Nieuw onderzoek: gemiddeld 8 maanden nodig om goede groom te vinden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LaPluche

Re: Nieuw onderzoek: gemiddeld 8 maanden nodig om goede groom te vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 06:39

Dat soort grooms krijgen ook echt meer dan dik betaald. Vaak ook nog 10% van het prijzengeld van de grote wedstrijden en op concour vaak een extraatje (ik kreeg €50 extra per dag)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 07:16

Werken in het zwart, dagen van 7 tot 21 uur als standaard werkdag (en daarna je eigen paard nog!), daarvoor 800 euro netto krijgen zonder reiskosten, na een arbeidsongeval of bij ziekte pech gehad, volle dag mee op concours en nog geen blikje drinken voor je geregeld, lunchpauze? Met een boterham tussen je tanden een paard zadelen ja,...
Kun je beter een goedbetaalde baan zoeken en dat geld investeren in een goed paard en lessen om verder te komen in de sport.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 09:22

prugelpiet schreef:
Tja, dat probleem ligt aan beide kanten. Stallen en ruiters die hun grooms als voetveeg behandelen, en 3/4 deel opleiding paardenhouderij waar je, heel kort door de bocht, net niks aan hebt. Je kan best tijd in nieuwe grooms steken, maar je moet de mentaliteit er voor hebben. En eerlijk? Die zie ik weinig bij de stagiaires die hier komen. Heel weinig.

Ik zou geen ander werk willen doen. Ben gek op en met de paarden, en zie gave plekken in Europa. Zou ik het werk voor een andere baas doen? Nee, niet zo gauw denk ik. Ik knijp echt in mijn handjes :D

Dit was bij mijn klas twintig jaar geleden ook, BBL begonnen met 20 en er zijn er uiteindelijk 6 geslaagd...de rest allemaal afgehaakt veel al wegens een onrealistisch te geromantiseerd beeld. Maar dan is het eigenlijk nog vreemder dat degene die de juiste mentaliteit wel hebben daar niet naar betaald worden.

In het artikel gaat het over stallen die eigenlijk ook hun businessmodel niet op orde hebben en daarom niet genoeg kunnen betalen. In NL denk ik dat het ook een mentaliteitskwestie is in ieder geval want ik heb voor genoeg rijke stinkerds gewerkt waarbij gewonnen prijzengeld gewoon verrekend werd met mijn loon..(als ruiter dan, niet als groom) terwijl degene die eigenlijk het minst rijk was nog weleens een financiele bonus gaf bij bijv. een goede verkoop.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 09:52

Urielle schreef:
Werken in het zwart, dagen van 7 tot 21 uur als standaard werkdag (en daarna je eigen paard nog!), daarvoor 800 euro netto krijgen zonder reiskosten, na een arbeidsongeval of bij ziekte pech gehad, volle dag mee op concours en nog geen blikje drinken voor je geregeld, lunchpauze? Met een boterham tussen je tanden een paard zadelen ja,...
Kun je beter een goedbetaalde baan zoeken en dat geld investeren in een goed paard en lessen om verder te komen in de sport.

Dat ongeveer.

Vrijwel precies de reden dat ik uiteindelijk verder ben gaan leren, na een paar jaar werken in de paarden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 12:53

prugelpiet schreef:
Tja, dat probleem ligt aan beide kanten. Stallen en ruiters die hun grooms als voetveeg behandelen, en 3/4 deel opleiding paardenhouderij waar je, heel kort door de bocht, net niks aan hebt. Je kan best tijd in nieuwe grooms steken, maar je moet de mentaliteit er voor hebben. En eerlijk? Die zie ik weinig bij de stagiaires die hier komen. Heel weinig.

Ik zou geen ander werk willen doen. Ben gek op en met de paarden, en zie gave plekken in Europa. Zou ik het werk voor een andere baas doen? Nee, niet zo gauw denk ik. Ik knijp echt in mijn handjes :D

Het zwaartepunt van dit probleem ligt overduidelijk aan één kant, de werkgever.
Hele hoge eisen, en daar heel weinig voor willen bieden. Dan moet je er niet van opkijken dat het type werknemer dat je wil ervoor bedankt.
Er zijn ongetwijfeld uitzonderingen, maar dit is de regel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 14:46

ikke schreef:
Mkango schreef:
Toevallig zie ik net een artikel op H&H over dit onderwerp, vanuit het oogpunt van een staleigenaar: https://www.horseandhound.co.uk/news/if-you-cant-pay-staff-properly-your-business-isnt-viable-yard-owner-speaks-out-on-self-made-staffing-crisis-782460

Maar je weet ook dat de regels in GB een tikkie anders (strenger) in elkaar zitten....
Ja, maar dat betekent niet dat haar stelling niet ook van toepassing is op Nederland: kun jij je personeel niet iig minimumloon betalen, dan is je bedrijfsvoering gewoon niet op orde. :P

Kuggur schreef:
prugelpiet schreef:

Het zwaartepunt van dit probleem ligt overduidelijk aan één kant, de werkgever.
Hele hoge eisen, en daar heel weinig voor willen bieden. Dan moet je er niet van opkijken dat het type werknemer dat je wil ervoor bedankt.
Er zijn ongetwijfeld uitzonderingen, maar dit is de regel...
Precies. Pay peanuts, get monkeys.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 15:55

Elisa2 schreef:
anjali schreef:
Wat ik ervan gehoord heb is dat het inderdaad slecht betaald wordt maar meestal mag je wel je eigen paard kostenloos stallen.

Nee hoor, vaak als je je paard mag stallen wordt dat gewoon verrekend met je loon.

Doorgroeimogelijkheden helpen inderdaad ook, nu ben ik nooit echt groom geweest maar wel een heel aantal jaartjes werkzaam in de paarden. Misschien had ik geluk maar bij de meeste werkgevers waren er zeker wel doorgroei mogelijkheden. Alleen de arbeidsomstandigheden/ voorwaarden/ gebrek aan CAO in combinatie met hard werken, weinig loon en mentaliteit zijn gewoon echt niet leuk. Het is een keiharde wereld om in te werken. Ik was gewoon verbaasd hoe ik behandeld werd daarna bij andere banen en mijn huidige baan..zo aardig dat ze tegen me zijn. _O-

_O- :j
Dit dus. Ik zit nu op kantoor en echt ongelooflijk wat een verschil. Er worden dingen netjes gevraagd en dan erachteraan of je er wel tijd voor hebt anders mag het ook een andere keer. Er is coaching als je dat wilt, een vertrouwenspersoon. Balans werk-privé etc. Overuren hoef ik niet te maken, wordt ook niet gevraagd. Alle feestdagen vrij. Geen weekenden.

Als ze meer personeel in de paarden willen vinden dan moeten ze inderdaad eerst eens kijken naar de arbeidsvoorwaarden en omstandigheden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 16:49

Als je werk hebt gehad in de paarden of in de wetenschap dan is daarna alles relaxed _O-
Dan worden dingen ineens normaal gevraagd ipv je aan te schreeuwen en idioot uit te maken :+

Ik had ooit een collega uit China en die was ook gewend om aangeschreeuwd te worden. Ze zei dat ze zich dan gewoon voorstelde dat het hoofd van de baas een groente was en ze dus naar een schreeuwende prij stond te kijken of zo. Dat maakte het dan grappig ipv vervelend. Misschien een goede tip voor grooms :D

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 17:40

Pff ik heb het echt getroffen toen in nog in de paarden werkte!!!

van mijn 13e tot 19e bij een stoeterij/springstal, ik werd aan het handje meegenomen en alles geleerd door zeer vriendelijke mensen en kreeg een goed loon

van mijn 19e tot 24e groom bij een springruiter die mij als familie behandelde en zelf ook keihard meewerkte (bijvoorbeeld zelf voeren/water/stappen op internationaal concours zodat ik nog een uurtje kon blijven slapen omdat ik de avond ervoor tot laat de rondes deed)
Dan loop je vanzelf een tandje harder voor hem ondanks het niet geweldige loon, ik kon mezelf prima redden dus ik was tevreden.

Maar het klopt wel, je hebt inderdaad mensen die je als voetveeg behandelen in de paardenwereld (helaas op stages mee gemaakt)

Je bent een team, paard/ruiter/groom verzaakt er 1 dan ben je nergens en dat word vaak vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 18:25

Sizzle schreef:
Als je werk hebt gehad in de paarden of in de wetenschap dan is daarna alles relaxed _O-
Dan worden dingen ineens normaal gevraagd ipv je aan te schreeuwen en idioot uit te maken :+

Ik had ooit een collega uit China en die was ook gewend om aangeschreeuwd te worden. Ze zei dat ze zich dan gewoon voorstelde dat het hoofd van de baas een groente was en ze dus naar een schreeuwende prij stond te kijken of zo. Dat maakte het dan grappig ipv vervelend. Misschien een goede tip voor grooms :D
Nooouuuuuu, hahahahaha. Bij mijn huidige werkgever is het zo kak dat ik serieus overweeg om, als ik in mei nog geen andere baan heb, m'n ontslag in te dienen en nog even een flat season renpaarden uit te gaan rijden terwijl ik verder solliciteer. :)) Ik zou nog 20 keer liever weer werken voor m'n eerste trainer, die inderdaad wel flink kon schreeuwen en waar we op een zeker moment 50 paarden hadden en 2 man personeel, maar waar ik uiteindelijk wel gewaardeerd werd, dan dat ik hier nog op kantoor zit met één of andere omhooggevallen bètanerd die zelf zo incompetent is als de neten, z'n personeel geen blik waardig keurt, maar meer, meer, meer blijft eisen en zelf alle credits opstrijkt. :r Dat soort "subtiele" minachting vind ik vele malen erger dan iemand die af en toe tegen me uitvalt, maar die het ook accepteert als ik een keertje terugbek, en mijn werk verder heel erg waardeert. :=

Maar dat even als kleine anekdote - op het gemiddelde kantoor is het natuurlijk wel een stuk relaxter dan op een stal of in de wetenschap, ja. :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 18:48

Ik heb ook in de paarden gewerkt. Enerzijds prachtig werk, veel mogen leren, leuke paarden onder m'n hoede, les gekregen op GP paarden en zo alles mogen voelen, series leren, pirouettes, pi/pa. Dus dat was echt super.

Stond tegenover dat ik nog geen minimumloon kreeg, geen overuren uitbetaald, geen toeslagen voor avond/nacht werken en werken op feestdagen, was dan wel via werkgever verzekerd voor ongevallen, maar geen pensioenopbouw en ziekteuren niet uitbetaald, wel standaard 2 dagen per week vrij.

Zou het nooit meer doen.

Ik snap wel dat ze moeite hebben personeel te vinden :).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 09:49

Zo ja, die verzekering voor ongevallen is al heel wat...en twee dagen vrij. Maar inderdaad werken op feestdagen zonder toeslagen etc. is heel normaal.

Mkango, tuurlijk is er overal wel wat, en ook op kantoor zijn er minder leuke mensen soms.

Haha Suzanne, ja dat dus..en je "mag' gewoon af en toe even kletsen voor de gezelligheid, lichamelijk wordt je er niet moe van, overuren krijg je uitbetaald, veel meer vakanties en vrije dagen en geen gescheld en geschreeuw.

Dat is echt wel wat anders dan als je van een jonge merrie valt en die vervolgens los loopt in de bak/ het terrein met een heleboel hengsten en het enige wat je te horen krijgt is dat je zo dom bent dat je je paard los gelaten hebt ipv of jij wel oke bent. (of waren zij zo dom door er zoveel krachtvoer in te stoppen en ze alleen de stal en molen te laten zien?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:07

Elisa2 schreef:
Zo ja, die verzekering voor ongevallen is al heel wat...en twee dagen vrij. Maar inderdaad werken op feestdagen zonder toeslagen etc. is heel normaal.

Mkango, tuurlijk is er overal wel wat, en ook op kantoor zijn er minder leuke mensen soms.

Haha Suzanne, ja dat dus..en je "mag' gewoon af en toe even kletsen voor de gezelligheid, lichamelijk wordt je er niet moe van, overuren krijg je uitbetaald, veel meer vakanties en vrije dagen en geen gescheld en geschreeuw.

Dat is echt wel wat anders dan als je van een jonge merrie valt en die vervolgens los loopt in de bak/ het terrein met een heleboel hengsten en het enige wat je te horen krijgt is dat je zo dom bent dat je je paard los gelaten hebt ipv of jij wel oke bent. (of waren zij zo dom door er zoveel krachtvoer in te stoppen en ze alleen de stal en molen te laten zien?)
Klopt, vervelende mensen heb je overal. Ik wilde vooral even mijn frustratie delen, haha. :')

Wat betreft werktijden, overuren en lonen is het in racing wel goed geregeld vanuit de trainersfederarie, maar inderdaad dat “waarom ben je daar vanaf gevallen?” “waarom kun je deze niet houden?” Euh, ja, misschien omdat ze een week lang alleen de stapmolen gezien hebben en nog steeds vol in het voer staan? En omdat je je zoontje (gozer van 1.90 en 90kg die überhaupt niet op een renpaard zou moeten stappen) erop laat rijden die ieder paard verknalt met z’n harde handen? Maar lag niet aan hun, lag allemaal aan ons, wij konden gewoon niet rijden, vooral de meiden. :j Dat een goede ex-jockey en op en top paardenman er ook moeite mee had, vergeten we maar even. :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:16

Oja dat soort dingen..zo makkelijk met een ander de schuld geven he, maar goed dat is helaas sowieso een beetje mensen eigen vrees ik en in de paardenwereld lijkt dat nog veel erger te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:43

Vooral als de verwende kinderen van de baas om de hoek komen kijken idd. := Dat nepotisme kwam me op den duur ook m'n keel uit. Jij jezelf het lazarus werken en nergens komen, ondanks dat ze wel heel tevreden over je zijn, terwijl mensen die nog niet eens een emmer water op konden hangen en niet eens in de buurt mochten komen van de paarden in training, twee maanden later met kapitale jaarlingen in hun handen staan bij de sales, wan ja, pappie is de baas van een van de grootste stoeterijen van Frankrijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:56

Mkango schreef:
Vooral als de verwende kinderen van de baas om de hoek komen kijken idd. := Dat nepotisme kwam me op den duur ook m'n keel uit. Jij jezelf het lazarus werken en nergens komen, ondanks dat ze wel heel tevreden over je zijn, terwijl mensen die nog niet eens een emmer water op konden hangen en niet eens in de buurt mochten komen van de paarden in training, twee maanden later met kapitale jaarlingen in hun handen staan bij de sales, wan ja, pappie is de baas van een van de grootste stoeterijen van Frankrijk.

En dan zijn er hier mensen die het raar vinden als ik zeg dat ze niet hoeven te bellen als ze niet bereid zijn om met een openingsbod van 5k per maand te komen....

Waarom zou mijn werkgever dat wel betalen en hij niet?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 15:46

ikke schreef:
Mkango schreef:

En dan zijn er hier mensen die het raar vinden als ik zeg dat ze niet hoeven te bellen als ze niet bereid zijn om met een openingsbod van 5k per maand te komen....

Waarom zou mijn werkgever dat wel betalen en hij niet?

Maar denk je oprecht dat er veel stallen zijn die het kunnen ophoesten om hun personeel zoveel te betalen? Het zijn niet allemaal stallen als Glock. Met een paard of 30 op stal heb je al gauw meer personeel in dienst, als die allemaal zoveel betaald moeten hebben dan ben je rap failliet.

Daarmee wil ik niet zeggen dat de lonen die er nu voor gegeven worden genoeg is, maar 5k is weer een heel ander uiterste.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 16:32

Ik werk zelfstandig. Ik zou gráág iemand aannemen om mijn administratie te doen en de telefoon aan te nemen. Maar ik kan me dat niet veroorloven. Bied ik dus een kwart van een acceptabel loon? Nee, natuurlijk niet, ik doe dat werk zelf.
Deze stallen kunnen zich geen groom(s) veroorloven.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 17:24

Als je op contract staat, krijg je gewoon minimum loon. Dat is wettelijk besloten en valt dus onder ‘acceptabel’ imo. Is het weinig? Ja. Krijg je in de supermarkt of andere winkel meer? Nee, meestal niet.

Maar ik hoef echt geen 5k betaald te krijgen voor het werk wat ik uitvoer. Dat zou absurd zijn.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 17:44

Als je dit topic doorleest zie je wat voor methoden deze werkgevers toepassen zich daar onder hun contractuele verplichtingen uit te wurmen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 18:02

Mwa, denk dat iemand die 5k bij een baas verdiend echt niet is opgeleid om stallen te mesten en paardjes te verzorgen.

Ken uberhoupt niet veel mensen die dat maandelijks op hun loonstrookje zien of dat doodleuk op Bokt vermelden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 18:10

prugelpiet schreef:
Als je op contract staat, krijg je gewoon minimum loon. Dat is wettelijk besloten en valt dus onder ‘acceptabel’ imo. Is het weinig? Ja. Krijg je in de supermarkt of andere winkel meer? Nee, meestal niet.

Ik vind het eigenlijk niet acceptabel, omdat werken met paarden gevaarlijk is en echt wel kunde en ervaring vereist. Dat zou het meer horen te betalen dan minimumloon.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 18:28

Shadow0 schreef:
prugelpiet schreef:

Ik vind het eigenlijk niet acceptabel, omdat werken met paarden gevaarlijk is en echt wel kunde en ervaring vereist. Dat zou het meer horen te betalen dan minimumloon.

Ik kreeg echt minimum (zou althans zijn idee zijn) zonder extra geld voor de weekenden en geen kilometervergoeding.
Toen ik met mijn eisen kwam was die rap klaar :')

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 19:29

prugelpiet schreef:

Als alle uren die je werkt op papier staan zou dat wel zo zijn ja. Maar bij de meesten krijg je ( gewoon een voorbeeld hoor) 20 uur op papier. En dan nog 10 zwart uitbetaald als je geluk hebt en dat is het dan. Dan ben je wel verzekerd etc want je staat op papier. Maar lang niet voor het aantal gewerkte uren.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 19:34

Ik ben wel benieuwd hoe arbeidsongevallen worden opgelost als ik zo lees hoe slecht de arbeidsvoorwaarden zijn. Iemand ervaring hiermee? Mij lijkt dat verzekeringen ook best moeilijk gaan doen bij slechte arbeidsomstandigheden zoals werkuren en arbeidsinspectie inschakelen