Solleke_Noah schreef:Hier al twee paarden op de operatietafel gehad bij Equitom.
De eerste had de scherpe onderkant van een prikpaal recht in zijn buik gekregen, we weten nog steeds niet hoe.. was ook een enorm lastige operatie en Tom gaf direct bij binnenkomst al aan dat de prognose zeer slecht was. Hij wou hem wel open maken om te kijken hoe het ervoor stond, maar bij te erge schade, de operatie niet verder zetten. Paard is volledig opgeknapt en alweer vijf jaar volledig onder zadel.
Mijn andere paard, mijn ijslandse dame, helaas op de operatietafel laten inslapen. Ze belden heel eerlijk op dat het wat hen betrof niet dierwaardig was verder te gaan met de operatie. Ze had koliek maar tijdens de operatie bleek haar darm verlamd door kapotte zenuwen, dit was niet te herstellen.
Om maar te zeggen: ze gaan bij Equitom ver (heel ver...) maar tegelijk zijn ze ook eerlijk. Als het niet dierwaardig is adviseren ze inslapen.
Hier eenzelfde ervaring waarbij ik ook een paard naar Equitom heb gebracht voor een (uiteindelijk) complexe operatie. Voorafgaand aan de CT scan werd mij al verteld dat als het beeld en prognose niet gunstig zou zijn, ik opgebeld zou worden voor overleg maar de bedoeling was dan om het paard niet meer te laten ontwaken uit de narcose omdat dit het meest paardvriendelijk was.
Mijn ervaring is eerlijke diagnose en prognose afgegeven en een operatie die geen enkele kliniek in Nederland goed voor elkaar had gekregen.
Daarom vermoed ik ook dat de prognose dusdanig goed was dat men de operatie aan heeft gedurfd. Dan is het toch super speciaal als zo’n kliniek dat paard kan helpen.