Paard verrast vrouw door haar bij haar staart te grijpen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 11:12

Wat boven wordt gezegd; waarom plaats je dit online? Mensen kennen het paard en de dame niet en gaan oordelen.

Wij hebben ook weleens zo gestaan en dan kwam je er zelf goed langs omdat je wel aangaf dat het paard niks mocht doen en dan beet hij alsnog in de kont van je paard. En ook dat is niet fijn in beperkte ruimte.

Dit afleren is heel lastig, maar als dat paard voldoende buiten komt en voldoende hooi te eten heeft etc, moet de stal wel een veilige, rustige plek zijn. Dan maak je het dicht, is echt fijner voor dat paard en kan dit voorkomen.

En ja, ik ken ze ook die dan recht op de tralies vliegen en die zelfs vastpakken. Maar heel vaak is er toch wel wat mis met het management.

En paarden zijn vaak niet sociaal (meer). Te jong van moeder af, alleen gestaan of met leeftijdsgenoten zonder opvoeders etc.

Maar dat mensen, ook op fb, roepen; wat een hufter, wat een kl**tzak, l*l etc etc dat gaat me te ver. Dat paard geeft wel iets aan, wat het ook mag zijn.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 11:42

Allemaal ongefundeerde aannames. De boel opblazen. Beetje paardenmens kent dit gedrag weet dat het voorkomt, zal het op lossen en gaat verder met het leven.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 11:50

Popstra schreef:
Vraag me af hoe sommigen het voor zich zien dit gedrag bij dit paard af te leren!?

Met paard voor zn neus in gangpad gaan staan. Corrigeren op het moment dat hij uithaalt, belonen op het moment dat hij het andere paard negeert. 3 dagen 1 x per dag trainen, probleem opgelost. Paard weet dat voorbijgaand paard hém niet opvreet of aanvalt, zijn territorium respecteert of heeft geleerd dat het onwenselijk gedrag is.

Juist het overloos getut werkt dit soort problemen in de hand. Het diepere hoe en waarom is lang zo diep niet als wazige willy’s willen geloven. Een paard is een reactief dier, geen diepzinnige denker. Dus ook reactief en duidelijk oplossen. Paard verplaatsen, gangpad verbreden, bovenluik sluiten zijn geen oplossingen maar probleem vermijdend gedrag van de eigenaar/trainer.

Popstra

Re: Paard verrast vrouw door haar bij haar staart te grijpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:24

Dream on!!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:26

Toch vind ik het niet terecht dat een dier gestraft wordt voor iets waarvan de mens de signalen niet oppakt (negeert, niet kent, noem het). Het dier is altijd de dupe, meest als gevolg van het gedrag van de mens waar het op acteert. We kennen de geschiedenis van dit dier niet, dus gelijk grof geschut inzetten is mijns inziens niet de oplossing. Dat is het verschil tussen paardenmensen en mensen met paarden, naar mijn mening.
Net nog een van mijn pony's gelongeerd en normaal gaat dat prima met de jaarling erbij. Vandaag had hij het op zijn heupen en bleef haar bijten en in het halster en touw grijpen. Die hebben we even buiten het hek gezet en daarna ging het bij terugkomst prima. Het kan dus ook anders.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 13:10

Popstra schreef:
Dream on!!

Tja....verschil in ervaring en kunde zal altijd blijven bestaan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 13:16

Pareltjes schreef:
troi schreef:
Right, dus paard A grijpt mensen (en ook echt hard) en paard B schopt in het rond?

Wat gaat er in hemelsnaam mis bij deze stal dat die dieren zo gefrustreerd en/ of onbegrepen zijn dat ze dit soort ongein gaan uithalen -O-

Misschien zou een flinke training omtrent paardengedrag/ NH wat uithalen?

Paard A haalt uit naar paard B...dame loopt er tussen en krijgt volle laag. Paard B kent truukje van paard A en verdedigt zich door in de ronte te slaan. Paard A weet dat paard B zich revancheert en vliegt alvast aan de kant. Paardengedrag van twee paarden die de pest aan elkaar hebben, territorium opeisen, nog een appeltje te schillen hebben....Dit is niet tegen de dame gericht dat was degene die er toevallig tussen stond.

Niet meer van maken dan het is. Dit is paardengedrag, welliswaar niet wenselijk in deze setting maar niet alle paarden zijn van nature zoete sukkels. Ja er is wat werk aan de winkel om dit gedrag te corrigeren.

Paarden kunnen richten.

Dit was 100% op de ruiter gericht, niet op het andere paard.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 13:18

Zoals ik dat filmpje zie staat het paard dat bijt gewoon echt op een heel verkeerde plaats in de stal. Als stalhouder zou ik dan op zoek gaan naar een andere plek. In een hoek zodat er minder paarden langs komen, misschien is er een plek waar de anderen er niet zo dicht langs hoeven etc.etc..

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 13:22

Pareltjes schreef:
Popstra schreef:
Vraag me af hoe sommigen het voor zich zien dit gedrag bij dit paard af te leren!?

Met paard voor zn neus in gangpad gaan staan. Corrigeren op het moment dat hij uithaalt, belonen op het moment dat hij het andere paard negeert. 3 dagen 1 x per dag trainen, probleem opgelost. Paard weet dat voorbijgaand paard hém niet opvreet of aanvalt, zijn territorium respecteert of heeft geleerd dat het onwenselijk gedrag is.

Juist het overloos getut werkt dit soort problemen in de hand. Het diepere hoe en waarom is lang zo diep niet als wazige willy’s willen geloven. Een paard is een reactief dier, geen diepzinnige denker. Dus ook reactief en duidelijk oplossen. Paard verplaatsen, gangpad verbreden, bovenluik sluiten zijn geen oplossingen maar probleem vermijdend gedrag van de eigenaar/trainer.

Zijn prima oplossingen.
Er zijn dingen die je kunt oplossen met gedragstraining, maar dit is gewoon natuurlijk territoriaal gedrag, wat niet handig is.

Wees dan pragmatisch en zorg dat het niet meer kan gebeuren, door idd het gangpad te verbreden en paard verplaatsen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 13:25

Ik lees hier nogal wat aanames.
Wat ik zie : Paard B trapt omdat hij schrok. Zeker niet gericht naar het baasje.
En paard A, tja, je hebt nu eenmaal van die grapjassen. Op stal waar Shaggy staat, staat er op de hoek ook zo'n leukerd. Hij heeft geen ongelukkig leven, gaat elke dag op de weide, noem maar op. Maar als hij de kans heeft grijpt hij je. Hij heeft de stalbaas al eens op de weide frontaal aangevallen, met zijn bek open en aanvallen om te hebben. Hij mankeert helemaal niks, maar het was een flessenveulen, dus hij ziet een mens als een soortgenoot, zeg maar, die hij van zijn "eigendom" kan verdrijven.
Dit is simpel op te lossen: doe zijn bovenhek dicht.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 13:59

sevke schreef:
Wat ik zie : Paard B trapt omdat hij schrok. Zeker niet gericht naar het baasje.
En paard A, tja, je hebt nu eenmaal van die grapjassen. Op stal waar Shaggy staat, staat er op de hoek ook zo'n leukerd. Hij heeft geen ongelukkig leven, gaat elke dag op de weide, noem maar op. Maar als hij de kans heeft grijpt hij je. Hij heeft de stalbaas al eens op de weide frontaal aangevallen, met zijn bek open en aanvallen om te hebben. Hij mankeert helemaal niks, maar het was een flessenveulen, dus hij ziet een mens als een soortgenoot, zeg maar, die hij van zijn "eigendom" kan verdrijven.

Dus omdat jij zo'n paard kent, is deze situatie hetzelfde? Over aannames gesproken.....

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 14:00

Dat zegt ze helemaal niet. Stroman.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 14:17

Avalanche schreef:
Pareltjes schreef:

Zijn prima oplossingen.
Er zijn dingen die je kunt oplossen met gedragstraining, maar dit is gewoon natuurlijk territoriaal gedrag, wat niet handig is.

Wees dan pragmatisch en zorg dat het niet meer kan gebeuren, door idd het gangpad te verbreden en paard verplaatsen.

Nee, want het paard zal zich overal en altijd fatsoenlijk dienen te gedragen. Lokatie gerichte oplossingen werken niet opvoedkundig omdat een paard ze koppelt aan de lokatie. Het moet gekoppeld worden aan het gedrag. Niet mogen uithalen naar voorbij komende paarden waar het betreffende dier zich ook bevindt.Territoriaal gedrag kan zich overal voordoen bij dominante paarden en dus moet het gedrag gecorrigeerd worden en niet de lokatie worden aangepast.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 14:48

Als je maar 1 x per dag "traint" werkt dat ook niet. En hoe wil je dat exact trainen? Hem elke keer een tik op de neus geven?
Met een beetje geluk linkt ie de tik aan jou, niet aan zijn gedrag. En die kans is vrij groot met jouw idee.

Dus alles wat paard leert is dat hij van jou een tik voor de neus krijgt op die plek. Die link heeft ie niet bij andere mensen, snapt nog altijd niet dat hij andere paarden niet in de kont mag bijten, en de oorzaak (namelijk frustratie dat andere dieren in zijn territorium komen) is ook niet opgelost.

Dominantie is grote bullshit, dat hebben paarden alleen naar andere paarden toe en uit zich niet in in de kont bijten als ander paard langs loopt.

Ik snap ook werkelijk niet waarom je al die moeite en energie zou steken in jezelf en het paard hopeloos frustreren, terwijl je het op een wat pragmatischer manier simpel kunt oplossen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 15:19

Pareltjes schreef:
Dus ook reactief en duidelijk oplossen. Paard verplaatsen, gangpad verbreden, bovenluik sluiten zijn geen oplossingen maar probleem vermijdend gedrag van de eigenaar/trainer.

Ik die opties juist als oplossing. Het afstraffen van natuurlijk gedrag, of het nu door een kronkel komt of niet, zie ik juist meer als symptoom bestrijding. Met verplaatsen etc kan je er voor zorgen dat bepaalde emoties (ik weet ff geen beter woord) niet naar boven hoeven te komen, en paard zich dus niet hoeft te verdedigen of dit gedrag hoeft te vertonen. Aannemend dat het een vorm van territoriaal gedrag/voernijd zou zijn.
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 28-04-22 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 15:21

Tancreda4 schreef:
Pareltjes schreef:
Dus ook reactief en duidelijk oplossen. Paard verplaatsen, gangpad verbreden, bovenluik sluiten zijn geen oplossingen maar probleem vermijdend gedrag van de eigenaar/trainer.

Ik zie dat juist als oplossing. Het afstraffen van natuurlijk gedrag, of het nu door een kronkel komt of niet, zie ik juist meer als symptoom bestrijding.

Ik ook. Het is ook dom, want je lost de achterliggende oorzaak niet op en loopt alleen het paard te frustreren.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 15:25

Twiggy2008 schreef:
sevke schreef:

Dus omdat jij zo'n paard kent, is deze situatie hetzelfde? Over aannames gesproken.....

waar zeg ik dat?
Ik geef dit maar aan omdat er 1miljoen redenen kunnen zijn waarom hij/zij dit gedrag vertoont. En het is niet altijd een sielugh dier dat door de mensen slecht behandeld wordt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 15:31

Het kan wel slecht door mensen behandeld zijn. Zoals ik eerder zei; slechte manier van fokken, opfokken en opvoeden. Daarna alleen een gebruikspaard en maakt gedrag vaak niet uit.
Ik zeg niet dat dit hier het geval is, maar dat zie je zoveel. En dan schildert men liever het paard af als kl**tzak, ipv eens te kijken wat we wel degelijk verkeerd doen.

Er is echt geen 1 paard die denkt; ik ga lekker op stal staan en val iedereen aan die voorbij komt.

En ja, zulke paarden zie je overal en vaak zie je ook iedereen die erlangs moet al zwaaien en als het lukt raak slaan.

Er zijn echt te weinig mensen met voldoende kunde om dit even op te lossen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 16:05

Degene die afstraffen op de zelfde lijn zetten als corrigeren snappen het begrip corrigeren niet. Jullie hebben het over afstraffen, ik totaal niet....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 16:11

Pareltjes schreef:
Degene die afstraffen op de zelfde lijn zetten als corrigeren snappen het begrip corrigeren niet. Jullie hebben het over afstraffen, ik totaal niet....

Ik heb het niet over wat jij of ik zouden doen. Ik heb het erover wat vrij standaard gebeurt en je gewoon ook voor je ziet als paarden dit gedrag vertonen.

Totaal anders; wij hadden een hengst en die werd buiten en binnen gezet. Tot ik eraan kwam en zag dat diegene die hem uit de wei haalde hem eerst een ram verkocht en dan halster om deed. Was echt totaal niet nodig, maar o jee, hengst, pas op, eng etc.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 16:19

Pareltjes schreef:

Ik corrigeer vrij veel probleemgedrag bij paarden.

Ik denk dat ik prima het verschil kan inschatten.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 16:57

Als tiener ben ik ooit in m'n rug gegrepen op een zelfde soort manier. Paard kreeg van mij voer,ik draai me om, Shetlander loopt net langs(box aan paddock). Paard had voernijd (was niet mijn paard en ik wist 't niet) maar ik stond tussen paard en Shetlander dus greep ze mij vol in m'n rug. Ik had minder geluk, een dikke flap los huid en ontelbaar veel hechtingen in m'n rug uiteindelijk. Had wel "mazzel" dat de plastisch chirurg 't heeft gehecht. Je ziet er nu eigenlijk niets van tenzij je 't weet. Ik had toen ook al wat overgewicht, dus volgens chirurg had ik mazzel dat 't niets die pers beschadigd heeft.

Ik vond paarden daarna nog steeds lief overigens . En ik was 16 ofzo, dus das dikke 20 jaar terug .

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 17:27

Meteen het gezeur over "dat paard is vast ongelukkig". Net als mensen, zijn er bij paarden ook bijzonder ongezellige exemplaren bij. We hebben er zelf zo eentje gehad. Kwam genoeg buiten, grote stal, vriendjes, hele brede tussengang, alles wat hij maar wilde. Hoefde niet zwaar of veel te werken. Maar als hij je kon pakken, deed hij het. Onze merrie (op diezelfde stal) was de liefste en kon met haar lippen heel je gezicht over. Als hij dat deed, had je gegarandeerd een beet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 20:01

En het kan ook gewoon 1 malig geweest zijn. Net zo goed is hij normaal een brave dodo.
Stalgenoot is ooit door haar paard in de buik geschopt. Dat was een paard waar je eigenlijk normaal zo ongeveer onder kon gaan zitten en die in de voltige liep. Het blijven nou eenmaal dieren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 02:01

chevax schreef:
Meteen het gezeur over "dat paard is vast ongelukkig". Net als mensen, zijn er bij paarden ook bijzonder ongezellige exemplaren bij. We hebben er zelf zo eentje gehad. Kwam genoeg buiten, grote stal, vriendjes, hele brede tussengang, alles wat hij maar wilde. Hoefde niet zwaar of veel te werken. Maar als hij je kon pakken, deed hij het. Onze merrie (op diezelfde stal) was de liefste en kon met haar lippen heel je gezicht over. Als hij dat deed, had je gegarandeerd een beet.

Het is ook een probleem als mensen het meteen gezeur vinden.

Dit is een extreem voorbeeld, maar iedereen weet dat je overal dit soort paarden hebt, maar dit dan net niet gebeurt nog.

Het gaat zoals gezegd niet altijd om het leven van nu. Er kan al vroeg veel mis gegaan zijn.

Een paard vergelijken met mensen gaat gewoon niet op. Normaal gesproken zal een fysiek en mentaal gezond paard niet zomaar gericht bijten naar iemand die langs loopt.
Dan kunnen mensen wel roepen wat ze nu allemaal goed doen en hoe het paard is, maar mis je waarom een paard dit doet.

En je wilt er vanaf of het iig oplossen. Maar ik had sws nooit dit filmpje geplaatst en vraag me af waarom ze dat doen. Het geeft een slecht beeld en er wordt gespeculeerd. Zou je goed kunnen doorvragen, kan het duidelijk zijn wat de redenen zijn, hoe vaak het paard dit doet etc.