Kijktip: Ongeoorloofde trainingsmethoden in de paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anna79

Re: Kijktip: Ongeoorloofde trainingsmethoden in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:41

Je pikt dit soort getrainde paarden er op de wedstrijden vaak wel uit. Extreem hoog uitslaan met de achterbenen of nabokken en boos na de sprong zie je ook regelmatig, zou me niet verbazen als er met zulke paarden ook iets gebeurd is.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:43

Earth schreef:
@Sky, ik vind dat niet helemaal te vergelijken, want dat gaat meer om onkunde. Ook niet goed, zeker, maar dit gaat om het opzettelijk mishandelen van dieren voor topsportniveau. Dat is echt een hele andere koek.

ik snap dat het voor ons vanuit mensen gezien hele andere koek is, maar zouden de paarden daar hetzelfde over denken? Die denken niet zoals wij, die ervaren pijn, door het aanraken van een bepaalde hindernis....die weten niet of dat het expres gedaan is, of per ongeluk door onkunde....

@fly-high: ik zeg natuurlijk ook niet dat het bij veel combinaties het geval is. Maar ik zie toch echt wel meer dan regelmatig paarden op minder fijne afstanden door de baan vliegen (een minder fijne afstand is vaak ook voor de ruggen van de paarden echt geen fijne bedoeling)....

Mijn punt is alleen: Als we door de ogen van paarden gaan kijken, vind er echt heel veel onrecht plaats voor deze dieren....Op alle niveaus in alle disciplines.....

Praat ik dit goed: helemaal niet! Juist niet! Maar ik denk dat we het veel breder moeten trekken, en veel meer bewustzijn moeten gaan kweken bij mensen. (want een parcours rond rijden terwijl je weet dat je je afstanden nog niet altijd/nooit ziet, is ook niet geheel eerlijk tegenover het paard)

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:52

Jeetje, ik schrik er wel van. En ook precies weten hoe snel paarden leren, door achter de hindernis uit het gezichtsveld van het paard te wachten en snel die balk omhoog te tikken. Dat je je er ook voor laat lenen dit te doen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:55

bah bah bah.....
Schorsen voor het leven.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:57

Als je vanuit het paard kijkt gaat het zelfs in de B al vaak mis. Kijk maar naar hoe vaak er aan teugels gehangen wordt. Want het paard moet aan de teugel. Niet elk paard loopt prettig als het in de gewenste houding moet lopen.

Maar als ik naar mijn paard kijk dan weet ik zeker dat ze springen leuk vindt. Ze wil dat voor mij doen. Ik moet bij haar eigenlijk gewoon zitten en genieten, zij brengt mij wel over de sprongen.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 12:26

Kendra schreef:
Het was niet fijn om te zien en natuurlijk mag dit niet.
Maar het was wel een erg rommelige documentaire, met vage beelden, filmpjes uit de jaren 90, veel aannames (een paard dat bang is voor een balk zou mishandeld zijn??? Nou, dan heb ik ook wel eens eentje mishandeld....), een amateurwedstrijd waar flink gemept werd (afschuwelijk, maar kan best 10 jaar geleden zijn...).
Kortom: heel erg belangrijk en goed om misstanden aan de kaak te stellen, maar het mag wel iets degelijker dan in deze documentaire. Dit is koren op de molen van bepaalde groepen - en dan krijg je inderdaad reacties zoals hierboven dat de sport maar verboden moet worden. Jammer.

Ik heb het niet gezien, maar hebben ze niet recent nog iemand undercover gestuurd als marketing stagiair om de boel eens te inspecteren? Deze kwam toch ook nog steeds met belastende beelden?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:04

Dit is helaas gebeurt met mijn oude paard die international eventing heb gelopen voor Nederland….
Tot dat zijn hoofd het niet meer aankon en hij werd panisch als hij alleen een balk zag.

Voor mij geen probleem omdat ik dressuur reed. Maar ging een keer proberen zijn rug losser te maken(die is ook kapot gegaan van het dwingen tot springen)en dacht ik wandel over een balk met hem. Nou. Hij sprong er 1.60 over.

Diep triest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:18

Dit was weer zo'n vaag programma met een berg aannames en vage filmpjes.
Hou hier niet van.
Als je wat te vertellen heb dan graag met beter materiaal. Nu wordt er met veel bombarie weer niets inhoudelijks verteld.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:20

Dat programma heb ik niet gezien.
Maar wel dat korte fragment waar meerdere malen tegen de voorbenen geslagen word.
Lijkt mij inhoud en duidelijkheid genoeg geven.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:21

Morganlefay schreef:
Hou hier niet van.
Als je wat te vertellen heb dan graag met beter materiaal. Nu wordt er met veel bombarie weer niets inhoudelijks verteld.

Oh dus dan is het voor jou niet waar?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:33

Anna79 schreef:
Je pikt dit soort getrainde paarden er op de wedstrijden vaak wel uit. Extreem hoog uitslaan met de achterbenen of nabokken en boos na de sprong zie je ook regelmatig, zou me niet verbazen als er met zulke paarden ook iets gebeurd is.

En meestal na 4-5 sprongen gaan ze in het parcours weer "slechter" springen omdat ze merken dat er geen balk tegen de benen gedaan word tijdens de sprong

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:35

Earth schreef:
Morganlefay schreef:
Hou hier niet van.

Oh dus dan is het voor jou niet waar?

Lezen is een vak ;)
Dit soort programma's vallen bij mij onder het kopje Boulevard pers.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:36

Maar in welke situatie kun je dit in godsnaam dan goedkeuren?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:37

Hoe vaag de beelden ook zijn, de inhoud liegt er niet om en meer heb ik niet nodig om te oordelen dat dit gewoon echt niet kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:43

Morganlefay schreef:
Hou hier niet van.
Want als je met een grote perscamera aankomt en vertelt wat je komt doen, barreren ze de paarden natuurlijk ook nog steeds. :roll:
De filmpjes zijn misschien niet in HD, maar zeker niet onbruikbaar. Je hoeft niet veel fantasie te hebben om te zien wat daar gebeurt.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:01

Morganlefay schreef:
Lezen is een vak ;)
Dit soort programma's vallen bij mij onder het kopje Boulevard pers.

Wat een struisvogelgedrag. Dat het geen goede kwaliteit is neemt toch niet weg dat wat er te zien is gewoon de werkelijkheid is?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:07

Dat klopt - en het is ook écht niet goed te praten.
Maar er waren veel oude beelden - en zijn filmpjes uit de jaren 90 nu nog belangrijk?
Dat is een werkelijkheid van lang geleden, doet dat er nu nog toe?
Het had allemaal wel wat beter gedocumenteerd mogen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:11

Ja en er zal nog steeds niets veranderen want het is big money hoe verguisd het ook wordt.
Elke jaar weer komt Big lick TWH langs maar wordt nog steeds geliket.

Er is een verschil tussen er wat van vinden en constateren.
Oeps

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:31

sasja0705 schreef:
Jeetje... nu moet ik toch eens gaan zoeken, wanneer toen het schandaal was rond om Schockemöhle .
Was in de 80er of 90er Jahren .
Toen werd het " barren" uitgevoerd met rechts en links een man en de complete stang werd omhoog getild. Dit in combi met irriterende spul onder de peesbeschermers...
Het was in die tijd dat Beerbaum en Sloothaak, Nieberg ,enz aan de absolute top stonden ...

Juist de "Elite" sprak er Schande van. Ik was toen freelancer voor n paar Duitse bladen en vaak op de internationale springwedstrijden.

Van Beerbaum verbaast het mij toch geweldig want hij was toen een van de "Saubermänner" in de sport.
Hij en Franke hamerden altijd op dat er dressuur het allerbelangrijkste was om zo te kunnen springen en gaven vaak demonstraties .

En Walraff ? Die moet toch ook al dik in de 60er zijn
Nu ben ik toch wel erg nieuwsgierig naar de gehele film

Dat verhaal komt me heel bekend voor, maar dan niet van het nieuws ofzo. Toen ik 14 was had ik een verzorgpony waar ik veel mee buiten reed. Een vrouw in het dorp had een oud ex renpaard en haar nichtje was er toevallig. Zij was wat ouder; 18 en werkte fulltime op een grote springstal in Nederland.
Als 14 jarige penny vond ik dat mega interessant dus tijdens de buitenrit haar ernaar gevraagd. Zij vertelde mij toen dat het allemaal niet zo rozengeur en maneschijn was en toen ik vroeg wat ze bedoelde kwam ze dus met hetzelfde verhaal; paarden waarvan de voorbenen werden ingesmeerd met irriterend spul en daarbovenop barreren, want daar leerden ze goed hoog van springen aldus de trainer van die stal. En die stal waar zij werkte was ook zeker niet de enige; velen deden dat zo vertelde ze me.

Dat was de eerste keer dat mijn roze bril over de paardenwereld en topsport van mn neus afgetrapt werd. Ik weet nog dat ik er zelfs minutenlang stil over ben geweest, omdat ik van schrik en afschuw niet eens meer wist wat te zeggen.

Ik had aan de ene kant Beerbaum beter ingeschat, maar aan de andere kant verbaast het mij ook niet; hij stamt uit een tijd waarin hij geleerd heeft dat dit een doodnormale trainingsmethode is; praktisch iedereen deed het.
Jammer dat hij blijkbaar niet wijzer geworden is.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:48

We weten allemaal heel goed dat Beerbaum niet de enige is die dit doet. Er zijn wereldwijd een hoop mensen die het doen, alleen staat het van Beerbaum op film.

Ik heb een paar jaar voor een grote springstal gewerkt. Een paar keer in de week, gingen de deuren van de binnenbak op slot en het licht uit, midden op de dag. Ik begreep er eerst niks van, totdat een van de grooms mij vertelde wat er daar binnen gebeurd. Volgende dag liep ik in de binnenbak met een paard en zag ik een van de spijkermatten liggen, die waren ze vergeten te verstoppen. Zal ook nooit meer vergeten dat een paard weigerde over een waterhindernis te springen. Dus gingen er twee mensen aan beide kanten van de hindernis staan met een longeerzweep, als het paard weigerde, ging ze erop los slaan, totdat het paard sprong. Ik was zo boos toen ik dat zag, maar kon het niet verwerken.... pas weken later heb ik ontslag genomen. Ik moest van hen zsm vertrekken, mocht nergens meer in de stallen of rijbakken zijn.

Achteraf baal ik als een stekker dat ik niet stiekem heb gefilmd. Het had gekund, maar ik leefde nog in een pennydroom en het kon toch niet waar zijn?! Waarom zou ik me keren tegen een van swerelds grootste springruiters/amazones? En wie zou me geloven?

En dit is het dus he, zodra je met een verhaal komt, gelooft helemaal niemand je meer. Ik ben een niemand en zij zijn het helemaal. En ze zijn toch zo aardig! Als iemand zo aardig is en in de wedstrijdring zo fijn rijdt, dan lieg je! :\

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:50

Ik had deze man heel hoog zitten. Ik schrik hier van. Misschien naief.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 15:01

SusanH schreef:

Ik ook. Ben naïef met je mee..

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 15:06

Wat ik misschien nog wel erger vind, is dat men een natuurlijk springend paard niet meer herkend en het het geprepareerde paard als de hoogste kwaliteit ziet. Als een paard niet extreem opent en er niet een meter te hoog overheen springt (zichzelf overspringen), wordt het afgedaan als zijnde het dier er te weinig in heeft. Het is helaas overal te zien: de hengstenkeuringen, het hengstenspringen, de opgeklopte veilingen, de sport en zelfs nietsvermoedende amateurs rijden rond met aangesnoerde kapjes... Op de hengstenkeuring kun je al bijna zien wie de hengst getraind heeft, hengsten springen allemaal op dezelfde onnatuurlijke manier. Maar ja.... prepareren fokt geen kwaliteit, de hengst vererfd wat ie van nature heeft.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 15:46

SusanH schreef:

Ik ook...
Vooral omdat ie in de 90er een van de wenigen was zonder slof of andere hulpmiddelen bij het
warmrijden... ik herinner mij nog een wedstrijd - moet 95 geweest zijn, toen coachte hij zijn jongere broer en Meredith Michaels ( toen beiden nog broekie's) nadat hij zijn ronde gereden had.
Dat was zo fijn om te zien, dat uitleggen, meegaan...
Dus dat ie nu naar zulk middelen grijpt stelt echt meer als teleur...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 15:53

Captain schreef:
Bah! :n
Wat ik me wel afvraag, vaak hoor je de kreet "Als hij niet wil springen doet hij het ook echt niet hoor, deze paarden vinden het echt leuk." Maar ik kan me zo voorstellen dat een paard dit níet zo leuk vind. Hoe kan het dan dat ze na 3 keer aangetikt worden toch blijven springen? Toch dwang?

Dat zijn mensen die niet begrijpen hoe dwang en learned helplessness werkt, of die wel snappen dat een paard het met genoeg dwang ook wel doet en dat goed praten.