Slippers op stal zouden verboden moeten zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Slippers op stal zouden verboden moeten zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 08:56

Mensen gaan naar een manege om te leren paardrijden en met paarden om te gaan. Al decennialang worden de regels van het spel aan telkens een nieuwe generatie uitgelegd. Enige verschil is dat er nu een poster en e-mailtemplate gemaakt is. De communicatiemedewerkers van de FNRS moeten ook iets te doen hebben natuurlijk :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 08:59

Ik zie best nog volwassen mensen op slippers met hun paard lopen. Even snel uit de wei halen of op wedstrijd staan ze ze zelfs te wassen op hun slippers...

Ik kan alleen maar denken hoe dom ben je dan!?? Heb er ook geen medelijden mee als het eens mis gaat

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 09:01

cissy schreef:
Er zijn wel meer dingen die je beter nooit in de omgang bij paarden moet doen, dat ook maar in de regels gaan zetten?

Touw/longeerlijn nooit om je hand draaien, paard niet aan losse deur vastzetten, geen halster om laten in de wei of in de stal, niet met gympies rijden, etc etc

Deze opmerking slaat de plank mis. Dit zijn zaken die je gewoon in de omgang moet leren, die verteld moeten worden. Dat is heel iets anders dan op slippers lopen. Dat geldt ook voor mensen die niet echt met paarden omgaan. De helm is verplicht op de brommer, maar dat je geen noodstop met je voorrem moet maken , moet je geleerd worden. Zoiets.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 09:03

girlyggirl schreef:
Ik vind t allemaal zo... betuttelend... straks mogen we niks meer zelf beslissen. Doel niet alleen hierop maar ook bv op t dragen van een gordel, helm verplicht maken op een snorscooter. Ik zou zeggen allemaal verplicht tot 21 en laten we er vanuit gaan dat dr mensen daarboven zelf kunnen bedenken wat ze willen.

Ik denk dat je de mensheid overschat. Mijn moeder had bijv. een wet nodig om te stoppen met roken in een auto waar astmatische kindjes in zitten.

Bij andere regels: veel mensen zijn lui of niet zo snugger en anderen moeten de troep opruimen. Vaak gaat er nog belastinggeld naartoe ook.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 09:08

Ik vind het prima als maneges en stallingen het als huisregel stellen - maar het hoeft wat mij betreft niet algemeen verplicht te worden. Uiteindelijk vind ik het prima als mensen dit voor zichzelf bepalen - de gevolgen zijn ook voornamelijk voor henzelf.

En als dit iets is dat echt veel voorkomt, dan kan het misschien nodig zijn om er een regel van te maken, maar ik hoef geen land waar de verzekering exact bepaalt wat je allemaal wel of niet mag.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 10:30

Maar het is allemaal niet nieuw. Op heel veel maneges is die regel al. Bevalt het je niet, ga je ergens anders heen.

Waar ik vroeger reed wilden ze ook geen lange wapperende bovenkleding. Dan moest je dat in je broek stoppen.
En even terug las ik ook zo een regel ergens over bovenkleding.

Mensen kunnen niet zelf met de verantwoordelijkheid omgaan. Dan hadden we geen max snelheid op de wegen bijv, als iedereen zelf zou nadenken.
En vaak weten mensen iets niet, tot ze het meemaken.
Heel veel mensen denken; warm weer; slippers. Die denken echt niet aan wat er kan gebeuren. Staat een paard op hun voet, zeggen ze, had ik het maar geweten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 11:34

Shae schreef:
Bij andere regels: veel mensen zijn lui of niet zo snugger en anderen moeten de troep opruimen. Vaak gaat er nog belastinggeld naartoe ook.

Ja, of ziektekostenverzekering.

(Roken in een auto met astmatische kinderen, voor alle partijen slecht - en de kosten worden door 'ons allemaal' opgebracht.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 11:46

Janneke2 schreef:
Shae schreef:

Uiteindelijk verliezen we allemaal met een ziektekostenverzekering die over dit soort triviale dingen moeilijk gaat doen.

Ik vind het niet roken bij kinderen iets anders, vooral omdat dat iets is waarbij je anderen benadeelt, niet jezelf. Met slechte schoenen heb je alleen jezelf.

En echt helemaal prima als er op locaties wel eisen gesteld worden. Dus als een stalhouder dat vraagt of je vraagt het op je eigen terrein of de manege stelt het vast: geen probleem mee. Maar geen algemene regels, want ruimte die we daar opgeven krijgen we niet zomaar terug. En dan komt er bv een moment dat voltige niet meer mag omdat je geen laarzen draagt, of je niet je schoenen uit mag doen als je gaat zwemmen met de paarden. Of, eenvoudiger, dat alle omgang met paarden verboden wordt, want er kan altijd iets mis gaan.

En dat is een richting die ik echt niet op zou willen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 11:48

Janine1990 schreef:
bigone schreef:

Stalen neuzen is net zo gevaarlijk als slippers. Wanneer een trekpaard daar precies op de neus stapt ben je je halve voet kwijt. Dan kun je beter gewone berg schoenen aan doen, ook de voet dik en blauw maar wel in één stuk.

Klopt niet helemaal... Vroeger waren het daadwerkelijk stalen neuzen. Tegenwoordig is dit een zeer sterk kunststof dat indien nodig breekt. Als ik goed heb opgelet bij mijn VCA cursus.

Dat ja het is idd meer kunststof dat weegt ook niet zo. Heb bij aanschaf het doel aangegeven en dit werd aangeraden. Ik hoop echter nooit te bewijzen of het wel of niet werkt haha

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 12:07

Je kan niet voorkomen dat een paard op je teen gaat staan. Maar de schade wel beperken door gewoon goede schoenen aan te trekken. Ik draag op stal schoenen met stale neuzen. Nu hoeft dit natuurlijk niet, maar slippers vind ik een no go. Persoonlijk vind ik mensen ook niet slim als ik ze met slippers zie bij een paard.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 12:37

Shadow0 schreef:
Janneke2 schreef:

Uiteindelijk verliezen we allemaal met een ziektekostenverzekering die over dit soort triviale dingen moeilijk gaat doen.

Ik vind het niet roken bij kinderen iets anders, vooral omdat dat iets is waarbij je anderen benadeelt, niet jezelf. Met slechte schoenen heb je alleen jezelf.

Nou, afhankelijk van het soort werk dat je doet kan een verbrijzelde voet omdat er een paard op is gaan staan best vervelend zijn voor anderen.

Het begint sowieso met dat je plek inneemt op de spoedeisende hulp, wat gedekt is door de basisverzekering, allemaal nog niet zo goedkoop is en waar ze ook niet altijd uit hun neus zitten te vreten en te wachten tot iemand binnenkomt vanwege een paard op je voet. Als je de ziektewet in moet, maakt het mij niet zoveel uit dat het gedoe is voor je werkgever, maar als mensen van jouw werk afhankelijk zijn kunnen de gevolgen verder reiken dan je denkt. Er zijn heel veel mensen die niet zomaar een kantoorbaan hebben, maar die echt mensen helpen. Denk aan in de zorg, zoals thuiszorg voor mensen die ziek zijn of zorg/begeleiding voor mensen met psychische problematiek. Mensen die chauffeur zijn en zorgen dat mensen met speciale behoeften veilig en op tijd op bijvoorbeeld hun dagbesteding of ziekenhuisbezoek komen.

Het kan allemaal omgegooid en vervangen worden, maar het moet wel allemaal geregeld worden en de mensen voor wie je dat doet hebben vaak ook baat bij een bepaalde routine.

Ik vind dat mensen best eens mogen stilstaan bij hoe goed het hier allemaal geregeld is en wat er allemaal achter zit. Ik zou het ook niet goed vinden zoals het in Amerika is, waar je zomaar je huis kwijt kan zijn als je een hartaanval hebt gekregen, maar mensen denken soms echt niet na over wat overal achter zit.

Dat het allemaal voor je geregeld wordt, betekent niet dat je moet stoppen met nadenken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 12:46

Shae schreef:
Nou, afhankelijk van het soort werk dat je doet kan een verbrijzelde voet omdat er een paard op is gaan staan best vervelend zijn voor anderen.

Ja, en met die redenatie gaat paardrijden op zeker moment helemaal verboden worden. En eigenlijk alles wat risico kan geven. Is dat echt de maatschappij waarin je wilt leven, waarin je geen risico's mag nemen, geen fouten mag maken en alles in dienst moet stellen van heel blijven voor je werk en geen overlast bezorgen voor een zorgsysteem, omdat we die zorg niet willen dragen?

Het lijkt mij niet echt een aantrekkelijke samenleving.

Citaat:
Ik vind dat mensen best eens mogen stilstaan bij hoe goed het hier allemaal geregeld is en wat er allemaal achter zit. Ik zou het ook niet goed vinden zoals het in Amerika is, waar je zomaar je huis kwijt kan zijn als je een hartaanval hebt gekregen, maar mensen denken soms echt niet na over wat overal achter zit.

Als je die kant niet op wilt, is het juist stukken belangrijker om de zorg voor iedereen te behouden zonder gedoe. Overal regels en beperkingen op willen leggen is in veel opzichten juist ontzettend kenmerk van het Amerikaanse systeem. En als dingen echt uit de hand lopen kunnen we best wat regels stellen (zoals hersenletsel bij scooters en brommers) maar uitgangspunt zou moeten zijn dat we daar vooral niet in door moeten slaan. Sommige dingen zijn gewoon stomme ongelukken. IK trek goede schoenen aan op stal want ik vind het idee van een paardenhoef op mijn voeten echt afschrikwekkend genoeg.
Maar... als andere mensen andere keuzes maken, zelfs als die keuzes soms nadelen hebben, is dat meestal niet echt mijn zaak.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 14:01

Ik vind de realisatie dat een goed zorgsysteem voor iedereen niet alleen met rechten komt, maar ook met de verplichting om een beetje na te denken over wat je doet niet zo schokkend. De stap tussen geen slippers mogen dragen op stal en niet mogen paardrijden is héel, héel groot.

Daarnaast brengt paardrijden heel veel mensen plezier. Slippers naar stal dragen staat denk ik niet op veel lijstjes van zaken die mensen gelukkig maken.

En sommige mensen moeten nu eenmaal een beetje beter beschermd worden, tenzij je heel erg fan bent van overpopulatie tegengaan door natuurlijke selectie? Zullen we mensen ook niet meer verbieden om de zee in te gaan met gevaarlijk weer, omdat onze samenleving anders niet genoeg vrijheid geeft? Ons beroepen op het recht om muien in te zwemmen zonder tegengehouden te worden?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 14:38

Shae schreef:
Ik vind de realisatie dat een goed zorgsysteem voor iedereen niet alleen met rechten komt, maar ook met de verplichting om een beetje na te denken over wat je doet niet zo schokkend.

Het heeft weinig met elkaar te maken, maar daar waar er geprobeerd wordt om allerlei plichten in te voeren explodeert vooral de hoeveelheid formulieren, administrateurs en de ongelijkheid tussen mensen. Het helpt nadrukkelijk niet om de kosten naar beneden te brengen of de zorg te verbeteren... dus verspilde moeite. (Kijk alsjeblieft naar de VS en hoezeer de verzekeraars het leven beheersen en met heel veel geld GEEN toegankelijke zorg leveren, en naar de landen waar een toegankelijk zorgsysteem is waarbij men gewoon toegang krijgt zonder gezeur, en hoeveel goedkoper dat over het algemeen is.)

Citaat:
De stap tussen geen slippers mogen dragen op stal en niet mogen paardrijden is héel, héel groot.

Nee, echt niet. Voor mensen die paardrijden misschien wel, maar voor mensen die er niets mee te maken hebben niet. Als je begint met allerlei verboden rondom individuele keuzes schuift dat steeds een beetje op. (Je ziet al hoe het steeds opschuift.) Verbieden van paardrijden komt dan heel snel dichterbij.

Citaat:
Daarnaast brengt paardrijden heel veel mensen plezier. Slippers naar stal dragen staat denk ik niet op veel lijstjes van zaken die mensen gelukkig maken.

Nee, niet veel plezier op zich, maar het kan wel uitmaken. Als je voltige wilt doen, of als je wilt zwemmen. Of als je een blaar hebt en geen gewone schoenen aan kunt. En dan kunnen we natuurlijk een hele lijst met uitzonderingen maken: voltige wel maar onder tig voorwaarden, zwemmen niet want hoevaak moet je nou helemaal zwemmen met je paard en hoe erg is het om dat niet te doen? Als je tijdelijk geen schoenen aankunt kan er een uitzondering zijn, wel maar dan moet je klompen dragen en geen slippers...
... en dan raken we dus in een wereld waar allerlei minutieuze details gaan worden vastgelegd. Is dat nou echt wat je wilt en wat jou een leuke samenleving lijkt? Dat we allemaal tijd en moeite gaan besteden aan dat soort regels? Om iets te vermijden waar degene uiteindelijk vooral zelf last van heeft? Ik zie het echt niet hoor. Waarom zou je dat willen.

Citaat:
En sommige mensen moeten nu eenmaal een beetje beter beschermd worden, tenzij je heel erg fan bent van overpopulatie tegengaan door natuurlijke selectie?

Dat is wel een vreemde escalatie. Maar we hoeven echt niet alles te reguleren en verbieden. Het gaat hier nou juist niet over iets waar veel mensen dood aan gaan. (Vrijwel geen denk ik, hoewel het hypothetisch wel kan als er een nare infectie bijkomt. Maar waarschijnlijker is dus dat je voet blijvende schade oploopt - vervelend, goeie reden om fatsoenlijke schoenen aan te doen, maar niet zo ernstig dat het via algemene verboden gereguleerd hoeft te worden.)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 18:11

Ik vind paardrijden verboden met teenslippers met elkaar vergelijken wel ver gaan.
Bij het een is het zó gebeurt terwijl je het kon voorkomen, en bij het ander beoefen je een sport wat met juist materiaal prima te doen is.

Zeker met al die mooie veiligheidsbeugels tegenwoordig, kun je een mooi begin maken.
Dat mag van mij bij de fnrs ook wel verplicht worden, veiligheidsbeugels.
Met een korfje zijn ze zeer betaalbaar en daar win je al veel veiligheid mee denk ik.
En het past op de beugels die er al aan zitten.
Vanuit aansluiting bij de fnrs mag dat van mij wel verplicht zijn.
Ik vind kleine kids zonder veiligheidsbeugels niet meer van deze tijd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 18:16

Of van die openklap beugels.
Ja dat betekend nieuwe, maar met te breed schoeisel kun je nog klem komen in de zijkanten van een beugel. Dat is voorbij met de openklappers.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 18:20

moonfish13 schreef:
Ik vind paardrijden verboden met teenslippers met elkaar vergelijken wel ver gaan.

Het gaat om het verbieden en om de neiging om alles met regels op te willen lossen. Hoe normaler we het vinden dat er overal regels voor komen, hoe meer regels er steeds bijkomen. En hoe minder vrijheid en vrije keuze er overblijft.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 18:45

Je kunt ook doorschieten in zulke argwaan.
Autogordels ook maar weer afschaffen?

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 19:21

30 jaar geleden dacht mijn verhuurster dat ze "even" kon mesten met deze plastic
teenslippes...
Hoe het gebeurt is, geen flauw idee maar opeens dus 4 van de 5 pinnen recht door haar voet.
En was ook nog een fork met lange steel. Eruittrekken mocht niet, dus wachten op de ambulance... die hebben haar niet in de auto kunnen krijgen, dus eerst nog brandweer en zagen...
Zoveel voor't onderwerp slippers of gympen... heb ik nooit meer gedragen - ik zie het nog steeds voor me, bah

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 19:33

Ik had al nooit slippers aan bij de paarden, maar mijn paard nu heeft echt paar keer flink op m'n voet gestaan.

Hij staat nu op een stal waar een camping is, dus nu regelmatig jonge meisjes op slippers die even willen aaien... Maar ik stuur ze terug om dichte schoenen aan te doen! Hij schrikt nog wel eens :+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 19:45

sasja0705 schreef:
30 jaar geleden dacht mijn verhuurster dat ze "even" kon mesten met deze plastic
teenslippes...
Hoe het gebeurt is, geen flauw idee maar opeens dus 4 van de 5 pinnen recht door haar voet.
En was ook nog een fork met lange steel. Eruittrekken mocht niet, dus wachten op de ambulance... die hebben haar niet in de auto kunnen krijgen, dus eerst nog brandweer en zagen...
Zoveel voor't onderwerp slippers of gympen... heb ik nooit meer gedragen - ik zie het nog steeds voor me, bah

Gatverdamme zeg! Een vieze strontvork door je voet

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 20:03

Als je zo stom bent om net slippers aan de wei of stal op te gaan. Moet je niet klagen bij een stalhouder als je voet verbrijzeld is en je daardoor inkomsten misloopt.

Trek gewoon fatsoenlijke schoenen aan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 00:05

Men wil autorijden veiliger maken, niet verbieden. Waarom zouden ze de paardensport willen verbieden als ze over veiligheid bezig zijn?

Toen ik lesgaf, hoefde je bij mij echt niet op gympen te komen. Goede rijschoenen of laarzen en anders niet. Heb gympen 1x toegestaan in al die jaren.
Als je er problemen mee hebt, zoek je iemand anders. Niet mijn probleem.

Vroeger hoefde ik echt niet met vieze rijlaarzen, kleding of een vies paard de les in te komen. Je hebt er altijd tussen die het 100x vergeten of er makkelijk over denken, maar het hoorde erbij en je accepteerde dat.

Mensen mopperen altijd, maar als je zelf kan nadenken en de verantwoordelijkheid kan nemen, hoef je toch nergens bang voor te zijn? Ik voel me niet aangesproken en loop nooit op slippers bij de paarden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 00:52

DuoPenotti schreef:
Of van die openklap beugels.
Ja dat betekend nieuwe, maar met te breed schoeisel kun je nog klem komen in de zijkanten van een beugel. Dat is voorbij met de openklappers.

Die zijn erg duur wel itt korfjes, die kun je nog kopen voor €15.
Die met elastiekjes schijnen voor een manege een ramp te zijn aldus een oud instructrice.
Maar openklappers zou ik zeker voorstander van zijn.
Weet je kinderen beseffen niet dat een lelijk gebroken enkel hun leven lang invloed kan hebben, daar moeten wij ze tegen beschermen.
En het bestaat al zo lang dat ik niet snap waarom het vanuit de fnrs niet verplicht is.
Al zijn het maar korfjes a €15.
Openklap is helemaal mooi, maar best duur vrees ik, anderzijds is letselschade ook duur.

Ik zie ook online, kwik out beugels zijn €100 per set, een setje korfjes van hkm 11.50.
En dan moet je niet vergeten dat er zieke geesten zijn die dingen jatten.
Ik had eens een K&K ultra bit wat ik aan de manege wilde geven, voor een paard wat dat kon gebruiken.
Binnen een week gestolen. -O-
Denk je een paard blij te maken met een mooi bit gaat een of andere onverlaat er mee vandoor.
Instructrice was echt zó boos!
Dus de kans dat je kwik outs verdwijnen is er ook triest zat nog.

Fid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 05:55

Ik ben ook ooit zo slim geweest. Al heb ik super geluk gehad.
Afbeelding