Paard krijgt door storm tak in de rug, operatie en lang herstel volgt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:17

Even over de dierenarts, misschien eens tijd voor mensen om door te lezen wat dierenartsen mogen.
Ze mogen namelijk zelfs beslissen om een paard te euthanaseren zonder toestemming van de eigenaar.
Dat zal niet snel gebeuren maar dat ze dit niet mogen adviseren is onzin.

Ik doe een paar screenshots erbij die interessant zijn en de link van mijn dap.

Afbeelding

Afbeelding

https://www.dierenartsenschildwolde.nl/ ... erlands-bv

Verder staat in het artikel dat als ze geen veilige stal hebben ze beter buiten kunnen blijven.

Hopelijk komt het goed met het paard!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:27

YvonneV schreef:
Hevonen schreef:

Gewoon goed in de gaten houden en vaak even gaan kijken...

En dan? 10 minuten van tevoren zijn we nog op stal geweest. Ik had die boom echt niet tegen kunnen houden. Buiten had ze kunnen vluchten.

Ik weet dus echt niet waar je goed aan doet binnen of buiten

For the record, de quote klopt niet, het was Hevonen die dat zei. Ik heb de quote in deze quote :+ even goed aangepast.

Popstra

Re: Paard krijgt door storm tak in de rug, operatie en lang herstel volgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:33

Wat verschrikkelijk voor dat dier zeg!

Hier staat alles binnen tijdens de stormen van afgelopen dagen.

Vraag me af wie nu uberhoupt zijn paarden in deze weersomstandigheden buiten aan hun lot over laten!? Storm en weides die blank staan. Niet normaal wat een k*t weer!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:01

Popstra schreef:

Vraag me af wie nu uberhoupt zijn paarden in deze weersomstandigheden buiten aan hun lot over latenb!? Storm en weides die blank staan. Niet normaal wat een k*t weer!!

Hier staan ze doodkalm in de paddock hooi te vreten. Ze zijn gewoon van elke dag buiten te gaan dus ze gaan elke dag.

Geen bomen in de nabijheid, de veulens lopen eveneens buiten met schuilstal. Overigens eveneens geen bomen die daar voor gevaar kunnen zorgen.

Paddock noch weide staan blank. 1 grote plas in het achterste deel maar verder gewoon goed. Houd ze dan echt niet binnen. Voor de nacht gaan ze wel binnen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:09

Mijn paarden vinden het ook niet eng. Totdat er een boom op mijn houten hekwerk knalt, dan schikken ze welen zijn ze los. Als je geen bomen in de buurt hebt dan zou ik zeker kiezen voor buiten laten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:18

Popstra schreef:
Vraag me af wie nu uberhoupt zijn paarden in deze weersomstandigheden buiten aan hun lot over laten!? Storm en weides die blank staan. Niet normaal wat een k*t weer!!

??
Dat mensen hun paarden (gedeeltelijk) buiten hebben staan wil niet automatisch zeggen dat ze hen aan hun lot overlaten.

Mijn paddock is droog en ze kunnen droog en uit de wind staan voor de stallen met overkapping en ik heb er zicht op.
Waar ik mijn paarden ook neer zet, binnen of buiten, er staat een hele rij zeer hoge bomen (van de buren) achter mijn stal en naast mijn paddock dus zowel buiten als binnen kans op vallende takken en bomen.

De mijne staan overdag buiten en gaan 's avonds laat naar binnen, langer dan 10 uur op stal is geen mogelijkheid want dan staat mijn ruin met stalbenen en zet ik hem een hele dag + nacht op stal kan ik de DA bellen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:27

Brainless schreef:
Popstra schreef:

??
Dat mensen hun paarden (gedeeltelijk) buiten hebben staan wil niet automatisch zeggen dat ze hen aan hun lot overlaten.

Mijn paddock is droog en ze kunnen droog en uit de wind staan voor de stallen met overkapping en ik heb er zicht op.
Waar ik mijn paarden ook neer zet, binnen of buiten, er staat een hele rij zeer hoge bomen (van de buren) achter mijn stal en naast mijn paddock dus zowel buiten als binnen kans op vallende takken en bomen.

De mijne staan overdag buiten en gaan 's avonds laat naar binnen, langer dan 10 uur op stal is geen mogelijkheid want dan staat mijn ruin met stalbenen en zet ik hem een hele dag + nacht op stal kan ik de DA bellen.

Dat dus. Heb ze hier nu een uurtje vroeger binnen gehaald dan normaal omdat de storm rond middernacht op zijn zwaarst zou zijn en ze staan toch rond zes uur weer buiten. Maar het is hier al bijna een week stormachtig. Ga ze echt niet een week binnen houden.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:35

Popstra schreef:

Wat een rare reactie?

Ik snap ook niet dat mensen hun paard opsluiten in een stal en "aan hun lot overlaten" . Met gevaar voor vallende bomen op stallen, stalbranden, paarden die geen kant op kunnen...
Ofwel: met iedere keuze neem je een bepaald risico.

Er is niets mis mee om je paard 24/7 buiten te houden met een schuilmogelijkheid en een enigszins droge paddock (dat valt gewoon te regelen hoor). Die van mij heeft tot 3,5 jaar in het 'wild' in een natuurgebied gelopen. Denk je dat ze daar ook de paarden binnen halen met een beetje storm en regen?
Die hoef ik echt niet in een stal op te sluiten. De kans dat hij zich dan verwond is groter dan wanneer ik hem lekker buiten laat lopen.

Ik vind het ook nogal een rottige opmerking richting de eigenaar van dit paard (ook al spreek je hier niet de eigenaar persoonlijk aan). Alsof die niet al genoeg ellende heeft.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:51

Jeetje, die foto van die tak is erg extreem. Ik denk dat ik mijn dier per direct had laten inslapen... Wat een gruwlijke pijn moet dat dier gehad hebben, ik hoop oprecht dat hij de operatie goed doormaakt en er relatief goed boven op komt...
Als ik dit zo zie ben ik ontzettend blij dat mijn paarden even voor staan, weg van alle grote bomen... Vreselijk zeg.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 07:08

Brainless schreef:
Popstra schreef:

??

idem.
Mijn jonge draver stond vannacht wel op stal omdat die de storm Eunice ook zeer onrustig was op de wei en doordat hij ging rennen continu ook de 2 ouderen gingen rennen (waarvan 1 met zwakkere achterbenen).
Met de jongste op stal zijn de 2 oudjes heel rustig. Die staan gezellig bij de stal uit de wind.

Zojuist nog even gaan checken want het heeft toch heel kort erg lelijk gedaan (half noord-Limburg België zonder stroom zelfs). Maar de paarden stonden rustig aan de stallen. Geen schade gelukkig. En de draver loopt weer buiten nu het ergste voorbij is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 09:01

Mijn da was hier niet aan begonnen denk ik. Is een man die eerlijk is. Hoefbevangenheid? Meestal zegt hij slaap maar in. Zeker bij hoefkanteling. Natuurlijk mag je behandelen, maar hij kijkt puur of topsport mogelijk blijft. In zijn ogen hoor je een paard wat niet meer kan rennen niet in leven te laten. Tijdelijk op rust ja, maar bij slechte prognoses wees eerlijk. Niet dokteren om het dokteren.

Als hier bij de tak de prognose pijnvrij rijden EN parcoursen springen is zou je opereren, anders inslapen.

Ik heb ooit een paard laten opereren aan een kaakbreuk. Prognose was goed, dus gedaan. Maar soms gaan we te ver door denk ik.

Over de tak kan ik niet verder oordelen, maar ik lees maandenlange revalidatie. Daar haal ik een volledig herstel uit. En dan is de juiste keuze gemaakt.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 09:48

Kabayo schreef:
Ayasha schreef:

Ook hier meerdere malen meegemaakt dat een dierenarts je niet mag dwingen of adviseren dat inslapen beter is. Geen idee wat de regels daarin zijn hoor. Maar als de eigenaar wil opereren doen ze dat. Wil de eigenaar geen operatie slapen ze hem in. Maar volgens hun mogen hun niet direct zeggen "inslapen is beter"
Het moet de keuze zijn van een eigenaar zonder invloeden...

klopt vorige zomer durfde de DA die ik had opgeroepen voor een merrie met koliek niet vlakaf zeggen dat het beter was om haar in te slapen. Het is dat wij het zelf opperden dat hij toegaf dat hij er eigenlijk geen heil meer in zag om haar nog meer pijnstilling te geven. Ze had al Buscopan + Morfine gekregen en nog was ze niet te onderzoeken van de pijn. We hebben haar in de wei ingeslapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 10:07

Flubberboot schreef:
Dat hoop je maar. Zie zat verhalen voorbij komen waarin een kliniek pusht voor een operatie zodat zij die operatie toe kunnen voegen aan hun "Dit-kunnen-wij-lijstje." Of waar ze heel handig geen antwoord geven als je vraagt naar mogelijke complicaties.
Anderzijds: als niemand het ooit aandurft om die operaties uit te voeren, komt de diergeneeskunde ook geen stap verder. Maar het is een heel dunne lijn.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 10:22

Joh, en als we gewoon nou eens niet oordelen. En dat we er bij twijfel eens lekker van uit gaan dat eigenaren en kliniek met de beste intentie gehandeld hebben....

Sterkte voor het beestje en de eigenaren.

Wat betreft in of uit de stal. Ik vond dit de meest complete post:
DR David MArins:
STORM EUNICE - HORSES IN OR HORSES OUT?
Will your horses be in or out today?
If your stables are sturdy and your horses are reasonably settled despite the winds then they may be better off inside?
If your stables are creaking or you can see the structure moving then they may be better off outside?
If your horses are in but unsettled then playing music might help?
If turned out many horses will be more comfortable in a rug as there will be a very high wind chill. For people, we worry about being hit by trees falling but horses reactions are so fast that this is probably a very low risk. More of a risk may be trees breaking fences or objects being blown across fields and spooking horses.
Whatever you decide to do today its good if you can keep a close eye on your horses and check them more frequently. Stay Safe!

Maw wat verstandig is zal per situatie verschillen. En dan nog kun je pech hebben.

En als het gaat over equitom algemeen: ja, ik heb het idee dat ze hier een hoop zaken aanpakken die bij een andere DA geen kans maken. Daar staat tegenover dat veel eigenaren ook juist om die reden naar deze kliniek gaan. Dus ze krijgen ook buitenproportioneel veel extreme gevallen.
Als of het altijd verstandig is? Als je het probeert weet je het vaak pas. Dus of ik dat nou perse verkeerd vind? Aan deze randjes vindt ook de vooruitgang plaats. Het is aan iedere eigenaar zelf om te beslissen hoe ver je kunt/wil gaan.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 21-02-22 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 10:31

Binnen/buiten beide hebben hun voor en nadelen.
Overal kan er wat gebeuren als er een boom opvalt bv.
Dat heeft niets met je dieren aan hun lot overlaten en vind dat persoonlijk best veroordelend.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 10:43

Er is geen goed of fout in deze, zo'n storm is heel erg onvoorspelbaar en mens en dier moeten een grote portie geluk hebben denk ik.

Hier stonden ze op stal met de luiken dicht, gelukkig geen bomen in de buurt en dit geval het beste. Neemt niet weg dat andere oplossingen ook prima kunnen zijn.

Wat een enorme pijn moet dit hebben gedaan bij dit dier, ik zie niet in waarom je niet zo laten opereren als dat operatie prognose goed is. Ik hoop dat het dier er snel van hersteld en weer een fijn en paardwaardig leven kan hebben.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 13:14

Niks bevooroordelen. Het klimaat veranderd. Stormen en neerslag zijn extremer dan voorheen!
Het is hier volgens mijn buurman (boer) die hier al 60 jaar woont nog nooit zo nat geweest als nu. Sloten staan ver buiten hun oevers en weides zijn onbegaanbaar.

Je kan mij niet wijs maken paarden er nu comfortabel bij staan buiten.

Ik heb hier 7 perfect gedraineerde zand paddocks waar de paarden swinters overdag in buiten staan die nu geheel blank staan want het water kan niet weg omdat de uitgang van de drainage buizen onder water staan. Ook nog nooit mee gemaakt in alle jaren wij hier zitten. Dan de schuil hokken in de weides, die staan ook onder water omdat de paarden daar de boel plat lopen. Evenals voor de ingangen van de weides. Alles blank.

Dus nee, ik kan niet begrijpen als mensen hun paarden in deze omstandigheden buiten laten. Maar dat is mijn mening en daar is niks mis mee

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 13:22

Mkango schreef:
Flubberboot schreef:
Dat hoop je maar. Zie zat verhalen voorbij komen waarin een kliniek pusht voor een operatie zodat zij die operatie toe kunnen voegen aan hun "Dit-kunnen-wij-lijstje." Of waar ze heel handig geen antwoord geven als je vraagt naar mogelijke complicaties.
Anderzijds: als niemand het ooit aandurft om die operaties uit te voeren, komt de diergeneeskunde ook geen stap verder. Maar het is een heel dunne lijn.

Dat klopt, maar in hoeverre ga je dan richting dierproeven? Want wij mensen proberen dan iets uit en dat gaat vaak ten kosten van het welzijn van het paard.

Hoevenkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 13:29

.
Laatst bijgewerkt door Hoevenkop op 20-03-23 07:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 13:32

RBR schreef:
Flubberboot schreef:
Dat klopt, maar in hoeverre ga je dan richting dierproeven? Want wij mensen proberen dan iets uit en dat gaat vaak ten kosten van het welzijn van het paard.
In feite zou je dan kunnen zeggen dat élke operatie een proef is, want 100% slagingskans heb je nooit. Ik denk dat het voornaamste is met welke intentie de operatie ingezet wordt; is het om algemene wetenschappelijke kennis te vergaren, of is het om de levenskwaliteit van het individuele dier te verbeteren?

Daar heb je gelijk in. Maar als de operatie uitgevoerd wordt om de diergeneeskunde verder te helpen is het toch om wetenschappelijke kennis te vergaren en dus een dierproef?

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 13:59

Dat jouwn paddocks blank staan betekend niet dat dit bij iedereen zo is. Op basis van jouwn situatie had ik mijn paarden binnen gezet inderdaad. Die van mij staan heerlijk, net zoals de rest van de kudde incl 8 maand oud veulen, heerlijk buiten en hebben de mogelijkheid om de grote schuilstal in te gaan. De tracks zijn wat modderig maar dat is logisch in de winter, weilanden geen water ballet en het verharde voerpunt is ook prima begaanbaar en niet nat. Zij staan dus buiten meer dan prima en staan er net zo comfortabel bij als normaliter. Ze zijn niet van suiker gemaakt zoals wij mensen :P.

Popstra schreef:
Niks bevooroordelen. Het klimaat veranderd. Stormen en neerslag zijn extremer dan voorheen!
Het is hier volgens mijn buurman (boer) die hier al 60 jaar woont nog nooit zo nat geweest als nu. Sloten staan ver buiten hun oevers en weides zijn onbegaanbaar.

Ik heb hier 7 perfect gedraineerde zand paddocks waar de paarden swinters overdag in buiten staan die nu geheel blank staan want het water kan niet weg omdat de uitgang van de drainage buizen onder water staan. Ook nog nooit mee gemaakt in alle jaren wij hier zitten. Dan de schuil hokken in de weides, die staan ook onder water omdat de paarden daar de boel plat lopen. Evenals voor de ingangen van de weides. Alles blank.

Dus nee, ik kan niet begrijpen als mensen hun paarden in deze omstandigheden buiten laten. Maar dat is mijn mening en daar is niks mis mee

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 14:02

Popstra schreef:

Ja er zijn een legio paarden die absoluut niet op stal kunnen, die op stal zetten is vragen om problemen.
En dan, dan heb je ze op stal. Valt er een boom op je stal. Dan roept iedereen, ach ja dat heb je als je ze opsluit.

Ja hier is het ook nat. Maar de schuilstallen staan niet onder water, net als dat de drainage buizen niet onderwater staan waar ze in de sloot uitkomen. Maar goed hier zet het waterschap de schuiven open zodat het teveel aan water weg kan. Mede omdat er hier ook genoeg boeren zijn die dit ivm bollen niet kan hebben.
Maakt echt we een verschil denk ik.

En nee mijn paard staat met de nacht lekker op stal hoor, die wilt met dit weer niet buiten blijven haha

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 14:09

Heftig hoor, dat is geen tak meer maar een hele boom in zijn rug!! Of ik er voor was gegaan, geen idee. Maar mijn eerste reactie, als het paard op staat en staat te eten, ja. Dan zou ik echt niet denken om per direct af te spuiten omdat er een boom in zit om het even crue te zeggen := Pas later blijkt dat er veel kapot is waarvan de prognose fout is, is het wat anders... Geen idee hoe dat bij dit paard is en geen idee of ik er wel of niet voor was gegaan. Als ik het geld had, waarschijnlijk wel. Ik hoop dat het paard er weer bovenop komt!

Hier staan de paarden op stal met de storm. Ook vandaag overdag. Enorm tegen mijn gevoel, ik wil ze buiten hebben 24/7, maar mijn paarden zijn echt niet happy met dit weer. Ze hebben een schuilstal, maar met die wind gaan ze daar niet in staan - ze willen overzicht houden. Ze kunnen droog staan op het verhoogde stuk, daar eten ze ook. Maar als ze op rust gaan, staan ze met de voeten in de plassen. Mijne zouden het niet overleven in het wild met die domme keuzes denk ik :)) Boos, gefrustreerd, koud, slecht eten... Dan maar op stal. Normaliter breekt ze de tent af als ze op stal moet overdag. Nu staan ze met kleine oogjes van de moeheid blij op stal hooi te knabbelen. Het is goed zo, dan maar binnen :(:) Gelukkig is onze stal groot en stevig, en hebben we geen bomen langs de stal staan.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 14:20

Solleke_Noah schreef:
Hier al twee paarden op de operatietafel gehad bij Equitom.

De eerste had de scherpe onderkant van een prikpaal recht in zijn buik gekregen, we weten nog steeds niet hoe.. was ook een enorm lastige operatie en Tom gaf direct bij binnenkomst al aan dat de prognose zeer slecht was. Hij wou hem wel open maken om te kijken hoe het ervoor stond, maar bij te erge schade, de operatie niet verder zetten. Paard is volledig opgeknapt en alweer vijf jaar volledig onder zadel.

Mijn andere paard, mijn ijslandse dame, helaas op de operatietafel laten inslapen. Ze belden heel eerlijk op dat het wat hen betrof niet dierwaardig was verder te gaan met de operatie. Ze had koliek maar tijdens de operatie bleek haar darm verlamd door kapotte zenuwen, dit was niet te herstellen.

Om maar te zeggen: ze gaan bij Equitom ver (heel ver...) maar tegelijk zijn ze ook eerlijk. Als het niet dierwaardig is adviseren ze inslapen.

Hier eenzelfde ervaring waarbij ik ook een paard naar Equitom heb gebracht voor een (uiteindelijk) complexe operatie. Voorafgaand aan de CT scan werd mij al verteld dat als het beeld en prognose niet gunstig zou zijn, ik opgebeld zou worden voor overleg maar de bedoeling was dan om het paard niet meer te laten ontwaken uit de narcose omdat dit het meest paardvriendelijk was.
Mijn ervaring is eerlijke diagnose en prognose afgegeven en een operatie die geen enkele kliniek in Nederland goed voor elkaar had gekregen.

Daarom vermoed ik ook dat de prognose dusdanig goed was dat men de operatie aan heeft gedurfd. Dan is het toch super speciaal als zo’n kliniek dat paard kan helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 14:24

Flubberboot schreef:
Daar heb je gelijk in. Maar als de operatie uitgevoerd wordt om de diergeneeskunde verder te helpen is het toch om wetenschappelijke kennis te vergaren en dus een dierproef?
De operatie wordt uitgevoerd om een dier te genezen dat in de eerste plaats al ziek of verwond is. Dat ze er vervolgens ook nog kennis uit halen, is een bijkomstigheid. Imo is dat iets heel anders dan het uitvoeren van dierproeven, waarin gezonde dieren ziek worden gemaakt/genetisch worden gemanipuleerd om onderzoek op te doen.