Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
prugelpiet schreef:Tja, dat probleem ligt aan beide kanten. Stallen en ruiters die hun grooms als voetveeg behandelen, en 3/4 deel opleiding paardenhouderij waar je, heel kort door de bocht, net niks aan hebt. Je kan best tijd in nieuwe grooms steken, maar je moet de mentaliteit er voor hebben. En eerlijk? Die zie ik weinig bij de stagiaires die hier komen. Heel weinig.
Ik zou geen ander werk willen doen. Ben gek op en met de paarden, en zie gave plekken in Europa. Zou ik het werk voor een andere baas doen? Nee, niet zo gauw denk ik. Ik knijp echt in mijn handjes
Urielle schreef:Werken in het zwart, dagen van 7 tot 21 uur als standaard werkdag (en daarna je eigen paard nog!), daarvoor 800 euro netto krijgen zonder reiskosten, na een arbeidsongeval of bij ziekte pech gehad, volle dag mee op concours en nog geen blikje drinken voor je geregeld, lunchpauze? Met een boterham tussen je tanden een paard zadelen ja,...
Kun je beter een goedbetaalde baan zoeken en dat geld investeren in een goed paard en lessen om verder te komen in de sport.
prugelpiet schreef:Tja, dat probleem ligt aan beide kanten. Stallen en ruiters die hun grooms als voetveeg behandelen, en 3/4 deel opleiding paardenhouderij waar je, heel kort door de bocht, net niks aan hebt. Je kan best tijd in nieuwe grooms steken, maar je moet de mentaliteit er voor hebben. En eerlijk? Die zie ik weinig bij de stagiaires die hier komen. Heel weinig.
Ik zou geen ander werk willen doen. Ben gek op en met de paarden, en zie gave plekken in Europa. Zou ik het werk voor een andere baas doen? Nee, niet zo gauw denk ik. Ik knijp echt in mijn handjes
ikke schreef:Ja, maar dat betekent niet dat haar stelling niet ook van toepassing is op Nederland: kun jij je personeel niet iig minimumloon betalen, dan is je bedrijfsvoering gewoon niet op orde.Mkango schreef:Toevallig zie ik net een artikel op H&H over dit onderwerp, vanuit het oogpunt van een staleigenaar: https://www.horseandhound.co.uk/news/if-you-cant-pay-staff-properly-your-business-isnt-viable-yard-owner-speaks-out-on-self-made-staffing-crisis-782460
Maar je weet ook dat de regels in GB een tikkie anders (strenger) in elkaar zitten....
Kuggur schreef:Precies. Pay peanuts, get monkeys.prugelpiet schreef:Tja, dat probleem ligt aan beide kanten. Stallen en ruiters die hun grooms als voetveeg behandelen, en 3/4 deel opleiding paardenhouderij waar je, heel kort door de bocht, net niks aan hebt. Je kan best tijd in nieuwe grooms steken, maar je moet de mentaliteit er voor hebben. En eerlijk? Die zie ik weinig bij de stagiaires die hier komen. Heel weinig.
Het zwaartepunt van dit probleem ligt overduidelijk aan één kant, de werkgever.
Hele hoge eisen, en daar heel weinig voor willen bieden. Dan moet je er niet van opkijken dat het type werknemer dat je wil ervoor bedankt.
Er zijn ongetwijfeld uitzonderingen, maar dit is de regel...
Elisa2 schreef:anjali schreef:Wat ik ervan gehoord heb is dat het inderdaad slecht betaald wordt maar meestal mag je wel je eigen paard kostenloos stallen.
Nee hoor, vaak als je je paard mag stallen wordt dat gewoon verrekend met je loon.
Doorgroeimogelijkheden helpen inderdaad ook, nu ben ik nooit echt groom geweest maar wel een heel aantal jaartjes werkzaam in de paarden. Misschien had ik geluk maar bij de meeste werkgevers waren er zeker wel doorgroei mogelijkheden. Alleen de arbeidsomstandigheden/ voorwaarden/ gebrek aan CAO in combinatie met hard werken, weinig loon en mentaliteit zijn gewoon echt niet leuk. Het is een keiharde wereld om in te werken. Ik was gewoon verbaasd hoe ik behandeld werd daarna bij andere banen en mijn huidige baan..zo aardig dat ze tegen me zijn.
Sizzle schreef:Nooouuuuuu, hahahahaha. Bij mijn huidige werkgever is het zo kak dat ik serieus overweeg om, als ik in mei nog geen andere baan heb, m'n ontslag in te dienen en nog even een flat season renpaarden uit te gaan rijden terwijl ik verder solliciteer.Als je werk hebt gehad in de paarden of in de wetenschap dan is daarna alles relaxed![]()
Dan worden dingen ineens normaal gevraagd ipv je aan te schreeuwen en idioot uit te maken
Ik had ooit een collega uit China en die was ook gewend om aangeschreeuwd te worden. Ze zei dat ze zich dan gewoon voorstelde dat het hoofd van de baas een groente was en ze dus naar een schreeuwende prij stond te kijken of zo. Dat maakte het dan grappig ipv vervelend. Misschien een goede tip voor grooms
Elisa2 schreef:Klopt, vervelende mensen heb je overal. Ik wilde vooral even mijn frustratie delen, haha.Zo ja, die verzekering voor ongevallen is al heel wat...en twee dagen vrij. Maar inderdaad werken op feestdagen zonder toeslagen etc. is heel normaal.
Mkango, tuurlijk is er overal wel wat, en ook op kantoor zijn er minder leuke mensen soms.
Haha Suzanne, ja dat dus..en je "mag' gewoon af en toe even kletsen voor de gezelligheid, lichamelijk wordt je er niet moe van, overuren krijg je uitbetaald, veel meer vakanties en vrije dagen en geen gescheld en geschreeuw.
Dat is echt wel wat anders dan als je van een jonge merrie valt en die vervolgens los loopt in de bak/ het terrein met een heleboel hengsten en het enige wat je te horen krijgt is dat je zo dom bent dat je je paard los gelaten hebt ipv of jij wel oke bent. (of waren zij zo dom door er zoveel krachtvoer in te stoppen en ze alleen de stal en molen te laten zien?)
Mkango schreef:Vooral als de verwende kinderen van de baas om de hoek komen kijken idd.Dat nepotisme kwam me op den duur ook m'n keel uit. Jij jezelf het lazarus werken en nergens komen, ondanks dat ze wel heel tevreden over je zijn, terwijl mensen die nog niet eens een emmer water op konden hangen en niet eens in de buurt mochten komen van de paarden in training, twee maanden later met kapitale jaarlingen in hun handen staan bij de sales, wan ja, pappie is de baas van een van de grootste stoeterijen van Frankrijk.
ikke schreef:Mkango schreef:Vooral als de verwende kinderen van de baas om de hoek komen kijken idd.Dat nepotisme kwam me op den duur ook m'n keel uit. Jij jezelf het lazarus werken en nergens komen, ondanks dat ze wel heel tevreden over je zijn, terwijl mensen die nog niet eens een emmer water op konden hangen en niet eens in de buurt mochten komen van de paarden in training, twee maanden later met kapitale jaarlingen in hun handen staan bij de sales, wan ja, pappie is de baas van een van de grootste stoeterijen van Frankrijk.
En dan zijn er hier mensen die het raar vinden als ik zeg dat ze niet hoeven te bellen als ze niet bereid zijn om met een openingsbod van 5k per maand te komen....
Waarom zou mijn werkgever dat wel betalen en hij niet?
prugelpiet schreef:Als je op contract staat, krijg je gewoon minimum loon. Dat is wettelijk besloten en valt dus onder ‘acceptabel’ imo. Is het weinig? Ja. Krijg je in de supermarkt of andere winkel meer? Nee, meestal niet.
Shadow0 schreef:prugelpiet schreef:Als je op contract staat, krijg je gewoon minimum loon. Dat is wettelijk besloten en valt dus onder ‘acceptabel’ imo. Is het weinig? Ja. Krijg je in de supermarkt of andere winkel meer? Nee, meestal niet.
Ik vind het eigenlijk niet acceptabel, omdat werken met paarden gevaarlijk is en echt wel kunde en ervaring vereist. Dat zou het meer horen te betalen dan minimumloon.
prugelpiet schreef:Als je op contract staat, krijg je gewoon minimum loon. Dat is wettelijk besloten en valt dus onder ‘acceptabel’ imo. Is het weinig? Ja. Krijg je in de supermarkt of andere winkel meer? Nee, meestal niet.