'De wolf verandert ons landschap'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 08:54

Weleens een vos in je kippenhok gehad?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 09:06

Bij ons is het grootste probleem loslopende honden die door de sloot gaan om bij de schapen te komen. Ze bijten en jagen de schapen het water in waardoor ze verdrinken.
Bij een goed doorvoede huishond is honger geen motief.
Vroeger werden honden die achter schapen aangingen trouwens meteen afgemaakt in boerendorpen.

kiki1976

Re: 'De wolf verandert ons landschap'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 09:43

Ik vind het dubbel allemaal.

Nee je wilt niet dat alles maar uitgemoord wordt, ik denk dat we het daar allemaal wel over eens zijn.
Maar het dier komt hier van oorsprong voor, en is echt lang weg geweest ( ook door de oorzaak van de mens). Nu is deze weer terug en nu roept de mens, hij hoort hier niet. Er is geen plek meer voor hem.
Als je het zo bekijkt is het de egoïsme van de mens die dit vind.
We willen geen wolf die aan ons vee komt, want dat kost ons geld. We willen niet investeren, want dat kost geld.
En ja dit is misschien zwart/wit gezien maar wel zoals het in werkelijkheid is.

Ik las laatst een stuk waardoor het komt dat wolven in afgesloten stukken blijft aanvallen en het niet bij 1 prooi houd, wat deze normaliter in het wild wel doet. In het wild ( van plaatsen waar meer ruimte is, en geen hekken, afrasteringen) dan kunnen ze er eentje pakken en de rest vlucht weg. Weg uit het zicht. Iets wat in een kleiner afgezet stuk niet kan, en dat trigger de wolf om door te blijven jagen.
Dan moeten we ons afvragen, is dat dan de schuld van de wolf? Een dier wat zijn natuur volgt.
Ook op de Veluwe zie je dit terug. Veel afgesloten stukken, door hekken, wildroosters. Alle leefgebieden zijn daar ook te klein gemaakt door de mens. Deels om het wild bij de wegen weg te halen, of bv de zwijnen uit de dorpen. Is dat de schuld van het wild dat daar leeft? Nee zwart/wit gezien van de mens.
En ja zwijnen in je tuin met de winter, nee dat is geen lolletje. Ze laten een bouwput achter, alles omgewroet. En we willen geen hert, ree of zwijn op onze auto.
Maar daardoor komen er wel steeds meer dieren op kleinere afgezette stukken.
En dat zien we bij vee boeren ook. Deze aantallen zijn ook vele malen groter, maar de ruimte waar ze vrij op kunnen wordt ook steeds kleiner.
Ze moeten ook wel meer vee hebben, anders kunnen ze alle kosten niet meer betalen.

Er valt naar mijn mening nog heel wat te veranderen en te verbeteren. We zullen met zijn alle (mens en dier) hier in een oplossing/middenweg in te vinden. En niet maar alles te gaan uitmoorden omdat het ons beter past.

Klopt Fransje23, dat zie je hier idd helaas ook. Je ziet heel wat schapendijkjes waar honden niet zijn toegestaan. Maar je hebt er altijd van die figuren bij die vinden dat hun daar wel met hun hond mogen lopen. En ja ook hier worden er regelmatig schapen gedood.

Maar hier hebben we nog geen wolven tot op heden, hier hebben we vrij veel vossen die regelmatig alles uitmoorden. Op boerderijen worden alle kippen, eenden gedood. In het broed/weidegebied vorig jaar ruim driekwart van alle nesten leeg geroofd.
In dat gebied zie je bijna geen hazen meer, allemaal uitgemoord door de vos.

Maar daar hoor je eigenlijk niemand over, hooguit eens een klein berichtje ergens achterin de krant verstopt. Terwijl ze aardig wat uitmoorden.
Maar voor een hond en vos, daar hebben de meeste mensen geen angst voor, voor de wolf wel.
Hoe komt dat eigenlijk? Door alle verhalen van vroeger? Door de sprookjes van vroeger, hoe ze daar als compleet slecht werden weg gezet? Ik weet het niet!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 10:01

Dat heb ik ook wel eens gedacht kiki1976, dat de oplossing het weghalen van alle hekken en draden is. We laten alles gewoon los. Dat is uiteindelijk de ultieme oplossing. Alle beesten een chip met tracker in en als we onze schapen terug willen vinden sporen we ze op met een appje. Auto's enz. moeten gewoon oppassen, want die komen van nature ook niet voor in NL.
In de UK heb je New Forest National Park, weliswaar zonder wolven, maar verder gebaseerd op dit principe.

Ik weet het, het klinkt als een grote grap, maar het bootst meer een natuurlijke situatie na en geeft bv schapen wel de mogelijkheid om te vluchten voor de wolf.
Het alternatief is wat mij betreft helder: no wolves.
Niet vanwege de huidige situatie, die misschien nog enigszins acceptabel is - maar om wat er volgens alle kenners aan zit te komen: roedels in alle natuurgebieden - met alle gevolgen van dien.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 10:06

Mindim
Dat is wel wat wolf pro beweert.
Wolf dood door nekbeet.
Dat wil ik best als pijnvrij beschouwen.
Maar dat is niet wat gebeurt. Dieren met wonden nog levend. Dieren opengetrokken aan buik en kont.
Dat ze minstens eens de waarheid verspreiden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 10:27

pillow schreef:
Een buizerd en andere roofdieren doden hun prooi om op te eten. Dat is heel iets anders dan in 1 nacht 18 hoogdrachtige dieren ernstig te verwonden en er uiteindelijk een kilo van 1 schaap op te eten.
Dus Ascimanano jij wilt beweren dat al die foto's en filmpjes op Facebook niet op waarheid berusten. Zo reageer je dus, gewoon wegkijken voor de waarheid. En ik heb mijn 8 schapen voor mijn plezier en om er dagelijks van te genieten. Niet voor de slacht of het geld. Het is mijn grootste angst om ze half verscheurd te vinden.

Ook buizerds en vossen doden meer dan ze eten hoor ;)

Je leest erg selectief trouwens, ik kijk niet weg, lukt ook niet met de wolf hier, ik zeg ook niet dat de facebook filmpjes en foto's niet op waarheid berusten, dat maak je er zelf van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 10:28

fransje23 schreef:
Weleens een vos in je kippenhok gehad?

En de marter kan er ook wat van..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 10:38

DuoPenotti schreef:
Mindim
Dat is wel wat wolf pro beweert.
Wolf dood door nekbeet.
Dat wil ik best als pijnvrij beschouwen.
Maar dat is niet wat gebeurt. Dieren met wonden nog levend. Dieren opengetrokken aan buik en kont.
Dat ze minstens eens de waarheid verspreiden...

Ik lees niks van pro wolf of anti wolf, ik deel het standpunt van beiden niet. Maar er van uit gaan dat een roofdier een prooidier pijnloos doodt, is naief en een roofdier de schuld geven van zijn natuur ook.

Buizerds hebben hier de eendenvijver leeg geplunderd, half aangevreten eenden dagelijks, marters doden alles in je kippen- of duivenhok evenals de vos. Al mijn dieren gaan in de nacht naar binnen om ze van dit gevaar te behoeden. Ik ga niet roepen dat het moordenaars zijn, alsof ze het expres doen voor de lol. Ik geloof er niet zo in dat dieren dat doen, evengoed als een paard niet expres dingen doet om je te zieken. Het zit in de natuur van die dieren om prooi te doden.

Maar door dat te zeggen ben je ineens pro wolf, nee hoor, ik ben gewoon realistisch, in plaats van hard te roepen, kan men beter proberen vee veilig te houden. Wat ik hier weinig zie trouwens.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 12:12

DuoPenotti schreef:
De manier waarop.
Plus niet alleen maar degene die hij op wil eten.
De stress van de dieren.

Mijn buurman, geen boer. Heeft schapen. Uit de kluiten gewassen hobby.
Het hele jaar door staan ze buiten. Achter schapen net. Overal in de buurt.
Net voor het lammeren gaan ze naar hem thuis. In de nacht op stal.
Slapeloze nachten om het lammeren goed te laten gaan.

Vervolgens gaan ze weer, met de lammetjes de wei op.
Ja in het najaar gaat een groot deel naar de slacht.
Ze zijn de emmer brokjes en voer gewend. Geen stress.

En vervolgens vind hij enkele keren dode en gewonde schapen.
Dat aanzicht. Zo intens naar.
Hij is gestopt met schapen.
Heeft er nog 10 bij huis. Achter 2 meter hoog gaas.
Hij wil dit niet meer meemaken.

Veel schapenhouders zijn geen boeren. Ze verdienen er wat op. Al vraag ik het me soms ook af als echt elke uur tellen.
Maar zijn mensen die het leuk vinden schapen te houden.

Zou het er in een slachthuis zo aan toe gaan zouden ze ook geen schapen gehad hebben.
Het is niet dat ze dood gaan maar de manier waarop.

Daarnaast heeft de wolf hier in de buurt ook dieren gedood die niet voor de slacht bedoeld werden.
Dat onderscheid maakt hij niet.

https://www.1limburg.nl/doodbijten-witt ... k-van-wolf

Ook zonder nek beet gedood.

Om die reden heb ik geen kippen meer. Ik vind ze super leuk, maar vroeg of laat zijn ze allemaal te prooi gevallen aan de dieren uit het bos.

Toch heb ik nooit gevonden dat zij maar plaats moesten maken voor mijn kippen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 12:29

Mindim ik zei niet dat jij pro wolf bent.
Ik zeg dat pro wolf, dus die je steeds in de media ziet, zeggen dat ze netjes via de nek dood bijten.
Die vertellen de waarheid niet. En dat staat mij tegen.
Ik snap ze wel. Met wel de waarheid zijn er nog maar weinig voorstanders van de wolf niet reguleren vermoed ik.

Je ziet hier al dat mijn eerste foto's niet geloofd worden.
Dat komt dus omdat de waarheid achter gehouden wordt.

Net als de leugens dat ze niet over 120 gaan of honden hier een oplossing zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 12:37

Jessix omdat die dieren nooit weg zijn geweest.
Dan weet je bij voorbaat al wat er te wachtten kan staan. En of je aan die dieren wilt beginnen.
Hier is de wolf niet voor niets verjaagd. 150 jaar terug al met weinig inwoners.
Een buizerd vind ik mooi, een wolf die je achtervolgd niet. Afgelopen week dus gebeurt in Nederland.
Schuw, nog een leugen, zijn ze niet.

En toen ik jaren terug voor 25.000 heb omheind was de wolf hier niet.
Hoefde ik geen rekening te houden daarmee.
En dat geldt dus voor ieder in het buitengebied.

Vergelijken met een vos oid is niet kloppend.
Die waren er al, zijn niet gevaarlijk met wandelen.
Pakken de kleine dieren waar veel beter tegen te omheiningen is.
Dat gaat niet over hectares en hectares.
Die pakken geen runderen in de natuur begrazing. 4 stuks 2 jaar terug.
Geen schapen die zorgen voor het heide landschap. Dát gaan we allemaal kwijt raken. Door 1 dier.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 12:48

DD dat vossen heel eenvoudig buiten te houden zijn is ook een illusie.
Die klimmen ook in hekken omhoog, bijten het gaas van het kippengaas door.
Oke ze zijn wel dan een minder gevaar voor de mens, dat ben ik met je eens.
Maar ook erg leuk als hobby boer, met de ochtend uit je bed komen en je erf is één bloedbad. In 1 nacht zo´n 20-25 kippen en eenden verscheurt terug te vinden.
Voor degene is dat net zo erg als voor een ander een schaap of ander dier.
Maar het verschil is, dat wordt niet opgeblazen in de media. Geen wilde achtervolging om het dier te doden. Want daaraan passen we ons aan

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 12:52

Dat besef ik goed dat dat voor die persoon net zo erg is :j

Maar de wolf doet dat. Geen omheining die ze tegen houd.
Plus alle andere dingen als balans uit onze natuur houden.
Ook al word ons ook graag anders vertelt.
Die vos past wel al járen prima in de natuur.

Daar zit zoveel meer verschil in dat vergelijkend niet eens klopt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 12:57

Ben ik niet helemaal met je eens, dat er nu een balans gehouden wordt (zonder de wolf).
In bepaalde gebieden van NL is een teveel aan vossen en daardoor echt een overlast. Zwijnen op de Veluwe, ook een overschot.

Er zijn ook docu's waar je juist ziet dat er gebieden zijn hersteld nadat de wolf daar weer terug kwam.
Er kwamen, bomen, dieren, planten terug juist omdat toen pas de natuur zich herstelde na hoe het vroeger was.
Bepaalde dieren hadden weer een natuurlijke vijand, die het systeem weer in evenwicht bracht.

Dat de vos hier prima past, waar wordt dat op gebaseerd? Omdat daar geen menselijke angst voor is?
Want in principe zorgt ook deze voor een hoop overlast.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 13:05

Ja maar als die dan ergens overlast geven mag er op gejaagd worden.
Zwijn is eigenlijk al een nul beleid, behalve Veluwe en Meinweg.
Vos waar er teveel zitten, maar ook andere dieren. Ze worden geteld en aan de hand daarvan bejaagd.
Konijn en haas mag nu ook niet.

En daarom klopt het allemaal niet.
De wolf mag niet bejaagd worden, zelfs probleem wolven niet zoals die Billy toen.
Daar wisten ze in het buitenland wel raad mee.... Daar zijn misschien dezelfde regels, maar miepen ze wat minder...

Van mij hoeft niet alles dood hoor.
Maar er zijn probleem wolven die te tam worden (misschien zelfs wel hybride wolven)
Of waar het gebied te veel bejaagd word omdat er wel te veel zijn.
Maar niets mag er.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 14:48

Dat er wolven zijn prima. Maar dat dit niet word gereguleerd is fout. Er word er (gelukkig, hoe cru ook) eens 1 dood gereden maar natuurlijke vijanden dan hun eigen soort hebben ze niet. Fokken dus maar aan en dan krijg je er te veel. En mij is altijd geleerd dat waar TE voor staat niet goed is.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 15:14

DuoPenotti schreef:
SP
Ik ben realistisch.
Maar ik vind niet dat dieren lijden in de bio industrie.
Uiteraard zijn er uitzonderingen, wat ook door elke boer uitgekotst word. Maar nee normaal gezien vind ik het daar niet wreed aan toe gaan.

Dat iemand daar anders over denkt, dat mag.
Dat word de laatste tijd in de media en sommige personen wel erg opgedrongen, dat weer wel.
Ik zal nooit uit mijzelf als eerste zeggen van kijk dat moet op de bbq, maar de link met dieren mishandelen als je geen vega bent word dan wel weer zonder blikken of blozen gemaakt.
Wederzijds respect is er echt niet en komt er zo ook niet.

Mijn merrie moet in de nacht op stal door haar allergie, baal daar genoeg van.
Maar nu er wolven in de buurt zitten heb ik er eigenlijk steeds minder moeite mee....

Hier ook alles veilig omheind zoals dat 17 jaar geleden voldoende was.
Er komen geen honden in, geen paarden uit (of ze zouden in paniek overal doorheen klappen)
Maar voor wolven is het niet voldoende....

Ik heb nu foto's geplaats van schapen, maar dezelfde zijn te vinden van hertjes.
Wild, dus dan mag het volgens vele, want die zijn vogelvrij verklaard... die mogen ook nu op gruwelijk wijze gedood worden. Hebben zij geen recht op leven dan? Waarom alleen die wolf?

Mee eens, ik vind persoonlijk de houding van (sommige?) veganisten behoorlijk hypocriet: zie je de leuke lieve filmpjes van Robert en Dewi op Twitter, die huismuisjes observeren en tegen het verhandelen van vleesvee en het zetten van lijmvallen zijn, maar wel een muis met olifantstanden laten verhongeren, omdat geen dierenarts de (wilde) muis kan/wil helpen, maar niet op het idee komen, dat ze dat muisje eigenhandig heel snel uit het lijden hadden kunnen verlossen. En de bio-industrie, maar ook de nettere vleesvee houderij verketteren, maar vergeten dat wolven en andere roofdieren, hun prooidieren niet eerst met een boltgun verdoven...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 15:34

Popstra schreef:
Dat er wolven zijn prima. Maar dat dit niet word gereguleerd is fout. Er word er (gelukkig, hoe cru ook) eens 1 dood gereden maar natuurlijke vijanden dan hun eigen soort hebben ze niet. Fokken dus maar aan en dan krijg je er te veel. En mij is altijd geleerd dat waar TE voor staat niet goed is.

Reguleren! Prima idee!
Hoeveel wolven zijn er, op dit moment?

Laten we van het aantal landbouwdieren met 90% verminderen! Dan worden er een heeeel stuk minder door de wolf gedood! ;)
Probleem opgelost!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 15:37

Zucht... Open je eigen topic over landbouwdieren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 15:41

Asciugamano schreef:
Popstra schreef:

Reguleren! Prima idee!

Laten we van het aantal landbouwdieren met 90% verminderen! Dan worden er een heeeel stuk minder door de wolf gedood! ;)
Probleem opgelost!

En wat eet die wolf dan? Alle edelhert & reekalfjes zijn zo ongeveer al opgevreten door de wolf op de Veluwe, andere gebieden gaat hetzelfde gebeuren, dus wat blijft er over?

Plus wat qua dijkonderhoud? Of wil je op een bootje in het moeras dobberen met noordelijke malaria om je gezelschap te houden?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 15:46

DuoPenotti schreef:
Jessix omdat die dieren nooit weg zijn geweest.
Dan weet je bij voorbaat al wat er te wachtten kan staan. En of je aan die dieren wilt beginnen.
Hier is de wolf niet voor niets verjaagd. 150 jaar terug al met weinig inwoners.
Een buizerd vind ik mooi, een wolf die je achtervolgd niet. Afgelopen week dus gebeurt in Nederland.
Schuw, nog een leugen, zijn ze niet.

En toen ik jaren terug voor 25.000 heb omheind was de wolf hier niet.
Hoefde ik geen rekening te houden daarmee.
En dat geldt dus voor ieder in het buitengebied.

Vergelijken met een vos oid is niet kloppend.
Die waren er al, zijn niet gevaarlijk met wandelen.
Pakken de kleine dieren waar veel beter tegen te omheiningen is.
Dat gaat niet over hectares en hectares.
Die pakken geen runderen in de natuur begrazing. 4 stuks 2 jaar terug.
Geen schapen die zorgen voor het heide landschap. Dát gaan we allemaal kwijt raken. Door 1 dier.

Ja vossen, marters en roofvogels waren er al. Dan weet je wat je te wachten staan en denk je dus inderdaad je kippen veilig te kunnen houden. Helaas lukt dat dus niet altijd. Dat was dan ook mijn enige vergelijking. Voor mij dus de reden om geen kippen meer te houden, want vroeg of soms na heel veel jaren werden ze een prooi.

Dat de wolf er jaren niet geweest is veranderd weinig aan de situatie nu. Nu is hij er namelijk wel. Daar ben ik me van bewust en voorbereid om maatregelen te nemen. Ik zou hem liever in uitgestrekte wildernis zien, maar helaas heb ik het helemaal niet voor het zeggen. Dus net als voor andere roofdieren, het enige wat ik kan doen is proberen mijn dieren veilig te houden.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 15:56

DuoPenotti schreef:
Zucht... Open je eigen topic over landbouwdieren.

Sorry?
We hebben het toch over het probleem dat de wolf die beesten opvreet?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 15:58

tamary schreef:
Asciugamano schreef:

Reguleren! Prima idee!

Probleem opgelost!

En wat eet die wolf dan? Alle edelhert & reekalfjes zijn zo ongeveer al opgevreten door de wolf op de Veluwe, andere gebieden gaat hetzelfde gebeuren, dus wat blijft er over?

Plus wat qua dijkonderhoud? Of wil je op een bootje in het moeras dobberen met noordelijke malaria om je gezelschap te houden?

Zwijnen! :)
En ik geloof niet dat die paar wolven nu al alle reeen opgevreten hebben hoor. ;)
En what about de Oostvaardersplassen?
Kunnen ze ook ff vooruit!
Brengt de boel weer een beetje in balans!

O die schapen die opgevreten waren, zijn er voor het dijkonderhoud?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 16:04

Volgens mij heeft HC weleens uitgelegd dat vanuit de EU probleemwolven wel afgeschoten mogen worden.
Is de vraag natuurlijk, wanneer vormt de wolf een probleem?

Vergelijking met vossen was als voorbeeld van een dier die meer dood dan het op kan eten.

Dat komt natuurlijk ook door de manier waarop wij dieren houden.
De kuddedieren kunnen geen kant op en blijven daardoor triggeren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 16:08

Wat betreft balans in de natuur.. Er is geen diersoort die de balans zo ontwricht en ontregeld heeft als de mens..