Mongol Derby 2022: Mike Field doet voor de tweede keer mee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Mongol Derby 2022: Mike Field doet voor de tweede keer mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-22 13:07

Dit jaar mogen ze tot 6 uur ‘s avonds door rijden, voorgaande jaren tot 8 uur ‘s avonds, twee uur minder reistijd per dag. 6 uur ‘ s avonds daar is 12 uur ‘s middags hier.

Ik kan mij dus voorstellen dat Mike is gestopt op HS 3 om te voorkomen dat hij midden tussen 3 en 4 zou stranden. Vorige editie heeft hij zo een keer met een groepje tussen twee HS overnacht. In een lege ger, zonder avondeten of ontbijt. Volgende dag had Mike wat problemen met zijn paard waardoor hij sowieso terug moest. En toen hij aan het terugwandelen was kwam daar over de horizon in een relaxt drafje een andere deelnemer aan. Deze had wel overnacht op een HS, avondeten en ontbijt gehad en was nu uiteindelijk eerder dan Mike weer goed op pad.

Het kan natuurlijk ook nog zijn dat Mike wel is doorgereden, maar dat zijn tracker weer is uitgevallen :+

Ik ga nog even kijken of het me lukt die twitterfoto ook hier te plaatsen :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 13:11

Dat is flauw, gewoon 2 uur per dag minder stipjes kijken voor ons :oo :+

Maar met twee uur per dag minder mogen rijden is HS 3 op dag 1 ook niet gek lijkt mij.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-22 13:12

Afbeelding

Mike verlaat HS2

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 13:15

Op de grote stille heide ... maar dan anders. Heerlijk dat uitgestrekte niets, hoewel, dat spoor doet toch anders vermoeden. Gaaf hoor, dat Mike weer meedoet.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 13:29

De stipjes lijken zich vast te rijden in de bergen? De mensen die eromheen gereden zijn, zijn al bijna bij vier...

En de tracker van Mike lijkt nog steeds dood, inderdaad.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 13:38

Apple schreef:
[ [url=m/KixFCt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mike verlaat HS2

Leuke foto!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 13:58

Prrrr schreef:
De stipjes lijken zich vast te rijden in de bergen? De mensen die eromheen gereden zijn, zijn al bijna bij vier...

Bij mij lijkt hij toch, samen met wat andere stipjes in het veld te staan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 14:15

Stoere foto.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 15:40

Rocamor schreef:
Prrrr schreef:

De omgereden stipjes zouden natuurlijk ook in de bezemwagen kunnen zitten, bedacht ik mij later. Het gaat wel heel snel ineens naar 4, en het is wel een heel rechte route die heel om is :\

Hij is wel ergens, maar volgens zijn schema heeft hij 0 km afgelegd. Dus ik ben benieuwd waar zijn stipje op gebaseerd is...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-22 15:42

Samenvatting van vandaag:

Er is nog geen update van de organisatie dus het kan zijn dat ik ergens wat verkeerd zit. Op de eigen site heet de start HS1 en zo verder. Op Twitter echter wordt de start gezien als 0 en dan verder. Als het op Twitter dus gaat over HS1 dan is dat HS2 op de site van de organisatie. Om even wat verwarring te zaaien :')

De ruiters mogen rijden tussen 7 uur 's ochtends en 6 uur 's avonds. Dat is twee en half uur korter dan de vorige editie (en dat kan bijna een hele etappe betekenen).
Voorgaande edities zag je dat de eerste ruiters na de eerste dag vooral op HS4 waren (HS3 voorgaande edities nu) en enkelen op HS3 (HS2 voorgaande editie).

Wat je nu ziet is dat er een grote groep ruiters op HS3 (HS2 voorgaande edities) overnachten. Er is een plukje dat aan het kamperen is of bij een locale familie verblijft. Een deel overnacht tussen HS3 en HS4, er zijn echter ook ruiters die tussen HS 2 en 3 kamperen.

Voor zover ik het kan zien is er 1 ruiter doorgereden naar HS4 en deze krijgt morgen een tijdstraf die ze op HS 4 kan uitzitten.

Er zijn volgens mij nog geen uitvallers. Wel wat mensen met enorme pech (twee ruiters paard en uitrusting kwijtgeraakt). Ook een deelnemer die als laatste zou vertrekken vanaf HS2 en vervolgens ontsnapte het paard. Dat was ook het allerlaatste paard ter plaatse dus is ze zonder extra tijdstraf door de organisatie naar HS3 gebracht.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 15:43

Maar als ze maar tot 12 uur NL tijd (18 uur plaatselijke tijd) mogen rijden, kunnen er nu toch uberhaupt geen stipjes meer bewegen die in de wedstrijd zitten?

Edit: was een reactie op Prrrr, voor jouw update Apple :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-22 15:46

Als er nu wat beweegt dan klopt het niet :j

Voor de nachtbrakers onder ons, vanaf 1 uur 's nachts begint het dus weer :))

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-22 15:50

Rocamor schreef:
Prrrr schreef:

Dat is HS3 :j Als je heel erg ver inzoomt dan lijkt het alsof HS3 verderop ligt, maar dat is op de schaal van de kaart maar 100 meter.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 16:09

Apple schreef:

Er is nog geen update van de organisatie dus het kan zijn dat ik ergens wat verkeerd zit. Op de eigen site heet de start HS1 en zo verder. Op Twitter echter wordt de start gezien als 0 en dan verder. Als het op Twitter dus gaat over HS1 dan is dat HS2 op de site van de organisatie. Om even wat verwarring te zaaien :')

De ruiters mogen rijden tussen 7 uur 's ochtends en 6 uur 's avonds. Dat is twee en half uur korter dan de vorige editie (en dat kan bijna een hele etappe betekenen).
Voorgaande edities zag je dat de eerste ruiters na de eerste dag vooral op HS4 waren (HS3 voorgaande edities nu) en enkelen op HS3 (HS2 voorgaande editie).

Wat je nu ziet is dat er een grote groep ruiters op HS3 (HS2 voorgaande edities) overnachten. Er is een plukje dat aan het kamperen is of bij een locale familie verblijft. Een deel overnacht tussen HS3 en HS4, er zijn echter ook ruiters die tussen HS 2 en 3 kamperen.

Voor zover ik het kan zien is er 1 ruiter doorgereden naar HS4 en deze krijgt morgen een tijdstraf die ze op HS 4 kan uitzitten.

Er zijn volgens mij nog geen uitvallers. Wel wat mensen met enorme pech (twee ruiters paard en uitrusting kwijtgeraakt). Ook een deelnemer die als laatste zou vertrekken vanaf HS2 en vervolgens ontsnapte het paard. Dat was ook het allerlaatste paard ter plaatse dus is ze zonder extra tijdstraf door de organisatie naar HS3 gebracht.

Meelezer meldt zich.

Bedankt voor de update!
Ik merkte net dat als je op het cijfer van de post klikt je wel het juiste nummer krijgt. Dus 3 = hs 2

Afbeelding

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 18:34

Apple schreef:
Ook een deelnemer die als laatste zou vertrekken vanaf HS2 en vervolgens ontsnapte het paard. Dat was ook het allerlaatste paard ter plaatse dus is ze zonder extra tijdstraf door de organisatie naar HS3 gebracht.

Dat is Lena, een vriendin van mij. Zij had een vet penalty op HS2.. ze heeft 1.5 uur van de 2 uitgezeten en mocht toen verder om HS3 nog te halen en daar nog een half uur te doen. Maar dat is dus anders gelopen. Haar kennende zal ze flink balen dat ze dat stuk niet kon rijden ;)

Wij jij trouwens waaron de rijtijden zo zijn ingekort dit jaar?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-22 21:42

Ik weet wel dat er flinke discussie binnen de organisatie over is geweest.

Vorige editie liep op gegeven moment het veld zo ver uit elkaar dat het voor de medics en ondersteuning niet meer mogelijk was om iedereen binnen korte tijd te bereiken. Door de rijtijd te bekorten krijg je automatisch dat men meer bij elkaar in de buurt zit. Dit effect zie je ook op de route, ze eindigen nu een een soort grote lus waardoor de laatste 10 stops goed te bereiken zijn vanuit het finish camp.

Nadeel is wel dat je nu veel meer mensen hebt die gaan kamperen onderweg. Voorgaande jaren probeerden ze dat juist tegen te gaan en nu zie je dat er de eerste nacht al veel en veel meer mensen ergens onderweg stoppen.

Het zal mij niets verbazen als ze na een aantal dagen de rij uren verruimen (ook om mensen uberhaubt te laten finishen).

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 05:20

Mike heeft als enige een afwijkende lijn vanaf HS3, hopelijk een bewuste keuze en niet dankzij een eigenwijs paard. Hij heeft ook nog een ingesproken bericht/video op twitter (1.23 uur).

Veel twitterberichten en updates tot nu toe, leuk!

Edit; ik zie hem nu weer afbuigen richting de route van de anderen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 06:09

De organisatie heeft nu ook op de kaart de namen van de HS veranderd!

Het loopt nu hetzelfde als voorgaande jaren: de start is 0 en de eerste stop is HS1.

Veel activiteit op Twitter, filmpje van Mike:

https://twitter.com/i/status/1550984864236961792

Uit deze berichten begrijp ik dat dat voor een aantal ruiters niet zo goed afgelopen is om buiten te kamperen:

De Poolse deelnemer Wojciech (WHE) kampeerde tussen 2 en 3, maar raakte in de ochtend zijn paard kwijt. Hij moest terug naar HS2.

Wendy (WOS) kampeerde ook buiten, raakte verdwaald en verscheen op gegeven moment ook weer op HS2.

Was er gisteren nog een filmpje van enorme donkere wolken boven HS2 (vandaar dat Mike besloot daar te blijven en niet verder te rijden). Dit is hoe het er vanochtend uit zag:

Afbeelding

Verder nog een bericht dat Vet Cozy op HS3 een ruiterloos paard compleet met alle bagage er nog op binnen zag komen. Dit blijkt uiteindelijk het paard te zijn van Wojciech!

Verslag van de organisatie over Dag 1 (onderop fotootje van Mike)

https://equestrianists.com/updates/july ... rby-day-1/

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 06:19

De eerste ruiters zijn nu op HS4. De meeste ruiters zijn tussen HS3 en HS4. Enkele ruiters zijn nog tussen HS2 en HS3.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 13:39

Er is een kopgroep van 6 ruiters die reeds HS6 heeft bereikt. Volgens mij wel voor een deel ook buiten de rijtijd, dus dan krijgen ze een tijdstraf die ze morgenochten moeten uitzitten voordat ze mogen vertrekken.

Dan zijn er 4 ruiters die kamperen tussen HS5 en HS6. 3 bij elkaar en 1 ruiter alleen. Interessant is dat zij een hele andere route volgen dan de groep die HS6 al bereikt heeft. Chris Walker (CWA) kampeert in zijn eentje.

Iets van 9 ruiters op HS5, waaronder Mike.

Zeker 4 ruiters kamperen in twee groepjes tussen HS4 en HS5.

Een grote groep op HS4.

Een ruiter is teruggebracht naar Ulaanbaatar vanaf HS3.

Ik zal kijken of ik iets meer te weten kan komen :-)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 13:50

Ohoh... teruggebracht...

Mike zit mooi in de voorste helft. Ben benieuwd naar de verhalen.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 14:02

Lees ik nou op internet dat het inschrijfgeld 13.000 dollar is?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 14:02

ATO, AGA, BDO, BST, FGR, CCA, EAI, JON, KCA, MFI, MKE, NTA, SBE, SRY, TEN zijn op 4

AFE, AKO, BFA, GTI, MMO, PGO, WHE tussen 4 en 5

CVI, FHA, HFA, IHU, JWO, KGA, KDA, LHA,MFE (Mike), PRA, RSE, SEN, WOS op 5

CWA, DGR, SMC, WJO tussen 5 en 6

AHA, HBA, PHE, SED, TAT, TDO op 6

Nancy O'Neill uit Canada terug in Ulaanbaatar. Ik hoop dat er niets ernstigs met haar is.

Broer en zus Endress, Tobias en Sarah rijden niet meer samen. Hij is nog op HS4 en zij op HS5.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 14:03

Bambi1995 schreef:
Lees ik nou op internet dat het inschrijfgeld 13.000 dollar is?

Klopt :-)

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 14:07

En dat is alleen nog maar het inschrijfgeld.... er komt nog heel veel bij :Y)

Sarah en Tobias zijn echt geweldig gezellig. Ze waren echt vast besloten om bij elkaar te blijven op voorhand. Hinke en ik zeiden al, de Mongol is zo anders dan de Gaucho. Dat zal niet zo vanzelf sprekend zijn. Super dat ze hun eigen keuzes maken.