Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
kamsel schreef:Ik snap dat ‘stemmingmakerij’ niet zo.
Een paardenhouderij is gewoon een agrarisch bedrijf.
Stikstofreductie is stikstofreductie, beetje naïef om te denken dat dit wel geldt voor koeien en varkens maar niet voor paarden.
Shenavallie schreef:In het begin dat we aan deze kant van het land kwamen wonen, werd grond van een boer die ermee stopte teruggegeven aan de natuur. Dat was een mooi initiatief. Inmiddels stond er onlangs in de gemeentekrant dat een flink aantal hectaren met bestemming landbouwgrond toch maar omgezet is naar 'bestemming bouwgrond'. Oftewel: alles wordt hier - net als de rest van Nederland - volgeplempt met huizen. Dus de paarden krijgen het niet moeilijk omdat men natuurgebieden wil maken, maar gewoon nog meer natuur wil opofferen voor woningen.
elnienjo schreef:Eerst de boer onteigenen tegen een schijntje omdat het goedkope natuurgrond moet worden en daarna de bestemming omzetten naar bouwgrond en het voor een kapitaal doorverkopen. That's how they roll....
BaileyMix schreef:Ik ben de laatste die zal zeggen dat een oplossing voor álle problematiek simpel is. Persoonlijk zie ik de voornaamste oplossing in het aanpakken van de grote vervuilers: bedrijven als Tata Steel en Schiphol, en ja, de veehouderij. Het aanstellen van groene partijen, in plaats van VVD en vriendjes. Natuurinclusief bouwen, natuurinclusief hobbydieren houden. Natuurgebieden verbinden. Duurzamere en natuurinclusieve akkerbouw, gesubsidieerd. Kunnen ze mooi de subsidies die veehouders nu vangen voor gebruiken.
De paardensport heeft sowieso zijn beste tijd wel gehad, al heb ik niks tegen hobbymatig houden. Tijd voor een ommezwaai in paardenwereld.
fransje23 schreef:Als je je afvraagt waarom er destijds zo bezuinigd is en de EHS nooit volledig is uitgevoerd en we nu nog met dit soort ellende zitten... Henk Bleker!
Die heeft destijds link bezuinigd op natuur maar nu moet er natuurlijk alsnog iets gebeuren.
Wat betreft het circuit in Zandvoort.. Dat is misselijk en vriendjespolitiek, dat circuit had nóóit uit mogen breiden en zo intensief gebruikt worden.
Ibbel schreef:Voor de mensen die denken dat paarden dezelfde uitstoot geven als koeien:
Koeien moeten eiwitrijk eten om 20-30 liter melk per dag te produceren. Paarden eten meestal redelijk eiwitarm = minder stikstofuitstoot
Koeien staan grotendeel in stallen: mest mengt met urine -> chemische reactie maakt NH3 vrij = stikstofuitstoot.
Koeien worden intensiever gehouden dan paarden. Stallen met honderden paarden zijn een uitzondering = minder uitstoot.
Oftewel: NH3 uitstoot bij paarden is een stuk minder groot probleem dan bij koeien.
(De uitstoot van varkens en kippen is trouwens ook minder dan van koeien)
elnienjo schreef:Shenavallie schreef:In het begin dat we aan deze kant van het land kwamen wonen, werd grond van een boer die ermee stopte teruggegeven aan de natuur. Dat was een mooi initiatief. Inmiddels stond er onlangs in de gemeentekrant dat een flink aantal hectaren met bestemming landbouwgrond toch maar omgezet is naar 'bestemming bouwgrond'. Oftewel: alles wordt hier - net als de rest van Nederland - volgeplempt met huizen. Dus de paarden krijgen het niet moeilijk omdat men natuurgebieden wil maken, maar gewoon nog meer natuur wil opofferen voor woningen.
Eerst de boer onteigenen tegen een schijntje omdat het goedkope natuurgrond moet worden en daarna de bestemming omzetten naar bouwgrond en het voor een kapitaal doorverkopen. That's how they roll....
Amber_anne schreef:Maar daar gaat het artikel ook helemaal niet over
DuoPenotti schreef:Ik vraag me af hoeveel ongerepte natuur we hebben?
Citaat:Heide is op de duinen na ook niet van oorsprong.
elnienjo schreef:Waarom wil men bomen tegenhouden? Ik vind het idioot om bomen te kappen om zandvlaktes en heide aan te leggen (iets wat nu in mijn omgeving gebeurt)
elnienjo schreef:Waarom wil men bomen tegenhouden? Ik vind het idioot om bomen te kappen om zandvlaktes en heide aan te leggen (iets wat nu in mijn omgeving gebeurt)
Janneke2 schreef:Ik zou zeggen: vraag het eens.
Heide als in hoogveen slaat minstens zo veel kooldioxide op, en hoogveen kan niet overal.
Bomen lukt zo ongeveer overal.
BaileyMix schreef:Janneke2 schreef:Ik zou zeggen: vraag het eens.
Heide als in hoogveen slaat minstens zo veel kooldioxide op, en hoogveen kan niet overal.
Bomen lukt zo ongeveer overal.
Topantwoord eigenlijkWant als het onbegrip is, en dat is het denk ik: vraag het eens! Ga eens de hort op met je plaatselijke ecoloog om het stikstofprobleem en de biodiversiteits/bodem crisis écht te begrijpen.
Janine1990 schreef:En gaat dat andersom dan ook een keer met boeren gebeuren? De melkprijs is eindelijk gestegen, maar dat heeft wel bijna 40 jaar geduurd!!!
Citaat:En wat te denken van telers, in de winter willen we nog steeds aardbeien eten, waarmee je import in stand houdt.
Citaat:Zijn die natura2000 gebieden niet een prettige melkkoe voor de overheid?
Citaat:En in hoeverre vergist de overheid zich in de economische bijdrage van de boeren? Gaan de inkomsten van natuurgebieden en extra huizenbouw daar voldoende tegenover staan?
Citaat:Of gaan we gewoon emissierechten kopen in het buitenland om daar lekker stikstof uit te stoten, vervolgens met transport nog een hoop extra stikstof uitstoten om hier maar weer te importeren?
Citaat:Ik heb een beetje het gevoel dat de overheid alle ogen richt op het oplossen van het stikstofprobleem in Nederland, maar wel met langetermijn-oogkleppen op op het moment dat ze oplossingen willen omzetten in plannen.