Schade door wolf? Nog geen subsidiemogelijkheden voor paardenhouders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 14:08

Mindim schreef:
elnienjo schreef:
Ik vind leeuwen ook prachtige dieren, maar zou het toch ook niet op prijs stellen als die hier losgelaten zouden worden. Roofdieren horen daar waar de natuur nog groots en uitgestrekt is, niet in een volgebouwd stadsstaatje als Nederland.

Tja wolven zijn hier niet losgelaten en ten tweede zeg ik nergens dat ik vind dat een wolf prima kan leven in Nederland?

Nou daar zijn de meningen dus over verdeeld.
Er is een anti wolf groep die druk is met onderzoek en bewijs ze WEL hier naartoe gehaald zijn met het doel een schuldige aan te kunnen wijzen als er schade is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:33

Popstra schreef:
Mindim schreef:

Tja wolven zijn hier niet losgelaten en ten tweede zeg ik nergens dat ik vind dat een wolf prima kan leven in Nederland?

Nou daar zijn de meningen dus over verdeeld.
Er is een anti wolf groep die druk is met onderzoek en bewijs ze WEL hier naartoe gehaald zijn met het doel een schuldige aan te kunnen wijzen als er schade is.

Gut, het woord corona komt ineens naar boven en het woord wappie, ja sorry hoor, het wordt steeds gekker hier :')

Ik laat het maar rusten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 16:33

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 17:11

Als wolven niet in NL losgelaten worden hoe komen wolven dan opeens midden in Zeeland terecht zonder ook maar 1 zichtmeldingen ergens rondom het gebied? Dit is niet de eerste keer.
Net als dat er opeens periodes zijn met zeer veel meldingen. Alsof spontaan een hele groep de grens over komt naar NL en daar zonder zichtmeldingen enz zich verspreiden en opeens gaan moorden. Dat is toch vaag??

Nogmaals een wolf veilige omheining zetten is vrijwel onmogelijk. Je dieren op je eigen terrein houden is noodzakelijk en gebruik je een omheining voor. Daarnaast een zodanig veilige omheining dat jou dier zich er niet aan kan verwonden.

Zet je zo goed mogelijk wolf proof neer dan moet je vaak al met dubbele omheining gaan werken ivm veiligheid van je eigen dieren maar al dat hekwerk plus stroom geleiding zal onderhouden moeten worden. Gigantisch veel tijd en hoge kosten dus voor velen gewoon niet haalbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 20:22

dierenfan schreef:
Als wolven niet in NL losgelaten worden hoe komen wolven dan opeens midden in Zeeland terecht zonder ook maar 1 zichtmeldingen ergens rondom het gebied? Dit is niet de eerste keer.
Net als dat er opeens periodes zijn met zeer veel meldingen. Alsof spontaan een hele groep de grens over komt naar NL en daar zonder zichtmeldingen enz zich verspreiden en opeens gaan moorden. Dat is toch vaag??

Nogmaals een wolf veilige omheining zetten is vrijwel onmogelijk. Je dieren op je eigen terrein houden is noodzakelijk en gebruik je een omheining voor. Daarnaast een zodanig veilige omheining dat jou dier zich er niet aan kan verwonden.

Zet je zo goed mogelijk wolf proof neer dan moet je vaak al met dubbele omheining gaan werken ivm veiligheid van je eigen dieren maar al dat hekwerk plus stroom geleiding zal onderhouden moeten worden. Gigantisch veel tijd en hoge kosten dus voor velen gewoon niet haalbaar.

Weet je, ik zit in een team dat vermiste honden opzoekt. 9 van de 10 keer is het als een speld in een hooiberg. Ik snap dus prima dat een wolf ongezien op plekken komt. Hoe vaak zie je bijvoorbeeld een vos of een marter, amper zie je die. Ze leven vooral wanneer wij op een oor liggen, in de nacht.

Als je met dat soort stupide argumenten komt, dan is het een discussie niet waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 20:25

Popstra schreef:
het is toevallig een groep paarden mensen die daar mee bezig zijn. O.a een aantal zeer bekende ruiters. Niks wappies!!

Hier begon het mee

https://www.destentor.nl/veluwe/is-de-w ... 0tegendeel.

Oh poeh, bekende ruiters, daar moeten we van onder de indruk zijn?

Popstra

Re: Schade door wolf? Nog geen subsidiemogelijkheden voor paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 21:07

Ben je beetje zuur vandaag??

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 21:14

dus omdat het paardenmensen, ijn zijn het geen wappies? Je versterkt m8jn eerdere argument hiermee behoorlijk, maar goed. Laat ik daar over ophouden.

Wolven zijn van nature erg schuw. Dus het kan prima dat ze lange tijd niet gezien worden.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 21:16

even ter aanvulling:ik vind sws niemand wappies. Iedereen mag zijn mrning en overtuiging hebben, en het getuigt imo van domheid om mensen daarom wappie te noemen.

maar zegen dat iemand geen wappie is, want he, gerespecteerd ruiter slaat ook als een tang op een varken

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 22:17

Maar is iemand die een andere mening heeft tegenwoordig gelijk een wap dan?
Beetje dood doener wel he!?

En of het wel of niet waar is wat zij beweren maakt mij niks uit. Ik attendeer enkel er op dat er dus mensen zijn die een andere mening hebben over hoe de wolf hier in ene rond wandeld.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 06:32

Mindim schreef:
dierenfan schreef:

Weet je, ik zit in een team dat vermiste honden opzoekt. 9 van de 10 keer is het als een speld in een hooiberg. Ik snap dus prima dat een wolf ongezien op plekken komt. Hoe vaak zie je bijvoorbeeld een vos of een marter, amper zie je die. Ze leven vooral wanneer wij op een oor liggen, in de nacht.

Als je met dat soort stupide argumenten komt, dan is het een discussie niet waard.

Hahaha stap dadelijk met je andere been uit bed!!

Niets stoms aan mijn overpeinzing wel aan jou reactie!!

Ik ken hier de omgeving op mijn duimpje. Hoe schuw ook het is onmogelijk om ongezien vanuit het niets op te duiken daar. Er is namelijk niets om schuw weg te kruipen. Allemaal open veld of bebouwing maar geen bossen.
Opeens uit het niets is die wolf er. Vervolgens wordt hij overal en nergens gespot en is hij zo te volgen..... En toen was het stil :D

Net zo geruisloos vertrokken als aangekomen maar tja geruisloos vertrekken is simpel te regelen, zo aankomen ook maar niet zonder hulp

Daarnaast de gemiddelde "wolf expert" hier heeft net zoveel echte wolf gezien als wij allemaal dus zou ik zeker geen expert noemen. Iemand die gewend is om veel en op juiste wijze met honden om te gaan zal een wolf beter begrijpen dan alle experts bij elkaar die het met boekjes wijsheid moeten doen. Iemand die zich expert noemt en beweert dat 120 cm hoog hekwerk afdoende werkt die is voortaan voor mij ongeloofwaardig!

Overigens getraumatiseerde honden moeten zoeken is natuurlijk geen vergelijking met een amper schuwe wolf zoeken.
Die wolf loopt gerust met daglicht in bewoond gebied in het bijzijn van mensen. Dat doen die honden waar jij over schrijft absoluut niet. Daardoor ook zeker geen geschikt vergelijkingsmateriaal want ze vertonen totaal ander gedrag omdat angat overheerst bij die honden. Terwijl de wolf hooguit schuw te noemen is maar niet angstig. Waren ze dat maar dan zouden er veel minder problemen zijn en zouden ze veel makkelijker te verjagen zijn. Angst maakt namelijk onzeker en kiezen dan voor schuilen.
Schuw maakt sluw en kiest voor doordacht dingen uit te gaan voeren. Een gigantisch verschil.

Je kan hier gerust weer lullig op reageren ik raak daar totaal niet van onder de indruk. Ik sta achter wat ik schrijf gewoon door ervaring en nuchter nadenken.
Ik hoop enkel dat ik het fout heb want ik kan er niet bij waarom mensen zo met wolven om zouden gaan om ze overal en nergens te dumpen. We weten echter al lang dat je overal mensen voor hebt.

Ik durf mijn fouten gewoon toe te geven en er van te leren maar tot op heden heeft op dit punt niemand mij nog kunnen overtuigen

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 08:35

IHN schreef:
ik ben vlgns mij de enige die er zo over denkt, maar waarom is de overheid verantwoordelijk voor het zorgdragen van goede omheining of vergoeden van schade?
Bij schapen die bv in natuurgebieden begrazen snap ik het nog, maar bij hobbydieren?
Als je konijnen hebt zorg je er toch ook voor dat ze veilig ziitten voor roofdieren? Of accepteert dat er af en toe 1 ten prooi valt.
Als je dus paarden hebt vind ik dat je zelf verantwoordelijk bent voor het veilig houden ervan. Ja, dat kost geld, maar t is nu eenmaal dure hobby.
De wolf voelt zich kennelijk prima in ons land en ik zie niet in waarom wij als mensen meer recht hebben op leefgebied dan dieren. De wereld is niet vd mens alleen, he. Sterker nog:wij lopen korter rond dan veel andere diersoorten.

De overheid wil de wolf terug. Er is een schapenhouder waarvan de schapen 7x zijn aangevallen, ondanks hoge omheining en stroom. Hoezo zelf veilig houden, ik wil geen wolf terug. Die laatste opmerking van jou vind ik knap onnozel eerlijk gezegd. Nederland is een klein dichtbevolkt landje en de wolf past hier niet meer, die hoort in uitgestrekte bossen en steppen. Ze worden steeds brutaler en steeds meer gezien. Ons vee en onze paarden zijn makkelijke prooien, vooral de kleintjes zoals ik ook heb. De hele ecostructuur in Park De Hoge Veluwe gaat eraan doordat 2 wolven over de omheining zijn gesprongen. En als ze nu alleen kwamen om te vreten... Nee ze doden ook gewoon. Je zal als dierenhouder maar je schapen verscheurd (en dus niet opgevreten) terugvinden. Onze dieren staan tussen hekken, stel je hun angst eens voor, ze kunnen nergens heen. Stel je eens voor dat jij je paard zo terug vindt, dan piep je wel anders.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 21:25

hahahatsjoe, ik vind dat er ook teveel mensen rondlopen.
Maar je hebt gelijk, dan piep ik anders. Daarom hen ik, toen er hier een wolf door de straat liep, goede omheining gemaakt en dieren s nachts binnen. Paarden, schapen, geitjes, lammetjes, konijnen, honden, katten en alles is er nog. Denk zeker portie geluk, maar ook:regelmatig kijken en zoveel mogelijk barrieres. Ik weet ook eigenlijk niet wat ik van wolf in nl vind. Aan 1 kant prachtig, ad andere kant denknik. Ik zoek je wel op in de echte wildernis, want idd nederland heeft geen natuur.

Dierenfan, wat jij aangeeft over dat een wolf niet schuw is klopt gewoon niet. Een wolf laat zich zelden zien. Wat weleens wil gebeuren is dat ze wennen aan mensen en daardoor steeds dichter in bebouwing komen. Dan worden ze ook gevaarlijk. Je had hier zelfs sukkels die hem gingen voeren. Echt topidee. Maar het kan dus best door zoiets komen dat het lijkt of ie er vanuit het niets is.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 21:01

In Duitsland zijn de eerste veulens van dit jaar alweer opgevreten.

En wolven niet zien? Elke dag zijn er hele volksstammen die ze zien lopen.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:27

IHN schreef:
hahahatsjoe, ik vind dat er ook teveel mensen rondlopen.
Maar je hebt gelijk, dan piep ik anders. Daarom hen ik, toen er hier een wolf door de straat liep, goede omheining gemaakt en dieren s nachts binnen. Paarden, schapen, geitjes, lammetjes, konijnen, honden, katten en alles is er nog. Denk zeker portie geluk, maar ook:regelmatig kijken en zoveel mogelijk barrieres. Ik weet ook eigenlijk niet wat ik van wolf in nl vind. Aan 1 kant prachtig, ad andere kant denknik. Ik zoek je wel op in de echte wildernis, want idd nederland heeft geen natuur.

Dierenfan, wat jij aangeeft over dat een wolf niet schuw is klopt gewoon niet. Een wolf laat zich zelden zien. Wat weleens wil gebeuren is dat ze wennen aan mensen en daardoor steeds dichter in bebouwing komen. Dan worden ze ook gevaarlijk. Je had hier zelfs sukkels die hem gingen voeren. Echt topidee. Maar het kan dus best door zoiets komen dat het lijkt of ie er vanuit het niets is.

Barrieres helpen niet. Ze springen over een 1.80 meter hoge barriere met stroom erop. En wat hierboven gezegd wordt, de wolven lopen zelfs door dorpen en schijten van angst, heeft uitgebreid in de krant gestaan van eentje.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 06:29

Schijten van angst in dorpen.... Geen idee welke 'deskundige' dat gezegd heeft. De gemiddelde wolf gaat bij angst gewoon vluchten en echt niet zomaar een drol neer leggen. Dat is eerder relaxt en hoge nood of territorium afbakenen. Zeker als het een normale drol was. In angst komt er wel wat andere vorm drol uit

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 13:43

dierenfan schreef:
Schijten van angst in dorpen.... Geen idee welke 'deskundige' dat gezegd heeft. De gemiddelde wolf gaat bij angst gewoon vluchten en echt niet zomaar een drol neer leggen. Dat is eerder relaxt en hoge nood of territorium afbakenen. Zeker als het een normale drol was. In angst komt er wel wat andere vorm drol uit

Dat heeft geen deskundige gezegd dat is op foto gezet in een dorp, overdag.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 13:45

hahahatsjoe schreef:
dierenfan schreef:

Dat heeft geen deskundige gezegd dat is op foto gezet in een dorp, overdag.

jawel

Citaat:
volgens wolven-deskundige Maurice La Haye zag de wolf de mensen ook en werd 'ie zenuwachtig. Daardoor moest de wolf waarschijnlijk poepen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 21:44

Pontificaal een bolus draaien is territorium afbakening. Tenminste bij honden werkt dat zo. Aangezien ze genetisch vlakbij elkaar staan lijkt mij dat meer aannemelijk

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 08:59

Het maakt geen donder uit hoe of wat. Wolf overdag in dorp, wolf die over 1.80 met stroom gaat en schapen dood bijt. Niet om te eten, was het maar zo. Zeven schapen eet je niet op. Schapen die nog rond lopen en je kunt de lammetjes in de buik zien. Schapen die nog rond lopen en de ingewanden hangen eruit. Denk je nu eens in dat dat je paard of je pony is... Gebruik je verstand, een wolf hoort niet in dichtbevolkt Nederland. Dichtbevolkt met mensen en vee. Een wolf hoort niet in Park De Hoge Veluwe waar hij het evenwicht in de populatie verstoort.