Waar is de wolf? Over hoog oplopende emoties bij de wolf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:59

sterregoud schreef:
Leuk voor de reeen die dan nooit meer kunnen grazen, of zich stuk lopen op het hekwerk.

Had je al opgezocht hoeveel reeën er door de ´jagers´ afgeschoten worden?

Als daarmee gestopt wordt, kunnen er nog tíg wolven bij maar ja, dan kunnen de jagers niet meer zélf reewild afschieten.
Dat vat het hele wolfonderwerp perfect samen imo.

@Kuggur, je weet dat wij langsnuitjes hebben/hadden? Eentje trouwens vorig jaar door verwilderde honden gedoodt. Heb verder nu geen kippen meer want de hele groep overdag door idem honden doodgebeten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 11:22

Huertecilla schreef:
Als daarmee gestopt wordt, kunnen er nog tíg wolven bij maar ja, dan kunnen de jagers niet meer zélf reewild afschieten.

Het gaat de meeste mensen absoluut niet om de jagers. Maar om de veiligheid van hun eigen dieren. Maar blijkbaar heb jij er geen problemen mee dat jouw paarden of andere dieren op een wrede manier worden afgeslacht.

princequillo
Fotograaf

Re: Waar is de wolf? Over hoog oplopende emoties bij de wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 11:27

Reageer dan ook even op het andere punt, nl waarom mensen niet diezelfde rage voelen omtrent de marters en vossen? Zijn hun ‘slachtoffers’ geen dieren?

Vind het namelijk wel een goed punt, het gaat in dit geval vooral om onszelf. Onze paarden, onze schapen… Zolang het iets is wat onszelf niet raakt is het blijkbaar dus niet zo belangrijk.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 11:28

Ik denk dat iedereen die pro-wolf is zich absoluut geen zorgen hoeft te maken om zijn/haar dieren in de wei, en of die nog lekker in de wei kunnen zonder vermoord te worden. Anders werd er vast een andere mening gedeeld.

Maar het is inderdaad een nutteloze, herhalende discussie van mensen die de wolf hier wel willen en mensen die het verrotte dier liever dood zien (zoals ik). Zolang ze schapen amper opeten maar wel vermoorden, verminken en verwonden, hoef ik die krengen hier ook niet. De natuur in Nederland is er ook gewoon niet naar. Waar hebben we nou nog echt ongerepte natuur? Nergens.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 12:16

princequillo schreef:
Reageer dan ook even op het andere punt, nl waarom mensen niet diezelfde rage voelen omtrent de marters en vossen? Zijn hun ‘slachtoffers’ geen dieren?

Die eten niet alleen maar huisdieren op. Zwaar bedreigde weidevogels dreigen zelfs volledig uit Nederland te verdwijnen door predatie. In een land waar de stukjes postzegelnatuur te klein zijn voor een volwaardig ecosysteem. Maar dat mag niet gezegd worden.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 12:18

Oh ja.. De wolf kiest natuurlijk zeer bewust iedere dag enkel een menu van de zogenaamde huisdieren. :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 12:42

prugelpiet schreef:
Ik denk dat iedereen die pro-wolf is (...)
en mensen die het verrotte dier liever dood zien (zoals ik).

Ik vind zelf de woorden pro en contra niet van toepassing.
Het beest is er.
Op eigen poten gekomen.
... accoord, omdat er een beschermde status is.

Citaat:
De natuur in Nederland is er ook gewoon niet naar. Waar hebben we nou nog echt ongerepte natuur? Nergens.

:o
Toen ik nog in de Randstad woonde, was ik een 'stiekeme' bewonderaarster van de 'stadsalbatros'. Die inmiddels de invasieve exoot rode Amerikaanse rivierkreeft op het munu heeft staan.

Echt ongerepte natuur is er niet meer: het Dwingelderveld is cultuurlandschap. :j
Het oerbos bij Beekbergen is gekapt (maar wordt wel her-aangelegd, de zaden van de zeldzame planten zitten nog in de grond).

Natuur is zoveel gecompliceerder dan 'we hebben het hier niet'.
(Laat je eten te lang buiten de koelkast: schimmels, mieren, muizen - er gebeurt van alles.)

En schapen houden op onnatuurlijke wijze (achter je huis met prikkeldraad en zonder twee, drie flinke rammen) geeft |( typisch gedrag bij de wolf:
voor mensen, katten, wolven en waarschijnlijk alle zoogdieren geldt: 'het instinct tot voedsel verzamelen is sterker dan het instinct tot eten'.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 13:08

princequillo schreef:

Vind het namelijk wel een goed punt, het gaat in dit geval vooral om onszelf. Onze paarden, onze schapen… Zolang het iets is wat onszelf niet raakt is het blijkbaar dus niet zo belangrijk.

De ikke ikke, ´ja maar ík´ cultuur met oogkleppen en selectief alles.

Neem het onderwerp weidegang voor paarden alleen al. Kom met welzijnsnormen voor het paard en dan is het ´ja maar; dan kan ík geen paard meer rijden´.

Mbt de wolf is het extreem selectief. Een vorig ´nieuws´bericht betrof een stuk zielugh proza over het konijn want niet meer buiten kon met de wolf los in NL. Alsof de vos en roofvogels er niet zijn.

Een doodgereden wolf is *\o/* maar een mógelijk door een wolf gedood schaap is vermoord.

En de kleindochter die naar school fiets. Welni, ñals die wat overkomt is het meest waarschijnlijk een huismoeder die met haast haast haast háár kinderen veilig in een 2 ton zware SUV naar school raced.

Als anti-wolf serieus genomen wil worden, moet ze met serieuze argumenten komen en de feiten in perspectief van de rest van de samenleving hebben.

De wolf is geen kwaadaardig dier maar gewoon een dier. Het doet wat het door de evolutie (incl.samenleving met de mens) ´aangeleerd´ is.
Het is verder een streng beschermde diersoort.

Hier is Spanje is exact dezelfde discussie en in Asturië wil de overheid (lees lobby van jagersclub) vergunning voor afschot van 70 stuks. Op zich is daar wettlijke ruimte voor maar de argumentatie is ronduit 8)7

Het is allemaal zó transparant eigenbelang. Neem de voorbeelden nota bene in dezelfde streken mbt beren. Het beer spotting toerisme brengt meer geld in het laadje dan de dieren aan schade opleveren. En..... ineens zijn de dorpelingen niet meer tegen beren. Rara.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 13:14

Janneke2 schreef:
Natuur is zoveel gecompliceerder dan 'we hebben het hier niet'.
(Laat je eten te lang buiten de koelkast: schimmels, mieren, muizen - er gebeurt van alles.)

Natuur is dat wat gebeurt wanneer de mens zich er niet direct mee bemoeid.
Dit ontwikkelt vanzelf weer een nieuw evenwicht. Bijna altijd verrassend béter dan met menselijk ´beheer´.

Die weidevogels van Loretta zijn bedreigd geworden door.... menselijke activiteit. Laat het gáán. Hou op met doodschieten en dat ´beheer´ noemen. Maar ja, de jacht is een industrie.

p.s. ik had vanmorgen een slang in huis. Best een flinke, volwassen ladderslang. Gepakt en in de hooiopslag losgelaten. Ga daar maar muizen/ratten vangen. Dan komen er ook minder naar binnen.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 06-05-22 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 13:20

Huertecilla schreef:
Hier is Spanje is exact dezelfde discussie en in Asturië wil de overheid (lees lobby van jagersclub) vergunning voor afschot van 70 stuks. Op zich is daar wettlijke ruimte voor maar de argumentatie is ronduit 8)7

Bij jullie in Spanje is het toch nog maar heel kort dat de wolf niet meer beheert wordt. Komen ze daar nu alweer op terug dan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 13:23

Huertecilla schreef:
sterregoud schreef:
Leuk voor de reeen die dan nooit meer kunnen grazen, of zich stuk lopen op het hekwerk.

Had je al opgezocht hoeveel reeën er door de ´jagers´ afgeschoten worden?

Dat vat het hele wolfonderwerp perfect samen imo.

FOUT. Jager mag geen zogende dieren of jonge dieren schieten. Dier dat niet oud genoeg is om minimaal 1 vervanger gemaakt te hebben is offlimits. Wolf bewezen heeft voorkeur voor 2 dagen tot 6 maanden, geen vervanger van dat dier dus en negatieve impact op de populatie. Minder ruimte dus voor wolven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 13:27

Loretta schreef:
Huertecilla schreef:

Bij jullie in Spanje is het toch nog maar heel kort dat de wolf niet meer beheert wordt. Komen ze daar nu alweer op terug dan.

Dat ´beheer´ is nooit uit de wet geweest en het spanningsveld tussen de lobbies is ook altijd hetzelfde geweest.

Wat nooit geneomd wordt is dat waar wolven zijn er minder vossen zijn en wel meer minder vossen dan meer wolven. Nijntje in de achtertuin krijgt met de Grote Boze Wolf los meer minder te vrezen van Reineart dan meer voor die GBW.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 13:32

tamary schreef:
FOUT. Jager mag geen zogende dieren of jonge dieren schieten. Dier dat niet oud genoeg is om minimaal 1 vervanger gemaakt te hebben is offlimits. Wolf bewezen heeft voorkeur voor 2 dagen tot 6 maanden, geen vervanger van dat dier dus en negatieve impact op de populatie. Minder ruimte dus voor wolven.

Wat een drogredenering weer.
Hét grote argument voor reewild afschieten is het aantal beperken. Dat is dus misleiding?!

Enneh, die niet afsgeschoten volwassen dieren poepen weer jonkies uit. Schiet die volwassen dieren niet af en????

Onder de streep zijn wet er over eens dat de wolf ook prima het aantal reeën kan beperken, ´beheren´ :)*

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 13:38

En die wolf stopt als het quotum bereikt is? Die kan niet tellen, die vreet en fokt gewoon door, diersoort op = door naar de volgende. Goed voor de soort inderdaad. Mens mag dan fors fouten gemaakt hebben, maar hoe meer ik zie wat het alternatief is qua niet ingrijpen (natuurbranden o.a.), hoe meer ik concludeer dat de diversiteit aan soorten zeker deels te maken heeft met onze jacht op zowel prooi als roofdier soorten. Of dat nu enkel eigenbelang zou zijn of niet, eindresultaat is wel een planeet met een veel grotere biodiversiteit dan je zou verwachten zonder (deels) regulatie van populaties.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 13:41

Janneke2 schreef:
En schapen houden op onnatuurlijke wijze (achter je huis met prikkeldraad en zonder twee, drie flinke rammen) geeft |( typisch gedrag bij de wolf:
voor mensen, katten, wolven en waarschijnlijk alle zoogdieren geldt: 'het instinct tot voedsel verzamelen is sterker dan het instinct tot eten'.

Achter je huis met een goede afrastering zou het geen probleem moeten zijn. Onze schapen (en die van heel veel andere schapenhouders) lopen vooral in de winter op grote stukken grasland en worden regelmatig omgeweid. Het is echt onmogelijk om daar de voorzieningen voor te treffen.
Het lastige is dat iedereen die zelf geen vee heeft, zijn oordeel klaar heeft over de oplossing: hoge hekken, honden, beesten 's nachts binnen, enz. Of het wordt gemarginaliseerd tot: 'er is toch schadevergoeding beschikbaar?'.

Ik vind het vreemd dat vaak dezelfde mensen die heel hoog opgeven van dierenwelzijn het volstrekt normaal vinden dat schapenhouders hun beesten laten opjagen en afslachten door wolven.
Wij hebben een aantal jaren geleden honden tussen onze schapen gehad dus ik weet hoe het voelt. Het was afgrijselijk. En ook toen werd de schade vergoed. Maar ik zal die avond en nacht nooit vergeten, de dode dieren, de verwondingen, de pijn, de angst ......

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 13:43

princequillo schreef:

Nu je het zegt bedenk ik me dat iedereen die ik ken met bijv. konijnen, kippen of een vijver er zelf voor zorgt dat er een goede balans is tussen genoeg vrijheid c.q. bewegingsruimte en veiligheid.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 16:45

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 17:14

Ja hoor Loretta, niets is goed! +:)+

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 17:24

Mindim schreef:
sterregoud schreef:
Als je alle schapen en vee voldoende wilt beschermen tegen wolven heb je hekwerk van minstens 2 en een halve meter hoog nodig.
Ook al foto’s gezien van konijnen en hazen die vast kwamen te zitten in stroomdraad, ja lekker diervriendelijk is dat wolvenbeleid.

Wat heeft het met de wolf te maken of hazen en konijnen vast komen te zitten in stroomdraad?

Alles! Normaal staan vele schapen achter 2 stroomdraadjes. Over het algemeen meer dan genoeg om de schapen binnen te houden. Om honden buiten te houden en om wild vlekkeloos te laten passeren.
Nu moeten er opeens netten komen in combinatie met draden en boogjes en wat maar verzonnen kan worden. Wild schat het verkeerd in en komt vast te zitten. Een onnodige, langzame, pijnlijke dood als gevolg.

Net als al het wild wat door wolven aangevreten achter gelaten wordt. Jagers schieten zo snel mogelijk dood. Wolven doen dat niet. Tja, het is natuur maar we hebben hier enkel nep natuur en geen echte natuur. Waarom moeten we dan proberen om een dier zoals de wolf hier te laten leven??
Wolven hoorden ooit hier, nu niet meer. Het is 2022 niet 1800 zoveel. Heeft ook geen nut om dat erbij te halen want die tijd is geweest en komt nooit meer terug.

We kunnen heel veel willen maar men kan beter kijken naar wat echt kan. Als het inderdaad de bedoeling is dat (edel) herten, reeën en moeflons volledig verdwijnen uit NL of uit de veluwe dan is de wolf daar in stand houden een slimme zet. Ga echter maar niet vanuit dat de wolf net zo jaagt als dat jagers doen en dat er dus een sterke populatie herten, reeën en moeflons daar blijft bestaan wanttttt het is de veluwe maar. Een voor wolven klein gebied. Elk plekje op de veluwe kan elke dag bekeken worden door de roedel die daar nu leeft. Echt niet dat ze jong wild zomaar laten leven van de bovenstaande diersoorten.
Zwijnen zal mogelijk ander verhaal zijn (voorlopig) omdat die zwaar verdedigd worden.

Ik hoop van harte dat ik teveel doemdenk. Ik ben er echter van overtuigd dat heel veel mensen de wolf heel erg onderschatten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 17:26

prugelpiet schreef:
Ik denk dat iedereen die pro-wolf is zich absoluut geen zorgen hoeft te maken om zijn/haar dieren in de wei, en of die nog lekker in de wei kunnen zonder vermoord te worden. Anders werd er vast een andere mening gedeeld.

Maar het is inderdaad een nutteloze, herhalende discussie van mensen die de wolf hier wel willen en mensen die het verrotte dier liever dood zien (zoals ik). Zolang ze schapen amper opeten maar wel vermoorden, verminken en verwonden, hoef ik die krengen hier ook niet. De natuur in Nederland is er ook gewoon niet naar. Waar hebben we nou nog echt ongerepte natuur? Nergens.

Wat een middeleeuwse reactie weer, ja, de wolf doet het om je te zieken joh. Prima als je de wolf hier niet wilt, wil ik ook niet, maar joh, bezig een beetje normale taal zeg. Een wolf doodt prooi, dat is wat ie doet. Doodt en komt later terug om het te eten, maar dan is prooi al weg gehaald. Maar om een dier verrot te noemen, moordenaar zelfs omdat zo een dier natuurlijk gedrag vertoont, tjonge jonge.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 17:31

dierenfan schreef:
Mindim schreef:

Wat heeft het met de wolf te maken of hazen en konijnen vast komen te zitten in stroomdraad?

Alles! Normaal staan vele schapen achter 2 stroomdraadjes. Over het algemeen meer dan genoeg om de schapen binnen te houden. Om honden buiten te houden en om wild vlekkeloos te laten passeren.
Nu moeten er opeens netten komen in combinatie met draden en boogjes en wat maar verzonnen kan worden. Wild schat het verkeerd in en komt vast te zitten. Een onnodige, langzame, pijnlijke dood als gevolg.

Net als al het wild wat door wolven aangevreten achter gelaten wordt. Jagers schieten zo snel mogelijk dood. Wolven doen dat niet. Tja, het is natuur maar we hebben hier enkel nep natuur en geen echte natuur. Waarom moeten we dan proberen om een dier zoals de wolf hier te laten leven??
Wolven hoorden ooit hier, nu niet meer. Het is 2022 niet 1800 zoveel. Heeft ook geen nut om dat erbij te halen want die tijd is geweest en komt nooit meer terug.

We kunnen heel veel willen maar men kan beter kijken naar wat echt kan. Als het inderdaad de bedoeling is dat (edel) herten, reeën en moeflons volledig verdwijnen uit NL of uit de veluwe dan is de wolf daar in stand houden een slimme zet. Ga echter maar niet vanuit dat de wolf net zo jaagt als dat jagers doen en dat er dus een sterke populatie herten, reeën en moeflons daar blijft bestaan wanttttt het is de veluwe maar. Een voor wolven klein gebied. Elk plekje op de veluwe kan elke dag bekeken worden door de roedel die daar nu leeft. Echt niet dat ze jong wild zomaar laten leven van de bovenstaande diersoorten.
Zwijnen zal mogelijk ander verhaal zijn (voorlopig) omdat die zwaar verdedigd worden.

Ik hoop van harte dat ik teveel doemdenk. Ik ben er echter van overtuigd dat heel veel mensen de wolf heel erg onderschatten...

Die oranje netten zijn er al jaren en worden ook al jaren gebruikt en daar hoeft niet eens stroom op te zitten om dieren er in vast te laten zitten. Die netten zijn niet nieuw hoor :')

Er zijn te veel reeen, in flevoland wil Staatsbosbeheer er een heleboel afschieten. Een wolf eet wild, kan je zo een dier niet kwalijk nemen, laten we alle poema's, leeuwen, tijgers, beren enz dan ook maar afschieten, want die doen andere dieren pijn of eh vossen en marters en buizerds om het maar even dichterbij huis te houden.
Kan je niet tegen natuur, dan moet je fijn in de stad gaan wonen, in het buitengebied wordt nog wel eens wat gedood door dier en mens.

Ik onderschat de wolf niet, ik heb hem liever ook niet hier, maar je standpunt verder is echt vreemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 17:33

tamary schreef:

Waar staat dat precies? Ik weet dat ze nu geen reegeiten schieten, maar volgens mij worden de jonge reebokken gewoon geschoten hoor en wachten ze niet tot ze bijna 2 jaar zijn. Ze zijn juist een probleem voor het verkeer op 1 jarige leeftijd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-05-22 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 17:34

Het probleem is denk ik dat de wolf vossen gedrag gaat vertonen: omsloten weilanden, dood bijten wat die pakken kan. In het wild jagen ze totdat de zwakste van de groep moe word en die word gepakt. Helemaal prima, dat is natuur. Maar natuur Niet dat ze zoveel kapot maken. Wij hebben schapen, vinden de wolf best als hij 1 schaap zou pakken en die op eet, die beesten moeten ook eten. Maar niet op deze manier. Wij hebben een monster investering gedaan om onze dieren veilig te houden, mocht dit niet goed gaan stoppen wij met de dieren.

Die kuddebewakingshonden zijn ook een waanidee in mijn mening. Die zien namelijk alle hondachtige als vijand omdat ze de kudde daartegen moeten beschermen. Wat gaat er gebeuren met honden van wandelaars? Vind dat best een tricky punt. Denk dat we met z’n alle logisch moeten blijven nadenken.

Vind het hier op de Veluwe ook gevaarlijk voor tourists. Wij gaan savonds niet meer het bos in omdat er roedels zijn gespot. Stel er is iemand aan het hardlopen, zou een wolf dan denken van het is een mens, of ziet hij het verschil niet met een ree. Het is afwachten totdat het een keer verkeerd gaat. Niet of het ooit gaat gebeuren, maar wanneer. Natuurlijk zou de wolf voor wildstand een goed idee zijn, maar wel beheerd. Niet 60 roedels op een klein stukje als Nederland

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 17:36

Huertecilla schreef:
tamary schreef:

Wat een drogredenering weer.
Hét grote argument voor reewild afschieten is het aantal beperken. Dat is dus misleiding?!

Enneh, die niet afsgeschoten volwassen dieren poepen weer jonkies uit. Schiet die volwassen dieren niet af en????

Onder de streep zijn wet er over eens dat de wolf ook prima het aantal reeën kan beperken, ´beheren´ :)*

Jagers vertellen altijd dat reewild wordt geschoten, vooral omdat het te veel hindert in het verkeer. En dat de populatie daarom in toom moet worden gehouden. In Flevoland zijn bijvoorbeeld meer dan 500 reeen aangereden (ja heel wat meer door auto's dan door de wolf :D ) en daarom wil men daar de populatie nu ernstig in gaan dammen.
Valwild wordt trouwens niet meegenomen in het quota van de jagers. Valwild valt daar buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 17:41

Horseloverl schreef:
Het probleem is denk ik dat de wolf vossen gedrag gaat vertonen: omsloten weilanden, dood bijten wat die pakken kan. In het wild jagen ze totdat de zwakste van de groep moe word en die word gepakt. Helemaal prima, dat is natuur. Maar natuur Niet dat ze zoveel kapot maken. Wij hebben schapen, vinden de wolf best als hij 1 schaap zou pakken en die op eet, die beesten moeten ook eten. Maar niet op deze manier. Wij hebben een monster investering gedaan om onze dieren veilig te houden, mocht dit niet goed gaan stoppen wij met de dieren.

Die kuddebewakingshonden zijn ook een waanidee in mijn mening. Die zien namelijk alle hondachtige als vijand omdat ze de kudde daartegen moeten beschermen. Wat gaat er gebeuren met honden van wandelaars? Vind dat best een tricky punt. Denk dat we met z’n alle logisch moeten blijven nadenken.

Vind het hier op de Veluwe ook gevaarlijk voor tourists. Wij gaan savonds niet meer het bos in omdat er roedels zijn gespot. Stel er is iemand aan het hardlopen, zou een wolf dan denken van het is een mens, of ziet hij het verschil niet met een ree. Het is afwachten totdat het een keer verkeerd gaat. Niet of het ooit gaat gebeuren, maar wanneer. Natuurlijk zou de wolf voor wildstand een goed idee zijn, maar wel beheerd. Niet 60 roedels op een klein stukje als Nederland

Ik ben het helemaal met je eens hoor. Een wolf past niet meer in het landschap hier, te weinig natuur. Alhoewel de schapenhouders hier bar weinig doen om de dieren veilig te houden.

Bij mijn weten gaan de kuddeverdedigingshonden van de schaapskuddes vooral aan het werk als de schapen niet terug gaan naar de kooi, maar binnen omheining in de nacht buiten verblijven. Dan zetten ze de honden er bij in. Dus ga er vanuit dat er in de nacht niet zo veel gewandeld wordt :D Ik denk ook dat met genoeg prooi, je als mens wel veilig bent, ze zijn voornamelijk vrij schuw voor mensen.

Mijn probleem is meer dat men de wolf afkraakt omdat het wild eet en zijn natuur volgt, dat vind ik zo krom.