Een wonder bij Equitom: merrie herstelt van drievoudige beenbreuk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:34

Ayasha schreef:
Mindim schreef:
Ik had een plaat op een niet bewegend deel, die heb ik er uit laten halen inderdaad.

Het paard bokt en doet, galoppeert, dus misschien eind goed al goed.

Hier kunnen ze er helaas niet uit. : Heb de filmpjes zitten bekijken en die oogt goed hersteld.

Nu zou ik een dier dat een dergelijke operatie ondergaan heeft niet meer in zo'n modderpoel zetten (sowieso zou ik geen dier in zo'n modderpoel willen hebben.) hij gaat bijna terug op zijn plaat op één van die filmpjes door de ondergrond. := := Maar misschien ben ik overbezorgd. :=

Ik zou sowieso elke keer als ie zo uit zijn plaat zou gaan, een rolberoerte krijgen. Volgens mij zou ik er meer last van hebben dan het paard uiteindelijk :+

Die modderpoel, tja, dom denk ik dan inderdaad.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:43

Mindim schreef:
Ik zou sowieso elke keer als ie zo uit zijn plaat zou gaan, een rolberoerte krijgen. Volgens mij zou ik er meer last van hebben dan het paard uiteindelijk :+

Die modderpoel, tja, dom denk ik dan inderdaad.

_O- Ik ken het beest helemaal niet en ik dacht al "jézus kijk uit met je been!" _O-

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Een wonder bij Equitom: merrie herstelt van drievoudige beenbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:45

Ik dacht eerst dat dat het filmpje zou zijn waar ze toevallig net filmen dat hij zijn been breekt.
Want in van die diepe drek is dat zo raar niet.
Is dat dus van daarna..... Kreeg echt de kriebels daarvan.
Maar het paard lijkt idd prima hersteld en vrolijk.

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:46

Billy schreef:
Maar zorgen al die schroeven ook niet voor verzwakking van het bot? Ik zou het mijn paardook niet aangedaan hebben.. Ik vind het nogal wat. De sport kan die vast niet meer in, dracht is ook een grote extra belasting. Doe je dit voor stapritjes of weideversiering?

Gaat het er nou om dat je het je paard niet aangedaan zou hebben, of dat je het jezelf niet aangedaan zou hebben voor alleen stapritjes of 'weideversiering'? Zijn nogal twee andere argumenten he.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:49

NikkiDeKerf schreef:
Billy schreef:
Maar zorgen al die schroeven ook niet voor verzwakking van het bot? Ik zou het mijn paardook niet aangedaan hebben.. Ik vind het nogal wat. De sport kan die vast niet meer in, dracht is ook een grote extra belasting. Doe je dit voor stapritjes of weideversiering?

Gaat het er nou om dat je het je paard niet aangedaan zou hebben, of dat je het jezelf niet aangedaan zou hebben voor alleen stapritjes of 'weideversiering'? Zijn nogal twee andere argumenten he.

Vind jij het paardwaardig als ze ik weet niet hoelang op stal moeten doorbrengen zo graatmager en vol pijn? Dat vind ik persoonlijk dus niet.

Dat een paard weideversiering wordt zou mij niks uitmaken. Maar het moet wel paardwaardig zijn. En daar valt dit imo niet onder.

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 11:08

Mindim schreef:
https://www.facebook.com/fightforwodan/

Een ander paard met plaat in het been, geholpen door equitom. De beste vrouw heeft enorm veel gezeik van anderen over zich heen gehad.

Uitkomst is wel een blij paard in dit geval.

Ten koste van wat? Maandenlang revalideren en met pijn staan, toch niet helemaal zeker of het uiteindelijk wel goed zou komen. Dan bespaar ik m'n beesten toch liever een lange martelweg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 12:23

Goudhaan1 schreef:
Mindim schreef:
https://www.facebook.com/fightforwodan/

Een ander paard met plaat in het been, geholpen door equitom. De beste vrouw heeft enorm veel gezeik van anderen over zich heen gehad.

Uitkomst is wel een blij paard in dit geval.

Ten koste van wat? Maandenlang revalideren en met pijn staan, toch niet helemaal zeker of het uiteindelijk wel goed zou komen. Dan bespaar ik m'n beesten toch liever een lange martelweg.

Kijk jij gaat er van uit dat ie maandenlang met pijn staat en het een lange martelweg is. Wie zegt dat. Het was een lang herstel, ja en je kunt er over discussiëren of je dat wilt voor je paard of niet, maar de rest verzin je er zelf bij. Zie geen zielig paard voorbij komen in ieder geval.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 13:13

Als ik het filmpje zie en de diepe kuilen boven de ogen zie dan lijkt het me sowieso al een ouder paard, inderdaad mager en er zit geen bespiering meer op.

Wat ik er van vind weet ik nog niet, daarvoor zou ik zo'n dier toch eigenlijk zelf gezien moeten hebben hoe het daarvoor was, tijdens en er na. Op zich is het goed als er ontwikkelingen zijn op dit gebied waardoor paarden die hun been breken niet direct ingeslapen hoeven te worden. Mits het paardwaardig blijft en herstel ook inderdaad herstel is. Ik heb ook weleens gehoord van mensen die zulke platen/ schroeven in hun lijf kregen dat die daar last van hadden. Een paard kan natuurlijk niet praten dus dat vind ik wel iets om rekening mee te houden.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 13:17

Elisa2 schreef:
Als ik het filmpje zie en de diepe kuilen boven de ogen zie dan lijkt het me sowieso al een ouder paard, inderdaad mager en er zit geen bespiering meer op.

Het paard is 17 jaar, staat in de openingspost

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 13:23

Spenk schreef:
NikkiDeKerf schreef:

Vind jij het paardwaardig als ze ik weet niet hoelang op stal moeten doorbrengen zo graatmager en vol pijn? Dat vind ik persoonlijk dus niet.

Dat een paard weideversiering wordt zou mij niks uitmaken. Maar het moet wel paardwaardig zijn. En daar valt dit imo niet onder.

Dat weet ik niet zo 1 2 3 te zeggen, ben me nog aan het bedenken of ik dat vind / wat ik ervan vind. Maar dat was niet echt wat ik aanhaalde. Wat ik bedoelde was dat in het bericht dat ik quote, ik het gek vond dat het eerste argument is dat je dit een paard niet 'aan doet' en het laatste argument meer lijkt te gaan om dat het paard geen 'nut' meer heeft (geen sport of dracht). Dat zijn twee heel andere beweegredenen toch?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 13:28

Wat een partij schroeven ook hele onderbeen boven en onder kogel..
Bij die link van vorige pagina.

Ook die van dit topic zat schroeven erin.

Weet wel dat het niet voor elk paard geschikt is zolang boxrust en dan weer opbouwen... breken ze of de stal af of zich zelf.

Mensen is toch handiger die liggen in een bed of hebben 1 rolstoel en kunnen met krukken lopen...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 13:55

NikkiDeKerf schreef:
Billy schreef:

Het paard... Op die fb pagina staat 221 dagen zware revalidatie... Daarna mocht hij weer ff buiten. De ophokboktpolitie vindt daar vast wat van.... Maar ik zou mijn paard ook niet aan koliek hebben laten opereren...

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 22:23

Tja die van de fb pagina loopt imo nog steeds zeer, zeer kreupel.
Met bokken en galopperen zie je dat niet. De enkele drafpassen die hij doet zijn zeer slecht. Als je ze na zo'n lange tijd uit de box haalt voelen ze in eerste instantie de pijn ook helemaal niet door de adrenaline.

Nu heb ik op mijn voormalige werk best wat beenbreuken meegemaakt en mee gegipst en geopereerd. Het is echt wel zeer ingrijpend en je moet ook weten wanneer het geen zin meer heeft/ de prognose voor het paard te slecht.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 08:35

Elisa2 schreef:
Wat ik er van vind weet ik nog niet, daarvoor zou ik zo'n dier toch eigenlijk zelf gezien moeten hebben hoe het daarvoor was, tijdens en er na. Op zich is het goed als er ontwikkelingen zijn op dit gebied waardoor paarden die hun been breken niet direct ingeslapen hoeven te worden. Mits het paardwaardig blijft en herstel ook inderdaad herstel is. Ik heb ook weleens gehoord van mensen die zulke platen/ schroeven in hun lijf kregen dat die daar last van hadden. Een paard kan natuurlijk niet praten dus dat vind ik wel iets om rekening mee te houden.

Helemaal eens met jou en Mindim.
Oordelen over de specifieke gevallen laat ik echt liever over aan degene die echt naast het paard hebben gestaan. Het paard kenden en er voor geleerd hebben en ervaring hebben met soortgelijke gevallen.
Echt hoe mensen hier al een oordeel klaar hebben staan aan de hand van 400 woorden en een filmpje van 30 seconden :?

In over de langere termijn: dat er een kliniek is die net even verder durft te gaan helpt soweiso kennis. En ja, dat zal dan vast ook eens verkeerd gaan. Maar ook daar leer je van. Moet je dat dan dat ene individu aandoen? Dat oordeel laat ik dus ook even net zo lief over aan degene die echt met het dier te maken hebben.
Ik vind het een complex vraagstuk: mag het een paar keer mis gaan als je daarna tientallen individuen daar beter door kunt helpen?

Ik ben er wel over uit dat ik blij ben dat we zo'n kliniek in de buurt hebben. Of ik er daadwerkelijk gebruik van zou maken als het aan de orde komt durf ik niet te voorspellen maar het gevoel dat er opties zijn vind ik persoonlijk wel fijn.