Quarterhorse hengst Triple Vodka heeft een prothese

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 00:17

Pareltjes schreef:
Aangezien geld dus altijd meespeelt is dat vaak ook juist een keuze een dier in te laten slapen. Eigenaren die geen zin hebben in hoge kosten, lange herstelperiodes, onzekere uitkomst etc... Dus zo goed als geld hier een rol kan spelen kan dat ook het geval zijn bij bewust laten inslapen. Wordt er dan ook aan het belang van het dier gedacht?

Als een eigenaar om welke reden ook een dure operatie niet kan betalen dan vind ik inslapen idd een betere oplossing dan niet behandelen en laten lijden/voort sukkelen.

Lange herstelperiodes en onzeker herstel waar je ‘geen zin’ in hebt vind ik nogal makkelijk van je gesteld. Alsof je dier in laten slapen een verlossing is voor de eigenaar ipv een einde aan lijden van het dier. Als iemand die menig maal een dier heeft laten inslapen kan ik je vertellen dat het helemaal geen verlossing is voor jezelf. Ik heb nog geen enkele keer gedacht ‘goh daar ben ik lekker van af joh, scheelt me in mn portemonnee’. In tegendeel, ik ben er doodziek van. En als ik even op IM rondkijk ben ik niet de enige.

Pareltjes

Re: Quarterhorse hengst Triple Vodka heeft een prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 08:39

Helaas denkt niet iedereen er hetzelfde over en vertrekken er heel wat paarden naar de eeuwige weide juist wel om die reden. Ook hier op Bokt. Maar die zul niet terug vinden in IM. De harde werkelijkheid jammer genoeg.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 08:48

:')

Ja want elk dood paard moet op IM komen te staan natuurlijk.

De vergelijking mens met pijn/ prothese of paard met pijn/ prothese slaat helemaal nergens op.
Wij kunnen redeneren, wij staan boven aan de voedselketen.

Echt zo bizar dat sommige hier dit goed praten of vergelijken met zichzelf.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 09:10

Pareltjes schreef:
Helaas denkt niet iedereen er hetzelfde over en vertrekken er heel wat paarden naar de eeuwige weide juist wel om die reden. Ook hier op Bokt. Maar die zul niet terug vinden in IM. De harde werkelijkheid jammer genoeg.

Nogmaals, als iemand het geld niet heeft voor een gigantisch dure behandeling, vind ik inslapen een betere optie.
Maar volgens jou moet je het paard dan maar laten lopen zonder behandeling? Bijzonder.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 09:17

Mars schreef:
Pareltjes, jij vergeet even in dit specifieke geval dat dit een dekhengst betreft. Er spelen dus ook nog wat financiële belangen mee voor de mens, en waar geld een rol speelt staat dierenwelzijn achteraan. Denk je dan nog steeds dat hier alleen aan belang van het dier is gedacht?

Ik vind het ook veels te ver gaan.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 09:19

Als er al voldoende nakomelingen zijn.

Geef het dier rust bij zo'n extreme amputatie.
Dat heeft toch niks meer met welzijn van het paard te maken

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 09:37

Nou ik vind het niet zo'n ramp hoor dit verhaal.
Tuurlijk zal het dier lang moeten herstellen na de amputatie. En nee dat is niet pijnloos. Maar als ze zijn pijn management op orde hebben en hij verder Happy is zie ik het probleem niet zo.
Het kost wat maar dan leeft je paard nog. En ja meteen prothese loopt het dier "anders" of moet hij het wat vaker ontlasten. Maar een dier onwaardig leven nee dat zie ik er niet zo gauw aan af..
Hij dekt nog steeds en ja er zal goudwit spul een reden zijn geweest om hem in leven te houden.
Maar goed het is niet anders.

Wie weet welke technieken er nog meer komen om onze dieren een steeds waardiger bestaan te geven nadat ze nu afgeschreven worden. Ik vind het een goede ontwikkeling

misami

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 09:43

Ik schrik van de harde uitspraken en meningen over een onderwerp waar nog weinig over bekend is. Meningen zijn veel en vaak gebaseerd op, ik denk dat dit niet pijnloos kan zijn, paard is een vluchtdier , paard onwaardig. maar we weten het allemaal niet. Steeds vaker komen er nieuwe technieken. Nieuwe behandelmethodes. Zonder uitproberen komen we niets meer te weten.
Vroeger werkte we nog met aderlatingen voor alle kwade ziektes en gedachten. Maar daardoor groeide de wetenschap.

Steeds vaker zie je dat levens gerekt worden, van mens en dier. Is dat het doel van de natuur? Waar trekken we een grens? Wat als geld geen rol speelt? Of juist wel een rol speelt? Waarom veroordelen we op basis van een klein beetje weten en vele aannames?

We kunnen niet kiezen of besluiten voor de eigenaren.
Ik merk dat zowel op dit topic als op het topic van het paard met de tak in de rug gereageerd wordt vanuit eigen meningen zonder dat we alles weten? Laten we niet meteen veroordelen, maar juist leren en open zijn..

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 09:51

Ik vind dit ook veels te ver gaan en helemaal geen goede ontwikkeling. Dat zeg ik vanuit mij, wat ik vind.
En dat is niet veroordelend dat is mijn mening.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 09:53

Ondanks dat ik absoluut tegen ben en alle argumenten zijn hierboven genoemd, heeft mijnheer wel de gewone hengstepraatjes en lijkt het in de film dat hij er weinig of geen last van heeft.
Ik had een ander beeld verwacht en niet dit opgewonde hengsten standje.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 09:59

hormonen..
Mijn moeders hengst rende op zijn laatste dag( ingeslapen wegens keeltumor) nog recht op een merrie af. Hij kwam daar aan helemaal buiten adem, kon niks meer maar wilde er wel nog op

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 10:05

misami schreef:
Ik schrik van de harde uitspraken en meningen over een onderwerp waar nog weinig over bekend is. Meningen zijn veel en vaak gebaseerd op, ik denk dat dit niet pijnloos kan zijn, paard is een vluchtdier , paard onwaardig. maar we weten het allemaal niet. Steeds vaker komen er nieuwe technieken. Nieuwe behandelmethodes. Zonder uitproberen komen we niets meer te weten.
Vroeger werkte we nog met aderlatingen voor alle kwade ziektes en gedachten. Maar daardoor groeide de wetenschap.

Steeds vaker zie je dat levens gerekt worden, van mens en dier. Is dat het doel van de natuur? Waar trekken we een grens? Wat als geld geen rol speelt? Of juist wel een rol speelt? Waarom veroordelen we op basis van een klein beetje weten en vele aannames?

We kunnen niet kiezen of besluiten voor de eigenaren.
Ik merk dat zowel op dit topic als op het topic van het paard met de tak in de rug gereageerd wordt vanuit eigen meningen zonder dat we alles weten? Laten we niet meteen veroordelen, maar juist leren en open zijn..

Dat een paard een vluchtdier is en niet snel ongemak laat blijken is geen mening hoor ;)

Dat ik het dierenmishandeling vind is wel mijn mening en die heb ik netjes onderbouwd. Hoeft niemand het mee eens te zijn maar het is nog steeds mijn mening.

Ik krijg hier het idee dat veel mensen een hele negatieve associatie hebben met dood. Dat je je paard dat 'aandoet'. Als je de dood als iets naars ziet voor het paard, in ieder geval vervelender dan leven, dan kan ik me voorstellen dat je sneller voor opereren kiest. Ik zie persoonlijk dood niet als iets ergs. Ja, voor nabestaanden is het verschrikkelijk. Maar voor het dier zelf....ik geloof van niet.

Het paard leeft inderdaad in het hier en nu, maar dat geldt 2 kanten op.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 10:22

Klopt Dees. We leven in een cultuur waarin we de dood als negatief zien. Dat in tegenstelling tot bv de boedhisten. Vanuit die cultuur worden te vaak levens verlengd waarbij je jezelf kunt afvragen of dat nu zo goed is. Mooie post en ik denk dat het klopt wat je schrijft.

misami

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 10:27

@dee_Es ik doel niet specifiek op iemand of op jou.
Ik wil ook geen vinger wijzen.
Het valt mij op. De behouden verwoordingen in de reacties. Algemeen bedoeld.

Een vluchtdier klopt, maar doordat onze dieren zo gedomesticeerd zijn is de natuurlijke drang ook veranderd. Een hond was een jachtdier, maar nu is dat niet nodig, de natuurlijke drang wordt anders. Ook door opvoeding. natuurlijk is een paard een vluchtdier, maar in onze veilige omgeving is dat bijna niet meer nodig. Om pijn en vluchtgedrag te koppelen vind ik ook niet meer terecht.

Ik weet nog niet of deze amputatie een verbetering of een verslechtering is.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 10:29

Nou mijneerste reactie na het lezen was ook, gatver wat sneu voor het beest. Maar na het zien van de filmpjes denk ik er echt anders over! Ik zie een dier met een heldere blik en levenslust. Zijn leven zal verre van perfect zijn maar die heeft er echt nog wel lol in hoor!

En we moeten nu ook weer niet overdrijven, niet bij elk vorm van pijn is het leven niks meer waard. Bij mensen kunnen we euthanasie toepassen maar dat doen we ook niet bij elk ongemak.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 10:54

Pareltjes schreef:
Flubberboot schreef:
.
Ik heb het helaas vaker dan eens gezien dat een paard niet meer wilt. Paard ziet er op de video's inderdaad happy en vol met leven uit, vraag me alleen af of dat paard er ook zo vol met leven uitzag toen het been geamputeerd moest worden. Betwijfel ook of het eerlijke video's zijn want ze laten niet alles zien.

Meestal is een patient niet happy vóór er een serieuze ingreep plaatsvind. Maar daar zijn grote operaties toch voor? Dat ze zich dáárna juist beter voelen? Als we rekening gaan houden hoe ze zich vóór een operatie voelen zonder een beoogd goed resultaat ná een operatie dan moeten we stoppen met opereren in totaliteit

Maar wij mensen KIEZEN voor die operatie. Paarden niet.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 11:04

troi schreef:
Nou mijneerste reactie na het lezen was ook, gatver wat sneu voor het beest. Maar na het zien van de filmpjes denk ik er echt anders over! Ik zie een dier met een heldere blik en levenslust. Zijn leven zal verre van perfect zijn maar die heeft er echt nog wel lol in hoor!

En we moeten nu ook weer niet overdrijven, niet bij elk vorm van pijn is het leven niks meer waard. Bij mensen kunnen we euthanasie toepassen maar dat doen we ook niet bij elk ongemak.

Heb je ook gezien hoe hij na het rollen zijn prothese been omhoog trekt.
Ik neem aan door ongemak/pijn

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 13:22

ellepel schreef:
hij heeft ook een facebook pagina
https://www.facebook.com/triplevodkastallion

staat ook een filmpje dat hij in een paddock gaat rollen.
ik vind het juist mooi dat het kan, zie een dier wat er prima mee overweg kan en niet zielig is.

let eens goed op hoe hij dan opstaat...

mijn persoonlijke mening; dit paard leeft nog, gewoon omdat het kan en hij zo nog dekgelden opbrengt. niet omdat hij nu een pijnvrij paardwaardig leven heeft. Just for the money

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 14:21

pien_2010 schreef:
Ondanks dat ik absoluut tegen ben en alle argumenten zijn hierboven genoemd, heeft mijnheer wel de gewone hengstepraatjes en lijkt het in de film dat hij er weinig of geen last van heeft.
Ik had een ander beeld verwacht en niet dit opgewonde hengsten standje.

ik zie hem anders dat hij een apart loopje heeft, waardoor hij waarschijnlijk andere delen van zijn lichaam meer gaat belasten.

Na het rol filmje waar ze het op de vorige pagina over hebben, zie je ook op het moment dat de film stopt, dat hij zijn been ontlast.

Hormonen en adrenaline zorgen nog wel eens dat een dier zich beter lijkt te voelen, dan het zichzelf werkelijk voelt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 14:26

Dat kan Sabbientje en ik vind dat ze dit nooit hadden moeten doen, maar het valt me toch mee. Ik had een erger beeld verwacht. Laten we hopen voor dit hengstje dat ik het goed zie en het meevalt.

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 14:47

Het dekgeld voor deze hengst is 2500 dollar, ik neem aan dat dat minimaal een grote reden was om af te zien van inslapen en deze keuze te proberen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:08

Ik heb zojuist het filmpje bekeken van het rollen en ik vind het wonderbaarlijk hoe dit paard met zijn handicap omgaat. Had nooit voor mogelijk gehouden dat zoiets zou kunnen.

Ik zie niet wat jullie zien. Ik zie geen ellende, geen drama, geen pijn ik zie een paard dat zich ongelofelijk snel heeft aangepast aan een nieuwe realiteit. Nooit gedacht dat ik dat nog eens zou zeggen. Maar tijd kan voortschrijdend inzicht geven.

Wat bijzonder eigenlijk.....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:11

Zie je geen paard dat na het opstaan meteen zijn voorbeen ontlast?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:17

Pareltjes schreef:
Ik heb zojuist het filmpje bekeken van het rollen en ik vind het wonderbaarlijk hoe dit paard met zijn handicap omgaat. Had nooit voor mogelijk gehouden dat zoiets zou kunnen.

Ik zie niet wat jullie zien. Ik zie geen ellende, geen drama, geen pijn ik zie een paard dat zich ongelofelijk snel heeft aangepast aan een nieuwe realiteit. Nooit gedacht dat ik dat nog eens zou zeggen. Maar tijd kan voortschrijdend inzicht geven.

Wat bijzonder eigenlijk.....

De laatste 2 seconden ook gezien hoe hij zijn prothese been omhoog trekt?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:20

Ja dat zie zeker.? Het is voor mij een wonder dat het paard in staat is zo snel overeind te komen zo kort na zo’n ingreep. Het tijdelijk ontlasten is niet meer dat logisch. Daarnaast zal het vast nog last hebben van oude reflexen.

Ik kom smorgens ook krakend overeind, kan ook niet direct op mijn rechtervoet staan vanwege een oude fractuur. En na 2 minuten bewegen wel. Ik ben ook niet zielig, heb me ook gewoon aangepast.

Is perfectie en foutloos tegenwoordig de norm? Dan kunnen we 80 % van het paarden bestand acuut inslapen.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 21-02-22 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt