Twee vrouwen uit Purmerend aangehouden vanwege mishandelen paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sleipnir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:20

Oh… die Welsh Cob hengst. :( Prachtig dier, maar zo op dat filmpje waarop zijn staart wordt gewassen, oogt hij niet echt happy, in zichzelf gekeerd op een negatieve manier.

De filmpjes zijn echt niet om aan te zien. Bange dieren die met de zweep worden geslagen en geen idee hebben wat er van ze wordt verwacht. En echt elk signaal wordt door de ‘trainers’ genegeerd.

Goed dat hier is ingegrepen, want zoals al eerder gezegd, zal hier dus waarschijnlijk meer aan de hand zijn dan ‘slechts’ deze filmpjes.

TamaraFloor

Re: Twee vrouwen uit Purmerend aangehouden vanwege mishandelen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:24

Bokt is echt zo mooi hè!!
Altijd commentaar op dat er nooit ergens iets aan gedaan wordt, word er een keer iets gedaan is het weer niet goed!
Ongelooflijk dit.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:25

Nou, anders en uniek is het ja maar hier word je toch niet vrolijk van.

Er zal veel meer spelen dan we weten. Maar dit zal ze geen goed doen…..power of social media.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:26

TamaraFloor schreef:
Bokt is echt zo mooi hè!!
Altijd commentaar op dat er nooit ergens iets aan gedaan wordt, word er een keer iets gedaan is het weer niet goed!
Ongelooflijk dit.

Waar lees je dat?

Ik lees een heel ander topic geloof ik...

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:27

Brainless schreef:
Flubberboot schreef:
Dus van mij moeten ze het overal aanpakken en niet alleen plekken die de mishandeling delen op social media. Want daar lijkt me dit wel over te gaan.

Ik las op FB dat er meerdere mensen daar al langere tijd meldingen (incl bewijs) over hebben gedaan hoe het daar (blijkbaar) aan toe gaat.
Dus niet nav de filmpjes online.

Bij die stal die ik ken ook, daar doen ze niks noppes nada. Dus waarom hier wel en daar niet?
Enige verschil wat ik zie tussen de twee casussen is dat het ene bedrijf deelt de mishandeling op social media, de andere niet.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:32

Ik snap niet dat enkele hier dit geen pure mishandeling vinden.
De vrouw slaat letterlijk met de zweep op zijn benen tot ie op z'n knieeën valt, mag ik vragen wat er dan wel onder mishandeling valt? Wonden? Serieus? Mentaal gaan deze dieren kapot. Niet alleen met angst voor de zweep maar ook met pure angst om nog zelf een soort van mening te hebben. En ja, ook dieren kunnen dood en zielig uit hun ogen kijken, dus fijn dat enkele mensen dat ook opvalt. Dat dit normaal is op menig stal maakt echt duidelijk de ernst van hoe de menigte met dieren omgaat, ik mag hopen dat de politie steeds strenger word mbt dierenwelzijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:46

Flubberboot schreef:
Bij die stal die ik ken ook, daar doen ze niks noppes nada. Dus waarom hier wel en daar niet?
Enige verschil wat ik zie tussen de twee casussen is dat het ene bedrijf deelt de mishandeling op social media, de andere niet.

Er blijkt bewijs te zijn dat het niet om beelden op SM gaat, maar verregaande "trainingen" waarmee door meerdere mensen over een langere periode meldingen zijn gedaan.

Tja en waarom ergens anders niet? Wees blij dat ze hier wel genoeg bewijs hadden om de paarden in beslag te nemen.
Maar jij hebt liever zoiets van.. of beide of geen 1 bedrijf aanpakken?
Het ligt mss ook aan de regio waarin je woont of er sneller onderzoek wordt gedaan?

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:50

Ik ben zeker blij dat ze het hier aanpakken! Ik vind alleen dat ze bij andere plekken ook zo snel mogen handelen. Plekken waar ze al 10+ jaar bewust van zijn dat het niet goed gaat, wordt soms niks mee gedaan... Hoop dat ze niet zo lang doen om onderzoek?

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 22:19

Maar het ene kwaad vergoelijkt het andere niet he... de dierenpolitie gaat niet over tot dit soort maatregelen als iemand de zweep eens excessief gebruikt. Dan is er grondig onderzoek gedaan voor strafrechtelijke vervolging.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 22:24

Vreselijke filmpjes op tiktok. Je ziet de angst en verwarring in de ogen van de paarden.

En het ergste is, dit gebeurt zo veel. Niet alleen door opzet maar ook door onkunde. We hebben nog een lange weg te gaan.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 22:25

Flubberboot schreef:
Ik ben zeker blij dat ze het hier aanpakken! Ik vind alleen dat ze bij andere plekken ook zo snel mogen handelen. Plekken waar ze al 10+ jaar bewust van zijn dat het niet goed gaat, wordt soms niks mee gedaan... Hoop dat ze niet zo lang doen om onderzoek?

Snel aanpakken? Ik lees in dit topic dat er al lange tijd een onderzoek gaande is.
Maar je hebt gelijk dat ze in andere gevallen ook n beetje gas mogen geven hoor! Schrijnende gevallen waar geen actie op wordt ondernomen, daar kan ik ook met mijn pet niet bij.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 22:28

Ik denk dat ook meespeelt dat dit een veel ‘duidelijker’ beeld van mishandeling is. Slaan, zwepen etc. Plekken waar paarden de hele dag op stal staan en bijvoorbeeld weinig ruwvoer krijgen is absoluut ook mishandeling maar iets minder duidelijk misschien, voor mensen die niet in het wereldje zitten en veel van de behoeftes van het dier weten. Hoeveel mensen kennen we allemaal die ontzettend veel van hun konijntje houden, maar het moederziel alleen huisvesten in een klein hokje?

Uiteraard is het nog steeds onacceptabel en er moet zeker meer voorlichting komen, ook bij de politie, maar misschien is dat een aspect dat meespeelt.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 22:37

Goed dat er actie wordt ondernomen. Voor de mensen die roepen dat ze zo nog stallen kennen... doe melding! En wees blij dat er een begin gemaakt is.

Het verschil is niet dat dit een Social Media ding is en 3en andere stal niet maar dat deze zaak mss wel makkelijker aan te pakken is. En waar er 1 valt volgen er meerdere.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 22:40

Nicky1963 schreef:
Flubberboot schreef:

Snel aanpakken? Ik lees in dit topic dat er al lange tijd een onderzoek gaande is.
Maar je hebt gelijk dat ze in andere gevallen ook n beetje gas mogen geven hoor! Schrijnende gevallen waar geen actie op wordt ondernomen, daar kan ik ook met mijn pet niet bij.

Maar wat is langere tijd? Voor de ene is dat weken, voor de ander is dat jaren. En toch als ik soms berichten lees waar dieren overleden zijn door mishandeling, vraag ik me af of dat niet eerder gemeld is of dat die mensen het zo goed hebben weten te verbergen.

Ik vind het echt super dat ze hier zo snel gehandeld hebben, hoop dat deze trend zich doorzet en ze in sommige situaties sneller gaan handelen. En met snel bedoel ik dat dit waarschijnlijk geen 10 jaar gaande is en dat ze nu al gehandeld hebben. Uiteraard is elke dag dat ze dit hebben kunnen doen, een dag te lang.

Edit:
Eapy, de stal waar ik het over heb zijn de paarden mager van het weinige eten, botten zijn zichtbaar. Steken niet uit, maar zijn zichtbaar. Dat is toch ook duidelijke mishandeling? Ook een leek weet dat dat niet goed is.

Dat voorlichting bij de politie vind ik een goed idee! Heb soms ook het gevoel dat ze niet helemaal weten hoe het dan wel moet en dan kan je de mensen die uit ontwetendheid hun dieren mishandelen niet begeleiden naar hoe het wel moet.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 22:47

Flubberboot schreef:
Eapy, de stal waar ik het over heb zijn de paarden mager van het weinige eten, botten zijn zichtbaar. Steken niet uit, maar zijn zichtbaar. Dat is toch ook duidelijke mishandeling? Ook een leek weet dat dat niet goed is.
.

Absoluut!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 23:23

TamaraFloor schreef:
Er word al veel langer onderzoek naar gedaan en naar meerdere meldingen van insiders is het tot dit punt gekomen.
En ze nemen niet zomaar paarden in beslag zoals we allemaal weten met beelden van verschrikkelijk verwaarloosde paarden.

Mooi dat die insiders hebben doorgepakt!
Dieren zijn ook maar overgeleverd aan hun eigenaren, en het is heel sneu als er zo oneerlijk met dieren om wordt gegaan.
Hoop dat ze het vertrouwen weer terugkrijgen op de stallen waar ze nu zullen zijn. :knuffel:

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 23:26

Moderatoropmerking:
Een aantal berichten waarin de naam van deze stal, linkjes naar website, tiktok of Facebook zijn geplaatst zijn verwijderd.
Ondanks dat er alle begrip is voor de verbijstering en woede is het niet de bedoeling de stal hier met naam te benoemen

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 23:27

Even off topic... Heeft NOS nou een foto van een koe bij dit artikel geplaatst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 23:50

swartbeessie schreef:
Even off topic... Heeft NOS nou een foto van een koe bij dit artikel geplaatst?

:j }:0

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 23:51

Flubberboot, mishandeling is niet hetzelfde als verwaarlozing, en een lichamelijke slechtere conditie hoeft ook niet per se door verwaarlozing te komen. De voorbeelden die jij noemt gaan over verwaarlozing, dit geval in dit topic gaat over mishandeling. Bij mishandeling gaat het niet over het onthouden van voeding of juiste zorg, maar over het gebruik van geweld.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 23:55

BaileyMix schreef:
DaphneR93 schreef:
Walgelijk! En dan ook nog op de home page van je website zetten dat het welzijn van de paarden zo belangrijk is

Héél gek ja... Is ook een paddock paradise toch, die stal?

Klopt ja dat zijn ze.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 00:25

Er was daar een stal waar je je paard kon laten revalideren. Zij heeft het paddock paradise nog aangelegd. Heb er ooit twee weken gestaan. Maar…dit zijn andere dames toch?

Goed dat dit wordt aangepakt.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 00:34

Ik ken deze dames in kwestie niet , maar was wel even nieuwsgierig dus heb even op YouTube gekeken.

Ik merk vooral dat ze proberen het goed te praten waarom je een paard eigenlijk een mep mag geven omdat ze dat in de kudde ook doen.

En uiteraard niet open staan voor andere meningen. En ik zie toch ook echt wel te zware mensen op te kleine dieren rijden.

Kon op de filmpjes op YouTube niet iets heel schokkends vinden , maar de manier van praten stond mij al totaal niet aan.

Goed dat dit soort praktijken eens worden aangepakt!

En Tiktok laat ook maar alles toe ook al is het mishandeling , er blijken meer paarden Tiktok filmpjes te zijn waarvan ik denk hoezo mag dit staan op een website wat vooral gebruikt wordt door kinderen....

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 01:16

paars schreef:
Er was daar een stal waar je je paard kon laten revalideren. Zij heeft het paddock paradise nog aangelegd. Heb er ooit twee weken gestaan. Maar…dit zijn andere dames toch?

Goed dat dit wordt aangepakt.

Ja. De vorige eigenaresse was heel kundig in training en lesgeven. Niks op aan te merken!!

Deze 2 afgrijselijke types hebben haar prachtige plekje overgekocht en zijn duidelijk de verkeerde weg “ingeslagen”.

Ik snap niet dat er hier mensen zijn die dit bagatelliseren.
Hoe kun je zeggen dat een Oostvaardersplassen paard zieliger is.
Dat kan je niet vergelijken. Totaal andere situatie.

Dit zijn 2 vrouwen die beweren kennis en kunde te bezitten.
Uit liefde voor het paard te werken.
Aan natural horsemanship te doen.
Te werken vanuit vertrouwen en communicatie.
Ze baten een pensionstalling uit.
Trainen paarden van anderen.
Maar op vrijwel elk filmpje zie je stelselmatig onderdrukking, dwang en fysiek en mentale mishandeling.
Vervolgens geven ze er feedback op waarvan ik niet geloof dat er ook maar 1 echte paarden man of vrouw is die zijn handen daarvoor in het vuur steekt.
Totaal geen empathie voor het dier.
Respectloos is het.
Totaal geen kennis van fysiek of mentale training.

Ik hoop dat ze overal aan de schandpaal gaan.
Nooit maar dan ook echt nooit meer ergens een voet aan de grond krijgen.
Sterker nog. Verbod op privé en bedrijfsmatig omgang met welk dier dan ook.

Zij verdienen nog geen blik van een dier.
Misselijkmakend is het.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 04:41

fluffyfox schreef:
Ik snap niet dat er hier mensen zijn die dit bagatelliseren.
Hoe kun je zeggen dat een Oostvaardersplassen paard zieliger is.
Dat kan je niet vergelijken. Totaal andere situatie.

Dat kan je ook niet vergelijken. Dat zijn ook twee verschillende situaties. Verhongerende paarden in de Oostvaardersplassen zijn ook vele malen zieliger. Dat heeft niks met bagatelliseren te maken maar met een stukje nuance aanbrengen.

Waarom vinden we dit nu vreselijk? Omdat het heel goed zichtbaar en heel recent is. Iedereen valt er (terecht) over want dit kan natuurlijk niet en heeft niks te maken met normaal je paard trainen. Goed dat deze praktijken aan de tand worden gesteld maar we zien hier verder (puur afgaande van de filmpjes) goed verzorgde paarden welke op gewicht zijn en ogenschijnlijk ook hun natje en droogje krijgen.

Ik ben ook heel benieuwd naar de motivatie van de inbeslagname. Ik verwacht haast dat er meer gaande is dan wat wij kunnen zien, want er zijn in heel NL tal van mensen die hun paard niet correct trainen en dat is vooralsnog geen reden voor inbeslagname. Zelfs bij echt creperende paarden wordt er niet of te laat ingegrepen dus ben vooral heel benieuwd wat er nog meer speelt hier.