“Stop met het online verguizen van ruiters!”

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 13:06

Kendra schreef:
superpony schreef:
En het gaat niet om af en toe en eenmalig kritiek. Het zijn ook veel serieuze ruiters die echt anders willen, trainers die willen laten zien hoe het anders en beter kan, dus je kan niet meer roepen dat het zomaar dappere toetsenbord ridders zijn. En dat elke keer roepen is een zwak verweer........Wat doet men zelf dan achter dat schermpje.

Die zijn meestal niet anoniem....

Reacties zijn nooit allemaal anoniem. Op fb zijn vast mensen met nep accounts die even een stap verder gaan, maar dat zijn geen inhoudelijke reacties meestal.

Op Bokt is iedereen anoniem, tenzij je iets in je profiel zet, een site deelt van je bedrijf etc. Maar het wordt hier als smoes gebruikt om tegen die reacties aan te schoppen. Niet om WAT men schrijft, maar WIE het schrijft. Lees liever de inhoud denk ik dan.

Als er zoveel commentaar en kritiek is, moet men daar eens over nadenken. Dat is dan niet meer zomaar wat roepen en afzeiken. Je ziet ( gelukkig) een hele stroming van mensen die anders en beter willen. Ook van mensen die op niveau hebben gereden of rijden, lesgeven, met paarden werken etc.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 13:13

Ik ben het helemaal eens met dit verhaal.

Maar ik schaar die groep onder het 'wokisme'. Een groep buitengewoon linkse agressieve mensen die net zo tegen democratie zijn als de aanhangers van Baudet op rechts..want het enige wat juist is, is hun mening en voor de goede zaak is alles geoorloofd.

Enge lui!

Functionele en gematigde kritiek is niets mis mee..dat bouwt juist op.
Maar vooral dat gematigd zijn is helemaal uit.

Katja

Roodvos schreef:
Morganlefay schreef:

*Zet de negatieve bril op*
Als dit een modern filmpje zou zijn, dan zouden er waarschijnlijk mensen commentaar hebben op:
-ruiter is te lang voor het paard
-trekt zijn hakken op en prikt onnodig met de sporen
-bandages zijn slecht voor de pezen
-staartgezwiep in de pirouette en wissels duidt op ongemak
*Zet negatieve bril weer af*

En niet dat ik bovenstaande vind, maar om aan te geven dat er altijd wel een stok is.

Ik mis ook serieus ruggebruik en lengtebuiging. En het achterbeen treedt niet door.

koend schreef:
De anonimiteit moet weg.
Als de overheid wil, kunnen ze je toch direct identificeren. Gewoon, iedereen post onder zijn eigen naam.

Commentaar waar je je eigen naam niet onder durft zetten, moet je maar voor jezelf houden.

Zo kan ne nog altijd met gefundeerde kritiek of bedenkingen komen, maar zal je 2 keer nadenken voor je domme praat gaat posten.
Dat precies. Als je kritiek hebt waar je achter staat en daarom ook trots op bent dan moet je die altijd kunnen uiten. Maar dingen opschrijven waar je je eigen naam niet bij wilt zetten is gewoon bedoelt om anderen te kwetsen.

Ayasha
Blogger

Mkango schreef:
Er zijn mensen voor wie je het nooit goed kunt doen, maar als ik een paardentijdschrift opensla en ik zie een hengstenadvertentie waarin een van de hengsten zo'n strakke neusriem heeft dat de zachte weefsels boven de neusgaten een deukje hebben, vraag ik me toch wel af waar we mee bezig zijn als hengstenhouders dat soort beelden als reclame zien, terwijl daar gewoon sprake is van niets anders dan dierenleed.

Overigens, voor degenen die het vroegen, is dit het filmpje: https://www.facebook.com/watch/?v=772086220619727

Misschien ben ik blind, of nog niet goed wakker. Maar ik zie eigenlijk niet veel mis met dit filmpje?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 13:15

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 13:20

Sunnda schreef:

Maar ik schaar die groep onder het 'wokisme'. Een groep buitengewoon linkse agressieve mensen die net zo tegen democratie zijn als de aanhangers van Baudet op rechts..want het enige wat juist is, is hun mening en voor de goede zaak is alles geoorloofd.

Enge lui!

Omdat gematigd zijn niets uithaalt. Ik heb ooit eens een test gedaan op Bokt. Wanneer ik mijn mening op een zeer neutrale, nette, gematigde manier uitte kreeg ik amper reactie. Mijn bericht was een van de zovelen, denk zelfs dat vele mensen het bericht niet lazen. Ging ik echter wat radicaler reageren, wat scherper of zelfs ronduit tegen schenen schoppend, man, dan kreeg ik een interactie. :D
Dus ja, wanneer mensen die fluisteren of praten niet gehoord worden, dan gaan ze uiteindelijk roepen en zelfs gillen. Dat meningen radicaler worden ligt niet alleen aan de verzender, maar zeker ook aan de toehoorder. Wanneer "de paardensport" op ieder punt met een slap, ontwijkend artikeltje komt om zogezegd de gemoederen te sussen, dan gaan "de mensen" vanzelf scherper worden.

Ook ik heb dat. Ik moet toegeven dat ik dit artikel al opende met de negatieve gedachte 'allez, wat gaan ze nu weer rechtlullen dat krom is.' Verkeerd van mij, dat besef ik, want ik moet ze in principe wel nog een kans blijven geven om het wel goed te doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 13:23

Mwah niet mijn ervaring als instructeur, juist opbouwende kritiek kunnen geven, rijtechnisch onderbouwd en mensen zelf laten nadenken door vragen te stellen. DAT zet imo zoden aan de dijk. En dat kan best een kunst zijn om dat op een goede, prikkelende manier te doen waardoor mensen zich wel aangesproken voelen maar niet direct in de weerstand schieten. Het is vooral belangrijk dat mensen zelf gaan nadenken, reflecteren en de verandering ook uit hun zelf komt.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 05-06-22 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 13:28

Ayasha schreef:
Mkango schreef:
Er zijn mensen voor wie je het nooit goed kunt doen, maar als ik een paardentijdschrift opensla en ik zie een hengstenadvertentie waarin een van de hengsten zo'n strakke neusriem heeft dat de zachte weefsels boven de neusgaten een deukje hebben, vraag ik me toch wel af waar we mee bezig zijn als hengstenhouders dat soort beelden als reclame zien, terwijl daar gewoon sprake is van niets anders dan dierenleed.

Overigens, voor degenen die het vroegen, is dit het filmpje: https://www.facebook.com/watch/?v=772086220619727

Misschien ben ik blind, of nog niet goed wakker. Maar ik zie eigenlijk niet veel mis met dit filmpje?

Ik zie het ook niet? ben benieuwd wat het commentaar was..zie namelijk wel een behoorlijk onvoordelig gebouwd paard met een lang achterbeen, overbouwd en wat hoog in het kruis blijft. En met een wat minder gunstig gebouwde hals waardoor het soms iets achter de loodlijn lijkt maar niet is. Ik vind het eigenlijk reteknap dat hij zo'n gebouwd paard zo aan het lopen krijgt. Paard kauwt lekker op het bit, dus kaak is los en ontspannen.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 13:38

Ik snap die kritiek wel. En die kritiek is er niet voor niets.
Ga eens bij het losrijden kijken op subtop wedstrijden. En dan met name naar de grandprix ruiters. Daar zit toch meer dan 90% enorm te harken en te trappen.
En geen ringmeester die de ruiters er op aan spreekt. Dus als dat niet gaat veranderen dan ben ik bang dat er over pak weg 10 jaar geen paardensport meer is.

Een groot voorbeeld voor mij is toch wel Charlotte Dujardin.

Zou zij ook zoveel kritiek krijgen? Dan denk ik nou weer niet.

https://www.youtube.com/watch?v=YJEf4O-gkv8

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 13:39

fransje23 schreef:
Het heeft natuurlijk twee kanten maar veel reacties op social media zijn wel tenenkrommend. Want het gaat nu waarschijnlijk niet om een zorgvuldig geschreven kritiek.

Heb het commentaar op de foto van de para-ruiter gelezen.
Dat was echt niet misselijk, maar mensen lezen en kijken niet goed.
Een oneliner met scheldwoorden, dreigementen en "kijk haar eens in die bek trekken" was in dit geval niet gepast.

Het is dit idd. Ik heb de filmpjes opgezocht, en het zijn nu direct geen onderbouwde commentaren van mensen die weten waar ze het over hebben.

HorsePassion schreef:
Ga eens bij het losrijden kijken op subtop wedstrijden. En dan met name naar de grandprix ruiters. Daar zit toch meer dan 90% enorm te harken en te trappen.
En geen ringmeester die de ruiters er op aan spreekt. Dus als dat niet gaat veranderen dan ben ik bang dat er over pak weg 10 jaar geen paardensport meer is.

Ja hoor, het zijn commentaren in de stijl van dat op een paard gaan zitten al mishandeling is.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 13:44

Ayasha schreef:
Mkango schreef:

Er rijden veel slechtere rond maar er is genoeg voor verbetering vatbaar.
Een terugwerkende hand. Paard loopt veel te kort in de hals. Nek niet als hoogste punt, Paard kan zo toch niet fatsoenlijk slikken. En de beenzetting in de piaf klopt niet. Heb de galop niet gekeken dus heb daar geen oordeel over.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 13:47

Avalanche schreef:
HorsePassion schreef:

Ja hoor, het zijn commentaren in de stijl van dat op een paard gaan zitten al mishandeling is.

En dat snap ik ook wel weer.
Ik heb ook op redelijk nivo gedressuurd en was behoorlijk fanatiek. Ik kijk er nu ook anders tegenaan en vind eigenlijk nu ook dat sport met dieren niet meer van deze tijd is. En of het dan om paardensport gaat of om hondenshows. Dat om het even.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 14:01

Gini schreef:
Sunnda schreef:

Enge lui!

Omdat gematigd zijn niets uithaalt. Ik heb ooit eens een test gedaan op Bokt. Wanneer ik mijn mening op een zeer neutrale, nette, gematigde manier uitte kreeg ik amper reactie. Mijn bericht was een van de zovelen, denk zelfs dat vele mensen het bericht niet lazen. Ging ik echter wat radicaler reageren, wat scherper of zelfs ronduit tegen schenen schoppend, man, dan kreeg ik een interactie. :D
Dus ja, wanneer mensen die fluisteren of praten niet gehoord worden, dan gaan ze uiteindelijk roepen en zelfs gillen. Dat meningen radicaler worden ligt niet alleen aan de verzender, maar zeker ook aan de toehoorder. Wanneer "de paardensport" op ieder punt met een slap, ontwijkend artikeltje komt om zogezegd de gemoederen te sussen, dan gaan "de mensen" vanzelf scherper worden.

Ook ik heb dat. Ik moet toegeven dat ik dit artikel al opende met de negatieve gedachte 'allez, wat gaan ze nu weer rechtlullen dat krom is.' Verkeerd van mij, dat besef ik, want ik moet ze in principe wel nog een kans blijven geven om het wel goed te doen.

Je benoemt precies het probleem..iedereen wil uiteindelijk gewoon aandacht en wil bovendien dat zijn of haar mening als 'de juiste'uit de bus komt.

Daar krijg je dus die bokkers van die als een stel grammafoonplaten elk topic wat in hun straatje past kapen en maar blijven doorzagen. Want zij weten het, maar niet iedereen luistert naar hen!! Eigenlijk willen ze hun mening niet kwijt, maar gewoon gelijk hebben.
(Niet tegen jouw hoor, je naam zegt me niets. Maar er zijn er een paar..)

En daarom is het vaak ook niet represatief meer om meningen te kijken op een forum als bokt.

Met gezond verstand meng je jezelf niet in zulke discussies, dus de gematigde mensen blijven allang weg.
De anderen sturen 1 of 2 posts en worden daarna pagina's lang gecorigeerd door de 'betweters'.
Het lijkt alsof de grote meerderheid iets vind, maar eigenlijk is het pagina's lang gezeur van dezelfde diehards die alles wat niet in hun straatje past aanvallen.

Dat meningen radicaler worden ligt helemaal niet aan de toehoorder, maar aan het feit dat de zender heden ten dagen uit een generatie komt die gewend is dat alles maar naar eigen hand gezet kan worden en dat ook wil. Lukt dat niet naar hun zin, dan ga je toch lekker schreeuwen. En dan geef je daarna de andere de schuld. Had die maar moeten luisteren. Jouw mening is immers wet. }>

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 14:06

HorsePassion schreef:
Een terugwerkende hand. Paard loopt veel te kort in de hals. Nek niet als hoogste punt, Paard kan zo toch niet fatsoenlijk slikken. En de beenzetting in de piaf klopt niet. Heb de galop niet gekeken dus heb daar geen oordeel over.

Er is altijd verbetering mogelijk. Als het paard niet fatsoenlijk kon slikken was ie halfweg de proef waarschijnlijk wel gekapt.
Ik zie die terugwerkende hand hier ook niet, die korte ophouding vlak voor het appuyement? Dat is nl. de enige moment dat ik hem even zie terug werken.
vind het eigenlijk een harmonieuze proef. Daarom niet perfect, maar ik zie geen dingen die mij echt storen. Vind hem eerlijk rijden naar het paard toe. Dier is 9 dus de kleine dingen die hij nog doet lijken mij vooral onervarenheid en ja, ik vind het met die leeftijd echt kleine dingen, De wissels om de pas gaan nog een beetje alle kanten uit maar zijn wel mooi door gesprongen. IMO pushed hij dit paard nergens tot iets wat hij niet kan.. Daar kan je toch alleen maar respect voor hebben?
Ik zie echt niet wat jij ziet en ik ben helemaal niet het type dat met een roze bril naar de topsport kijkt.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 05-06-22 14:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 14:07

HorsePassion schreef:
Ayasha schreef:

Ben benieuwd hoe jij dan de hals ziet wanneer dit wel in het perfecte plaatje past bij DIT paard. En hoe volgens jou de beenzetting dan wel klopt in de piaffe?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 14:15

Ik snap dat niet. Wel als in: dat mag je vinden. Maar een ruiter als Charlotte Dujardin bewijst dat het op een heel paardvriendelijke manier kan. Jessica (ik weet niet hoe je haar achternaam schrijft) ook.

Paardrijden is iets wat sommige paarden heel erg leuk vinden. Ik ben die zwarte van mij aan het inrijden, en die vindt het echt super leuk. Ik doe er nog 100.000 andere dingen mee ook, maar punt is dat ik de pest heb aan dit totale gebrek aan nuance wat steeds meer gemeengoed is op social media. Niet lezen, schelden, mensen zwartmaken..... bah. Dat heeft niets met gefundeerde kritiek te maken, dat is gewoon bashen en cyberpesten.

Alles kan mishandeling zijn, en alles kan het niet zijn. Ik kan met een zweep aaien, maar ook slaan. Ik kan hem ook laten apporteren door mijn paard (vindt ze grappig :') ). 't Is niet omdat ik een zweep in handen heb bij mijn paard dat ik ze ook mishandel.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 14:20

Elisa2 schreef:
Ben benieuwd hoe jij dan de hals ziet wanneer dit wel in het perfecte plaatje past bij DIT paard. En hoe volgens jou de beenzetting dan wel klopt in de piaffe?

Probeer je eens voor te stellen dat wanneer de ruiter zijn handen 10 cm. verder naar voren zou brengen.
Dit paard kan echt wel wat meer op lengte worden gereden.
En wat betreft de piaffe. Het voorbeen hoort niet eerst de grond te raken in een diagonale beenzetting.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 14:21

Ayasha schreef:
Mkango schreef:

Eens. Ik vind het zelfs reteknap. Het is een jonkie, niet de allergemakkelijkste bouw en ik vind het echt knap dat ie dit al laat zien. Ik ben blijkbaar ook nog niet goed wakker.

Bedankt voor het plaatsen van het filmpje.

Avalanche

Re: “Stop met het online verguizen van ruiters!”

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 14:23

Mooi filmpje idd. Zijn zit is ook echt geweldig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 14:26

HorsePassion schreef:
Elisa2 schreef:

Probeer je eens voor te stellen dat wanneer de ruiter zijn handen 10 cm. verder naar voren zou brengen.
Dit paard kan echt wel wat meer op lengte worden gereden.
En wat betreft de piaffe. Het voorbeen hoort niet eerst de grond te raken in een diagonale beenzetting.

als hij zijn handen tien cm meer naar voren brengt gaat dat voorbeen echt niet later de grond raken en bovendien zit ie dan met stokstijve armen. Nu kan hij fijn veren in die ellebogen. Wat hij ook doet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 14:29

Ik vind het vriendelijk gereden. Paard lijkt me ook zeker niet gespannen.
Dus commentaar dat de honden er geen brood van lusten begrijp ik niet.

Maar ik vind dit ook geen proef die het toonbeeld is van de topsport hoe dressuur eruit moet zien.
Paard loopt van voor naar achter.
Kort in de hals, ja die kan echt wel meer uitschuiven. Maar ik begrijp waarom dat niet gedaan word.
Want hij verzamelt niet. Met de inzet van die piaffe zie je hem ook met de kont omhoog komen.
En dat word als het ware gemaskeerd door voor geen lucht te geven.
Ook in de galop pirouettes zie je dat hij niet verzameld. Nergens komt hij fijn op die achterhand. En laten we eerlijk zijn, op dit niveau mag dat toch wel.

Maar is het een filmpje om finaal in de grond te boren? Nee zeker niet. Geloof niet dat het paard hier zielig zijn rondje onder dwang doet.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 16:02

Lekker toondoof 8)7 Blijf je toch lekker door gaan op deze manier, eens kijken hoe snel de paardensport eruit gewerkt kan worden. Eigen schuld, dikke bult.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 17:12

Ik mis aan alle kanten nuance.

Daardoor zie je overdrijving, maar ook naïviteit.

Ook hier is het niet alleen maar zwart-wit.

Verder zijn er paardenliefhebbers, paardensportliefhebbers en mensen die beiden in zich hebben.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 19:05

Boras schreef:
Verder zijn er paardenliefhebbers, paardensportliefhebbers en mensen die beiden in zich hebben.

En wie bepaald wat wat is? Ook weer zoiets, alsof jij de wijsheid in pacht hebt om te bepalen wanneer iemand anders een paardenliefhebber is.

Het zou schelen als we beseffen dat vrijwel iedereen oprecht probeert het goed voor zijn of haar paard te doen, waarbij ambities en doelen totaal kunnen verschillen. En dat dat echt ok is.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 19:58

troi schreef:
De laatste stuiptrekkingen van topruiters die maar niet doorhebben dat de manier van paardrijden die vroeger normaal gevonden werd tegenwoordig niet meer geaccepteerd wordt?

Ik hoop dat de kwartjes mbt paardvriendelijkheid eindelijk eens echt gaan vallen.

Geef de dieren een fijn leven (ja naar buiten in een groep!), stop het geruk en getrek, achter de loodlijn lopen, enzovoorts enzovoorts!

Mensen hebben tegenwoordig camera's, alles komt op social media, vieze zaken verbloemen kon 20 jaar geleden nog prima maar nu niet meer. Gelukkig maar!

Dit soort reacties bevestigen waar o.a. Laura over spreekt. Gewoon lekker doorgaan met het natrappen van mensen. Veruit de meeste mensen hebben nog nooit een paard in de subtop gehad maar weten wel allemaal commentaar te leveren, en dat vanachter hun veilige toetsenbordje. Wees trots op jezelf! Chappeau!