Thomas Ritter: "Wie zijn wij om te oordelen?"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Thomas Ritter: "Wie zijn wij om te oordelen?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 17:05

Zou t dan handiger zijn om er heel niet op / achter te gaan zitten.. dan omzijl je het hele rugpijn probleem ook wel denk?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 18:14

Nee hoor, gewoon zorgen voor een goede basis wat je ook met het paard doet. Zorg dat het over de rug loopt, in horizontale en verticale balans en dan kan een paard prima een ruiter dragen.

Maar goed, om eerlijk te zijn.. bovenstaande is voor veel mensen al heel moeilijk. Daar zou imo veel meer aandacht voor mogen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 19:04

Apart stuk, en vrij veroordelend van iemand die dat juist bekritiseerd, hij gaat zelfs nog een stukje verder.. serieus joh?
Citaat:
Ik heb een hekel aan mensen die zichzelf op een voetstuk van morele superioriteit plaatsen en doen alsof ze begaan zijn met het welzijn van het paard, terwijl ze in werkelijkheid hun kritiek op anderen gewoon gebruiken als een manier om hun eigen angsten en onzekerheden te compenseren. Ze halen anderen neer, om op de een of andere manier superieur te lijken. Ze ontmenselijken degenen die ze bekritiseren, wat een vorm van verbaal geweld is en een voorloper van het toebrengen van fysiek geweld. Hun ijver is vergelijkbaar met die van religieuze fanatici, die mensen martelen en doden die niet precies dezelfde overtuigingen hebben als zij.

De vergelijking met een kok die hier eerder werd gemaakt gaat imo compleet mank.
Ik denk dat de meeste mensen die ergens 'tegen' zijn in de paardenwereld, vooral uitgaan over hoe het paard in kwestie er bij loopt en laten we wel wezen, er wordt in dressuurstallen (en ook daarbuiten) vaak genoeg een methode gebruikt die minder diervriendelijk is, om een bepaald punt te bereiken. En dan kan de prof misschien prima uitleggen aan de leek waarom hij doet wat hij doet en wat hij daarmee probeert te bereiken, daar wordt het niet diervriendelijker van. En dan hoeft de leek echt niets het beter te kunnen doen, misschien moet men dan gewoon sommige methodes maar achterwege laten. Ik vind dit stuk echt je eigen straat schoonvegen. Je mag van hem best kritiek leveren, maar hij vindt er wel wat van.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 19:14

Als t voor de meerderheid te moeilijk is, dan moet dat gereguleerd worden misschien .. of gewoon niet doen, nog eenvoudiger.. hoef je ook niks te controleren enzo

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 20:50

Mindim schreef:
De vergelijking met een kok die hier eerder werd gemaakt gaat imo compleet mank.

Ik maakte die vergelijking om het punt te maken dat het iets niet mooi/fijn/leuk vinden nog iets anders is dan vinden dat iemand het fout doet.

Bij het eerste: prima, kwestie van smaak.
Bij het tweede wil ik daar een solide onderbouwing bij en ik ga ervan uit dat je dan ook weet hoe het wél moet. Je kunt namelijk in de eerste plaats niet stellen dat iets verkeerd is als je niet weet wat goed is.

En dat is mijn probleem met mensen die niet gehinderd door enige kennis commentaar gaan zitten geven.
Want de oren naar achteren betekent soms ook gewoon dat een paard achter zich iets hoort, of gefocust is op de ruiter, lang niet altijd dat het paard boos is. En het vraagt enige ervaring en kennis om het onderscheid te maken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 21:00

Needje schreef:
Nou gezien we met levende wezens werken mogen we ook wel kritisch zijn vind ik.

Klopt.

En reken maar dat Thomas Ritter kritisch is.

(Dwz: hij ziet de kleinste foutjes, zegt dit vriendelijk, en komt met een oefening om hetzij de oorzaak van het foutje op te sporen, hetzij met een oefening om de basisfout in kwestie aan te pakken.)

Zij het dat dit stuk gaat over 'leren om te rijden en tegelijkertijd jezelf niet afkammen (en een ander ook niet) - fouten zijn leermomenten'.

(Ik ben helaas een paar typjes tegengekomen waar ik iedereen kan aanraden daar weg te blijven, wegens verbaal geweld en erger.)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 21:16

Avalanche schreef:
Mindim schreef:

Ik maakte die vergelijking om het punt te maken dat het iets niet mooi/fijn/leuk vinden nog iets anders is dan vinden dat iemand het fout doet.

Bij het tweede wil ik daar een solide onderbouwing bij en ik ga ervan uit dat je dan ook weet hoe het wél moet. Je kunt namelijk in de eerste plaats niet stellen dat iets verkeerd is als je niet weet wat goed is.

En dat is mijn probleem met mensen die niet gehinderd door enige kennis commentaar gaan zitten geven.
Want de oren naar achteren betekent soms ook gewoon dat een paard achter zich iets hoort, of gefocust is op de ruiter, lang niet altijd dat het paard boos is. En het vraagt enige ervaring en kennis om het onderscheid te maken.

Precies dit!

Daarnaast paardrijden en paarden trainen is hartstikke moeilijk. Iedereen maakt fouten en je moet veel zelfreflectie hebben om überhaupt te kunnen verbeteren. Dat is een lange leerweg en je bent nooit uitgeleerd.

En ja, er zijn methoden die niet paardvriendelijk zijn. Maar volgens mij is iedereen het daar wel over eens dat dat niet wenselijk is. In ieder geval hier op Bokt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 21:17

Cer schreef:
Als t voor de meerderheid te moeilijk is, dan moet dat gereguleerd worden misschien .. of gewoon niet doen, nog eenvoudiger.. hoef je ook niks te controleren enzo

Andere manier van lesgeven denk ik, in Duitsland leren ze dit gewoon allemaal in de basis. Juist dat goede basis stukje mist hier in NL. Of men kiest voor 'makkelijk, korte weg, niet willen verdiepen etc' Dat is een kwestie van mentaliteit.

Esplen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 22:15

Wat een nietszeggend artikel. Er worden allerlei vergelijkingen erbij gehaald zonder dat hij een punt maakt. Wanneer sportruiters alleen andere sportruiters kritiek zouden mogen geven krijg je een blinde vlek. Het is juist nodig om feedback te krijgen vanuit verschillende referentiekaders. Om zo te kunnen reflecteren op je eigen handelen en je blik te verbreden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 22:46

Avalanche schreef:
Mindim schreef:

Ik kan me niet voorstellen dat dat commentaar enkel komt van mensen zonder enige kennis. Ook binnen de paardenwereld, waar men echt wel weet dat een paarden oor naar achteren heel wat meer kan betekenen dan ellende, komt een tegengeluid.
Kijk, simpel voorbeeld, ik heb nog nooit met een stang en trens gereden, maar zie prima als een paard ernstige hinder van ondervindt door verkeerd gebruik. Heb ik ervaring met een S&T, nee heb ik niet, weet ook niet als ik het zou gebruiken of ik het wel goed doe, maar ik hoef daar geen ervaring mee te hebben om te zien als zoiets niet lekker gebruikt wordt.

Als je geen kritiek mag hebben omdat je het zelf niet beter kunt, dan snap ik ook de topics van de Olympische spelen die bol staan van de bijhorende kritiek op elke ruiter die mee rijdt niet. Niemand hier doet het beter immers, terwijl half bokt daar wel commentaar geeft.

En de paardenwereld staat niet voor niets in de kijker momenteel, waar toch wel wat 'prof' ruiters er voor de schermen, dus achter de schermen zal het nog wel erger zijn, er niet heel best van af komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 22:56

Elisa2 schreef:
Precies dit!

Daarnaast paardrijden en paarden trainen is hartstikke moeilijk. Iedereen maakt fouten en je moet veel zelfreflectie hebben om überhaupt te kunnen verbeteren. Dat is een lange leerweg en je bent nooit uitgeleerd.

En ja, er zijn methoden die niet paardvriendelijk zijn. Maar volgens mij is iedereen het daar wel over eens dat dat niet wenselijk is. In ieder geval hier op Bokt.

Volgens mij zijn dat ook de fouten waar het in dit verhaal over gaat. Zaken die het daglicht niet kunnen verdragen en uit de professionele hoek komen, die in de media komen en waar alle profs nu mee worden geconfronteerd op oa socials, waar zelfs de leken zover in gaan dat hij deze mensen vergelijkt met religieuze fanatici, die martelen en doden.
Het lijkt me niet dat het gaat over zaken zoals een naar achteren gedraaid oor.

En tuurlijk is paarden trainen moeilijk. Ik ben geen sterruiter, zal nooit commentaar geven op het technische gedeelte van hoe iemand rijdt. Maar loop inmiddels 35 jaar tussen de paarden en kan wel zien of het welzijn van het paard in het geding is, daar hoef ik die sterruiter niet voor te zijn, maar wel het wezen paard kennen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 23:19

Mindim schreef:
Als je geen kritiek mag hebben omdat je het zelf niet beter kunt, dan snap ik ook de topics van de Olympische spelen die bol staan van de bijhorende kritiek op elke ruiter die mee rijdt niet. Niemand hier doet het beter immers, terwijl half bokt daar wel commentaar geeft.

Eh, op het moment dat iemand mij vertelt dat ik iets verkeerd doe in mijn rijden, heb ik ook graag dat die persoon zegt hoe het dan wel moet, anders is het imo gewoon afkraken en schoppen om te schoppen.

Dan kan je hooguit zeggen dat je het geen fijn plaatje vindt, prima, maar dat valt dan wat mij betreft onder smaak.

OP het moment dat je zegt dat ik iets verkeerd doe, dan ook graag uitleg hoe het wel moet, anders heb ik er geen bal aan.
Ik sta open voor kritiek, graag zelfs, want daar word ik handiger en beter van. Maar op het moment dat een bokker mij vertelt dat mijn paard gestrest is want de oren staan naar achter, maar me vervolgens niet kan vertellen hoe het wel moet, dan leg ik dat commentaar naast me neer, en zeker als die persoon dan met lijntjes en driehoekjes komt. Schiet mij maar lek.

Dat half bokt dat roept, zegt me ook niets. De meerderheid kan het ook prima fout hebben. In de jaren '30 dacht de meerderheid van de mensen dat vrouwen niet per trein konden reizen, want hun baarmoeders zouden eruit vliegen als ze harder gingen dan 50 km per uur.

Er is zoveel nonsens door de meerderheid beweerd, dat ik dat argument absoluut niet serieus kan nemen.

Mindim schreef:
Kijk, simpel voorbeeld, ik heb nog nooit met een stang en trens gereden, maar zie prima als een paard ernstige hinder van ondervindt

Dat kan, je kunt uiteraard pijn signalen oppakken en een open mond (even als voorbeeld) kan ook iedereen zien.
Wat je niet kunt beoordelen is of het door de stang en trens komt, of het zadel toch niet fijn ligt, of het paard ergens last heeft.
Want de nuance hier is dan weer dat een open mond heel vaak, maar niet altijd aan het bit ligt, maar ook soms veroorzaakt wordt door ongemak van het zadel. Een open mond is namelijk een teken van ongemak. De volgende vraag is waar dat ongemak vandaan komt. En op dat punt gaan mensen naar een conclusie springen, zonder andere factoren mee te nemen. Maar die zijn er zeer zeker wel, en vaker dan je denkt.

Mindim schreef:
zie prima als een paard ernstige hinder van ondervindt door verkeerd gebruik

En die conclusie kun je niet trekken, dan moet je eerst andere factoren uitsluiten en dat gebeurt niet. Het kan dat het idd verkeerd gebruik is, maar hoeft niet. Een open mond of andere uitingen van ongemak kunnen heel veel redenen hebben.

Maar als je niet weet (en ook dat is een stuk ervaring) dat een open mond meerdere oorzaken kan hebben, hou je daar ook geen rekening mee, en dan kan het dus zijn, dat die stang en trens wel correct gebruikt worden, maar (als voorbeeld) de pad onder het zadel niet fijn ligt.

En nogmaals, als je niet weet hoe hij goed gebruikt wordt (en daarvoor hoef je er niet eens mee te rijden, er zijn hele leuke filmpjes op internet waarop het uitgelegd wordt) kun je ook niet weten of het verkeerd gebruikt wordt.
En wat je dan doet is: paard uit ongemak -> het zal de stang en trens wel zijn.
Maar als je weet hoe hij gebruikt hoort te worden, kun je ook zeggen: ruiter rijdt correct met stang en trens, wat zou er aan de hand kunnen zijn?
En dan is er een hele lijst van mogelijke oorzaken.

Voorbeeld: mijn vorige merrie had wat problemen met hoofdstellen, en speciaal neusriemen. In een poging het zo goed mogelijk te doen, kocht ik een Rambo Micklem hoofdstel. De mond ging niet dicht, en paard was ontzettend boos.
Ik ben niet anders gaan rijden, maar paard bleef met open mond lopen.
Het hoofdstel vervangen door een ander hoofdstel, en het probleem was ineens opgelost.

Punt is dat het gewoon heel vaak zo simpel en zwart-wit niet is, en juist dát is iets wat je niet weet zonder ervaring.

Mindim schreef:
En de paardenwereld staat niet voor niets in de kijker momenteel, waar toch wel wat 'prof' ruiters er voor de schermen, dus achter de schermen zal het nog wel erger zijn, er niet heel best van af komen.

In het geval van Mark Todd die een paard met een tak het water in slaat, begrijp ik dat. Dat is overduidelijk dat dat niet kan, en daarvoor hoef je niet te kunnen rijden.
Maar bij Ludwig Beerbaum met het barreren, is het alweer handig om iets van de leermethoden van een paard te snappen om te begrijpen waarom het vooral geestelijk zo schadelijk is voor de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 00:22

Avalanche schreef:
Eh, op het moment dat iemand mij vertelt dat ik iets verkeerd doe in mijn rijden, heb ik ook graag dat die persoon zegt hoe het dan wel moet, anders is het imo gewoon afkraken en schoppen om te schoppen.

Dan kan je hooguit zeggen dat je het geen fijn plaatje vindt, prima, maar dat valt dan wat mij betreft onder smaak.

OP het moment dat je zegt dat ik iets verkeerd doe, dan ook graag uitleg hoe het wel moet, anders heb ik er geen bal aan.
Ik sta open voor kritiek, graag zelfs, want daar word ik handiger en beter van. Maar op het moment dat een bokker mij vertelt dat mijn paard gestrest is want de oren staan naar achter, maar me vervolgens niet kan vertellen hoe het wel moet, dan leg ik dat commentaar naast me neer, en zeker als die persoon dan met lijntjes en driehoekjes komt. Schiet mij maar lek.

Dat half bokt dat roept, zegt me ook niets. De meerderheid kan het ook prima fout hebben. In de jaren '30 dacht de meerderheid van de mensen dat vrouwen niet per trein konden reizen, want hun baarmoeders zouden eruit vliegen als ze harder gingen dan 50 km per uur.

Er is zoveel nonsens door de meerderheid beweerd, dat ik dat argument absoluut niet serieus kan nemen.

Ik snap wat je bedoeld, ik geeft daarom ook nooit rijtechnisch commentaar. Houd ik me verre van. Ook als ik het er onvriendelijk uit vind zien, als echter het paard er duidelijk onder gebukt gaat, zeg ik wel degelijk iets. En dan hoef ik het niet rijtechnisch beter te kunnen, als iets scheef is, is het scheef.

Citaat:
Dat kan, je kunt uiteraard pijn signalen oppakken en een open mond (even als voorbeeld) kan ook iedereen zien.
Wat je niet kunt beoordelen is of het door de stang en trens komt, of het zadel toch niet fijn ligt, of het paard ergens last heeft.
Want de nuance hier is dan weer dat een open mond heel vaak, maar niet altijd aan het bit ligt, maar ook soms veroorzaakt wordt door ongemak van het zadel. Een open mond is namelijk een teken van ongemak. De volgende vraag is waar dat ongemak vandaan komt. En op dat punt gaan mensen naar een conclusie springen, zonder andere factoren mee te nemen. Maar die zijn er zeer zeker wel, en vaker dan je denkt.

In je bovenstaande voorbeeld maakt het in principe niet uit waar je het moet zoeken, het punt is dat het paard in kwestie pijn/ ongemak aangeeft. En dat kan je ook prima zien zonder een oorzaak te weten.
Je hoeft niet alle ins en outs te weten om te zien of een paard pijn of ongemak ondervindt. Das precies mijn punt. De ruiter in bovenstaand voorbeeld had zelf al de oorzaak van pijn en ongemak moeten verhelpen eer er op te gaan zitten.

En soms is het overduidelijk, als je de stang horizontaal ziet staan tijdens de gehele rit en het dier loopt met de mond open. En hoeveel paarden zie je wel niet uit elkaar lopen, met een weggedrukte rug en noem het maar, dan denk je ook wel eens oei. Ik zeg er dan idd niets van, maar ik hoop altijd dat een jury er daar op het protocol wat van zegt of een kennis van die persoon. Want je ziet prima dat een dier kl*te loopt, maar dat mag niet gezegd, als men het zelf niet op kan lossen.
Ik denk echt niet dat het altijd maar schoppen om het schoppen is. Er zijn heel veel ruiters die zichzelf schromelijk overschatten en gewoon geen kritiek dulden.

Citaat:
En die conclusie kun je niet trekken, dan moet je eerst andere factoren uitsluiten en dat gebeurt niet. Het kan dat het idd verkeerd gebruik is, maar hoeft niet. Een open mond of andere uitingen van ongemak kunnen heel veel redenen hebben.

Maar als je niet weet (en ook dat is een stuk ervaring) dat een open mond meerdere oorzaken kan hebben, hou je daar ook geen rekening mee, en dan kan het dus zijn, dat die stang en trens wel correct gebruikt worden, maar (als voorbeeld) de pad onder het zadel niet fijn ligt.

En wat je dan doet is: paard uit ongemak -> het zal de stang en trens wel zijn.
Maar als je weet hoe hij gebruikt hoort te worden, kun je ook zeggen: ruiter rijdt correct met stang en trens, wat zou er aan de hand kunnen zijn?
En dan is er een hele lijst van mogelijke oorzaken.

Punt is dat het gewoon heel vaak zo simpel en zwart-wit niet is, en juist dát is iets wat je niet weet zonder ervaring.

Je kunt de conclusie trekken dat het paard pijn/ ongemak ervaart. Ook al weet je niet waardoor dat komt, het feit is dat het paard dat laat zien. Dan is het niet aan degene die het opmerkt de oorzaak te zoeken. Het gaat er vaker om, dat men had verwacht dat de ruiter zelf al wel de oorzaak van het ongemak had weg genomen eer op te stappen. Dat dat niet gebeurd, is het feit waarom men kritiek krijgt.

Citaat:
In het geval van Mark Todd die een paard met een tak het water in slaat, begrijp ik dat. Dat is overduidelijk dat dat niet kan, en daarvoor hoef je niet te kunnen rijden.
Maar bij Ludwig Beerbaum met het barreren, is het alweer handig om iets van de leermethoden van een paard te snappen om te begrijpen waarom het vooral geestelijk zo schadelijk is voor de paarden.

Nou moet ik zeggen, dat ik zou willen dat meer mensen zich daarin verdiepten. Gewoon in het wezen paard, ipv enkel op rijden te focussen, zou al een heel end helpen.
Dat mensen zoals je hierboven noemt nog op een voetstukje worden geplaatst is me volstrekt onduidelijk.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 00:43

Mooie post Mindim.

En ik ben het niet met je oneens he, begrijp me goed.
Je mag prima zeggen dat het paard eruit ziet alsof het pijn heeft. Dat kun je namelijk met een beetje kennis echt prima beoordelen, en begot ik hoop dat ik dat te horen krijg als ik een filmpje plaats wat er niet lekker uit ziet.
Tegelijk ben ik ook iemand die er zelf vreselijk alert op is, dat mijn paard goed in haar vel zit.
Ik wil dat ze blij is, goed in conditie, het werk leuk vindt.

Ik hoor nog te vaak: stoppen met werk is de grootste beloning, en persoonlijk is dat niet iets wat ik wil, niet voor mezelf en niet voor mijn paard. Ik ben met mijn vorige paard er met een zadel en hoofdstel achteraan gelopen omdat ze met een dekje op wat ik even op haar kont had gelegd, al wel vond dat ze klaar was, en zo enthousiast was om te werken dat ze alvast maar naast het krukje ging staan.

Werk moet een feestje zijn, voor en achter de schermen, en als ik erachter er geen feestje van kan maken, dan voor de schermen met spanning zeker niet.

En de dag dat stoppen een beloning is voor het paard, stop ik met rijden.

Ik vind idd dat de ruiter zelf alert moet zijn op ongemak, preventieve zorg moet geven, zoals zadelonderhoud, hoofdstelonderhoud, af en toe een massage, management, de kwaliteit van je rijden blijven checken, je verdiepen in hoe je paard leert, zodat je leren leuk kan maken voor ze, en zodat je effectief bent in het trainen en werken met je paard.

Je paard op de kop geven als je nooit hebt uitgelegd wat de bedoeling wel is, werkt niet, maar maakt ze ook onzeker en angstig. En een paard wat onzeker is vertrouwt je niet, vertrouwt zichzelf niet, en staat altijd aan. Dus je verdiepen in hoe je paard werkt draagt imo ook enorm bij aan je veiligheid op en naast je paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 09:11

Ik vind de term een paard op de kop geven sowieso verschrikkelijk, een paard reageert gewoon zoals ie is..het is een de ruiter en trainer om er beter mee om te gaan en aan zelfreflectie te doen als het dan niet gaat zoals degene wilt. Maar goed, dat is even wat anders.

Ik heb ook geen problemen met wat jij schrijft Mindin, waar ik dan wel een probleem mee heb is als je zou gaan roepen dat daarom alle stang en trens slecht zijn en alle dressuurruiters dierenmishandelaren. (als voorbeeld) Dat gebeurd namelijk heel vaak, dat generaliseren. Of iedere dressuurruiter naar beneden halen en dan met voorbeelden te komen die zogenaamd wel goed zouden zijn maar waar gewoon op te zien is dat daar ook het een en ander aan mankeert. Inderdaad ook zonder de onderbouwing waarom je het slecht vind en waar de verbeterpunten zitten.

En met fouten bedoel ik geen topruiters die bewust een bepaalde trainingsmethode toepassen waarbij het welzijn van het paard niet voorop staat. Dat vind ik geen fouten meer...een fout is meer onbewust onbekwaam. Je paard bijvoorbeeld scheef rijden omdat je niet weet hoe je goed moet rechrichten, paard de rug laten wegdrukken omdat je de aanleuning nog niet helemaal snapt, of steeds onder het tempo laat lopen omdat je het zielig vind om hem aan het been te maken. Fouten die iedereen maakt en naarmate ze beter leren rijden steeds minder worden. (als het goed is)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 09:33

Ik roep niet dat stang/trens slecht is, maar ik zie t maar heel weinig goed gebruikt worden. Ik vraag me af waarom je ermee zou willen rijden.. hetzelfde als met shank/correctional, of de neusriem.. omdat t hoort? Of dat stabiele bit? Of wat?
En dat zien leken natuurlijk ook, een dichtgebonden mond met veel metaalwerk.. en die kunnen daar wat van vinden, en dat is misschien terecht ..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 09:49

Een stang en trens is bedoeld voor de verfijning, officieel mag je er pas mee rijden als die verfijning er is. Het werkt heel anders in dan een trensbit, het werkt in op het kopstuk en in de mond. Voor mijzelf, ik reed altijd afwisselend op trens en S&T behalve als ik voor mijn werk met S&T moest rijden. Paarden waarbij de basis niet voor elkaar is rijdt je echt niet lekker op S&T, paarden waarbij de stang misbruikt is rijdt je nooit meer lekker op trens want die mond wordt zo hard als beton.

Dus ik reed ermee omdat het een andere inwerking had en dan niet zo zeer door de stang of door de stang te gebruiken want die andere inwerking heeft het ook als je de stangteugel gewoon los laat hangen. Wat ik dan zelf ook vaak deed, het zorgde voor mijn gevoel voor meer verfijnde communicatie. Bijv. een spierbeweging met de pink die aankwam in de mond, die met alleen een trens niet aan komt. Dus kon ik nog minder doen, nog meer verfijnen in de hand en rijderij.

Maar, ik ben het volledig met je eens dat S&T vaak misbruikt wordt om af te dwingen en ik snap ook werkelijk niet dat mensen zelf niet doorhebben dat ze de stangteugel continu strak hebben staan. In mijn ogen ligt hier een taak van de sportbonden om gewoon echt twee punten aftrek te gaan geven op ieder onderdeel waarbij de stang doorgeslagen is. Dat is ook de enige manier waarop je mensen thuis ook dwingt om anders te gaan trainen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 09:59

Dat je ermee kunt verfijnen snap ik heel goed, dat doe je ook met een shank (althans, dat is hoe t zou moeten zijn). Maar het is geen vereiste dus als het in de wedstrijdsport niet meer gebruikt zou worden, is er geen reden meer om te gebruiken ..

Ik persoonlijk vind t veel te veel voor in een paardenmond, helemaal met een neusriem erbij. Laat dat gewoon weg, dat kan toch ook?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 12:51

Ja dat kan, maar dat betekent dat je met een andere optoming grovere hulpen moet maken en is dat paardvriendelijker?

Ik blijf het roepen dat het niet aan de optoming ligt maar aan de ruiter en rijtechniek.

De neusriem heeft ook een functie, en nee..dat is niet dichtsnoeren..daar wordt hij voor misbruikt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 14:27

Als je grover moet gaan rijden met een andere optoming gaat er iets niet goed. Ik heb dat wel vaker gehoord “met een scherper bit kan ik lichter inwerken”, en ik persoonlijk vind t geen goed verhaal.

Net zoals het nut van de neusriem.. dat ding kan eraf, laat m eraf. Als je m nodig hebt ergens voor kan je je afvragen of hetgeen je doet wel handig is .. een paard moet toch gewoon z’n mond open kunnen doen.. minstens .. dat is mijn mening als iemand die geen neusriem gebruikt met paardrijden ..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 14:31

Mijn paarden kunnen een appel eten met neusriem.
Dus zal wel goed zijn denk ik dan :D

Kan hij af, bij een ander wel eens gedaan omdat hij een kras van het spelen had precies op zijn neus.
Merkte idd geen verschil, maar reed toen nog wedstrijd dus weer aan.

Waarom nu dan toch om? Ja is eigenlijk een goede vraag. En heb geen antwoord....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 14:34

Voor je wedstrijd moet t, want voorgeschreven, toch? (Ergens is dat gek, net zoals een dubbel bit erin)
Als je paard er een appel mee kan eten kan ie er net zo goed af :D

Zelf zie ik graag dat een paard z’n mond open kan doen om te laten zien dat er iets niet goed gaat … dus ik zie niet graag een open mond maar als t nodig is moet t kunnen, zeg maar :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 14:38

Maar rij geen wedstrijden meer :D

Ik geef toe. Ik vind een front en neusriem ook mooi.
Dat kale bij Western dan mis ik wat.
Dus ook gewoonte denk ik.

Ja van mij mag er ook controle op komen.
Maar snap aansnoeren ook niet.
Hoe moet mond en kaak dan ontspannen?
Maar goed controle op losrij terrein met die speciale meter.
Te strak : vertrekken voor de hele dag. Geen enkele proef meer.

Zo afgeleerd die flauwekul.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 15:09

Cer schreef:
Als je grover moet gaan rijden met een andere optoming gaat er iets niet goed. Ik heb dat wel vaker gehoord “met een scherper bit kan ik lichter inwerken”, en ik persoonlijk vind t geen goed verhaal.

Net zoals het nut van de neusriem.. dat ding kan eraf, laat m eraf. Als je m nodig hebt ergens voor kan je je afvragen of hetgeen je doet wel handig is .. een paard moet toch gewoon z’n mond open kunnen doen.. minstens .. dat is mijn mening als iemand die geen neusriem gebruikt met paardrijden ..

Ik heb nooit enig verschil gemerkt qua rijden met en zonder neusriem :)

Maar 't is wel decoratief vind ik :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 15:12

DuoPenotti schreef:
Maar rij geen wedstrijden meer :D

Ik geef toe. Ik vind een front en neusriem ook mooi.
Dat kale bij Western dan mis ik wat.
Dus ook gewoonte denk ik.

Ja van mij mag er ook controle op komen.
Maar snap aansnoeren ook niet.
Hoe moet mond en kaak dan ontspannen?
Maar goed controle op losrij terrein met die speciale meter.
Te strak : vertrekken voor de hele dag. Geen enkele proef meer.

Zo afgeleerd die flauwekul.
Tegenwoordig zijn er mensen die met droge ogen durven te beweren dat een neusriem strak moet om de onderkaak te kunnen ondersteunen. :j