Pony in België doodgebeten, vermoedelijk door wolf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 21:50

OleJon schreef:
Op tiktok staat een filmpje van 2 wolven die achter koeien aan zitten in de ligboxstal. Dus op stal zijn dieren ook niet veilig

Stal dicht gooien.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 22:17

Mindim schreef:
dierenfan schreef:
Nu moet NL alleen nog durven erkennen dat er probleem dieren zijn. Echter wat is probleem? Vanuit de wolf enorm logisch dat deze voor vee gaat. Er is hooguit 1 gebied in NL dat geschikt is voor wolven. De veluwe en dat is net net geschikt. Dat is zodanig klein dat de wolf het lukt alle edelhert jongen op te eten. Immers de jongen buiten beeld van roedel wolven houden tot deze zo vlot zijn dat ze sneller zijn is onmogelijk omdat het gebied gewoon klein is. Het gaat geen extra aanwinst zijn die wolf in NL omdat er geen fatsoenlijke ruimte is.

Wat krijg je? Zwervende wolven die nergens kunnen huisvesten omdat ze dat niet kunnen vinden. Wat doen zwervende wolven? Die gaan voor de makkelijkste prooien. Die gaan niet jagen die steken hun energie in zoeken van geschikt leefgebied waar nog geen wolven gevestigd zijn. Deze gebieden zijn er niet dus zijn ze gedoemd te blijven zwerven en makkelijke prooien te pakken. Gewoon een triest bestaan wat je geen enkel dier gunt.
Ze zijn echt niet naar hier gekomen omdat het hier zo goed is. Ze zijn hier naartoe gedreven omdat waar het goed is bezet is. Gewoon over populatie. Dat gaat niet zichzelf reguleren want ze kunnen overal vee en huisdieren pakken om te eten. Zo niet dan gaan ze wel over op mensen. Eten om te overleven en als A keuze prooien onbereikbaar zijn dan ga je voor B keuze prooien. Heel simpel want hoe moeilijk hun bestaan ook eten is overleven en overleven wil elk gezond wezen

Als een dier geen territotium kan vinden, trekt ie verder. Verder leeft er heel wat meer dan alleen edelherten in Nederland en dergelijke, reeen, damherten en zwijnen. Misschien moet er wat minder gejaagd worden en meer wild worden toegestaan in alle natuurgebieden en niet enkel op de Veluwe. Hier in Drenthe wordt als een malle op reewild gejaagd en wordt er een nulstand gehandhaafd voor zwijnen, damherten en edelherten, dus wat doet die wolf in Drenthe, gaat achter vee aan. De nulstand wordt gehandhaafd op verzoek van oa de boeren, al brengen die dieren qua recreatie veel meer geld op dan de boer doet voor de provincie.

Er is geen andere plek en eten is er genoeg. Met een voorkeur voor dieren tussen 2 dagen en 6 maanden bij keuze is er al heel snel niet genoeg te vreten meer in wel geschikt gebied. Simpelweg zijn de geschikte territoria op en aangezien er geen druk staat op de populatie anders dan wat er onder een auto komt blijft de populatie groeien, want ander voedsel (vee) is er nog steeds genoeg te vinden. Defintie van geschikt territorium en beschikbaar voedsel zijn een stuk ruimer dan waar de mens mee kan samenleven. Mede ook omdat er geen jachtdruk is op de wolvenpopulatie. Dat samenleven heeft enkel redelijk succesvol gekund in periodes dat dat wel het geval was. En dan gaan we ook nog eens uit van een zuivere wolf en niet van de hondwolf hybrides die uit de testen tevoorschijn komen en door de hondengenen makkelijker mensen opzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 22:29

tamary schreef:
Mindim schreef:

Als een dier geen territotium kan vinden, trekt ie verder. Verder leeft er heel wat meer dan alleen edelherten in Nederland en dergelijke, reeen, damherten en zwijnen. Misschien moet er wat minder gejaagd worden en meer wild worden toegestaan in alle natuurgebieden en niet enkel op de Veluwe. Hier in Drenthe wordt als een malle op reewild gejaagd en wordt er een nulstand gehandhaafd voor zwijnen, damherten en edelherten, dus wat doet die wolf in Drenthe, gaat achter vee aan. De nulstand wordt gehandhaafd op verzoek van oa de boeren, al brengen die dieren qua recreatie veel meer geld op dan de boer doet voor de provincie.

Er is geen andere plek en eten is er genoeg. Met een voorkeur voor dieren tussen 2 dagen en 6 maanden bij keuze is er al heel snel niet genoeg te vreten meer in wel geschikt gebied. Simpelweg zijn de geschikte territoria op en aangezien er geen druk staat op de populatie anders dan wat er onder een auto komt blijft de populatie groeien, want ander voedsel (vee) is er nog steeds genoeg te vinden. Defintie van geschikt territorium en beschikbaar voedsel zijn een stuk ruimer dan waar de mens mee kan samenleven. Mede ook omdat er geen jachtdruk is op de wolvenpopulatie. Dat samenleven heeft enkel redelijk succesvol gekund in periodes dat dat wel het geval was. En dan gaan we ook nog eens uit van een zuivere wolf en niet van de hondwolf hybrides die uit de testen tevoorschijn komen en door de hondengenen makkelijker mensen opzoeken.

Een roedel wolven heeft ongeveer een territorium van 250km2
Dus jij zegt dat een roedel wolven, vreemdelingen in hun territorium toestaan omdat er genoeg te halen valt?

Op de Veluwe nam het aantal aanvallen af, hoe verklaar je dat. 2021 had sowieso minder aanvallen dan 2020

Bij mijn weten vallen gevestigde roedels amper vee aan en zijn het de zwervers die het vee pakken. Als roedels zwervers toestaan in hun territorium, zou je juist meer aanvallen op de Veluwe verwachten, niet minder.

tamary

Re: Pony in België doodgebeten, vermoedelijk door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 23:27

Nee, eerder kleiner territorium. En minder aanvallen zal een combi zijn van waar het geboortenest is en de maatregelen van de veehouders (aka vee op stal). In Amerika is er groot verschil qua welke boerderijen pech hebben en welke bijna buren niet (tot de pech boerderij zijn vee verkoopt), maar hier zijn de afstanden veel kleiner en is de afstand tussen boerderijen te klein om daar op te rekenen. Dorp verder op echter is zeker mogelijk (3-4km tussen de dorpen zo ongeveer).
Ik zeg verder dat genoeg te halen valt volgens de wolf die ook vee en huisdieren tot prooi rekent.
Een roedel accepteerd geen zwervers. Wat je wel zal krijgen is dat de migratieroutes van zwervers veranderen als er een gevestigd roedel ergens zit. Een roedel zal een zwerver nl doden als die gesnapt wordt op hun terrein. Die routes zullen dus langs de teritoriumgrenzen lopen en verder op nog neutraal terrein. Afhankelijk van hoe de route loopt, waar de jongen naar toe uitzwerven en waar jij zit in relatie tot dit alles kan een wolventerritorium in de buurt dus net zo goed meer risico als fors minder opleveren.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 23:59

Huertecilla schreef:
tamary schreef:
@HC , kijkend naar het verleden betekende wolven in een gebied zonder dat er druk stond op die populatie altijd sterke afname van al het prooiwild. Dat heeft een negative impact op de biodiversiteit en dus veerkracht van zo'n gebied. En dat is allemaal lang voordat het wild die gebieden uit trekt en de wolf op zoek naar voedsel er achteraan richting mensen gaat.

Zoek de effecten van de wolf terug in Yellowstone eens op. Totaal verassende toename van biodiversiteit van zelfs flora.

Verder haal je voor het gemaak de jagers uit het verhaal. Zoek ook eens op wat die in NL aan natuurlijke prooi doodschieten en voor hoeveel wolven dat voedsel biedt.

Verder is ´Brussel´ núl probleem.
Zoals ik hier op Bokt al TÍG keer geschreven heb, zijn jacht en afschieten van probleemdieren gewoon in de regels toegestaan.
Zoek ook dát eens op.

Yellowstone is een inmens groot natuurgebied, geen dichtbevolkt stadsstaatje zoals Nederland.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 09:13

Mindim schreef:
dierenfan schreef:
Nu moet NL alleen nog durven erkennen dat er probleem dieren zijn. Echter wat is probleem? Vanuit de wolf enorm logisch dat deze voor vee gaat. Er is hooguit 1 gebied in NL dat geschikt is voor wolven. De veluwe en dat is net net geschikt. Dat is zodanig klein dat de wolf het lukt alle edelhert jongen op te eten. Immers de jongen buiten beeld van roedel wolven houden tot deze zo vlot zijn dat ze sneller zijn is onmogelijk omdat het gebied gewoon klein is. Het gaat geen extra aanwinst zijn die wolf in NL omdat er geen fatsoenlijke ruimte is.

Wat krijg je? Zwervende wolven die nergens kunnen huisvesten omdat ze dat niet kunnen vinden. Wat doen zwervende wolven? Die gaan voor de makkelijkste prooien. Die gaan niet jagen die steken hun energie in zoeken van geschikt leefgebied waar nog geen wolven gevestigd zijn. Deze gebieden zijn er niet dus zijn ze gedoemd te blijven zwerven en makkelijke prooien te pakken. Gewoon een triest bestaan wat je geen enkel dier gunt.
Ze zijn echt niet naar hier gekomen omdat het hier zo goed is. Ze zijn hier naartoe gedreven omdat waar het goed is bezet is. Gewoon over populatie. Dat gaat niet zichzelf reguleren want ze kunnen overal vee en huisdieren pakken om te eten. Zo niet dan gaan ze wel over op mensen. Eten om te overleven en als A keuze prooien onbereikbaar zijn dan ga je voor B keuze prooien. Heel simpel want hoe moeilijk hun bestaan ook eten is overleven en overleven wil elk gezond wezen

Ze trekken verder maar naar waar?? Die wolf gaat achter vee aan omdat ze zwerven. Niet omdat er een nulatand gehanteerd wordt die overigens niet bereikt wordt want dan zouden er 0 leven. Er leven er wel dus de wolf kan jagen. De wolf gaat echt niet tellen hoeveel reeën hij ziet voordat hij besluit er 1 op te kunnen eten.

Nee de wolf is op (weet hij niet) oneindige zwerftocht en kiest voor gemakkelijke prooien. Meestal vee omdat ze daar vrij gemakkelijk bij kunnen. Echter anders wel huisdieren of mensen. Wij zijn ook gewoon prooien hoor.

In onze nep natuur zijn jagers gewoon noodzakelijk en nee ik jaag niet! Het is hier gemaakte natuur en gemaakte natuur heeft geen natuurlijke balans. De wolf gaat echt die balans niet geven. Goede jagers (en die zijn er meer dan slechte) die weten wat ze wel en niet af kunnen schieten om een populatie gezond te houden. Wolven pakken alles wat ze pakken kunnen en gemakkelijk is. Wolven zijn namelijk laf. Die gaan echt niet zwijnen eten omdat er veel zwijnen zijn. Dat is hun probleem niet. Zwijnen bejagen en killen geeft grote kans op gewond raken. Ze zijn niet gek hoor. Die pakken gewoon het jong ree wild en volwassen reeën. Het interesseert hun geen zak hoe dat wild bestand over x aantal jaren is. Ze leven in het nu en kijken niet vooruit. Jagers doen dat wel.

Ik begrijp echt totaal niet hoe iemand op een paarden/dieren forum kan bedenken dat de wolf waardevol is voor de NL nep natuur. Dat is toch een idee voor mensen die denken dat melk in de fabriek gemaakt wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 10:41

tamary schreef:
Nee, eerder kleiner territorium. En minder aanvallen zal een combi zijn van waar het geboortenest is en de maatregelen van de veehouders (aka vee op stal). In Amerika is er groot verschil qua welke boerderijen pech hebben en welke bijna buren niet (tot de pech boerderij zijn vee verkoopt), maar hier zijn de afstanden veel kleiner en is de afstand tussen boerderijen te klein om daar op te rekenen. Dorp verder op echter is zeker mogelijk (3-4km tussen de dorpen zo ongeveer).
Ik zeg verder dat genoeg te halen valt volgens de wolf die ook vee en huisdieren tot prooi rekent.
Een roedel accepteerd geen zwervers. Wat je wel zal krijgen is dat de migratieroutes van zwervers veranderen als er een gevestigd roedel ergens zit. Een roedel zal een zwerver nl doden als die gesnapt wordt op hun terrein. Die routes zullen dus langs de teritoriumgrenzen lopen en verder op nog neutraal terrein. Afhankelijk van hoe de route loopt, waar de jongen naar toe uitzwerven en waar jij zit in relatie tot dit alles kan een wolventerritorium in de buurt dus net zo goed meer risico als fors minder opleveren.

Er is wel een ondergrens aan zo een territorium en momenteel vestigen ze zich enkel in natuurgebieden en is de rest voornamelijk zwerver, ik verwacht ook niet dat ze zich buiten natuurgebieden vestigen. Dus uiteindelijk trekken de meesten Nederland wel weer uit, lijkt me. Ik verwacht dus uiteindelijk fors minder risico.
Hoeveel aanvallen zijn er nog geweest op vee op de Veluwe eigenlijk, is dat bekend en hokt men op aldaar?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 10:43

Die hier Brabant rond Someren zoveel schapen heeft gedood was geen zwerver.

Denk dat dit ook voornamelijk buitenlandse theorie is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:03

Citaat:
Ze trekken verder maar naar waar?? Die wolf gaat achter vee aan omdat ze zwerven. Niet omdat er een nulatand gehanteerd wordt die overigens niet bereikt wordt want dan zouden er 0 leven. Er leven er wel dus de wolf kan jagen. De wolf gaat echt niet tellen hoeveel reeën hij ziet voordat hij besluit er 1 op te kunnen eten.

Ik denk dat de meesten uiteindelijk weer terug gaan richting Duitsland, meer zwervers zijn die richting weer uit vertrokken en ja, zwervers gaan achter vee aan, gevestigde wolven schijnen dat minder te doen. Misschien verklaart dat ook, dat er minder aanvallen zijn gedood in 2021 dan in 2020.
Je opmerkingen over nulstand in bovenstaande snap ik niet, weet je wel wat nulstand betekent?

Citaat:
Nee de wolf is op (weet hij niet) oneindige zwerftocht en kiest voor gemakkelijke prooien. Meestal vee omdat ze daar vrij gemakkelijk bij kunnen. Echter anders wel huisdieren of mensen. Wij zijn ook gewoon prooien hoor.

Een wolf is niet op oneindige zwerftocht, ze zoeken een plek om zich te vestigen.

Citaat:
In onze nep natuur zijn jagers gewoon noodzakelijk en nee ik jaag niet! Het is hier gemaakte natuur en gemaakte natuur heeft geen natuurlijke balans. De wolf gaat echt die balans niet geven. Goede jagers (en die zijn er meer dan slechte) die weten wat ze wel en niet af kunnen schieten om een populatie gezond te houden. Wolven pakken alles wat ze pakken kunnen en gemakkelijk is. Wolven zijn namelijk laf. Die gaan echt niet zwijnen eten omdat er veel zwijnen zijn. Dat is hun probleem niet. Zwijnen bejagen en killen geeft grote kans op gewond raken. Ze zijn niet gek hoor. Die pakken gewoon het jong ree wild en volwassen reeën. Het interesseert hun geen zak hoe dat wild bestand over x aantal jaren is. Ze leven in het nu en kijken niet vooruit. Jagers doen dat wel.

Ook al jaag je wel. Ik zeg nergens dat een wolf de balans gaat geven. Ik zeg enkel dat in de meeste natuurgebieden een minimum aantal prooidieren gehouden wordt, de rest wordt afschot. Zou je dat afschot minder maken, is er meer wild en meer voedsel voor de wolf. De nulstand van hertachtigen en zwijnen in natuurgebieden (elk damhert, edelhert wordt in Drenthe afgeschoten, omdat Drenthe die soorten niet wil hebben en de reeen tot een minimum aantal) draagt bij aan het pakken van vee, want er is ook niks anders.
Verder zeg ik nergens dat jagers niet noodzakelijk zijn, hoe kom je daar bij? Dat ze wolven reewild pakken, tja dat is de natuur. Ik vraag me af hoeveel wild jagers per jaar afschieten en hoeveel wild wolven uiteindelijk doden per jaar.
Citaat:
Ik begrijp echt totaal niet hoe iemand op een paarden/dieren forum kan bedenken dat de wolf waardevol is voor de NL nep natuur. Dat is toch een idee voor mensen die denken dat melk in de fabriek gemaakt wordt?

Ik zeg nergens dat een wolf waardevol is voor de natuur hier. Ik lees echter veel en probeer er objectief naar de feiten te kijken en bedenk me hoe sommige situaties misschien tot stand kunnen komen. Ik kom al van jongs af aan op de boerderij hoor en woon ook in wolvengebied, dus je hoeft me niet in een hokje te plaatsen omdat ik je mening op sommige punten niet deel.

Denk ik dat er plaats is voor de wolf in Nederland, nee, dat denk ik niet, had ik eerder ook al gezegd. Het is te vol met mensen hier, ik bedenk me echter wel waarom hij hier komt en aangezien het verboden is ze te bejagen, wat een alternatieve oplossing zou kunnen zijn. Ipv enkel uit emotie te gaan schreeuwen dat het een laffe moordenaar is en mensen met een andere kijk op de zaak in het 'domme hokje' te duwen, tis een wild dier die zijn natuur volgt, evengoed slachtoffer van de gehele situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:10

DuoPenotti schreef:
Die hier Brabant rond Someren zoveel schapen heeft gedood was geen zwerver.

Denk dat dit ook voornamelijk buitenlandse theorie is.

Volgens Bij12 zit er 1 gevestigde wolf in Brabant op de Groote Heide en die heeft op 24 oktober 2021 zijn laatste aanval op vee gedaan.
Dus misschien toch een zwerver? Hoe weet je eigenlijk dat het geen zwerver is?

Zit even te kijken op de bijgewerkte lijst van schademeldingen van Bij12 7 januari 2022 Someren 1 schaap, nog niet bekend of het een wolf was
2-12-21 1 schaap gedood, resultaat onbekend.
8-11-21 1 schaap gedood door wolf
30-7-21 kalf gedood door wolf

Over welke data heb jij het dan?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:21

Doe lopen achter met hun info, al dan niet bewust.

GW1625 was/is hier gevestigd en heeft nog steeds gedood. Ook na 24 oktober.
https://www.nederweert24.nl/2022/01/08/ ... door-wolf/

Toen was er een aanrijding op de A67 maar dat was volgens eerste onderzoek een zwerver.
Al stopte toen we de grote aantallen van schapen en ook kalveren aanvallen.
https://www.ed.nl/eindhoven/brabantse-w ... ~aa56ce9f/

Daarna is er nog 1 op A2 overreden, geen idee welke dat zou zijn.

Onderzoeken zijn zo enorm langzaam, naar mijn idee.

Maar ook na die aanrijding is er weer 1 gezien.

Dat zouden zwervers kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:23

Wat me wel verbaasd is dat een veulen in Raalte na onderzoek blijkt te zijn gedood door een vos :oo
En het kalf in Westerveld is ook niet gedood door een wolf maar door een hond.

https://www.bij12.nl/onderwerpen/faunaz ... emeldingen

Hierbij de bijgewerkte schademeldingenlijst voor wie het interesseert.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-02-22 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:26

DuoPenotti schreef:
Doe lopen achter met hun info, al dan niet bewust.

GW1625 was/is hier gevestigd en heeft nog steeds gedood. Ook na 24 oktober.
https://www.nederweert24.nl/2022/01/08/ ... door-wolf/

Toen was er een aanrijding op de A67 maar dat was volgens eerste onderzoek een zwerver.
Al stopte toen we de grote aantallen van schapen en ook kalveren aanvallen.
https://www.ed.nl/eindhoven/brabantse-w ... ~aa56ce9f/

Daarna is er nog 1 op A2 overreden, geen idee welke dat zou zijn.

Onderzoeken zijn zo enorm langzaam, naar mijn idee.

Maar ook na die aanrijding is er weer 1 gezien.

Dat zouden zwervers kunnen zijn.

Er wordt wel melding gemaakt van een aanval begin januari, enkel is het resultaat nog niet bekend. Dus dat die specifieke wolf dat heeft gedaan, is nog niet bekend en daarom staat er boven het artikel ook 'mogelijk' . Even afwachten dus eer je daar conclusies over kunt trekken.

Die op de A2 is een mannetje, is nu in Utrecht voor onderzoek volgens Bij12

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:30

ja die ligt al voor een eeuw daar.
Al die onderzoeken duren een eeuw.

Sowieso doen de voorstanders zelf alle onderzoeken...zoiets als wij van wc eend.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:33

Mindim schreef:
Wat me wel verbaasd is dat een veulen in Raalte na onderzoek blijkt te zijn gedood door een vos :oo

Ivm die vos, lijkt me meer logisch dat het veulen door een andere oorzaak gestorven is en de vos het aangevreten heeft. Anders inderdaad wel heel straf!

Ivm het rondtrekken: één van de pups van het koppel in Belgisch Limburg is nu naar Duitsland vertrokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:34

DuoPenotti schreef:

Sowieso doen de voorstanders zelf alle onderzoeken...zoiets als wij van wc eend.

Dier op de A2 en die nu in Utrecht ligt, is tussen 15 en 16 februari gevonden, dan ligt ie toch daar niet al een eeuw?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:36

En als een wolfhond een prooi pakt, komt er dan uit het DNA onderzoek wolf of hond ?
In Zweden waren er nogal wat hybride wolven actief.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:36

Mindim schreef:

Ja wc eend

Als een vos of hond daarna eet heb je ook daar dna van.

Heb al gelezen dat omstanders het niet eens waren met plekken waar monsters genomen werden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:38

Mindim schreef:
DuoPenotti schreef:

Dier op de A2 en die nu in Utrecht ligt, is tussen 15 en 16 februari gevonden, dan ligt ie toch daar niet al een eeuw?

Dat is de 2e
De eerste is van 17 Jan. A67.
Dat zou volgens eerste onderzoek (gebit bekijken) een zwerver zijn, terwijl de gevestigde veel dode en dat is nu rustig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:41

DuoPenotti schreef:
Mindim schreef:

Ja wc eend

Als een vos of hond daarna eet heb je ook daar dna van.

Heb al gelezen dat omstanders het niet eens waren met plekken waar monsters genomen werden.

Je kan ook gewoon alles in twijfel trekken inderdaad, als je de lijst bekijkt zie je ook dat men niet schuwt het beestje bij de naam te noemen als het om een wolf gaat.
Dat kalf in Westerveld waar zo veel om te doen was, blijkt na onderzoek dus door een hond gedood te zijn. De wolf dood veel en dat moet ook genoemd, maar niet alles en niet helemaal fair om alles maar in diens schoenen te schuiven.

Ook honden kunnen er wat van en meerdere schapen tegelijkertijd ook.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/777086/h ... -geen-wolf

https://www.destentor.nl/veluwe/schapen ... ~a47e8432/

https://www.gelderlander.nl/overijssel/ ... gle.com%2F

En dat is even gauw, wild doodgebeten door honden heb ik het nog niet eens over. Niet om aanvallen van wolven te bagatelliseren, absoluut niet, maar om aan te geven honden niet uit te vlakken. En het is jammer dat kranten en nieuws sites niet met een rectificatie als het dus geen wolf betreft maar een doding door een hond, zoals bij het kalf in Westerveld.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-02-22 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:53

Natuurlijk kan dat.
Maar als er aan een dier gegeten is en alleen maar van die wond een monster word genomen en niet van de wond in de hals is dat toch wel vreemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:57

DuoPenotti schreef:
Natuurlijk kan dat.
Maar als er aan een dier gegeten is en alleen maar van die wond een monster word genomen en niet van de wond in de hals is dat toch wel vreemd.

Zo een dier gaat compleet mee naar Wageningen of Utrecht toch, dus ik neem aan dat ze daar wel verder testen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 13:02

Ja de wolf wel bij aanrijding daar word sectie onverricht.
Want ze willen ook zeker weten of het een aanrijding is.

Maar ook daar zijn dingen al erg fout in gegaan, heeft al een uitbereide film/documentaire (sorry kan vandaag weer niet op woorden komen) van gestaan. Toen jaren terug van de eerst gevonden wolf hier.

De schapen word zover ik weet gewoon in de wei een monster genomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 13:14

DuoPenotti schreef:
Ja de wolf wel bij aanrijding daar word sectie onverricht.
Want ze willen ook zeker weten of het een aanrijding is.

Maar ook daar zijn dingen al erg fout in gegaan, heeft al een uitbereide film/documentaire (sorry kan vandaag weer niet op woorden komen) van gestaan. Toen jaren terug van de eerst gevonden wolf hier.

De schapen word zover ik weet gewoon in de wei een monster genomen.

Ach ja natuurlijk, die schapen blijven gewoon in de wei voor onderzoek natuurlijk. Was er ook even niet helemaal bij met het hoofd :D

Ik geloof wel dat Bij12 het goed doet hoor en echt wel zegt wanneer het ook werkelijk een wolf betreft, als je in de schademeldingenlijst bekijkt wordt de conclusie dat de dader een wolf is ook zo vaak getrokken, dat ik het geloof dat de conclusie eens anders uitvalt en dat we onze niet onder appel staande viervoeter niet moeten uitvlakken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 13:18

Oh zeker, sommige honden eigenaren zou je ook wat aandoen...

Citaat:
Column - 27 januari 2022
Aandacht afleiden

Regelmatig lees ik dat schapenhouders niet moeten zeuren over dode dieren door aanvallen van wolven. Honden zouden immers ook voor veel dode schapen zorgen. Ik ben daarom maar eens in de cijfers gedoken. Afgelopen jaar werden er ruim 300 schapen gedood door een van de naar schatting 20 wolven in Nederland. Dat zijn gemiddeld 15 dode schapen per wolf. En dan tellen we de gewonde dieren en dieren met blijvend letsel niet mee. Een paar jaar geleden hebben we als LTO-vakgroep Schapenhouderij een stagiaire een enquête laten doen naar schade door loslopende honden. Op basis van die enquête werd het aantal door honden gedode schapen geschat op circa 1.440 per jaar. Wat mij, gezien de weinige meldingen die ik krijg, aan de hoge kant lijkt. Maar laten we uitgaan van die 1.440 dode dieren. In Nederland zijn er ruwweg 1,5 miljoen honden. Dat zijn gemiddeld 0,001 dode schapen per hond. Schapen hebben dus 15.000 maal meer te vrezen van een wolf dan van een hond. Wanneer het aantal wolven verder groeit zal ook het aantal dode schapen in een rap tempo hoger worden. Dan de aandacht afleiden richting honden is volstrekt onterecht. En ik blijf me daar tegen verzetten.

Saskia Duives-Cahuzak,
Voorzitter LTO-vakgroep Schapenhouderij