Hirudotherapie (behandeling met bloedzuigers) bij Jim, van Daihyo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gerlindie

Re: Hirudotherapie (behandeling met bloedzuigers) bij Jim, van Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 22:35

Ik vraag me ook nog wel af hoe groot effect zulke beestjes kunnen hebben op zo'n groot paard.
Ik geloof meteen dat ze bloedverdunnende stofjes inspuiten, dat komt henzelf natuurlijk ten goede.
Maar als er maar vijf bloedzuigers echt bijten, dan komt er toch maar zo'n lage concentratie in het lijf dat het nooit systemisch effect kan hebben?

Ik ken de bloedzuigers inderdaad ook voornamelijk als toepassing bij wonden, ik dit geval vind ik het ook een beetje moeilijk om een logische redenering te bedenken waarom het zou helpen.

Aan de andere kant vind ik dat Daihyo heel hard haar best doet voor Jim, en dat vind ik lovenswaardig :j

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 23:42

gerlindie schreef:
Ik vraag me ook nog wel af hoe groot effect zulke beestjes kunnen hebben op zo'n groot paard.
Ik geloof meteen dat ze bloedverdunnende stofjes inspuiten, dat komt henzelf natuurlijk ten goede.
Maar als er maar vijf bloedzuigers echt bijten, dan komt er toch maar zo'n lage concentratie in het lijf dat het nooit systemisch effect kan hebben?

Ik ken de bloedzuigers inderdaad ook voornamelijk als toepassing bij wonden, ik dit geval vind ik het ook een beetje moeilijk om een logische redenering te bedenken waarom het zou helpen.

Aan de andere kant vind ik dat Daihyo heel hard haar best doet voor Jim, en dat vind ik lovenswaardig :j

Er zijn kleine beestjes en plantjes die een paard kunnen omleggen, waarom zouden andere kleine beestjes of plantjes niet iets goeds kunnen betekenen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 08:00

Laat ik voorop stellen dat als zijn kwaliteit van leven onder die blessure zou lijden, ik echt wel over ga tot inslapen. Maar niet zonder het een kans te geven.
Vergeet niet dat we inmiddels 1,5 jaar onderweg zijn en de bloedzuigers pas in januari voor het eerst zijn ingezet. Regulier hebben we een jaar behandeld. Van het 1e onderzoek tot het laatste onderzoek en alle pijnbestrijding, infuzen en injecties toe. Daarmee zijn we uitbehandeld. Als Jim de rest van zijn leven op pijnstillers zou moeten, is het klaar.

Wat de bloedzuigers doen is dus niet alleen pijnbestrijding. Dat staat hierboven al. En of de blessure daarvan gaat genezen, nee dat denk ik ook niet.
Maar ik ben er wél van overtuigd dat elke factor die we aanpakken een bijdrage kan leveren aan zijn herstel. Rust, regelmaat, voeding, gedoseerde beweging, goed bekappen, eens in de zoveel tijd een check door de osteopaat, de bloedzuigers, supplementen. Het gaat om het totale plaatje, de combinaties. 100% genezen zal niet. Kan ook bijna niet. Maar paardwaardig herstellen kan wel.

En om de patiënt even te laten zien, dit is een filmpje van vorig jaar na de sneeuw (met de deken op). Hij rende hier al wel, maar heeft een jaar niet gesteigerd. Gewoon niet. Kan me voorstellen dat dat ook pijnlijk was.

Dit was Jim op een hele slechte dag afgelopen zomer. Een week voor we te horen kregen dat hij uitbehandeld was en definitief op pensioen zou gaan. Advies was: een slechte dag mag. Hij mag ook best even onregelmatig worden na bijvoorbeeld opstaan of een korte draai. Maar het moet niet de overhand krijgen. Ik was er van overtuigd dat het met een jaar klaar zou zijn. Het zou een jaar worden van genieten van hem.

En dit was een dag later overigens. Liep hij alweer anders. En zo was het beeld dus iedere keer. Kon per dag verschillen.

Maar tussen augustus en nu is er iets gebeurd. Hij loopt zelden meer onzuiver en dan moet je goed kijken. Speelt als een gek, elke dag weer.
Dit is een filmpje van vorige week. En dit beeld gebeurt dagelijks. Meerdere keren per dag. En ik geniet er volop van om hem zo weer te zien. Dit had ik namelijk niet verwacht. Het gaat zelfs zo goed dat we het trainen weer iets op gaan pakken. Vorige week sprong hij zelf voor het eerst in galop aan met een stapritje buiten. (Ik heel hard roepen: niet doen, niet doen!) Dat hij zich daar goed genoeg voor voelt zegt mij heel veel. Dat heeft hij 1,5 jaar niet uit zichzelf gedaan. Hoe het komt weet ik niet, maar hij gaat ineens vooruit.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:44

tirzasarah10 schreef:
Ik vraag mij wel af hoeveel mensen in Nederland die therapie aanbieden? Kan er heeeeel weinig over vinden. Bestellen mensen zelf een bloedzuiger en laten ze hem zelf ze werk doen of moet je nog aan speciale plaatsen denken?

Heel veel mensen bieden de bloedzuigertherapie aan.Er zijn cursussen voor en dan kun jij het ook doen.Zijn geen erkende opleidingen. Maar wel een manier om snel geld te verdienen want ik heb begrepen dat de therapie nogal duur is. Op fb struikel je er over. Onder elke post van een paardenprobleem wordt de therapie wel genoemd als werkend in die situatie. De behandeling wordt aangeboden door Jan en alleman.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 18:01

Daihyo schreef:
Wat de bloedzuigers doen is dus niet alleen pijnbestrijding. Dat staat hierboven al. En of de blessure daarvan gaat genezen, nee dat denk ik ook niet.

Het is zelfs geen pijnbestrijding. Die bloedzuigers zijn puur symbolisch. Als je met hierboven het cursief tekstje in de OP bedoelt, sorry hoor, maar dat is pure reclame van een site die dit soort behandelingen aan de man probeert te brengen. Even kritisch nadenken is daarbij op zijn plaats.

Daihyo schreef:
Maar tussen augustus en nu is er iets gebeurd. Hij loopt zelden meer onzuiver en dan moet je goed kijken. Speelt als een gek, elke dag weer.

Dat is toch alleen maar goed nieuws. Mss is het toch klassieke spat, waarbij het gewricht nu gefuseerd is. Mss is de Tildren laattijdig aan het werk. Mss is het gewoon het zelfgenezend vermogen van een gezond lichaam. Wie weet ? Maar één ding is zeker, met die bloedwormen heeft het niets te maken.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 18:04

pien_2010 schreef:
Citaat:
maar alleen maar stellen 'dat' er geen plausibel werkingsmechanisme zou zijn vind ik weer ouderwets kort door de bocht....
BigBen is altijd kort door de bocht. Hij heeft een missie nl alles wat alternatief is over de kling jagen als niet werkbaar, onbewezen etc etc.
Ik lees het niet eens meer.

Neemt niet weg dat kritisch zijn heel belangrijk is bij alternatief iets met kaf en van het koren scheiden. Maar BigBen zijn aanwezigheid is net zoals als een gelovige die lid is van de bond tegen het vloeken. Is ook altijd dezelfde plaat die opgezet wordt en voegt niets toe.

Geen enkele reden om persoonlijk te worden. En gelovig ben ik nog nooit geweest. Dat is trouwens het grote verschil tussen ons beiden. Ik geloof niets tot ik bewijzen zie, jij gelooft alles, zelfs als het tegendeel bewezen wordt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 18:16

Rizette schreef:
tirzasarah10 schreef:
Ik vraag mij wel af hoeveel mensen in Nederland die therapie aanbieden? Kan er heeeeel weinig over vinden. Bestellen mensen zelf een bloedzuiger en laten ze hem zelf ze werk doen of moet je nog aan speciale plaatsen denken?

Heel veel mensen bieden de bloedzuigertherapie aan.Er zijn cursussen voor en dan kun jij het ook doen.Zijn geen erkende opleidingen. Maar wel een manier om snel geld te verdienen want ik heb begrepen dat de therapie nogal duur is. Op fb struikel je er over. Onder elke post van een paardenprobleem wordt de therapie wel genoemd als werkend in die situatie. De behandeling wordt aangeboden door Jan en alleman.

Dan wordt het wel heel erg moeilijk om het kaf van het koren te onderscheiden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:25

Rizette schreef:

Hmmm, ik krijg de gekste dingen aangeboden van feestboek, maar dit heb ik nul keer langs zien komen.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:35

Janneke2 schreef:
Rizette schreef:

Hmmm, ik krijg de gekste dingen aangeboden van feestboek, maar dit heb ik nul keer langs zien komen.

Waarschijnlijk zit je in de verkeerde fuik. :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:35

Of in de goede, hahahaha, het is maar hoe je het bekijkt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:37

Nee ben het ook nog niet tegengekomen. Niet als cursus en ook niet als therapie.
Wel bijzonder omdat ik wel open sta voor het alternatieve.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:07

BigBen schreef:
Dat is toch alleen maar goed nieuws. Mss is het toch klassieke spat, waarbij het gewricht nu gefuseerd is. Mss is de Tildren laattijdig aan het werk. Mss is het gewoon het zelfgenezend vermogen van een gezond lichaam. Wie weet ? Maar één ding is zeker, met die bloedwormen heeft het niets te maken.

Hoe weet je dat zo zeker? Dat het niet bewezen is, wil niet zeggen dat het niet werkt.
Ik weet ook niet wat uiteindelijk voor deze vooruitgang zorgt. De rust? Voeding? Zelfgenezend vermogen van het lichaam (is dat overigens wel bewezen?)? Silicium en magnesium? Ik weet het niet. Tildren is met 9 maanden echt uitgewerkt. Daar zijn we al ruimschoots overheen.
Dat het goed nieuws is, dat is het zeker. Ik denk dat het een samenwerking van factoren is. Maar welke factoren zullen we niet achter komen. En eerlijk gezegd boeit me dat ook minder. De vooruitgang boeit me. En ervoor zorgen dat hij binnen zijn vermogen weer in goede conditie komt, zodat zijn lichaam de slechte sprong kan opvangen.
Het is dat ik niet gelovig ben, anders had ik God op mijn blote knieën bedankt voor dit herstel. Of misschien bestaat God wel zonder dat ik het weet en heeft hij een wonder verricht. Geen idee.

Ik weet wel: als je iets niet ziet, wil dat niet zeggen dat het niet bestaat.

De vrouw die Jim heeft behandeld, behandelt hem al langer met lymfedrainage en sportmassage. Is daarin ook gecertificeerd en geregistreerd behandelaar. Ook voor de bloedzuigers heeft zij gericht training gevolgd. Ik heb vertrouwen in haar kennis en kunde. En als zij er geen vertrouwen in heeft, zal ze me echt doorverwijzen naar een reguliere arts. Want dit kan niet de reguliere geneeskunde vervangen, alleen ondersteunen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:45

"Één ding is zeker, met bloedworm heeft het niets te maken."

Dat is een loepzuiver voorbeeld van 'geloven in wetenschap'.
Terwijl wetenschap niet vraagt om geloof, in tegendeel. (= Wie 'gelooft in wetenschap' heeft er niet veel van begrepen.)
Wetenschap gaat over waarnemingen doen en proberen te snappen waarom we waarnemen wat we waarnemen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:47

Sorry Daihyo - maar nog even off topic.
@BigBen, wat is bewijs? Ik noem vaak het voorbeeld van weegbree, wat werkt tegen de branderige jeuk van bv brandnetels. Dat pluk ik zo aan de kant van de weg, maar er gaat echt niemand onderzoek doen naar de werking. Simpelweg omdat niemand daar belang bij heeft (want wie zou daar aan kunnen verdienen?). Dus geen bewijs, maar het werkt wel. Of schaar jij dit onder kwakzalverij?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:17

Kendra dat geldt ook voor zuring dat altijd in de buurt van brandnetel groeit. Dat kreeg ik al geleerd als kind en heb ik mijn kinderen ook geleerd. Want zuring is zo herkenbaar met zijn grote bladeren.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 00:12

Kendra schreef:
@BigBen, wat is bewijs? Ik noem vaak het voorbeeld van weegbree, wat werkt tegen de branderige jeuk van bv brandnetels. Dat pluk ik zo aan de kant van de weg, maar er gaat echt niemand onderzoek doen naar de werking. Simpelweg omdat niemand daar belang bij heeft (want wie zou daar aan kunnen verdienen?). Dus geen bewijs, maar het werkt wel. Of schaar jij dit onder kwakzalverij?

Aan bloedzuigers wordt juist heel goed verdiend. Waarom kan dan nog steeds niemand een "werking" bewijzen? Dan zou daar toch iedereen voor klaar moeten staan om het ook wetenschappelijk te bewijzen?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 00:37

BigBen schreef:
Bloedzuigers worden in de humane geneeskunde gebruikt bij moeilijke wondheling, huidtransplantaties, herstellende plastische chirurgie, enz. Het gaat dan om wonden die door de omstandigheden moeilijk of niet te draineren zijn. De bloedzuigers zorgen ervoor dat opgestapeld bloed en lymfevocht worden afgevoerd. Binnen die context hoort het gebruik van bloedzuigers gewoon bij de reguliere geneeskunde.

Alleen, het gebruik van bloedzuigers komt niet zonder risico's. Alle bloedzuigers, ook medicinale bloedzuigers, zijn besmet met aeromonas. Aeromonas zijn bacteriën die vooral in sloten, plassen, en rivierdelta's voorkomen. Aeromonas kunnen een aantal ziektes veroorzaken, in het bijzonder gastro-enteritis en wondinfectie, eventueel met sepsis. Als bloedzuigers in de humane geneeskunde worden gebruikt gebeurt dat dan ook altijd in combinatie met antibiotica. Alleen, sinds 2000 zijn hoe langer hoe meer aeromonas resistent tegen ciprofloxacine. Resistentie zit nu op 95%.

Ook het nabloeden is niet zo onschuldig als hier wordt gezegd. Het gebeurt niet dikwijls, maar het kan wel degelijk leiden tot een lage hemoglobine-spiegel, een dalende hematocriet, en problemen met de stolling van het bloed.

Zonder meer een paar bloedzuigers op je paard planten is eenvoudigweg dom. Wil je absoluut bloedzuigers gebruiken, okee, maar dan wel in een context waarin ze bewezen nuttig kunnen zijn (heling van extreme wonden), en in combinatie met antibiotica, onder begeleiding van een DA.

Hele interessante uiteenzetting, dank je BigBen. Ik had op Pubmed een tijdje geleden al wel evidentie gevonden voor de werkzaamheid van bloedzuigers maar heb nu ook gezocht op Aeromonas en je hebt gelijk. Die bloedzuigers dragen het altijd bij zich. Sterker nog, ze hebben het nodig om te kunnen functioneren. Het nabloeden wordt ook benoemd. De bloedzuiger zuigt ongeveer 10 ml bloed op maar iedere wond kan nog tientallen ml’s bloed nabloeden. Nu was ik het al niet van plan maar na dit echt helemaal niet meer. En nu is het me ook direct duidelijk waarom de bloedzuigerbehandeling uitgestorven was hier.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 11:11

Oei. Dat vind ik toch wel een eng idee..
Ben benieuwd hoe de therapeuten zelf hier dan instaan..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 11:34

Rizette schreef:
Kendra schreef:

Aan bloedzuigers wordt juist heel goed verdiend. Waarom kan dan nog steeds niemand een "werking" bewijzen? Dan zou daar toch iedereen voor klaar moeten staan om het ook wetenschappelijk te bewijzen?

Omdat het niet de bloedzuigers zelf zijn waar aan wordt verdiend (maar de behandeling) én omdat je nooit een patent krijgt op bloedzuigers.

Ik vind de toevoegingen over de risico's overigens zeer waardevol, het is nogal onnozel om op voorhand alle 'alternatieve' behandelingen toe te juichen. Daarom blijf ik dit topic volgen - het is een interessant experiment.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 16:41

Muze schreef:

Dat zal ik je zeggen. Want dat heb ik gevraagd. Die denken dat ze de bacterie niet bij zich dragen want er zit een certificaat bij dat ze medisch zijn.

Maar die bloedzuigers moéten die bacterie hebben want ze hebben hem nodig in het bloedzuigproces.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 18:00

Citaat:
Ik vind de toevoegingen over de risico's overigens zeer waardevol,
ik ook. IK vind het kwalijk zelfs als de therapeut dit niet communiceren zoals Jan schrijft omdat het medisch is.
Is dit met jou gecommuniceerd TS?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 19:10

janderegelaa schreef:
Muze schreef:

Dat zal ik je zeggen. Want dat heb ik gevraagd. Die denken dat ze de bacterie niet bij zich dragen want er zit een certificaat bij dat ze medisch zijn.

Maar die bloedzuigers moéten die bacterie hebben want ze hebben hem nodig in het bloedzuigproces.

Dit vind ik echt heel vreemd. Nog zacht uitgedrukt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 19:51

Ik vond ook een onderzoek waarmee ze proberen de bloedzuiger bacterie vrij te maken door antibiotica in te spuiten, en dat lukt, maar zoals BigBen al aangaf worden ze resistent. Dat staat overigens niet in dit onderzoek.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24897173/

Overigens vind ik ook genoeg artikelen waarbij bloedzuigertherapie wel werkt. Helaas schrijven ze daar niets over die bacterie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 19:54

Een tijd geleden was het op TV bij binnenste buiten waar een journalist zich liet bijten. Over die bacterie kan ik me niets herinneren. Wel dat het bleef bloeden als een rund en het mijn therapie niet is zei ik toen nog tegen mijn man. (Hahaha)

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 20:09

Daihyo schreef:
BigBen schreef:

Hoe weet je dat zo zeker?

Omdat er (1) geen enkele goede, logische reden voor is, en (2) geen enkel bewijs voor geleverd is. Een bloedzuiger scheidt een stof af die bloedverdunnend werkt ? Logisch. Een stof die stolling van het bloed tegengaat ? Logisch. Een stof die lokaal verdovend werkt ? Logisch. Een stof die jeuk en irritatie tegengaat ? Logisch. Allemaal bedoeld om zo snel en zo lang mogelijk toegang te krijgen tot de bloedbaan. Een stof die beschadiging van een gewricht repareert ? Onzin. Dat levert voor bloedzuigers geen enkel voordeel op, waarom zouden ze dan zo geëvolueerd zijn, en daar energie in steken ?

Daihyo schreef:
Tildren is met 9 maanden echt uitgewerkt.

Tildren is drie jaar na één infuus nog altijd opspoorbaar in het lichaam van een paard.

Daihyo schreef:
De vrouw die Jim heeft behandeld, behandelt hem al langer met lymfedrainage en sportmassage. Is daarin ook gecertificeerd en geregistreerd behandelaar. Ook voor de bloedzuigers heeft zij gericht training gevolgd. Ik heb vertrouwen in haar kennis en kunde.

Ik niet. Volgens wetenschappelijke studies raken zo'n 20 tot 36% van mensen die met bloedzuigers worden behandeld besmet met aeromonas. Dat het risico op besmetting zo groot is had die vrouw moeten weten, en bij iedere inzet van bloedzuigers had je paard preventief met ab moeten behandeld worden, net zoals dat bij mensen gebeurt.

Edit: Ik wil hier wel nog aan toevoegen dat ik absoluut jouw inzet voor je paard respecteer en apprecieer, alleen denk ik, weet ik dat bloedzuigers niets toevoegen, en een verhoogd risico meebrengen.