Mark Todd biedt excuses aan voor het slaan van een paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:09

Cer schreef:
Ik denk dat deze ruiter gewoon had moeten accepteren dat haar paard op dat moment (de clinic?) de waterbak niet ging doen, en zelf iets anders had moeten gaan doen en thuis (waar ze misschien ook zo'n waterbak heeft) eens moet gaan uitpuzzelen hoe ze het op kan lossen..

Eens, dat was een eerlijkere benadering jegens het paard geweest.

Emotie stuurt gedrag en gedrag dat iets oplevert (bekrachtigd wordt) herhaalt zich.
Dus verander de emotie, dan kan je het gedrag veranderen. Als bepaald gedrag niets meer oplevert of ander gedrag meer (leuke dingen) oplevert dan zal het gedrag wijzigen.

De theorie is makkelijk. Hahaha. Maar in de praktijk moet je echt vaak heel creatief zijn of er heel veel tijd voor nemen. Want als het gedrag al een lange tijd bestaat is het inderdaad niet zo makkelijk weg te trainen.

Maar geweld/toedienen van pijnprikkels heeft imo hoe dan ook geen plaats of functie bij het trainen van paarden, ze verdienen gewoon beter en het verandert de emotie niet ten goede.

EllyC

Re: Mark Todd biedt excuses aan voor het slaan van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:24

Devitootje, een hond sla je nooit, vind ik. Heb je ooit wel eens gezien dat een hond een andere hond slaat?

Paarden of honden spreken geen mensentaal. Wij zullen dus hun taal moeten proberen te spreken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:26

Devitootje schreef:
pmarena schreef:
Ik denk dat er in sommige gevallen op een zelfde manier wel wat voor te zeggen is om een paard er even met een paar brullen of tikken doorheen te helpen, zodat de stress maar heel kort hoeft te duren en het dier dan snel weer er overheen is. Versus eeuwen staan tobben op stresslevel 100.

Misschien is het voor een paard wel prettiger om kort maar krachtig met een paar meppen op weg geholpen te worden en 5 minuten later rustig te zijn, dan dat 'ie een half uur met pompende neusgaten diarree staat uit te spuiten en nòg nergens komt :(:)

Ik kan me geen situatie bedenken waarin ik het prettig zou vinden om ergens met geweld toe gedwongen te worden - en al helemaal niet als ik het eng vind, dat is stress op stress. En de essentie van mijn post is juist dat de twee alternatieven: of geweld versus paard langdurig volledig over de zeik - imo beide niet ok zijn en de onwil, onmacht en/of onkunde van de trainer aantonen.

Als je paard tot stresslevel 100 gaat zijn er op de ladder van de kalmerende signalen er toch flink wat gemist. Het boek Kalmerende signalen bij paarden van Rachael Draaisma is een echte aanrader en leert je al de minste signalen van stress op te vangen, zodat je onder threshold kan trainen en het paard ook echt iets leert. En meer op jou en zichtzelf gaat vertrouwen. win-win-win

Ik kan me wel een situatie bedenken.
Zoals wanneer een paard zodanig aan het trutten is dat het bijna achterwaarts drammend een kanaal in dondert, ofzo.... :=

En je quote slechts een deel van mijn post en laat een vrij essentieel stuk weg:

pmarena schreef:
Maar de beste optie is natuurlijk om gewoon de tijd te nemen, een goed & vertrouwd gevoel te laten ontstaan, en zonder dat er NU iets moet, gewoon rustig te wennen :(:)

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:39

De eerste keer dat ik met mijn haf op wedstrijd ging in een binnenbak, kwam meneer heel blij de bak binnen, totdat hij ineens de gevaarlijke hekjes bij A zag. Hij stond gelijk gespannen stil en bleef ernaar kijken. Iemand aan de rand van de bak bood wel heel vriendelijk aan of ze even mee moest lopen, maar ik zei dat het niet hoefde en dat hij zo wel gaat. Ik weet namelijk dat ik hem gewoon even moet laten kijken, en op het moment dat hij iets ontspant, kan ik hem been geven en gaat hij, ook al is het even twijfelend en gespannen, wel naar voren. En inderdaad, hoewel hij het nog een beetje spannend vond, ging hij gewoon netjes de ring in. De hele proef wel aan die zijde een naar buiten kijkende pony gehad, maargoed, hij ging er verder netjes langs, en daarna er nooit meer problemen mee gehad.

Mensen zouden echt moeten oefenen met situaties welke spanning veroorzaken, zodat je weet hoe je paard reageerd en hoe het beste er zelf op te reageren, want elk paard heeft ook weer een andere aanpak nodig. Als ik namelijk hem gelijk naar voren geramt had met de zweep, had ik waarschijnlijk een pony gehad die óf achteruit loopt, of waarmee ik een gevecht ga hebben, terwijl ik met 20 seconden wachten ik een pony heb die het spannend vind, maar wel vooruit wil omdat hij er vertrouwen in heeft dat het goed is. En de volgende keer in een zelfde situatie zal hij niet bang ervoor zijn omdat het een positieve ervaring was, doordat hij geen pijn had, maar ook omdat hij de tijd ervoor heeft kunnen krijgen.

En een klein tikje voor op te letten is nog iets heel anders dan er zo met een tak erop los rammen. De enige keer dat iemand met een tak erop los sloeg gepast was, was John Cleese die zijn auto te grazen nam in Fawlty Towers, verder hoort het nergens thuis, en zeker niet als straf voor een angstig dier. Als dat paard de tijd ervoor had gekregen welke het nodig had (en dat hoeft niet in een les), dan ben je even wat langer bezig in het begin, maar het scheelt zoveel later en is veel leuker voor ruiter en paard.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:47

pmarena schreef:
Zoals wanneer een paard zodanig aan het trutten is dat het bijna achterwaarts drammend een kanaal in dondert, ofzo.... :=

bijvoorbeeld.. :j

Of je hebt paarden die nooit het erf afkomen, omdat ze nergens tegenkunnen. Ja, dan heb je dat probleem ook niet :+
Of, en dat vind ik denk wel de zieligste.. die zijn zo 'gedesensibiliseerd' door verkeerd uitgevoerde natural horsemanship methodes dat ze nergens meer op reageren en alles lethargisch over zich heen laten komen.. Als die besluiten niks meer te doen, omdat ze het ook niet meer weten verder, sta je lekker hoor..

maar nogmaals, allemaal niet van toepassing op het paard van dit fimpje.. :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:50

Bij gevaar is het inderdaad wat anders.
Ook betreft aan het bit trekken. Als je daarmee een ongeluk voorkomt.
Maar niet bij een gewone training :n

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:51

Het paard van het filmpje was al gewend aan het water, was een redelijk ervaren eventingpaard (13+ crossen gelopen) waarvan het bekend was dat die nooit het water in wou springen. Paard liep er altijd zo in, zonder problemen, maar wou er niet in springen. Dit staat zelfs in een andere post op haar instagram account.
In de les is gevraagd dit probleem op te lossen. Is het dan niet meer aangeleerd gedrag dat dit paard stopt op deze kleine afsprong? En hoe doorbreken jullie dit? Opgegeven moment kom je toch in een neerwaartse spiraal tussen ruiter en paard? Ontstaat de angst op het filmpje niet eerder door wat er achter het paard gebeurt met de tak dan dat de angst voor het water is?
Ik vind de hoeveelheid slaan wel heel veel en not done, ook de manier waarop. Aan de andere kant vraag ik mij ook wel af hoeveel schade zo'n takje nou echt doet, als het een dressuurzweep was geweest dan was het overduidelijk geweest, maar zo'n takje slaat nou niet bepaald hard en is dat misschien de reden voor het overmatige slaan? Overigens is het takje wat hij vasthad, te vinden op facebook vanuit een still van een video, echt geen grote dikke tak maar flink buigzaam en klein.

Ik vind het toch stiekem een lastige zaak, want ik kan er wel twee kanten inzien maar ik ben ook wel van mening dat de manier waarop niet kan. Wordt het dan ook misschien tijd om sporen definitief af te schaffen? En überhaupt de zweep?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:57

Soms is een paard ook niet geschikt voor het doel wat wij graag zien.
Deze past dan misschien beter bij een gewone spring wedstrijd. :)*

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:58

Hm, een ex werkgever van me duwde de paarden op zo'n manier altijd in de trailer..niet met zweep maar met een bezem. Soms hebben ze even wat "druk"nodig maar slaan lijkt mij niet de oplossing.

Ik kan niet zien hoe hard het ging, maar het had hem gesierd als het bij dreigen was gebleven en een enkel tikje. Soms moet je inderdaad wat om bepaalde patronen te doorbreken.

Paarden hebben wel duidelijkheid nodig, ik ben geen voorstander van slaan maar ook niet van oeverloos debatteren alsof het een volwassen mens is. Opvoeden is ook belangrijk en dat kan gewoon vanuit een vertrouwens basis.

Neemt niet weg dat dit er niet oke uit ziet en zonder de rest van de uitleg erbij lijkt het nog erger en gaat het zo een eigen leven leiden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 16:06

Devitootje schreef:
pmarena schreef:
Ik denk dat er in sommige gevallen op een zelfde manier wel wat voor te zeggen is om een paard er even met een paar brullen of tikken doorheen te helpen, zodat de stress maar heel kort hoeft te duren en het dier dan snel weer er overheen is. Versus eeuwen staan tobben op stresslevel 100.

Misschien is het voor een paard wel prettiger om kort maar krachtig met een paar meppen op weg geholpen te worden en 5 minuten later rustig te zijn, dan dat 'ie een half uur met pompende neusgaten diarree staat uit te spuiten en nòg nergens komt :(:)

Ik kan me geen situatie bedenken waarin ik het prettig zou vinden om ergens met geweld toe gedwongen te worden - en al helemaal niet als ik het eng vind, dat is stress op stress. En de essentie van mijn post is juist dat de twee alternatieven: of geweld versus paard langdurig volledig over de zeik - imo beide niet ok zijn en de onwil, onmacht en/of onkunde van de trainer aantonen.

Als je paard tot stresslevel 100 gaat zijn er op de ladder van de kalmerende signalen er toch flink wat gemist. Het boek Kalmerende signalen bij paarden van Rachael Draaisma is een echte aanrader en leert je al de minste signalen van stress op te vangen, zodat je onder threshold kan trainen en het paard ook echt iets leert. En meer op jou en zichtzelf gaat vertrouwen. win-win-win

Nou heb ik er hier toevallig 1 staan die in best met 'geweld' van een afsprong af zou willen duwen. Die kan bovenaan echt hysterisch worden. In paniek raken. Zich op zijn knieën laten vallen. Heeft echt een keurige opbouw gehad, heeft het ook al vaker netjes gedaan, maar is een bangepoeperd eerste klas. En kan toch weer bedenken dat hij het niet kan. Als dat een kind was zou ik hem best een keer gewoon een zetje willen geven. Er af willen duwen. PLOF Zeker weten dat hij dan onderaan zou staan en zou denken 'oh, was dat het' :+ :+
Maar helaas weegt hij 650 kg en kan ik hem geen zetje geven. En dus heb ik hem terug getrokken uit die discipline. Maar áls het zou kunnen. Zou ik hem gewoon er af knikkeren. Zo lomp zou ik wel zijn ja }>
Maar ik ben zelf ook niet het type wat je snel traumatiseert. Dus mij zou je ook best er vanaf mogen 'gooien'.

Een zetje geven is voor mij persoonlijk niet not done. De vraag is wel hoe ver dat zetje buiten de bestaande comfort zone mag liggen en hoe groot de kans op succes (en een positief gevoel bij het paard) is als je het zetje gegeven is.
(in de eerste alinea heb ik het over een letterlijk zetje, in de tweede over een figuurlijk zetje)

disclaimer: nee ik vind de beelden niet oké. verre van zelfs.

Maar ik zit me tegelijk af te vragen waar de grens wel ligt. Wat wel acceptabel is.

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 19:17

EllyC schreef:
Devitootje, een hond sla je nooit, vind ik. Heb je ooit wel eens gezien dat een hond een andere hond slaat?

Paarden of honden spreken geen mensentaal. Wij zullen dus hun taal moeten proberen te spreken.

Helemaal mee eens, een hond sla je nooit.
Maar in mijn ogen een paard, een ander wezen of een mens ook niet.
Of honden elkaar slaan/bijten vind ik daarbij helemaal niet relevant.

Ik ben geen hond, en ook geen paard, ik ben een mens en wij hebben een ander soort intellect tot onze beschikking wat we in zouden moeten zetten als we dieren willen trainen. Het toepassen van pijnprikkels of fysiek de strijd aan gaan is niet nodig.

En ik denk niet dat we hun taal moeten proberen te leren 'spreken'.
Ik denk dat we vooral moeten leren ze te begrijpen en door hun ogen naar een situatie kijken en ons af te vragen WAAROM een paard iets doet. En daarop acteren met empathie en de juiste intentie.

De redenatie paarden slaan elkaar ook vind ik echt een niet valide argument ... bij paarden onderling gaat dat bijna altijd om rangorde bepaling of resource guarding. Twee dingen die in relatie tot de mens niet spelen.
Laatst bijgewerkt door Devitootje op 15-02-22 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 19:36

pmarena schreef:

En je quote slechts een deel van mijn post en laat een vrij essentieel stuk weg:

pmarena schreef:
Maar de beste optie is natuurlijk om gewoon de tijd te nemen, een goed & vertrouwd gevoel te laten ontstaan, en zonder dat er NU iets moet, gewoon rustig te wennen :(:)

@Pmarena, het laatste stukje van je post was ik het helemaal mee eens, daar had ik om 13.41 uur al op gereageerd, vandaar dat ik het hier had weggelaten.

Een paard wat zodanig aan het 'trutten' is dat ie achteruit het kanaal in dreigt te vallen, zelfs dat vind ik geen reden om geweld/tikken met een zweep in te zetten. Wij brengen paarden in die situatie, die ze schijnbaar op dat moment bijzonder eng, spannend of wat dan ook vinden. In plaats van slaan, kunnen we ook afstappen en kijken of we hem kunnen helpen zodat hij wel naar voren of er langs durft.
Of ons afvragen of het paard beter is voor te bereiden op zijn taak/avontuur, zodat hij niet (om welke reden dan ook) denkt dat de enige oplossing keihard achteruit is?

En het gaat me niet zo zeer om bovenstaande situaties en oplossingen.
Wat ik me vooral afvraag is hoe het komt dat we gebruik van sporen, zwepen, scherpe bitten bij paarden die 'niet luisteren' gewoon vinden en in veel gevallen acceptabel. Terwijl we het toedienen van pijnprikkels in andere situaties met andere wezens niet acceptabel vinden.

Ik schrijf 'niet luisteren' opzettelijk tussen aanhalingstekens want ironisch genoeg zijn het vaak de mensen die juist niet naar het paard luisteren in plaats van andersom.
Laatst bijgewerkt door Devitootje op 15-02-22 19:55, in het totaal 2 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 19:45

Er is een verschil tussen iets acceptabel vinden / het er mee eens zijn, en begrijpen waarom de keuze in bepaalde situaties wel eens zo uit kan vallen :) Dat die situatie niet zou moeten ontstaan is een ander deel van het verhaal. Als je eenmaal in een bepaalde situatie zit dan kan een welgemikte tik wel je redding zijn, en zelfs de minst slechte optie op dat moment.

Bij een training zoals hier in dit filmpje hangen er geen levens vanaf ofzo en hoef je niet als een bezetene te gaan rammen....
Laatst bijgewerkt door pmarena op 15-02-22 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 19:47

Seventeen schreef:
Wordt het dan ook misschien tijd om sporen definitief af te schaffen? En überhaupt de zweep?

Wat mij betreft liever vandaag dan morgen.

Er zijn legio onderzoeken die aantonen dat leren door middel van positieve bekrachtiging vele malen effectiever is. En veel diervriendelijker.

'Wilde' dieren die in de dierentuin vrijwillig allerlei (medische) handelingen ondergaan kan wel,
maar bij paarden proberen we doorgaans dingen af te dwingen, desnoods met pijnprikkels en geweld.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 22:45

Cer schreef:
Nou goed, niet helemaal vergelijkbare situatie, maar in sommige gevallen moet je wat..

Het doel heiligt de middelen niet…

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 23:18

Vond dit eigenlijk wel een goede post op Facebook... Al maakt het niet iets uit of het 2 jaar terug is of niet bij dierenmishandeling. Maat eerlijk? Dit gemep zie ik bij elke springwedstrijd of een dressuurruiter die teleurgesteld is na een proef. Paardrijden is altijd dwang toch? Denk dat we over een tijdje niet meer mogen rijden/mennen met onze paarden. Mede hierdoor...
Kleine ps. Ik praat niks goed en ga zeker niet zo met de dieren om. Wel zie ik het echt overal gebeuren...

So I’ve thought long and hard about posting this video… But you guys know me!
I’ll die on my sword rather than sit comfy on a fence.

So here is the full context for you -

We have a 7year old horse, who has run 13/14 times at BE competitions.
So not a young horse that’s never seen water.

The rider has made it very clear (before the lesson and on social media) that the horse happily and confidently goes through and jumps in to water. But won’t step down in to water, she asked this to be addressed in the lesson.
So the rider knew there was a problem and wanted to try and sort it.

Sir Mark Todd does what every good trainer/horseman would do, he gives the horse time to get his feet wet first - to build it up.
The horse approaches the step, Sir Mark uses a ‘branch’ to smack the horse once and then makes a lot of noises to encourage the horse in- which works, the horse jumps down the step well.

The rider comes round again, the rider does and the horse jumps down well and confidently. Sir Mark can be seen in the background ready to help if needed, but he doesn’t need to so he stands back and leaves the horse to it.

Now the rider comes round for the third time, it should now be a given that the horse jumps in bravely and well. I mean, why wouldn’t it?

The horse comes round then plan and simply says NO. The rider is slow to react, I honestly believe 2 well timed snacks down the shoulder and it would have gone. But she doesn’t and Sir Mark steps in and assist’s, because that’s what he’s there for it’s for it? That’s what he’s being paid for? Because we already know this is a long standing well published issue the rider hasn’t managed to sort on her own.
Because the horse has been allowed to say NO, it needs firmer handling, you can hear Sir Mark telling her to keep her eyes up, think forwards etc…. 

After a few snacks and a lot of noise the horse goes in.

The rider, continued the lesson, posted positive reviews afterwards and had an issue she couldn’t sort, sorted.

So why the offence 2 years later?
Why lie on social media that the horse was approaching the water for the first time on the edited video?
Where are the photos of its whip marks etc?

Another genuine question -
What is the difference between a flimsy branch, a whip or a lunge whip or say the type of whip stewards/starters use at the start of a race to make sure horses jump off?

I truly believe this proves Sir Mark was not in fact mindlessly and needlessly beating a horse, it proves he was correcting a horse with a long standing problem of thinking it was ok to do something well then say NO.

Isn’t that proper and correct training? Giving a horse chances, letting them get confident but not letting them take the p**s?

Does this mean we have to allow horse to say no? Say if they don’t want to come in from the field, stand for the farrier, not leave the yard or even allow you to ride them?

Again, maybe I’m right. Maybe I’m wrong.

But this video certainly doesn’t tally with all that the things the rider has claimed online.

And I am not victim shaming, I’m putting both sides out there. We need to put across both sides in a balanced way.
Not just be happy to ruin someone’s life because of a 2yr old edited video.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 23:38

Ja dan zie je hoe kapot de hobby/sport is… als mensen dit actief gaan goedpraten met ‘context’.
Zeggen dat zo’n tak geen pijn doet…

Gewoon nee.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 23:51

Sorry maar ik vind de tekst van facebook hierboven bullshit. Er is niks wat dit gedrag kan verantwoorden, echt niks. Of het paard er nu nog nooit of al 100 keer in gesprongen had. En zeggen dat je dit elke week ziet op wedstrijd maakt toch niks uit? Moeten we het dan maar niet over dit geval hebben want ja, dit is toch dagelijkse kost?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 00:00

De mindset in dat bericht... "Because the horse has been allowed to say NO, it needs firmer handling", "Does this mean we have to allow horse to say no?" Echt, als je zo graag controle wil hebben: ga motorcrossen. In plaats van een dier met een eigen wil en gevoelens te besturen als een robot.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 00:06

Ik vraag me af wat voor rare wedstrijden jullie bijwonen... tijdens je gemiddelde KNHS wedstrijd staat er echt niemand achter de hindernissen om paarden naar de overkant toe te meppen :?

Deze trainingsmethode heb ik wel vaker toegepast zien worden en al die paarden zijn uiteindelijk toch nog meer gedreven stoppers geworden :+ Als ze puur uit angst springen weten ze ook verdomd goed wanneer ze niet bang hoeven te zijn en dan houdt het springen ineens op.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 02:59

Hmm wellicht heb ik mijn Engels onderschat _O- _O-

Flyhigh ik zie dat ook niet. Eerder dat de amazone of ruiter het paard wel naar de overkant mept. Voornamelijk met het inrijden.. Al spreek ik nu wel over wat jaartjes terug. Niet mijn plek waar ik graag kom

Hoevenkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 03:57

.
Laatst bijgewerkt door Hoevenkop op 20-03-23 07:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 07:33

poes schreef:
Ja dan zie je hoe kapot de hobby/sport is… als mensen dit actief gaan goedpraten met ‘context’.
Zeggen dat zo’n tak geen pijn doet…

Gewoon nee.

Of dat het paard geen 'nee' mag zeggen.
Ga dan alsjeblieft gewoon fietsen als je vind dat een levend dier geen mening mag hebben. Bah! :r

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 08:33

poes schreef:
Cer schreef:
Nou goed, niet helemaal vergelijkbare situatie, maar in sommige gevallen moet je wat..

Het doel heiligt de middelen niet…

je kunt ook dingen uit context trekken :j

Ik denk dat je dit soort dingen alleen maar helemaal kunt voorkomen door paarden uit de sport te halen, en rijden etc te verbieden..
Want hoe lief we het ook allemaal bedoelen, er zijn denk maar heel weinig mensen die echt goed met postieve bekrachtiging kunnen werken en die een paard zonder touwtje mee kunnen laten lopen. In principe zegt een paard met een bok(je) bij zadelmak maken al 'nee'..

En van sommige dingen die ik lees qua geruststellen ...brrr.. ik heb teveel paarden gezien die ongelukkige hoopjes ellende werden door geen sturing en onbegrip, met de beste bedoelingen om ze te begrijpen en te pamperen.. :J

wat los staat van wat Mark Todd hier doet. (ik zeg het gewoon nog een keer)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 08:39

Er is meer dan positieve bekrachtiging en straffen. Er is ook negatieve bekrachtiging, shapen en leren door nadoen bvb. ‘Soms moet je wat’ is exact de houding die mishandeling toelaat.