Oekraïense paardeneigenaresse ziet geen uitweg en laat paarden vrij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:49

Onali schreef:
Dat hebben ze met WO2 wel gedaan in Rhenen.
Vogels en apen vrijgelaten, maar de roofdieren doodgeschoten op een ijsbeer en haar jong na.

Ja dat meende ik ook over Artis te hebben gehoord, maar kan het zo snel niet terugvinden.

Nu wordt er door stichting AAP het een en ander geëvacueerd uit Oekraine: https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... s-oekraine

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:53

In Rhenen waren het wel de Duitsers die het deden.

"Ouwehands Dierenpark Tweede Wereldoorlog
Het grootste deel van de dierentuin werd in de meidagen van 1940 verwoest. Na de capitulatie begon Ouwehand zijn park te herstellen. Maar toen in 1944 de geallieerde legers naderden, waren het de Duitse militairen die de nieuw verworven roofdieren wilden afschieten en de andere dieren slachten ter consumptie."

Bron: https://www.grebbeberg.nl/index.php?pag ... consumptie.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:58

Je moet dat eerste gedeelte ook lezen ;)
Daarin staat dat de Nederlanders bang waren dat de Duitsers de roofdieren tegen hen zouden gebruiken
Met pijn in het hart heeft dhr Ouwehand zelf de dieren afgeschoten

Over het boek
Ouwehand's Dierenpark is een van de belangrijkste Nederlandse attracties: er komen meer dan 800.000 bezoekers per jaar. Maar het bestaan van de dierenruin hing in de Tweede Wereldoorlog aan een zijden draad. In 1940 was de tuin het centrum van de strijd tussen de oprukkende Duitse troepen en het Nederlandse leger. Omdat de Nederlandse soldaten behalve met Duitsers niet ook met wilde dieren te maken wilde hebben, besloten ze dat Ouwehand's roofdieren eraan moesten geloven. Met bloedend hart bracht Cornelis Ouwehand zelf het vonnis ten uitvoer. Alleen de ijsberen - een moeder met haar twee kleintjes - wist hij in veiligheid te brengen.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 18:47

8nnemiek schreef:
Ik zou zelfs de kippen niet willen eten.. ik heb nog goede recepten voor brandnetelsoep, en zevenblad schijnt ook gezond te zijn. Als dat op is zien we wel verder :')

Lol, ik red mij ook wel zonder vlees als t moet.

PKH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:29

Als je Russisch begrijpt, dan hoor je de vrouw in het filmpje zeggen dat ze haar paarden naar een andere weide bracht dichtbij een bos. Dus geen vrijlating in de natuur.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:33

PKH schreef:
Als je Russisch begrijpt, dan hoor je de vrouw in het filmpje zeggen dat ze haar paarden naar een andere weide bracht dichtbij een bos. Dus geen vrijlating in de natuur.

Dus ze heeft ze niet losgelaten? Oftewel, het is allemaal 'gelogen'?

PKH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:36

Nicky1963 schreef:
PKH schreef:

Er is een hoop heisa geweest errond, maar zowel in het filmpje als in de Russische omschrijving hoorde/ las ik "een weide naast het bos". Bij de automatische vertaling verdween de "weide naast".
Ik heb familie in Odessa, Dombas en niet ver van Marioepel en ik merk dat er regelmatig wel dingen "verloren gaan" in de vertaling.

sterregoud

Re: Oekraïense paardeneigenaresse ziet geen uitweg en laat paarden vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:50

Dat is goed nieuws !

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:54

ikkedus schreef:
Datzelfde geldt in mijn ogen ook voor de grote dieren in de dierentuin in Kiev. Ik hoop dat ze die euthanaseren of afschieten. Je krijgt
Olifanten etc nu echt het land niet uit. Dan maar een genadeschot. Dat is altijd beter dan in de voortdurende stress en mogelijk gewond creperen in het verblijf.
Diep en diep triest! Dat wel!

https://fb.watch/bEIk-G2eM_/

Deze leeuwen komen morgen aan in België, dus het kan wel.

Edit. Zoals ik het begrijp, komen de leeuwen, maar ook andere roofdieren, uit een wildpark in Kiev. Ook bij stichting AAP worden dieren opgevangen.

De dierentuin in Kiev (Facebook zoeken op Zoo Kiev) post dat zij nog voldoende voer hebben voor de dieren en ook nog voor de dieren kunnen zorgen.

Zie:
https://www.facebook.com/22017624143783 ... 302759753/

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:12

Hebben jullie dan niet overwogen de paarden op te zadelen en daarmee te reizen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:16

GraceZarif schreef:

De ene is onder de man onbetrouwbaar, kan vanuit het "niets" in paniek raken, zelfs in de binnenbak. Daar wordt aan gewerkt, maar is dus niet berijdbaar. Eigenlijk durf ik die aan de hand buiten niet eens mee te nemen nog.
De ander is nog onbeleerd en heeft ook nog maar zeer weinig buitenervaring.

De shetten zijn wel wat beleerd (heeft een keer of 10 een kindje op gezeten) en zijn buiten behoorlijk mak. Die kunnen als pakezeltjes ingezet worden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:22

In tijden van oorlog (of ramp) zou je eigenlijk moeten kunnen schieten en een wapen moeten hebben. Dan zou je nog de keuze hebben om je dieren te schieten. Al lijkt me dat vreselijk moeilijk... Maar als ze echt geen kant meer op kunnen dan zou dat misschien wel de beste oplossing zijn.

Ik hoop nooit zoiets mee te hoeven maken en mijn hart gaat uit naar de mensen die wel deze keuze moeten maken.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:25

GraceZarif schreef:

Zeker wel overwogen, maar als de munitie je om de oren vliegt weet ik het ook niet of ik te paard nog waag... Daarnaast ben je minder snel ver weg dan wanneer je met de auto gaat.

Geen idee. Ik hoop nooit in deze situatie te komen, maar als vluchten mét pony geen optie is, dan zou ik zeker proberen te gaan voor humaan inslapen/ slachten.

Bloesem21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:38

PKH schreef:
Nicky1963 schreef:

Er is een hoop heisa geweest errond, maar zowel in het filmpje als in de Russische omschrijving hoorde/ las ik "een weide naast het bos". Bij de automatische vertaling verdween de "weide naast".
Ik heb familie in Odessa, Dombas en niet ver van Marioepel en ik merk dat er regelmatig wel dingen "verloren gaan" in de vertaling.

Goh, dat is ook wat. Mijn Facebook staat vol met geëmotioneerde berichten om dit bericht. Nu gaat het 'slechts' om paarden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 09:21

Onali schreef:
Je moet dat eerste gedeelte ook lezen ;)
Daarin staat dat de Nederlanders bang waren dat de Duitsers de roofdieren tegen hen zouden gebruiken
Met pijn in het hart heeft dhr Ouwehand zelf de dieren afgeschoten

Over het boek
Ouwehand's Dierenpark is een van de belangrijkste Nederlandse attracties: er komen meer dan 800.000 bezoekers per jaar. Maar het bestaan van de dierenruin hing in de Tweede Wereldoorlog aan een zijden draad. In 1940 was de tuin het centrum van de strijd tussen de oprukkende Duitse troepen en het Nederlandse leger. Omdat de Nederlandse soldaten behalve met Duitsers niet ook met wilde dieren te maken wilde hebben, besloten ze dat Ouwehand's roofdieren eraan moesten geloven. Met bloedend hart bracht Cornelis Ouwehand zelf het vonnis ten uitvoer. Alleen de ijsberen - een moeder met haar twee kleintjes - wist hij in veiligheid te brengen.

Dat had ik even gemist :o

Ja dat kan ik me nog voorstellen ook dat de Nederlanders bang waren dat de roofdieren tegen ze gebruikt zouden worden. Ik heb rond gelopen op de grebbelinie en de oude bunkers e.d zien staan. Als je daar vanaf de achterkant in het bos ook nog besprongen zou kunnen worden door een leeuw oid brr..ik moet er niet aan denken.

Overigens lagen er in de weilanden ook veel dode paarden en koeien, allemaal slachtoffers van de strijd. In de tweede wereldoorlog zijn er natuurlijk echt enorm veel paarden gesneuveld. Diep triest.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 09:50

Juut schreef:
Zeker wel overwogen, maar als de munitie je om de oren vliegt weet ik het ook niet of ik te paard nog waag... Daarnaast ben je minder snel ver weg dan wanneer je met de auto gaat.

Geen idee. Ik hoop nooit in deze situatie te komen, maar als vluchten mét pony geen optie is, dan zou ik zeker proberen te gaan voor humaan inslapen/ slachten.

Met paard kun je wel van de massa en de snelweg weg in het bos lopen wat in oorlog tijden wat veiliger is? Tenminste was dit iets wat mijn overgrootvader mij heeft meegegeven. "Hou je van drukke plekken af"

Maar je weet pas hoe je gaat reageren als je in de situatie zelf bent.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 10:01

Ondanks dat het filmpje dus anders is als dat ik dacht heeft het mij hier wel aan het denken gezet, wat doe je met je dieren als er oorlog of een ramp is. Mijn katten zijn al oud echt te oud dus heb thuis afgesproken dat ik die samen laat inslapen als meenemen geen optie is. daar zou ik ook vrede mee hebben. maar mijn paard?? geen idee. in een trailer laden en meenemen doe je het liefste maar als je dagen aan een grens staat te wachten... Nu woon ik ook aan een grootnatuurgebied en na het zien van dit filmpje dacht ik ook meteen dat mijn paard dan in dit gebied het beste op zijn plek zou zijn. er is ruimte genoeg en ook eten en het gebied is uiteindelijk nog omheind ook dus kan hem altijd terug vinden. Ik zou hem alleen daar nooit alleen heenbrengen dus kan alleen als zijn maatjes mee gaan. Ik hoop maar dat we nooit voor deze keuze hoeven komen te staan. Bij ons ons op stal staan de paarden in een 2e wo bunker dus denk dat mijn eerste idee is ze op te sluiten in de bunker tot het voorbij is. Maar als je niet meer aan hooi kan komen omdat wegen afgezet worden moet je op een gegeven moment toch een alternatief zoeken. Inslapen zou mijn laatste optie zijn..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 12:27

Elisa2 schreef:
Ik heb rond gelopen op de grebbelinie en de oude bunkers e.d zien staan. Als je daar vanaf de achterkant in het bos ook nog besprongen zou kunnen worden door een leeuw oid brr..ik moet er niet aan denken.

Ik woon er, heb eind 2020 een wandeling uitgezet voor (oud) collega's en ben de geschiedenis ingedoken voor bijpassende teksten. Het museumpje bij de begraafplaats is ook heel interessant.

Is echt vreselijk wat er op de berg gebeurd is en later in Rhenen zelf.
Outmanned en outgunned.

Ik zit zelf inderdaad ook te denken wat met de katten en mn shetlanders.
Nederland is maar klein en ze zullen vaak vanaf land het land insluiten.

Naar de grens wandelen of rijden is dan al nauwelijks een optie.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 21:42

Op haar fb staan nu op de latere dagen foto's van de paarden. Langs een spoorbaan, op een parkeerplaats. Nog met hun dekens aan. Zouden ze dan uit die wei ontsnapt zijn of vrijgelaten zijn of zijn ze toch in het wild losgelaten?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 21:49

Toen ze ze los liet hadden ze geen dekens meer op…

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 07:33

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 13:54

Zijn dit niet paarden van een oekraïnse dressurruiter? Meen de paddock te herkennen. Zij heeft met haar team 32 paarden los moeten laten, een groom is vervolgens achter gebleven en heeft dieren verzorgd. 24 zijn terug gevonden, waarvan een paar doodgeschoten...

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 14:03

Afbeelding

Iemand heeft een aantal digitale kunstwerkjes gemaakt over de oorlog, nav een aantal concrete gebeurtenissen. Dit was er één van, gebaseerd op dit verhaal. Het blijft wel aan je ribben kleven... |(

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 16:10

Prachtig...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 17:02

sevke schreef:
[ [url=m/61XG2J.jpg]Afbeelding[/url] ]

Iemand heeft een aantal digitale kunstwerkjes gemaakt over de oorlog, nav een aantal concrete gebeurtenissen. Dit was er één van, gebaseerd op dit verhaal. Het blijft wel aan je ribben kleven... |(

Die is wel heel raak zeg... ;(