Shetlandpony aangevallen en overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flower033

Re: Shetlandpony aangevallen en overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 08:40

De wolf vermoord (sic) iemands broodwinning of lievelingsdier..

De mens is nog steeds de allergrootste dierenmoordenaar in Nederland. Honden kunnen er ook wat van. Als het gaat om wie er het gevaarlijkst is, moeten we bij de mens beginnen. Stoppen met vlees eten is een goed begin om minder dieren te (laten) vermoorden

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 08:48

Stop dan als eerste met het houden van vleesetende huisdieren. Geen honden en geen katten dus.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 08:56

Loretta schreef:
Dit artikel staat op NO Wolves.
Wolvendeskundigen zijn zich al aan het indekken voor her eerste kind.
En ook daarvan zeggen ze. "Moet kunnen"

Citaat:
Gewenning, adaptatie Risico wolf is jaren geleden uitgewerkt voor de Duitse Autoriteit, belangrijk is dat we zien dat wolven steeds meer van primair natuurgebieden zich langzaamaan, als ze een nieuw gebied willen koloniseren, in gebieden opduiken waar prikkels van mensen meer in voorkomen. Nederland is daar wellicht wel het summum van, net als Vlaanderen. Leefgebieden waar wolven prima kunnen leven maar waar ze dan dagelijks confronteert worden met prikkels van de mens. Hoe gaan die wolven daarmee om hoe gaat dat proces van gewenning, adaptatie bij wolven én uiteindelijk kan het ook betekenen dat wolven afwijkend gedrag vertonen. Namelijk mensen benaderen tot minder dan 30 m afstand.
Tot nu toe was het vrijwel altijd het gevolg van wolven die ooit door mensen zijn gevoerd en daarmee hun schuwheid voor mensen hebben verloren. Mensen zijn gaan associëren met voedsel en in de hoop voedsel te vinden mensen benaderen. Dat is een proces waar goed naar gekeken moet worden. Gevaar voor de mens is voorlopig nog marginaal. Twee grote studies naar het aantal wolvenaanvallen op mensen van de afgelopen 20 tot 30 jaar, zijn door Noorse wetenschappers gedaan. Linnell, de hoofdacteur, schrijft dan ook dat in de Europese Unie de kans op een bijtincident door de wolf groter is dan nul, maar te klein om te meten. Het zijn grote roofdieren, en als er een bijtincident is, is het ook wel even iets anders dan met een zwijn of een vos. En het zou dan ook goed zijn om daar goed onderzoek naar te doen naar dit soort processen.
Doordat ze eeuwenlang rigoureus vervolgd werden, zijn wolven nu ’s nachts actief en mensenschuw
Wat we vandaag beschouwen als ‘natuurlijk’ gedrag van wolven, is voor een belangrijk deel het resultaat van leerprocessen uit het verleden, in een andere ecologische en maatschappelijke context. Dat wolven ’s nachts actief­ zijn en mensenschuw, komt onder­ meer doordat ze eeuwenlang rigou­reus vervolgd werden. In de Oostvaardersplassen, 56 vierkante kilometer voor mens en jager amper toegankelijk Nederlands natuur­gebied, begonnen de vossen na verloop van tijd op klaarlichte dag te jagen. Wat hadden ze nog te vrezen?
De ecologische en maatschappelijke context die wolven vandaag aantreffen in West Europa, is onuit­gegeven. Ze komen terecht in een postindustrieel, ge(sub)urbaniseerd landschap en leven in de buurt van mensen. Bovendien hebben ze een hoge graad van bescherming. Uit historische gegevens weten we dat aanvallen van wolven op mensen uiterst zeldzaam waren en zijn, maar – en aangezien wolven gedrag aanleren, valt dat te verwachten – dat er wel bepaalde historische periodes en situaties zijn waarbij aanvallen van wolven vaker voorkwamen. Belangrijke risicofactoren blijken gewenning aan de mens en die associëren met voedingsmogelijkheden.
Risico’s zijn er altijd
Daarmee wil ik niet suggereren dat het onvermijdelijk is dat ‘onze’ wolven op termijn een groter risico zullen vormen voor mensen – zelfs niet dat dat onaanvaardbaar zou moeten zijn – maar wel dat er inherent risico’s zijn verbonden aan samenleven met grote roofdieren, zowel voor hen als voor de mens.
We kunnen moeilijk voorspellen hoe de wolf zijn gedrag zal aanpassen aan het leven in deze nieuwe maatschappelijke en ecologische omgeving.
Een aanbeveling uit het rapport van Linnell is dat veel meer onderzoek moet worden gedaan naar het ontstaan van gewenning van wolven aan mensen en ook hoe dat kan worden voorkomen of afgeleerd. Onderzoekers van de universiteit Wageningen denken dat Nederland bij uitstek een gidsland is om daar onderzoek naar te laten doen, omdat de wolf in Nederland in hoge mate wordt blootgesteld aan mens én het dus ook een prima studie object is.

Oh dear, oh deary deary me...

En mensen denken écht dat Nederlanders, die te stóm zijn om uit de buurt van Koniks te blijven, zodat die tam worden en mensen gaan lastigvallen, dat diezelfde Nederlanders niet gaan kijken of ze 'wolvenfluisteraars' zijn en ze dus gaan voeren?

In Nederland, waar we een Bokita-affaire hebben gehad, waar de vossen in de Waterleidingduinen voor je voeten gaan zitten? Waar de gemiddelde stadsmens geen idéé heeft wat wilde dieren zijn - en er zelf geen last van heeft als het fout gaat?

Keep on dreaming... Wat zijn wetenschappers toch soms ook theoretici zonder enige praktisch inzicht.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 20-06-22 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 08:58

Flower033 schreef:

De mens is nog steeds de allergrootste dierenmoordenaar in Nederland. Honden kunnen er ook wat van. Als het gaat om wie er het gevaarlijkst is, moeten we bij de mens beginnen. Stoppen met vlees eten is een goed begin om minder dieren te (laten) vermoorden

Vraag me af of je nog zo zult denken als 1 van jouw paarden wordt gegrepen door een wolf. Of is het dan voor jou niet meer als een kille verzekeringskwestie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 09:23

elnienjo schreef:
Mij is nog geen enquête gestuurd over de wolf dus hoe kom je erbij dat de meerderheid de wolf ziet zitten?

Dus omdat jíj niets ontvangen hebt, is het er niet.
Is nochthans op voorpagina nieuws híer gemeld _O-

Al met al is de kans groter dat paardrijden verboden wordt dan dat de wolf vrij wild voor de plezierjacht wordt.
Met volstrekt goede argumenten ook nog. Zieluguh paardjes roep jij toch telkens? Tatááá :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 09:32

elnienjo schreef:
Stop dan als eerste met het houden van vleesetende huisdieren. Geen honden en geen katten dus.

Verbeter de wereld en begin bij jezelf; éérst de mens zelf dan.
Bijvoorbeeld éérst stoppen met plezierjacht; voor de hobbylol wilde dieren afknallen.

Mbt de wolf is niets doen natuur. Gestopt met plezierjacht is er tafeltje dekje ;)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 10:19

Huertecilla schreef:
elnienjo schreef:
Mij is nog geen enquête gestuurd over de wolf dus hoe kom je erbij dat de meerderheid de wolf ziet zitten?

O,ja dat is de perfecte bron.
Bokt voorpaginanieuws.

Maar goed ook dat geneuzel zit op een kantelpunt, mensen beseffen zich steeds meer wat zo'n dier aanricht.
Zodra ze niet meer rustig met hun kinderen/hondje aan de lijn in het bos kunnen wandelen komen daar nog wel wat tegenstanders bij , geloof mij.
Nederland/europa kennende moet alles eerst uit de hand lopen voordat er word ingegrepen.
Niemand daar durft z'n verantwoording te nemen.

Bravura, Dat waren 3 herdershonden inderdaad. Ook heel triest, maar dit is toevallig gezien omdat als ik het goed begrepen heb een aanval overdag was ?!
In geval van de wolf is het meestal s'nachts wanneer niemand het ziet. Dus logische dat er dan DNA afgenomen moet worden om het te controleren.
Op een 20 km afstand zijn dit weekend weer 5 schapen gedood en 6 gewond.
Mensen kunnen nu hard gaan roepen , er is nog niets bewezen dat het een wolf is maar gezien de hoeveelheid aanvallen op relatief korte afstand geloof ik niets meer van een hondenaanval.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 11:05

Happinez schreef:
Maar goed ook dat geneuzel zit op een kantelpunt, mensen beseffen zich steeds meer wat zo'n dier aanricht.

´Mensen´????
Waar baseer je dat op?
Anders dan de opgeklopte hysterie door die met eigen belangen zoals paardrijden, veehouden en plezierjacht?

En dat ´uit de hand lopen´ houdt dat een incident in of meer dan dan dat?
Is bijvoorbeeld 0.1% uit de hand lopen?

Geef eens de cijfers weer van de slacht in NL en die van je plezierjacht.

Verder zíjn er geeneens representative cijfers over de schade door honden.

Blijf vooral ´wolf´ roepen zonder redelijke onderbouwing van een écht, ook gewogen, probleem.
Ik neem er vanavond wel een glas op

Afbeelding

p.s. slechte wijn trouwens, ook als slobber niet de lage prijs bij de Mercadona waard.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 12:09

December 2020 is er onderzoek gedaan ( in opdracht van het ministerie ) en daar is uit gekomen dat het draagvlak toen al iets is afgenomen. Inmiddels zitten we in 2022 en groeit de populatie wolven snel...

Ohttps://open.overheid.nl/repository/ro ... erland.pdf

Maar hé Huertecilla, geniet van je wijntje ;)

Afbeelding

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 12:15

Loretta schreef:
Flower033 schreef:

Vraag me af of je nog zo zult denken als 1 van jouw paarden wordt gegrepen door een wolf. Of is het dan voor jou niet meer als een kille verzekeringskwestie.

Dan huil ik de tranen uit m'n hoofd, en ben ik ( zoals dat bij rouw hoort) woedend op de oorzaaak/ dader. Maar dat betekent niet dat ik het niet volmondig eens ben met bovenstaande.

Er worden elkde dag 27.000 dieren doodgereden , zullen we eerst auto's verbieden.

We doden duizenden dieren per dag alleen al in Nederland om op te eten. Weet ik hoeveel shetlanders worden doelbewust gedood voor dierenvoedsel/ mensen voedsel.
Die paar dieren die de wolf dood, vallen dan wel mee.

Uiteraard moeten we het in de gaten houden etc etc... maar dat gebeurt toch ook.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 12:38

16 Schapen doodgebeten door 3 herders en nog een aantal gewond. Hoe gaan we daarmee om? Hoe gaan we dat voorkomen?

Mensen vinden het vreselijk, maar lees niks over het weren van honden?

En iedereen kan vandaag of morgen een hond, en in dit geval een herder kopen.

Wij hebben alles gelijk afgezet om vooral ook honden buiten te houden, want daar heb je vaker ellende van.

Elk dier, groot, klein, gehouden of wild dat overlijdt is er eentje en voor dat dier is het vreselijk naar. Heel veel gehouden dieren hebben eerst nog een rotleven bij ons, mensen, voor ze uiteindelijk dood gaan.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 12:40

Huertecilla schreef:
elnienjo schreef:

Al met al is de kans groter dat paardrijden verboden wordt dan dat de wolf vrij wild voor de plezierjacht wordt.
Met volstrekt goede argumenten ook nog. Zieluguh paardjes roep jij toch telkens? Tatááá :)*

Paardrijden verboden wordt. In wat voor droomwereld leef jij eigenlijk.
En wat betreft de wolf,steeds meer mensen komen erachter dat de wolf in nederland gewoon niet thuishoort.
Nationaal park veluwe wil ze ook weg hebben.
Dus dat vindt ik al een heel goed begin.
Afschieten mag nog niet maar velen zijn haast zover om dat gewoon te gaan doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 13:49

loriene schreef:
Huertecilla schreef:

Paardrijden verboden wordt. In wat voor droomwereld leef jij eigenlijk.

Lees wat ik schrijf.
Ik refereer aan publieke opinie.
Die is bepaald niet pro paardrijden.

Verder; in het perspectief van risico voor de mens in de openbare ruimte wat aniti-wolf hier telkens opgooit, zijn loslopende paarden bewezen dodelijk.
De hobby van paardhouden is meer risico dan de wolf.

Oh en mogen we de eigenaar van een loslopend paard wat een dodelijk ongeluk veroorzaakt ook een moordenaar noemen?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 13:54

superpony schreef:
16 Schapen doodgebeten door 3 herders en nog een aantal gewond. Hoe gaan we daarmee om? Hoe gaan we dat voorkomen?

Er is wel ingegrepen en de honden zijn in beslag genomen
Het OM beslist wat er verder met de herdershonden gebeurt.
Daarvoor zal het gedrag van de honden onderzocht worden.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 13:54

De wolf hoort van oorsprong in Nederland.
Daar valt niet over te twisten.

Dat het feit dat ze terug komen ons als mensen ongemak oplevert is ook duidelijk.

Vraag is op een gegeven moment gewoon welk belang het zwaarste weegt.
En daar heeft iedereen een andere mening over.

Wat mij betreft zouden er héél wat minder mensen zijn, dat lost een hoop ellende op.
Tis jammer dat er nog niet echt ethische manieren zijn om dát voor elkaar te krijgen...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 14:11

Femke_Tweety schreef:
Tis jammer dat er nog niet echt ethische manieren zijn om dát voor elkaar te krijgen...

Loslopende paarden is blijkbaar een acceptabele manier ;)

Verder, met pandemiebeperkingen en brandstofprijzen is er een forse mobiliteitsbeperking krijgt de natuur wellicht een beetje meer ademruimte.

Post covid is er alvast zeker een duidelijke rem op vliegverkeer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 14:21

Happinez schreef:
superpony schreef:

Er is wel ingegrepen en de honden zijn in beslag genomen
Het OM beslist wat er verder met de herdershonden gebeurt.
Daarvoor zal het gedrag van de honden onderzocht worden.

Maar daar doelde ik niet op!

Het gaat om de hysterische reactie van mensen op de wolven, terwijl er al veel meer slachtoffers door honden zijn.

En bij kleinere dieren door vossen en roofvogels. Dan hoor je niemand.

Of ja, nu het binnen houden van katten voor vogeltjes, maar dat is het.

Je moet nu voor of tegen zijn er is geen enkele nuance, zoals steeds bij onderwerpen als dit.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 14:32

Popstra schreef:
Een paard is wel wat anders dan een kip. Vooral financieel natuurlijk. We weten immers allen wat het kost paarden in het bezit te hebben of aan te schaffen of bijv een veulen te fokken.

Een kip kost 10...20€

Als je heel zeldzame rassen en kleurslagen hebt kunnen ze nog meer gaan.
Kan je verzekeren dat mijn vader ferm vloekt als er overdag een vos toch kans heeft gezien om in de ren van mijn vaders sierhoenders te geraken. Altijd geraakt hij dan zijn mooiste of degene die hij het meest nodig heeft qua kleur kwijt. Ze pakken nooit eens eentje vast waarvan mijn vader toch al van plan was om hem te slachten omdat hij niet voldoet aan de rasstandaard of niet bruikbaar is voor de fok en niet verkocht geraakt want mensen zijn tegenwoordig bang om in een wijk een haan te houden vanwege de buren.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 15:03

Loretta schreef:
Flower033 schreef:

Dan ben ik ontzettend verdrietig. Net zo verdrietig als ik zou zijn als mijn paard door een hond gegrepen wordt. En de kans daarop acht ik nog steeds veel groter dan door een wolf. En ja mijn paard staat 24/7 buiten.

Wat nog steeds niet wil zeggen dat ik de wolf weg wil hebben. Als alles wat een dier dood weg moet, zijn we nog wel even bezig: auto's, slachterijen dicht, jagers, ....

Er worden dagelijk honderduizenden dieren geslacht. En er gaan ruim 600 mensen per jaar in het verkeer dood. Ik hoor nooit iemand over het verbieden van auto's. Of het verplicht vegetarisch worden.

ps. paard is niet verzekerd. ik draai zelf voor de kosten op

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 15:35

Wolvendiscussie

Wanneer Natural/natural horsemanship ineens tè echt wordt ;)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 15:36

Femke_Tweety schreef:
Wolvendiscussie

Alleen hier hebben we geen wapens om ongewenste bezoekers van ons terrein af te mogen schieten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 16:32

Ik denk dat niemand de wolf weg wil hebben.
Denk dat men gewoon graag ziet het gereguleerd word. Dus niet dat het aantal daarvan uit de hand loopt, van alles kan doden want het moet ook leven en dat wanneer er een (huis)dier gepakt word er word gezegd ,,ja jammer voor je, had je er maar op moeten letten!,,
Want die laatste houding, dat is wel hetgeen je het meest leest als je een willekeurig bericht over een gedood schaap of schapen op SM leest. (Ook dan is de boer een klootzak! namelijk slecht voor zn dieren!!)
Want tja, had ie ze maar binnen moeten houden en ach ze krijgen toch subsidie voor een gazen hekje...

Wat dat betreft is het te krom voor woorden.
In ene is dat ,,over,,beschermde dier daar en kan het gaan en staan waar het wil, doden wat het wil en heb je als eigenaar van vee of een paardje geen poot om op te staan mocht deze het loodje leggen.
Moet je stad en land af bellen een betrouwbare, lees BETROUWBARE daar toe speciaal bevoegde arts te vinden die DNA kan af nemen (heeft iemand toevallig dat nummer voor mij?) En moet je wachten op de uitslag wil je uberhouot een vergoeding voor dit gelede leed krijgen. En wat krijg je? Een schamele dagwaarde.
En tot ziens!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 16:53

Het is net als bij het dossier Oostvaardersplassen. Wanneer er maar genoeg dierenleed is dan is het kantelpunt bereikt.
Over de wolf. Op een bepaald moment dan lopen honden en katten ook gevaar. Dus dan gaat het niet meer over schapenhouders, rundveehouders en paardenhouders.

De volgende stap zijn wolven die gevaarlijk dicht bij de huizen langs zwerven. Het kantelpunt wordt vanzelf bereikt daar maak ik me geen zorgen over. De meerderheid wordt nu al steeds kleiner. En als straks de huishond aannde beurt is wordt het nog kleiner.

De politiek in Brussel is wat trager. Dus het zal nog even duren. Maar ook daar zie je al de eerste slijtageplekken als het gaat om het draagvlak van de ongebreidelde bescherming van de wolf.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 16:58

Femke_Tweety schreef:
Wolvendiscussie

Of wanneer de wolf ons leert dat het eeuwige geromantiseer van alles waar het woord natuurlijk voor staat per definitie goed is toch niet helemaal klopt.

Laten we wel zeggen. Zodra er het woord natuurlijk voor staat is het in sommige kringen opeens goed.
Een beter marketing woord bestaat er niet dan natuurlijk.

Nieuw product "Natuurlijk in slapen met behulp van de wolf."

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 17:11

Wilde zwijnen komen al veel langer door de woonwijken en dichtbij de mens en brengen ook schade toe. Ja, daar wordt op gejaagd, maar de rest die blijven leven kunnen gewoon hun gang gaan.

Tuinen zijn soms aangepast, op pensionstallen is soms ook de omheining aangepast en verder weet men het en is het wandelen met loslopende honden en kleine kinderen toch eigen risico.

En mensen zijn vreselijk naïef. In toeristen seizoen parkeren ze en als er een stel jonkies te voorschijn komen, staan mensen leuk te kijken, te wijzen en foto's te maken. Totaal geen besef dat er volwassenen in de buurt zijn en je die confrontatie echt niet wil.

Losloop en aangelijnde gebieden zijn soms onduidelijk en lopen in elkaar over. Echt niet heel slim soms, maar mensen mag je niks afpakken. Ze moeten per se hun hond los, ze willen per se van de paden af, hebben 0,0 respect voor borden waar rustgebied is en controle is er gewoon nooit.
Heb er 8jr lang bijna dagelijks gelopen en je ziet geen boswachter, niks.....

Het is vreselijk als een paard wordt aangevallen, echt wel. Maar ik zou ook wel willen weten hoe het dier stond. Alleen? In een kudde met volwassen dieren, grotere dieren, kleinere dieren? Hoe was de omheining? Dat is echt een belangrijk punt.

Ondanks de filmpjes dat wolven klimmen, zullen ze toch ook de makkelijkste weg kiezen en zoals ik weides omheind zie soms..........
Er lopen nog vaak genoeg paarden los rond of zelfs op een drukke weg. Maar dan mag je niks zeggen, want het is al zo erg voor de baas.