ik aanwezig, heb o.a. met de dierenarts gesproken die ter plaatse is geweest. De dierenarts gaf aan dat het donkere paard zeer waarschijnlijk oververhit is geraakt door de warme temperatuur die op dat moment aanwezig was. Bij oververhitting gaat een paard sneller ademhalen. Wij mensen hebben het reflex om je adem in te houden wanneer mond en neus onderwater gaan. Paarden hebben dit niet. Op welke wijze dan ook is het paard met mond en neus onderwater terecht gekomen. Doordat paarden in dit opzicht geen vechters zijn, ademen ze gewoon water in wanneer de neus in het water komt. En water in de longen is onhandig. Op moment dat de hulpdiensten aankwamen, kwam er al schuim uit de mond/neus van het dier ..

Al met al een trieste situatie, die hopelijk niet vaker voor gaat komen ..

Ik vind het triest dat dit soort berichten online komen, want als je erbij was had je waarschijnlijk ook wel meegekregen dat het dier in paniek diep de zee in is gegaan na een schrikreactie.
Helaas is dit een natuurlijke reactie van veel paarden.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 12:25

Nouvel schreef:
Mijn paard is nadat hij schrok van een trap van een ander paard ook kopje onder gegaan in zee een paar jaar geleden. Enorm schrikken, gelukkig hield hij er buiten water in zijn oren wat hij heel irritant vond niks ernstig aan over…
Dus ze zijn gelukkig niet altijd ten dode opgeschreven inderdaad als ze kopje onder gaan…

Gelukkig niet. Ben in februari 2020 samen met paard gevallen in koppie onder gegaan.
Paard stond gelukkig gelijk op en liep het water uit, maar was zo geschrokken dat ze er daarna vandoor gegaan is. Gelukkig hebben mijn man en twee stalgenoten haar weten te vangen.
Was overigens mega koud. Was die dag maar een paar graden boven 0.
Ben toen opgehaald en iemand van stal heeft mijn paard terug gereden.