KNHS ageert tegen anti-paardensportposters

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:12

Elisa2 schreef:
Mwah, ik denk dat veel paarden het een stuk beter hebben dan mensen hoor..een uurtje per dag werken, als het al per dag is. De hele dag eten, spelen, slapen, nergens zorgen over te hoeven maken. Als ze daarnaast gewoon goed en respectvol behandeld worden en ze kunnen een paardwaardig leven leiden (met voldoende sociaal contact en vrije beweging) dan is het toch een aardig paardenparadijs.

Ik denk wel dat een paard hier eerder voor zou kiezen dan voor een bikkelhard leven in de natuur en alle stress die daarbij komt kijken. Want mensen romantiseren de natuur nogal, maar die is bikkelhard en veel paarden waar nu super voor gezorgd wordt zouden het daar niet overleven.

Mee eens. Leven in 't wild is hard. Geen dierenarts die je wonden verzorgt, geen lekkere verwennerijen, geen dak boven je hoofd in barse weersomstandigheden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:15

Earth schreef:
elnienjo schreef:
Ik zie op facebook wel 'ns filmpjes voorbij komen van Britt en George, dat vind ik er persoonlijk heel soepel uit zien. Hoe kijken degenen met verstand van dressuur daar naar?

Je wil een discussie aan gaan over paardensport, en dan kom je aan met Britt en George? Sorry maar dan neem ik je niet meer serieus. Overigens denk ik dat zij wel een goed voorbeeld is van rijden met plezier. Of doel je daar ook op?

Ja ik doel erop dat ik dat er plezierig en ontspannen uit vind zien. De fragmenten die ze op Facebook plaatst dan toch.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:18

Elisa2 schreef:
Earth schreef:

Je wil een discussie aan gaan over paardensport, en dan kom je aan met Britt en George? Sorry maar dan neem ik je niet meer serieus. Overigens denk ik dat zij wel een goed voorbeeld is van rijden met plezier. Of doel je daar ook op?

En de mensen die denken dat paarden niet op topniveau kunnen presteren als ze er plezier in hebben? Think again, als paarden in verzet gaan of niet goed presteren, wordt er van alles aan gedaan om dat wel zo te krijgen, en niet op een leuke en lieve manier. Learned helplessness. Ga maar eens kijken bij de inrijring van indoor brabant dit weekend. Vooral de springpaarden hebben hier last van, kijk maar hoe 'dood' het gemiddelde springpaard uit zijn ogen kijkt. Er izjn er weinig die nog alert en fris rondkijken. Veel van de paarden hebben een gelaten uitdrukking over zich heen. En dat is niet omdat ze van nature zo braaf zijn, maar omdat ze hebben afgeleerd om zich te uiten.

Dit vind ik te zwart/ wit hoor..ja er zullen sommige zijn die zo werken maar ook een boel die niet zo werken. Ik ken een paar prof springstallen en die paarden hebben daar een prima leven, komen buiten met soortgenoten, veel afwisseling in het werk en niveau en concoursen worden netjes opgebouwd en aangepast aan de training.

Sorry dat ik je dan uit de droom help, maar ik heb het meegemaakt. En niet op 1 stal, maar op meerdere grote stallen. En het ene paard is meer geschikt voor de topsport dan de ander en gaat het makkelijker af dan de ander, maar er zijn er ook meer dan genoeg die onder dwang tot presteren komen, helaas...

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:22

elnienjo schreef:
Earth schreef:

Ja ik doel erop dat ik dat er plezierig en ontspannen uit vind zien. De fragmenten die ze op Facebook plaatst dan toch.

Dat is zeker waar, maar zij is niet echt een afspiegeling van topsport natuurlijk. Maar zo zou het wel moeten zijn, gewoon met een glimlach de proef door.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:25

Elisa2 schreef:
vur schreef:
Wolfskiezen worden niet getrokken om er een bit in te doen? Ik dacht dat als er problemen waren met het feit dat het bit tegen de wolfskiezen kwam, deze dan getrokken werden?

Wolfskiezen zijn een rudimentair overblijfsel, niet ieder paard krijgt ze. Bij sommige ontwikkelen ze niet door en gaan ze onder het tandvlees zitten. Bij sommige paarden kan het problemen geven met het bit en vaak worden ze preventief verwijderd zodat het paard geen negatieve associaties met het bit krijgt. Ze kunnen ook problemen geven met eten als ze niet goed doorontwikkelen, scheef groeien, in een ongelijk aantal etc. Er zijn ook genoeg paarden die hun wolfskiesjes gewoon nog hebben en geen problemen met het bit ervaren.

Oftewel een liefdevolle baas zal het gebit goed controleren en in de gaten houden en zorgen dat het paard geen pijn heeft of krijgt. Maar niet zoals D&R het schetst.

Wolfskiezen worden wel degelijk getrokken vanwege het indoen van een bit hoor. En zoiets gaat voor mij te ver. Ik houd ook van rijden maar een paard mag daarvoor niet lichamelijk aangepast worden voor mij.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:30

elnienjo schreef:
Misschien vergelijken met mensen die moeten werken. Sommigen gaan met plezier, anderen puur omdat ze in levensonderhoud moeten voorzien. Een paard zal toch ook moeten werken voor z'n voedsel/stalling. Bij de een is het dagelijks een recreatief bosritje, voor de ander een spring/dressuur/western training of wedstrijd. Zo'n duur dier heb je niet alleen om naar te kijken in de wei.

Ik begin steeds meer te denken dat Dier en Recht gewoon gelijk heeft als ik zulke dingen hoor.

Mijn kat kost me momenteel erg veel. Ik ga straks even vragen hoe hij dat denkt dat te verdienen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:54

Elisa2 schreef:
Ehm dat Anky het niet uit kan leggen zegt toch niet gelijk dat het een scherpere optoming is? Stang en trens is juist bedoeld voor de betere ruiters om te verfijnen. Stang en trens is niet te vergelijken qua werking met alleen een trens.
Wat mij op valt is juist hoe weinig kennis er in geheel paardenland lijkt te zijn over bijv. dit soort optomingen en wat het oorspronkelijke doel en de werking er van is.

Ja er zijn een boel ruiters die de stang misbruiken, ik zeg aanpakken..gewoon twee punten er afhalen per onderdeel in de proef bij een doorgeslagen stang. Zo dwing je mensen ook weer om thuis goed te gaan rijden/ trainen.

En ja, sta bitloos toe tot op het hoogste niveau..kunnen we eens kijken wat er dan gaat gebeuren.

Kin op de borst is helaas de moderne dressuur, deze verafschuw ik ook..maar pak dan de slechte dressuur aan ipv dressuur an sich. Want dressuur hoort er voor het paard te zijn en niet andersom.

Er zijn trouwens genoeg paarden die het hoogste niveau niet aan kunnen en dan gewoon verkocht worden als junioren/ young riders paard hoor. Het is niet zo dat ieder paard gepusht wordt tot het hoogte niveau, niet ieder paard kan GP lopen.

Voor de rest eens, dat paarden niet buiten komen met soortgenoten vind ik ook niet kunnen. Zie dat helaas ook op sommige (pension) stallen.

Maar dat weten dieren rechten organisaties toch niet? Als anky het al niet uitleggen kan? Hoe wil je dan aan de leek verkopen waarom iets oke is.

Dat is waar het om gaat. Want de leek krijgt wel steeds meer voet aan de grond.

En er lopen wel paarden die met bloedende monden, blauwe tongen tot het uiterste worden gedreven. En zolang die nog regelmatig opduiken houden mensen een stok om mee te slaan.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:59

elnienjo schreef:
Misschien vergelijken met mensen die moeten werken. Sommigen gaan met plezier, anderen puur omdat ze in levensonderhoud moeten voorzien. Een paard zal toch ook moeten werken voor z'n voedsel/stalling. Bij de een is het dagelijks een recreatief bosritje, voor de ander een spring/dressuur/western training of wedstrijd. Zo'n duur dier heb je niet alleen om naar te kijken in de wei.

Zeker wel hoor en met mij vele anderenl

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:05

elnienjo schreef:

Oke, een dier is geen mens.
En je stelde dat het dier plezier heeft in zijn werk, hoe meet je dat? Hoe weet je dat dat paard niet hetzelfde "plezier" heeft zonder de wedstrijden.

En duur paard blijft een paard.
Je bedoelt dan dus eigenlijk dat de ruiter plezier beleeft aan wedstrijden/zijn geld ermee verdient..

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:05

Amber_anne schreef:
elnienjo schreef:

Zeker wel hoor en met mij vele anderenl

Idd <3

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:35

Shae schreef:
elnienjo schreef:
Bij springen moet 'n paard zelf ook graag willen werken anders kun je 't bekijken.

Ja het gebeurt natuurlijk ook nooit dat er misstanden naar boven komen mbt het trainen van springpaarden.

Je gebruikt nu een voorbeeld van wat een heel klein gedeelte van de ruitersportpopulatie doet om de hele groep in een kwaadlicht te zetten. Activisten gedrag.

Gini

Re: KNHS ageert tegen anti-paardensportposters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:41

In de springwereld gebeurt veel met slaan en schoppen. Niet dermate dat het paard daarna depressief in een hoekje staat te trillen, die pakt een hap hooi en gaat weer verder met zijn leven. Dat is het voordeel van paarden: die dieren zijn zo vergevingsgezind, die geef je een trap en twee seconden later doen ze weer braaf wat je van hen vraagt.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:47

elnienjo schreef:

Zeker wel hoor en met mij vele anderenl[/quote]

Idd <3[/quote]

Hier zelfs 2 :j

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:56

elnienjo schreef:
Ik zie op facebook wel 'ns filmpjes voorbij komen van Britt en George, dat vind ik er persoonlijk heel soepel uit zien. Hoe kijken degenen met verstand van dressuur daar naar?

Sorry maar daar ben je mij helemaal kwijt. Ik vind dat absoluut geen reclame voor de sport.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 14:01

Tazzey schreef:
elnienjo schreef:

Sorry maar daar ben je mij helemaal kwijt. Ik vind dat absoluut geen reclame voor de sport.

Even voor mijn beeldvorming, waarom is Britt volgens jou geen reclame voor de sport?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 14:04

_San87_ schreef:
Even voor mijn beeldvorming, waarom is Britt volgens jou geen reclame voor de sport?

Kijk eens naar het kanaal PaardenpraatTV, haar manier van rijden vind ik absoluut geen pretje om naar te kijken. Ik heb haar meerdere keren live zien rijden en ik krijg plaatsvervangende kaakkramp als ik dat paard zie.
Dan laat ik de training van het paard nog maar even achterwege want dat is weer een andere discussie die hier nu niet hoeft gevoerd te worden.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 14:07

janderegelaa schreef:
Je gebruikt nu een voorbeeld van wat een heel klein gedeelte van de ruitersportpopulatie doet om de hele groep in een kwaadlicht te zetten. Activisten gedrag.

Het spijt me dat ik dacht dat een uiteenzetting niet nodig is, maar voor iedereen die hulp nodig heeft bij begrijpend lezen nog een keertje.

elnienjo maakt een statement:

elnienjo schreef:
Bij springen moet 'n paard zelf ook graag willen werken anders kun je 't bekijken.

Aangezien dit feitelijk onjuist is, reageer ik daarop:

Shae schreef:
Ja het gebeurt natuurlijk ook nooit dat er misstanden naar boven komen mbt het trainen van springpaarden.

De oplettende lezer kan hierop uitmaken dat ik niet de hele groep in een kwaad daglicht zet, maar een onjuist statement onderuit haal. Volgens mij kennen we allemaal wel voorbeelden van (top)ruiters die onacceptabele dingen doen. Zo lang de sport dit zelf blijft ontkennen, gaan activisten ons nooit met rust laten.

Ik snap niet dat ruiters zelf niet zien dat ze met deze onzin zelf de sport de afgrond in trappen. Heb gewoon genoeg ballen om toe te geven dat sommige mensen echt verrot omgaan met paarden. Geef toe dat die mensen niet in de sport thuishoren. Pak die mensen aan.

Want als wij dat niet doen, komt een ander het uiteindelijk voor ons doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 14:15

Shae schreef:
janderegelaa schreef:

Het spijt me dat ik dacht dat een uiteenzetting niet nodig is, maar voor iedereen die hulp nodig heeft bij begrijpend lezen nog een keertje.

elnienjo schreef:

Shae schreef:

De oplettende lezer kan hierop uitmaken dat ik niet de hele groep in een kwaad daglicht zet, maar een onjuist statement onderuit haal. Volgens mij kennen we allemaal wel voorbeelden van (top)ruiters die onacceptabele dingen doen. Zo lang de sport dit zelf blijft ontkennen, gaan activisten ons nooit met rust laten.

Ik snap niet dat ruiters zelf niet zien dat ze met deze onzin zelf de sport de afgrond in trappen. Heb gewoon genoeg ballen om toe te geven dat sommige mensen echt verrot omgaan met paarden. Geef toe dat die mensen niet in de sport thuishoren. Pak die mensen aan.

Precies. Het gaat die activisten er niet om of het 1 op de 100 ruiters, 2 op de 100 ruiters of 60 op de 100 ruiters zijn, die ene is al genoeg en juist die stilte vanuit de bonden maakt dat zelfs dat ene geval al schadelijk is voor de sport en het imago van de sport.

Ik ben absoluut niet tegen wedstrijdsport an sich, maar ik erger me wel aan de laksheid van clubs als de FEI en de KNHS. Zelfs als een paard wordt afgerost zonder reden en daar beeldmateriaal van is, zitten ze erbij en kijken ze ernaar. Misschien spreken ze hun verontwaardiging uit, maar that's it. Rotte appels heb je overal, maar zolang de federaties er niets aan doen, zeker niet bij de grote namen, blijft dit beeld zich vormen. Op het moment dat mensen die zelf wedstrijden rijden, zeggen: "ik vind het leuk om wedstrijden te rijden, maar als afschaffen ervan betekent dat paardenwelzijn verbetert, dan moet dat maar," dan toe je toch echt iets niet goed als federatie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 14:27

Elisa2 schreef:
Earth schreef:

En de mensen die denken dat paarden niet op topniveau kunnen presteren als ze er plezier in hebben? Think again, als paarden in verzet gaan of niet goed presteren, wordt er van alles aan gedaan om dat wel zo te krijgen, en niet op een leuke en lieve manier. Learned helplessness. Ga maar eens kijken bij de inrijring van indoor brabant dit weekend. Vooral de springpaarden hebben hier last van, kijk maar hoe 'dood' het gemiddelde springpaard uit zijn ogen kijkt. Er izjn er weinig die nog alert en fris rondkijken. Veel van de paarden hebben een gelaten uitdrukking over zich heen. En dat is niet omdat ze van nature zo braaf zijn, maar omdat ze hebben afgeleerd om zich te uiten.

Dit vind ik te zwart/ wit hoor..ja er zullen sommige zijn die zo werken maar ook een boel die niet zo werken. Ik ken een paar prof springstallen en die paarden hebben daar een prima leven, komen buiten met soortgenoten, veel afwisseling in het werk en niveau en concoursen worden netjes opgebouwd en aangepast aan de training.

Sorry dat ik je dan uit de droom help, maar ik heb het meegemaakt. En niet op 1 stal, maar op meerdere grote stallen. En het ene paard is meer geschikt voor de topsport dan de ander en gaat het makkelijker af dan de ander, maar er zijn er ook meer dan genoeg die onder dwang tot presteren komen, helaas...

Hoe kun je me nu uit een droom helpen als ik het over de realiteit heb? ik kom uit de prof paardenwereld. Ik weet dat er stallen zijn die slecht met hun dieren omgaan en ik weet ook dat er stallen zijn waarbij dat niet gebeurd. Het is allemaal niet zo zwart/ wit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 14:31

Tazzey schreef:
_San87_ schreef:

Kijk eens naar het kanaal PaardenpraatTV, haar manier van rijden vind ik absoluut geen pretje om naar te kijken. Ik heb haar meerdere keren live zien rijden en ik krijg plaatsvervangende kaakkramp als ik dat paard zie.
Dan laat ik de training van het paard nog maar even achterwege want dat is weer een andere discussie die hier nu niet hoeft gevoerd te worden.

Daar kijk ik echt nooit naar, af en toe kom ik wat tegen op Instagram en dat vind ik er altijd prima uitzien, op Britt haar zit na, die is vreselijk.

Ik ga t eens opzoeken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 14:31

Shae schreef:
janderegelaa schreef:

elnienjo schreef:

Shae schreef:

Het vervelende is dat er genoeg ruiters zijn die aangeven zaken anders te willen zien, in de topsport en in de basissport. Maar het is aan de KNHS en de jury's om ook daadwerkelijk hervormingen door te gaan voeren in het kader van het dierenwelzijn.

Maar Dier en Recht scheert iedereen over een kam hoor, als je achter dit soort organisaties gaat staan is het einde zoek.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 14:35

Britt haar zit is door de jaren slechter geworden vind ik.

Ik kijk dat kanaal ook niet en net ff vlug gekeken en kreeg daar zo snel ook niet wat gevonden.
Maar ik vind haar van wat ik gezien heb wel een voorbeeld.
Rijd ze perfect, nee. Maar ze probeert het naar mijn idee wel goed te doen.
Samenwerken als een danspartner zeg maar. Niet de dwang. En daar gaat het mij om.
Iedereen maakt fouten en ja dan kan iemand daar nog over gaan zemelen betreft dieren.
Maar ik denk dat de paarden waarbij men fijn in samenwerking probeert te rijden, daarnaast ook nog paard mogen zijn (dat weet ik dan weer niet met haar hengst) het dan juist fijn vinden, ondanks eens een menselijk foutje.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 14:36

Spenk schreef:
Elisa2 schreef:
Ehm dat Anky het niet uit kan leggen zegt toch niet gelijk dat het een scherpere optoming is? Stang en trens is juist bedoeld voor de betere ruiters om te verfijnen. Stang en trens is niet te vergelijken qua werking met alleen een trens.
Wat mij op valt is juist hoe weinig kennis er in geheel paardenland lijkt te zijn over bijv. dit soort optomingen en wat het oorspronkelijke doel en de werking er van is.

Ja er zijn een boel ruiters die de stang misbruiken, ik zeg aanpakken..gewoon twee punten er afhalen per onderdeel in de proef bij een doorgeslagen stang. Zo dwing je mensen ook weer om thuis goed te gaan rijden/ trainen.

En ja, sta bitloos toe tot op het hoogste niveau..kunnen we eens kijken wat er dan gaat gebeuren.

Kin op de borst is helaas de moderne dressuur, deze verafschuw ik ook..maar pak dan de slechte dressuur aan ipv dressuur an sich. Want dressuur hoort er voor het paard te zijn en niet andersom.

Er zijn trouwens genoeg paarden die het hoogste niveau niet aan kunnen en dan gewoon verkocht worden als junioren/ young riders paard hoor. Het is niet zo dat ieder paard gepusht wordt tot het hoogte niveau, niet ieder paard kan GP lopen.

Voor de rest eens, dat paarden niet buiten komen met soortgenoten vind ik ook niet kunnen. Zie dat helaas ook op sommige (pension) stallen.

Maar dat weten dieren rechten organisaties toch niet? Als anky het al niet uitleggen kan? Hoe wil je dan aan de leek verkopen waarom iets oke is.

Dat is waar het om gaat. Want de leek krijgt wel steeds meer voet aan de grond.

En er lopen wel paarden die met bloedende monden, blauwe tongen tot het uiterste worden gedreven. En zolang die nog regelmatig opduiken houden mensen een stok om mee te slaan.

Daar ben ik het helemaal mee eens, daarom ben ik voor betere voorlichting en voor het aanpassen van het ea aan zaken en jurering op wedstrijden.

En ik ben ook voor het verspreiden van meer kennis en uitleg juist voor de leken. Bijvoorbeeld gewoon heel simpel, hoe werkt een bit? hoe voelt dat voor een paard? wat het verschil is tussen contact en trekken. Waarom gebruiken we een bit? wat is het wezen paard? (want veel mensen vergeten dat het een vluchtdier is en weten niet hoe gevaarlijk een paard in paniek kan zijn voor zichzelf en omstanders)
Waarom lopen paarden met "rare gekromde halzen" etc. etc.

Helaas ben ik geblokkeerd van de Dier en recht pagina omdat ik juist aan dit soort uitleg deed.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 14:39

anjali schreef:
Elisa2 schreef:
Wolfskiezen zijn een rudimentair overblijfsel, niet ieder paard krijgt ze. Bij sommige ontwikkelen ze niet door en gaan ze onder het tandvlees zitten. Bij sommige paarden kan het problemen geven met het bit en vaak worden ze preventief verwijderd zodat het paard geen negatieve associaties met het bit krijgt. Ze kunnen ook problemen geven met eten als ze niet goed doorontwikkelen, scheef groeien, in een ongelijk aantal etc. Er zijn ook genoeg paarden die hun wolfskiesjes gewoon nog hebben en geen problemen met het bit ervaren.

Oftewel een liefdevolle baas zal het gebit goed controleren en in de gaten houden en zorgen dat het paard geen pijn heeft of krijgt. Maar niet zoals D&R het schetst.

Wolfskiezen worden wel degelijk getrokken vanwege het indoen van een bit hoor. En zoiets gaat voor mij te ver. Ik houd ook van rijden maar een paard mag daarvoor niet lichamelijk aangepast worden voor mij.

Dan moet je niet rijden, want aanpassen doen ze zich sowieso onder een ruiter. Wolfskiezen hebben geen enkele functie meer dus ik zie het probleem niet. Heb meer problemen met mensen waarbij de paarden nooit naar de tandarts gaan, want gebitten moet ook gewoon verzorgd en aangepast worden als dat nodig is in het kader van paardenwelzijn. Denk ook aan doppen, haken etc.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 15:36

Mkango schreef:
Precies. Het gaat die activisten er niet om of het 1 op de 100 ruiters, 2 op de 100 ruiters of 60 op de 100 ruiters zijn, die ene is al genoeg en juist die stilte vanuit de bonden maakt dat zelfs dat ene geval al schadelijk is voor de sport en het imago van de sport.

En dát is het punt.

We moeten zélf ingrijpen. Ludger Beerbaum is hard aangepakt door de bonden zelf, er zijn dingen verboden, en Dier & Recht was stil.

Die 1 op de 100 of 10 op de 100 zul je altijd hebben. Je hebt altijd ziekerds die het verkloten voor de rest. Die pak je aan. Zoals gebeurt is. Hard.

En verder educatie. Niet per se naar leken toe. Vriendelijk rijden is wel te zien wat er ook gebeurt. Ik volg de Begijnhoeve op instagram en YouTube. Ik volg ook iemand die een fervent aanhanger is van bitloos rijden, zo natuurlijk mogelijk, en die daar ook heel uitgesproken over is, over paardenwelzijn, en dierenrechten. Prachtig mens. Die persoon zie ik ook elke keer hun filmpjes liken en is heel positief over ze.

Er zijn hier op Bokt een heel aantal mensen waarvan ik weet dat sommigen echt een groot voorstander zijn van bitloos en zo natuurlijk mogelijk, en die leuk vinden wat ik allemaal doe. Vriendelijk omgaan met je paard, eerlijk met je paard omgaan is echt zo duidelijk ongeacht je materiaal.

Dus dat Anky stang en trens niet kan uitleggen vind ik zo erg niet. Ze kan andere dingen wel prima uitleggen.