superpony schreef:Elisa2 schreef:Ik vind ook niets mis met kritisch zijn hoor, maar waar ik wel (al langere tijd) grote moeite mee heb is dat mensen gelijk oordelen op 1 foto. En een foto is echt een momentopname..op die manier is ook een Dinja die geroemd werd om haar vriendelijke rijden helemaal door het slijk gehaald. (bij de dierenrechten activisten)
Zonder context kun je gewoon niet oordelen vanaf 1 foto vind ik, en daar blijf ik bij. Terwijl ik welzijn zeer hoog in het vaandel heb staan.
Ander puntje is dat men alleen de negatieve dingen opvalt, of het zelf negatief invult. Daar heb ik ook moeite mee.
Bijvoorbeeld: paard is niet geschoren bij de buik dan wordt er gelijk geroepen dat ze dat doen om overmatig/ slecht spoor gebruik te verbloemen. Terwijl ik dan denk: huh? er zijn ook paarden met een gevoelige hele gevoelige huid..het stuk daar niet scheren wordt dan juist gedaan om het paard te beschermen.
Het is dus maar net hoe je iets bekijkt? zolang we het niet kunnen vragen zullen we het antwoord niet weten...
Maar oordelen mensen wel op 1 foto?
Is het niet zo dat mensen regelmatig een naar beeld zien en daardoor reageren op wederom zo een negatief beeld.
En werd wordt echt teveel goedgepraat onder het mom; momentopname. Er kan altijd iets gebeuren dat het er even minder fijn uit ziet, maar ook op dat moment heeft een paard daar last van.
En is het niet heel toevallig dat precies dat ene foute moment wordt vastgelegd?
Het is een combinatie van hoe de kop wordt geschreven, welke foto wordt gekozen en dan de rest van het artikel.
Ik zie bijv bij Horses dagelijks mindere foto's voorbij komen, maar vaak verwacht ik die al als ik naar het onderwerp kijk.
En het kritisch zijn is echt wel goed geweest. Het is voor veel mensen leerzaam geweest om de kritieken te lezen. Veel mensen zouden het eerst aanbidden en denken nu ook na wat ze zien.
In dit topic: ja. Bart Bles is een van die personen waarvan je zegt die rijd vriendelijk een dik parcours rond. Geen overmatig getrek of gedoe, maar ja, soms we die flinkere op houding, want wat wil je als je op een hindernis van 150 afstuurt.