Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Popstra schreef:Vraag me af hoe sommigen het voor zich zien dit gedrag bij dit paard af te leren!?
Pareltjes schreef:troi schreef:Right, dus paard A grijpt mensen (en ook echt hard) en paard B schopt in het rond?
Wat gaat er in hemelsnaam mis bij deze stal dat die dieren zo gefrustreerd en/ of onbegrepen zijn dat ze dit soort ongein gaan uithalen![]()
Misschien zou een flinke training omtrent paardengedrag/ NH wat uithalen?
Paard A haalt uit naar paard B...dame loopt er tussen en krijgt volle laag. Paard B kent truukje van paard A en verdedigt zich door in de ronte te slaan. Paard A weet dat paard B zich revancheert en vliegt alvast aan de kant. Paardengedrag van twee paarden die de pest aan elkaar hebben, territorium opeisen, nog een appeltje te schillen hebben....Dit is niet tegen de dame gericht dat was degene die er toevallig tussen stond.
Niet meer van maken dan het is. Dit is paardengedrag, welliswaar niet wenselijk in deze setting maar niet alle paarden zijn van nature zoete sukkels. Ja er is wat werk aan de winkel om dit gedrag te corrigeren.
Pareltjes schreef:Popstra schreef:Vraag me af hoe sommigen het voor zich zien dit gedrag bij dit paard af te leren!?
Met paard voor zn neus in gangpad gaan staan. Corrigeren op het moment dat hij uithaalt, belonen op het moment dat hij het andere paard negeert. 3 dagen 1 x per dag trainen, probleem opgelost. Paard weet dat voorbijgaand paard hém niet opvreet of aanvalt, zijn territorium respecteert of heeft geleerd dat het onwenselijk gedrag is.
Juist het overloos getut werkt dit soort problemen in de hand. Het diepere hoe en waarom is lang zo diep niet als wazige willy’s willen geloven. Een paard is een reactief dier, geen diepzinnige denker. Dus ook reactief en duidelijk oplossen. Paard verplaatsen, gangpad verbreden, bovenluik sluiten zijn geen oplossingen maar probleem vermijdend gedrag van de eigenaar/trainer.
sevke schreef:Ik lees hier nogal wat aanames.
Wat ik zie : Paard B trapt omdat hij schrok. Zeker niet gericht naar het baasje.
En paard A, tja, je hebt nu eenmaal van die grapjassen. Op stal waar Shaggy staat, staat er op de hoek ook zo'n leukerd. Hij heeft geen ongelukkig leven, gaat elke dag op de weide, noem maar op. Maar als hij de kans heeft grijpt hij je. Hij heeft de stalbaas al eens op de weide frontaal aangevallen, met zijn bek open en aanvallen om te hebben. Hij mankeert helemaal niks, maar het was een flessenveulen, dus hij ziet een mens als een soortgenoot, zeg maar, die hij van zijn "eigendom" kan verdrijven.
Dit is simpel op te lossen: doe zijn bovenhek dicht.
Avalanche schreef:Pareltjes schreef:
Met paard voor zn neus in gangpad gaan staan. Corrigeren op het moment dat hij uithaalt, belonen op het moment dat hij het andere paard negeert. 3 dagen 1 x per dag trainen, probleem opgelost. Paard weet dat voorbijgaand paard hém niet opvreet of aanvalt, zijn territorium respecteert of heeft geleerd dat het onwenselijk gedrag is.
Juist het overloos getut werkt dit soort problemen in de hand. Het diepere hoe en waarom is lang zo diep niet als wazige willy’s willen geloven. Een paard is een reactief dier, geen diepzinnige denker. Dus ook reactief en duidelijk oplossen. Paard verplaatsen, gangpad verbreden, bovenluik sluiten zijn geen oplossingen maar probleem vermijdend gedrag van de eigenaar/trainer.
Zijn prima oplossingen.
Er zijn dingen die je kunt oplossen met gedragstraining, maar dit is gewoon natuurlijk territoriaal gedrag, wat niet handig is.
Wees dan pragmatisch en zorg dat het niet meer kan gebeuren, door idd het gangpad te verbreden en paard verplaatsen.
Pareltjes schreef:Dus ook reactief en duidelijk oplossen. Paard verplaatsen, gangpad verbreden, bovenluik sluiten zijn geen oplossingen maar probleem vermijdend gedrag van de eigenaar/trainer.
Tancreda4 schreef:Pareltjes schreef:Dus ook reactief en duidelijk oplossen. Paard verplaatsen, gangpad verbreden, bovenluik sluiten zijn geen oplossingen maar probleem vermijdend gedrag van de eigenaar/trainer.
Ik zie dat juist als oplossing. Het afstraffen van natuurlijk gedrag, of het nu door een kronkel komt of niet, zie ik juist meer als symptoom bestrijding.
Twiggy2008 schreef:sevke schreef:Ik lees hier nogal wat aanames.
Wat ik zie : Paard B trapt omdat hij schrok. Zeker niet gericht naar het baasje.
En paard A, tja, je hebt nu eenmaal van die grapjassen. Op stal waar Shaggy staat, staat er op de hoek ook zo'n leukerd. Hij heeft geen ongelukkig leven, gaat elke dag op de weide, noem maar op. Maar als hij de kans heeft grijpt hij je. Hij heeft de stalbaas al eens op de weide frontaal aangevallen, met zijn bek open en aanvallen om te hebben. Hij mankeert helemaal niks, maar het was een flessenveulen, dus hij ziet een mens als een soortgenoot, zeg maar, die hij van zijn "eigendom" kan verdrijven.
Dit is simpel op te lossen: doe zijn bovenhek dicht.
Dus omdat jij zo'n paard kent, is deze situatie hetzelfde? Over aannames gesproken.....
Pareltjes schreef:Degene die afstraffen op de zelfde lijn zetten als corrigeren snappen het begrip corrigeren niet. Jullie hebben het over afstraffen, ik totaal niet....
chevax schreef:Meteen het gezeur over "dat paard is vast ongelukkig". Net als mensen, zijn er bij paarden ook bijzonder ongezellige exemplaren bij. We hebben er zelf zo eentje gehad. Kwam genoeg buiten, grote stal, vriendjes, hele brede tussengang, alles wat hij maar wilde. Hoefde niet zwaar of veel te werken. Maar als hij je kon pakken, deed hij het. Onze merrie (op diezelfde stal) was de liefste en kon met haar lippen heel je gezicht over. Als hij dat deed, had je gegarandeerd een beet.