Sky_As schreef:Nou, ik denk dat iedereen zichzelf diervriendelijk vind. Ik ken niemand die over zichzelf zal zeggen: die ruk die ik daar gaf, of die schop die ik daar gaf, was eigenlijk onnodig....Of: nee, ik heb echt niet het beste met mijn dieren voor, ze moeten maar gewoon doen wat ik wil.
Dat heb ik nog nooit iemand horen zeggen, maar veel handelen er wel naar (bewust maar meestal onbewust).
Dat is meer mijn punt. Ik denk, dat als je het over sporten (en willen winnen, want je rijdt dat niveau omdat je natuurlijk wel bepaalde resultaten wilt halen), altijd over de rug van het dier gaat, waarbij het welzijn echt niet altijd/bijna nooit bovenaan staat.
Dus het was geen persoonlijke aanval naar jou toe, maar meer dat ik denk dat we onszelf af moeten vragen, of je nog wel wilt sporten om geld met/over de rug van een dier......
Ik vond mezelf zeker niet altijd diervriendelijk. Ik heb dingen gedaan waar ik op het moment zelf of een seconde later spijt van had en soms zelfs grote spijt.
Ik ben ooit gestopt met wedstrijden omdat ik er te fanatiek van werd en dat niet eerlijk vond naar mijn paard. Ik heb dat weer opgepakt toen ik mijn emotie veel meer in bedwang had.
Ik ben altijd bezig met wat nu slim is, wat handig is voor later, wat werkt, wat niet werkt, wat het meest fijne is voor het paard.... En ik word echt doodmoe van mezelf soms.
Ik snap dat het geen persoonlijke aanval is. Mijn reactie was vooral op de IMO hypocriete stelling dat dingen wel aangevallen mogen worden zonder onderbouwing maar niet verdedigd zonder alles te weten.
Ik weet ook uit ervaring dat er veel meer op een diervriendelijke manier kan dan mensen weten. En dat is ook omdat iedereen uitgaat van eigen kunde en kennis. Maar er zin veel mensen die heel veel meer weten en kunnen dan ik kan.
Ik ben in een paar dingen heel erg goed. In andere dingen echt helemaal niet, en ik zou die dingen niet op een eerlijke manier kunnen omdat ik niet weet hoe. Maar dat wil niet zeggen dat een ander dat niet kan