Bart Bles: Goede paarden zijn schaars

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 20:05

superpony schreef:
Elisa2 schreef:
Ik vind ook niets mis met kritisch zijn hoor, maar waar ik wel (al langere tijd) grote moeite mee heb is dat mensen gelijk oordelen op 1 foto. En een foto is echt een momentopname..op die manier is ook een Dinja die geroemd werd om haar vriendelijke rijden helemaal door het slijk gehaald. (bij de dierenrechten activisten)

Zonder context kun je gewoon niet oordelen vanaf 1 foto vind ik, en daar blijf ik bij. Terwijl ik welzijn zeer hoog in het vaandel heb staan.

Ander puntje is dat men alleen de negatieve dingen opvalt, of het zelf negatief invult. Daar heb ik ook moeite mee.

Bijvoorbeeld: paard is niet geschoren bij de buik dan wordt er gelijk geroepen dat ze dat doen om overmatig/ slecht spoor gebruik te verbloemen. Terwijl ik dan denk: huh? er zijn ook paarden met een gevoelige hele gevoelige huid..het stuk daar niet scheren wordt dan juist gedaan om het paard te beschermen.

Het is dus maar net hoe je iets bekijkt? zolang we het niet kunnen vragen zullen we het antwoord niet weten...

Maar oordelen mensen wel op 1 foto?

Is het niet zo dat mensen regelmatig een naar beeld zien en daardoor reageren op wederom zo een negatief beeld.

En werd wordt echt teveel goedgepraat onder het mom; momentopname. Er kan altijd iets gebeuren dat het er even minder fijn uit ziet, maar ook op dat moment heeft een paard daar last van.
En is het niet heel toevallig dat precies dat ene foute moment wordt vastgelegd?

Het is een combinatie van hoe de kop wordt geschreven, welke foto wordt gekozen en dan de rest van het artikel.
Ik zie bijv bij Horses dagelijks mindere foto's voorbij komen, maar vaak verwacht ik die al als ik naar het onderwerp kijk.

En het kritisch zijn is echt wel goed geweest. Het is voor veel mensen leerzaam geweest om de kritieken te lezen. Veel mensen zouden het eerst aanbidden en denken nu ook na wat ze zien.

In dit topic: ja. Bart Bles is een van die personen waarvan je zegt die rijd vriendelijk een dik parcours rond. Geen overmatig getrek of gedoe, maar ja, soms we die flinkere op houding, want wat wil je als je op een hindernis van 150 afstuurt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 00:07

superpony schreef:
Je kan allemaal zomaar lukraak wat roepen om het roepen, maar een goede inhoudelijke discussie heb je meer aan.

Eens, maar uit de context gerukte foto's (zoals eerder in het topic genoemd van Dier & Recht) dragen daar niet aan bij.

Een kritisch geluid is niets mis mee, maar wel graag onderbouwd.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 00:47

prugelpiet schreef:
superpony schreef:

Maar oordelen mensen wel op 1 foto?

Is het niet zo dat mensen regelmatig een naar beeld zien en daardoor reageren op wederom zo een negatief beeld.

En werd wordt echt teveel goedgepraat onder het mom; momentopname. Er kan altijd iets gebeuren dat het er even minder fijn uit ziet, maar ook op dat moment heeft een paard daar last van.
En is het niet heel toevallig dat precies dat ene foute moment wordt vastgelegd?

Het is een combinatie van hoe de kop wordt geschreven, welke foto wordt gekozen en dan de rest van het artikel.
Ik zie bijv bij Horses dagelijks mindere foto's voorbij komen, maar vaak verwacht ik die al als ik naar het onderwerp kijk.

En het kritisch zijn is echt wel goed geweest. Het is voor veel mensen leerzaam geweest om de kritieken te lezen. Veel mensen zouden het eerst aanbidden en denken nu ook na wat ze zien.

In dit topic: ja. Bart Bles is een van die personen waarvan je zegt die rijd vriendelijk een dik parcours rond. Geen overmatig getrek of gedoe, maar ja, soms we die flinkere op houding, want wat wil je als je op een hindernis van 150 afstuurt.

De eerste hit op youtube als ik op de beste man zoek van een parcours bevestigd bij mij juist het beeld van de eerdere foto. Ik zie tussen élke hindernis enorme ophoudingen, meerdere malen dat het paard met de kin naar de borst wordt getrokken en zich ertegen verzet, handen die zo een halve meter naar binnen worden getrokken, tegelijkertijd of zagend. Ja, vlak voor en boven de sprong zie ik een fijne en vriendelijke verbinding. Maar alles daartussen? :n

Edit: nog een filmpje gekeken, want ja, momentopname blabla. Daar zie ik een prettiger beeld, veel fijnere en continue verbinding en maar 3 keer grof handgebruik in vergelijking met bovenstaande. Als ik dat zie denk ik, ja, rijd een stuk vriendelijker dan menig springruiter. Maar bij het eerste filmpje wat ik zag, denk ik, hoe kan deze waanzin nog getolereerd worden?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 01:13

prugelpiet schreef:

Maar dat is ook deels jouw persoonlijke mening dat dit dus acceptabel is.

Avalanche schreef:
superpony schreef:
Je kan allemaal zomaar lukraak wat roepen om het roepen, maar een goede inhoudelijke discussie heb je meer aan.

Eens, maar uit de context gerukte foto's (zoals eerder in het topic genoemd van Dier & Recht) dragen daar niet aan bij.

Een kritisch geluid is niets mis mee, maar wel graag onderbouwd.

Ja, sommige organisaties slaan door. Maar zonder zulke organisaties gebeurt er ook niet veel.

De meeste mensen willen dat de paarden het goed hebben en vinden welzijn een belangrijk punt. Maar het blijkt dus heel persoonlijk wat mensen wel of niet acceptabel vinden.

Iedereen die deze man kent, kan zeggen dat het een fijne ruiter is en hij kan een mooi verhaal vertellen. Maar als te zien is dat de neusriem toch wel wat te strak zit, ophoudingen wat grof zijn moeten we daar wel iets over kunnen zeggen. We komen echt nergens als we mensen en elkaar de hand boven het hoofd houden.

En mensen blijven mensen. Persoonlijkheid telt ook echt mee. Mensen die heel sympathiek zijn en een goed verhaal kunnen verkopen, hebben echt meer fans achter zich.

Als mensen samen gezellig zijn op wedstrijden, zijn ze echt niet kritisch naar elkaar, maar vaak wel naar anderen.

Waarom voelt men zich zo aangesproken?? Omdat men zelf ook weleens te hard in komt en schrikt van de reacties? Omdat men zelf nog niet met een lossere neusriem kan rond rijden? Voelt men zich niet teveel persoonlijk aangesproken?
Wat kan het hier iemand schelen, als je weet dat je zelf netjes rijdt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 01:47

superpony schreef:
Ja, sommige organisaties slaan door. Maar zonder zulke organisaties gebeurt er ook niet veel.

Met ook niet. Alles wat ze doen is de sport tegen zich in het harnas jagen, met extremistische uitspraken en uit de context gerukte foto's.
Dat is contraproductief.

Het is een goed ding om het te hebben over een paardvriendelijker manier van sport bedrijven, maar dat is ondanks dit soort organisaties, niet dankzij.

Elisa2

Re: Bart Bles: Goede paarden zijn schaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 09:40

Precies!

https://m.facebook.com/clipmyhorse.nede ... 143543313/

Nu heb ik het filmpje gevonden met het betreffende paard en de optoming (pessoa bit) en dit zegt mij meer dan die ene foto.

Als ik dan eerlijk kritisch ben dan zie ik hyperflexie voordat het parcour begint en een vrij onrustige hand, in het parcour ziet het er redelijk vriendelijk uit op een paar stukken na. En ja, ik zie veel springruiters rijden met hyperflexie en best scherpe bitten en ik vraag me altijd af waarom de dressuur zo onder vuur ligt en dit niet gezien lijkt te worden. Hier stel ik mijn mening dan ook bij, ik vind dat dit wel wat paardvriendelijker kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 10:40

Elisa2 schreef:
Precies!

https://m.facebook.com/clipmyhorse.nede ... 143543313/

Nu heb ik het filmpje gevonden met het betreffende paard en de optoming (pessoa bit) en dit zegt mij meer dan die ene foto.

Als ik dan eerlijk kritisch ben dan zie ik hyperflexie voordat het parcour begint en een vrij onrustige hand, in het parcour ziet het er redelijk vriendelijk uit op een paar stukken na. En ja, ik zie veel springruiters rijden met hyperflexie en best scherpe bitten en ik vraag me altijd af waarom de dressuur zo onder vuur ligt en dit niet gezien lijkt te worden. Hier stel ik mijn mening dan ook bij, ik vind dat dit wel wat paardvriendelijker kan.
Cognitieve dissonantie. Bij dressuur verwacht je een vriendelijk en harmonieus beeld, dat is immers het uitgangspunt, maar bij de "ruigere" takken van sport is het uitgangspunt foutloos en zo snel mogelijk door een parcours gaan. Dat een te strakke neusriem of een ruk aan het bit bij springen net zo pijnlijk is voor het paard als bij dressuur, vergeet je brein dan gemakshalve maar even.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 10:54

Ik schrik echt van de bitten die soms in de springsport gebruikt worden. Bitten die in de dressuur absoluut niet toegestaan zijn, want paardonvriendelijk, terwijl dressuurpaarden vaak een stuk heter gefokt worden.

En daar gebruiken ze het excuus: maar de paarden zijn zo heet :+

Nog even terugkomend op Adelinde Cornelissen: mag ik hier wat genuanceerder zijn? Ze heeft een zwaar contact met Parzival (gaaf paard was dat) en idd minder zwaar met zijn opvolgers, nu wel weer zwaar.
En ik ben geen fan van de doorgeslagen stang. Zacht gezegd.

Maar: haar contact is wel super stabiel. En met Parzival zag ik veel trekken, maar geen onrustig contact. Nu is ze echt wel veel vriendelijker gaan rijden, maar ze is echt wel een heel goede ruiter. Fijn vind ik haar niet, maar ik zie wel paarden die hun lijf heel goed gebruiken. En dat kan ik dan weer van de springruiters heel vaak niet zeggen.

Adelinde heeft ook echt een fantastische zit, en wat ze vooral heel goed doet is haar core stability (is Charlotte Dujardin ook zo ontzettend goed in) en de bovenbenen laten vallen vanuit de heup.

Ik zou sowieso wel graag zien dat het ideaal van: onzichtbare hulpen, een paard wat eruit ziet of ze het allemaal zelf doet, weer terugkomt, ook in de basissport.
Maar zeker ook in de springsport, ik zet de beelden weleens stil omdat ik wil weten wat de paarden nu toch weer in de mond hebben hangen.......

Ik vind een pelham (en dat is echt een van de zachtere bitten die gebruikt worden) echt heel prettig, als vervanging van stang en trens voor een klein mondje, of voor paarden die de inwerking van de trens niet prettig vinden, en een ander contact beter werkt. Maar dan wel graag met 2 teugels, want die zijn er om een reden. Met een pelhamriempje krijg je ruis op de lijn, en dan is het alleen nog maar een hele harde rem. Daar is dat bit nooit voor bedoeld.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 11:14

Avalanche schreef:
superpony schreef:

Met ook niet. Alles wat ze doen is de sport tegen zich in het harnas jagen, met extremistische uitspraken en uit de context gerukte foto's.
Dat is contraproductief.

Het is een goed ding om het te hebben over een paardvriendelijker manier van sport bedrijven, maar dat is ondanks dit soort organisaties, niet dankzij.

Nee, ze pakken het niet goed aan.

Maar dat ruiters en paarden eigenaren allemaal maar wat roepen en tegen elkaar tekeer gaan, brengt ook niks.

Er moet 1 stem zijn die vertegenwoordigt hoe het kan en moet.

Ik ben het niet met ze eens, maar de sport heeft het wel echt aan zichzelf te danken. Je zou denken dat mensen schrikken van de ophef en zelf ook veranderingen willen. Maar veel zetten hun hakken in het zand en willen niet zien wat er mis is.

Zoals beschreven, de bitten bij het springen en de eeuwige rukken daaraan voor de hindernis. Het wordt gewoon verdedigd.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 11:55

Ik vind niet dat er een stem moet zijn. Als iemand mij gaan voorschrijven hoe het moet, zet ik ook de hakken in het zand :=

Dat wil niet zeggen dat ik geen verbeteringen wil, maar ik denk dat de discussie daarin wel heel veel goed brengt.
En ik denk dat de bitten in de springsport en de rukken daaraan zeker onder vuur moeten komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 12:19

Ik zie ook wel verschil bij springruiters, was een tijdje terug per ongeluk wat van het losrijden aan het bekijken..en zag daar veel hyperflexie maar ook weer heel netjes rijdende ruiters.

Ik heb nooit concoursen gesprongen, mag zelf wel basisspringlessen geven maar dat is imo wat meer vanuit dressuurmatig oogpunt. Nu vraag ik mij oprecht af...waarom wordt er niet gesprongen op hoger niveau op alleen een trensje? Wat is de reden van die scherpere bitten? want het zal een doel dienen anders wordt het niet gebruikt. Ik kan mij voorstellen dat paarden heel heet kunnen worden in een parcour, gretig..en dat zoiets in het heetst van de strijd misschien niet netjes en dressuurmatig op te lossen is?

Ava, dat is mooi hoe je de positieve en negatieve dingen van Adelinde omschrijft..ik vind het onderbouwd en nuttig. En zo genuanceerd is het zeker. Ik zag haar een aantal jaar terug ook de hengst Approved voorrijden voor het verrichtingsonderzoek en dat was geen makkelijke, dat deed ze super. De kwpn ruiters konden er niks mee in het verrichtingsonderzoek en de hengst werd alleen maar slechter en vervelender van hun rijderij (met slof).

Het vervelende van een stem is vaak dat de nuances ontbreken, en die zijn echt heel hard nodig.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:54

Denk dat de rede vooral is dat die paarden op hoog niveau in de ring niet te houden zijn op een normaal trensje.

Wij pakken op wedstrijd vaak ook net wat scherpere bitten dan thuis. Puur omdat de paarden op wedstrijd net ff wat harder lopen en net ff minder bij de ruiter zijn in het heetst van de strijd!

En dan kun je wel roepen dat alles anders moet maar ga eerst zelf eens op flink hoog niveau presteren om te zien hoe anders dat is dan thuis of op een laag niveau wedstrijd.
En nee dat is niet kleinerend bedoeld maar ik denk dat het gros dat hier reageert uberhoupt nog nooit op een ferrari op hoog niveau een wedstrijd heeft gereden.
Wat zeg ik, dat weet ik wel zeker!

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 14:57

Afbeelding
Jurgen Krackow
Presteert op flink hoog niveau op verschillende “ferrari” paarden, ZONDER bit, op bosal.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:43

Ja en die kan niet pijn doen bij een harde ophouding?

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:57

Popstra schreef:

Ben je bekend met bosal? Met een bosal een dergelijke ophouding maken, heeft niet zo veel zin.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 16:26

Popstra schreef:
Denk dat de rede vooral is dat die paarden op hoog niveau in de ring niet te houden zijn op een normaal trensje.

Wij pakken op wedstrijd vaak ook net wat scherpere bitten dan thuis. Puur omdat de paarden op wedstrijd net ff wat harder lopen en net ff minder bij de ruiter zijn in het heetst van de strijd!

Dat zijn dressuurpaarden ook, die zijn nog wel een pak heter ook, en toch moeten we die ook bij elkaar rijden op een simpel bitje, en nog op een nette manier ook.

Sorry, maar dat is kul. Als je zulke scherpe bitten nodig hebt omdat je ze anders niet kunt houden, moet je leren rijden.

WHorse: dat bedoel ik. Het kán dus wel. Ook met hete paarden.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 16:31

Ik vind het ook een kul reden dat een scherper bit nodig zou zijn om paarden in de wedstrijdring te houden. Dat is nog altijd een gedragsmatige kwestie, die in stand wordt gehouden als het paard niet leert dat het anders kan. Heftige ophoudingen leren geen beter gedrag aan.
Als je buiten gaat rijden leer je je paard toch ook dat hij niet zomaar mag versnellen? Of kijk naar de endurance als je het hebt over hete paarden, de meeste worden daar ook gewoon op een simpele trens gereden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 17:04

WHorse schreef:
Popstra schreef:

Ben je bekend met bosal? Met een bosal een dergelijke ophouding maken, heeft niet zo veel zin.

Jazeker. Word veel gebruikt bij ons in de reining.

En onzin dat je paard niet harder mag lopen in een finale met volle tribunes en een heel spannende vibe!?? (Dan moet je beter leren rijden :') )
Nogmaals, hebben jullie dat zelf gedaan dat jullie daar zo over kunnen oordelen?

Oh en wat endurance betreft, gaat dat niet juist om lange afstanden hard lopen gewoon lekker buiten met het hoofd omhoog? Lekkere vergelijking!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 17:09

Je leest niet goed. Je paard mag gerust harder lopen, maar moet nog wel aan de hulpen blijven staan.
En ik denk dat iedereen die een selectiewedstrijd heeft gereden, of wedstrijden waar veel mensen waren, de vibe gerust kennen. En dan nog moet jij gewoon zorgen dat je paard aan de hulpen staat, want het is simpelweg onethisch om er zulke scherpe bitten in te hangen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 18:38

Avalanche schreef:
Je leest niet goed. Je paard mag gerust harder lopen, maar moet nog wel aan de hulpen blijven staan.
En ik denk dat iedereen die een selectiewedstrijd heeft gereden, of wedstrijden waar veel mensen waren, de vibe gerust kennen. En dan nog moet jij gewoon zorgen dat je paard aan de hulpen staat, want het is simpelweg onethisch om er zulke scherpe bitten in te hangen.

Ik denk dat een selectiewedstrijd toch wel even wat anders is dan een groot internationaal concours met volle tribunes. Dat is echt appels met peren vergelijken.

Word het een fijner beeld als die paarden op een trensje gereden gaan worden? Nee. Dan word er nog harder getrokken.

Paarden zat die op een trensje een grote prijs door gaan hoor. Maar ook zat waarmee je dan in de knoei komt onderweg. We weten allemaal hoe het idealiter zou moeten, maar in de praktijk kunnen we er niet over oordelen zonder dat je zelf er aan mee doet.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 18:49

@Popstra, als je in de endurance je paard maar gewoon hard laat lopen, ga je never nooit die afstanden halen. Daar komt juist behoorlijk wat techniek en gedragstraining bij kijken.

@prugelpiet, en dan is de vraag, moet je dat nog willen? Als het blijkbaar nodig is om er een zwaar en scherp bit in te hangen omdat het met een simpele trens helemaal aggressief wordt. Dan ga je toch voorbij paardenwelzijn en het idee van een prettige samenwerking met een dier in de sport? En dat is waar er wat mij betreft ook een grens getrokken mag worden, dat het niet meer een plek heeft in de sport of dat er iets drastisch moet veranderen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 19:08

prugelpiet schreef:
Word het een fijner beeld als die paarden op een trensje gereden gaan worden? Nee. Dan word er nog harder getrokken.

Echt, hoe is dat een excuus?? Ik vind het echt bizar.
Nogmaals, dressuurpaarden zijn over het algemeen een stuk heter, zeker op topniveau, en daar zijn die bitten simpelweg niet toegestaan. En zulke proeven kun je echt niet rijden zonder véél go.

Maar dressuurruiters krijgen iedereen over zich heen als ze hard trekken. En volkomen terecht, maar waarom worden er hier allerlei excuses voor gezocht? Dat accepteren we in andere takken van sport ook niet.

prugelpiet schreef:
We weten allemaal hoe het idealiter zou moeten, maar in de praktijk kunnen we er niet over oordelen zonder dat je zelf er aan mee doet.
Ik hoef toch serieus geen springruiter te zijn om te snappen dat "dan wordt er nog harder getrokken" echt niet acceptabel is.

Je zegt toch ook niet: geef ze geen vriendelijker zweep, want dan wordt er nog harder geslagen? Slaan hoort niet in de eerste plaats. Trekken ook niet, moet je op de sportschool doen. Niet aan je paard zijn gezicht.

Suliko schreef:
@Popstra, als je in de endurance je paard maar gewoon hard laat lopen, ga je never nooit die afstanden halen. Daar komt juist behoorlijk wat techniek en gedragstraining bij kijken.

@prugelpiet, en dan is de vraag, moet je dat nog willen? Als het blijkbaar nodig is om er een zwaar en scherp bit in te hangen omdat het met een simpele trens helemaal aggressief wordt. Dan ga je toch voorbij paardenwelzijn en het idee van een prettige samenwerking met een dier in de sport? En dat is waar er wat mij betreft ook een grens getrokken mag worden, dat het niet meer een plek heeft in de sport of dat er iets drastisch moet veranderen.

Precies dit.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 19:16

Waar ik nog aan wil toevoegen dat bij lange afstandsritten op tempo en je hebt een fanatiek paard, dat heftige ophoudingen juist contraproductief werkt én het paard kapot maakt. Het paard gaat er tegenin bewegen, maakt zich sterker, zet zich vast en raakt gespannen en gestresst. Daar gaat een dier dat hoog in energie zit niet langzamer van. En exact dat zie je ook in de ring. Tenzij je zoveel geweld en scherpe optomingen gebruikt, wat je dus ziet gebeuren in de springsport, dat je het wint en de kin op de borst en het paard in hyperflexie beland. Maar dat is toch godsgruwelijk belachelijk om goed te praten? Dat het hoort bij de sport? Malle wereld. :n

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 21:57

Misbruik praat niemand goed. Ik ook niet.
Ik wilde enkel duidelijk maken waarom men tijdens wedstrijden vaker een scherper bitje kiest. Een bitje met een hoger poortje of een bolletje op het poortje.. (het moet legaal zijn.) Je kan je hulpen dan ook verfijnen en bijna onzichtbaar maken als je daarvoor kiest.
Tenminste, zo zie ik het.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 22:15

Dat snap ik hoor.

En wat voor het ene paard scherp en vervelend is, is voor het andere paard superfijn natuurlijk.