PETA beschuldigt Thomas en Lisa Müller van misbruik D’Avie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 11:38

Elisa2 schreef:
IreneK schreef:
De mens acht zichzelf het hoogste wezen, ver boven de beesten/dieren. PETA is heel extreem met dierethiek bezig, en dat is eigenlijk best wel interessant in het licht van hoe we naar dieren kijken. Ik denk dat een hoop bokkers de serie the Handmaid's tale hebben gekeken. Daar vinden we het toch ook niet normaal, dat er bepaalde mensen worden gedwongen om tegen de wil te zorgen voor nageslacht. En waarom dan wel bij dieren?
Ik vind het persoonlijk een hele interessante denkwijze. Leuk om over te filosoferen.

Tja ik vind dat je wel een punt hebt, in de natuur maakt de hengst de merrie meer het hof en komt de paring meer vanuit het spel. Bij dekkingen aan de hand werden/ worden merries toch wel gewoon verkracht ook. Anders zouden die kluisters ook niet nodig zijn geweest. Wat dat betreft is KI voor zowel de hengst als merrie misschien wel een uitkomst.

In de natuur krijgt de hengst soms flinke klappen zelfs als de merrie goed hengstig is en wel degelijk wil.
Heb er jaren naar zitten kijken bij (semi) wilde paarden in Afrika en Australie.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 12:46

Snadrem schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik kan me daar nog eventueel iets bij voorstellen bij een merrie, maar een hengst die niet wil springen ga je daar echt niet toe kunnen dwingen.

In ieder geval zit die merrie niet voor 18 jaar gebonden aan schooltijden en bouwvakvakanties en hoeft ze niet iedere zaterdag naar een druk pannenkoekenhuis met het veulen. Ook hoeft ze niet op het schoolplein uit te leggen aan de andere single merries dat ze eerlijk gezegd geen idee heeft wie de vader is van Destiny Unchained Blossommeadow Supernova Stardusttwilightinterface. :')

Hahahaha nee dat niet nee :')

Maar ik vind bijvoorbeeld het kluisteren van een merrie, opvoelen, scannen etc soms best ver gaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: PETA beschuldigt Thomas en Lisa Müller van misbruik D’Avie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 13:32

Kluisteren is juist iets van het natuurlijke dekken om het de hengst veilig te houden. Ik ben daar geen voorstander van, integendeel. Maar snap de hengstenhouder wel.
Opvoelen en scannen daar kan een kanttekening bij geplaatst worden uiteraard.
Maar uiteindelijk ook weer veiligheid voor merrie en veulen(s)

Ik ga er vanuit dat die Peta lui dan ook geen echo doen bij de vrouwen?
of iets als ivf bij een grote kinderwens?
Vast niet, dan zullen ze de hedendaagse kunde graag omarmen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 13:35

DuoPenotti schreef:
Kluisteren is juist iets van het natuurlijke dekken om het de hengst veilig te houden. Ik ben daar geen voorstander van, integendeel. Maar snap de hengstenhouder wel.
Opvoelen en scannen daar kan een kanttekening bij geplaatst worden uiteraard.
Maar uiteindelijk ook weer veiligheid voor merrie en veulen(s)

Ik ga er vanuit dat die Peta lui dan ook geen echo doen bij de vrouwen?
of iets als ivf bij een grote kinderwens?
Vast niet, dan zullen ze de hedendaagse kunde graag omarmen.

Opvoelen en scannen is voor veiligheid van merrie en veulen, maar wel iets wat de eigenaar graag wil. Het is niet alsof er veel merries alvast wijdbeens voor de dierenarts gaan staan. Ook dat gaat vaak gepaard met een praam of een kluister.

Ik denk dat het verschil voor PETA hem zit in dat vrouwen zelf kunnen kiezen voor wel of geen echo, wel of geen IVF etc. waar een merrie geen enkele keus heeft

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 13:39

Het verschil daarin blijft natuurlijk wel dat de vrouw daar zelf voor kiest... In tegenstelling tot een merrie.

Ik moet eerlijk zeggen dat ondanks dat ik de voordelen van insemineren snap (veiligheid, ziektes enz) ik een beter gevoel over hield aan de natuurlijke dekking. Insemineren voelde voor mij heel erg als "dwang" waar bij de natuurlijke dekking er eerst hof gemaakt werd en wilde ze niet, dan hield het op, want die hengstenhouder had eerlijk gezegd: ik riskeer mijn hengst niet, als de merrie nee zegt dan is het nee."
Ondanks dat het hele "gebeuren" natuurlijk voortplanting is, was de natuurlijke dekking met Pretty, zeker het "voorspel" haast lieflijk... Dat was zó'n brave, goed opgevoede hengst.. Die ging echt kennis maken en kroelen en die wachtte echt tot Pretty "er voor ging staan" zeg maar en zo ongeveer hardop zei "komt er nog wat van of hoe zit het?" en toen hij op sprong zag je hem al zijn spieren aan spannen om zo zacht mogelijk "te landen".Hij heeft ook gewoon zijn hoofd "langs haar schouder" laten zakken om zich er op te houden ipv vast te bijten of te klemmen met de voorbenen. En toen hij af kwam schoof hij heel rustig van haar af. Dat zag er echt totaal niet bruut uit zoals het met Pret gegaan is.

Met Rêve heb ik op een gegeven moment echt gedacht "ik ben gewoon mijn merrie aan het verkachten" om hoe ze reageerde maar goed toen zat het veulen er al in dus ze moest voor haar eigen veiligheid gescand worden op tweelingdracht dus op dat punt was het geen kwestie meer van "ik kap er mee". :=

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 13:41

Klopt.
In de natuur word de merrie gedekt. Elk jaar. Vanaf de 2.

En dan is er geen controle van die verschrikkelijke dierenarts. Ook geen nacontrole.
Gaat gelukkig vaak goed, maar net zo goed ook niet.
En dat vergeten ze dan wel even erbij te denken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 13:42

karuna schreef:
En toch, hoe bizar de aantijging van peta ook is. Het klopt wel wat ze zeggen. Er wordt grof geld verdient aan een sprong op een bok. Daarvan kunnen meerdere merries bevrucht worden terwijl bij natuurlijke dekking er per keer een merrie is. En springen op een bok en het hele proces er omheen is niet natuurlijk. En zou dat niet gebeurd zijn was de hengst niet op dat moment geblesseerd.

Alleen de rest van hun eis is wat apart.

Waarom klagen ze de varkenshouderij, de rundveehouderij en weet ik nog niet wat voor zoogdieren houderijen aan voor precies hetzelfde? Dit gebeurt niet alleen bij paarden hoor. Ik heb me laten vertellen dat het bij varkens het zaad bijzonder eehhhh onnatuurlijk verkregen wordt.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 13:55

Dat gaat nog wat worden voor alle ruinenhouders die regelmatig de koker van hun paardenbeest schoon maken ...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 14:35

rien10 schreef:
karuna schreef:
En toch, hoe bizar de aantijging van peta ook is. Het klopt wel wat ze zeggen. Er wordt grof geld verdient aan een sprong op een bok. Daarvan kunnen meerdere merries bevrucht worden terwijl bij natuurlijke dekking er per keer een merrie is. En springen op een bok en het hele proces er omheen is niet natuurlijk. En zou dat niet gebeurd zijn was de hengst niet op dat moment geblesseerd.

Alleen de rest van hun eis is wat apart.

Waarom klagen ze de varkenshouderij, de rundveehouderij en weet ik nog niet wat voor zoogdieren houderijen aan voor precies hetzelfde? Dit gebeurt niet alleen bij paarden hoor. Ik heb me laten vertellen dat het bij varkens het zaad bijzonder eehhhh onnatuurlijk verkregen wordt.

eh... dat doen ze wel.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 16:11

DuoPenotti schreef:
Klopt.

En dan is er geen controle van die verschrikkelijke dierenarts. Ook geen nacontrole.

Of ze schermen met al die miljoenen varkens, koeien en kippen die door mensen opgegeten worden, alsof er in de vrije natuur geen dieren opgegeten worden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 17:49

Zoolgangster schreef:
DuoPenotti schreef:
Klopt.

Of ze schermen met al die miljoenen varkens, koeien en kippen die door mensen opgegeten worden, alsof er in de vrije natuur geen dieren opgegeten worden.

Tuurlijk. Maar die worden niet in een bio-industrie setting gehouden, vervoerd en vermoord. Als er ziektes uitbreken hoeven er niet duizenden tot honderdduizenden dieren geruimd te worden.

De hoeveelheid vlees die mensen eten is op geen enkele manier in verhouding tot wat we zouden eten als we het zelf moesten vangen. De manier waarop dieren gehouden worden is op geen enkele manier in verhouding tot de vrije natuur.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 18:27

Dat ruimen in een gezond bedrijf is natuurlijk ook idioot.
Moest ook direct verboden worden. Dat ze daar elke dag moeten testen prima. Maar ruimen omdat ze binnen een bepaalde straal zitten belachelijk.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 21:35

purny schreef:
KootMiraDrum schreef:
Toch is het uit oogpunt van natuur en natuurlijk gedrag triest dat we een sprong op de bok "normaal" vinden. En ook best dom van de hitsige hengst die zijn ding dan maar in een koker propt, zonder enige romantiek.......... ;-)

Hetzelfde als er elk jaar een veulen instoppen.. ook heel normaal

Dat gebeurt anders in het wild ook. Als de merrie hengstig wordt, wordt ze gedekt. En ervan uitgaande dat de merrie gewoon drachtig wordt, is ze elk jaar drachtig. Dus dat is nauwelijks anders als in de fokkerij.
Binnen de fokkerij zijn er genoeg die een jaar overslaan zodat de merrie goed bij kan komen. In het wild gebeurt dat niet.

En nu kan ik niet zozeer over paarden spreken, maar als ik bv naar de katten kijk die hier bij een stal rondlopen; die poezen worden gewoon verkracht door de katers die er rondlopen; staan praktisch in de rij om er op te klimmen. Zo romantisch gaat het er echt niet aan toe in het 'wild'.

In het wild worden vrouwelijke dieren ook onmiddellijk gedekt de eerste keer dat ze willig zijn; dat is bij de meeste dieren dus als ze nog lang niet volwassen zijn. Ook dat is niet zo romantisch of goed voor het lijf van het vrouwelijke dier.

Onze kat is nu 8 maanden en net voor het eerst krols geweest; had ze nog steeds op die stal rondgelopen was ze nu dus drachtig geweest....met 8 maanden. En dan misschien nog wel van dr eigen vader ook nog....of een broer/halfbroer uit een eerder nest.