Frankrijk introduceert 'paardenhouderbewijs'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 13:41

janouk schreef:
Ik vind het juist wel positief dat een soort van minimale kennis vereist wordt om een paard te mogen houden.
Helaas zie ik geregeld dat mensen een paard kopen met alleen rij kennis opgedaan op een manege en 0 kennis van verzorging, voeding, gezondheid van een paard.
Als een nieuw paard dan op een pensionstal staat en er toezicht is van een ervaren pensioenhouder en hulp, dan heeft het paard geluk.

Een cursus waar veel aandacht is voor gezondheid, eerste hulp en basis kennis over hartslag, ademhaling, etc.

Ook bij de aanschaf van andere dieren hebben mensen maar weinig kennis vooraf van de verzorging van een dier en welke dingen een dier nodig heeft om gezond te leven. Ik zou een soort verplichte minimale basis kennis toe juichen.

Hier sluit ik me volledig bij aan.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 14:22

pjotrg schreef:
Ik voldoe overigens wel aan een heel oude Franse wet, die nog steeds bestaat: "Elke inwoner van Frankijk is verplicht om een voorraad hooi in zijn bezit te hebben voor het geval de koning met zijn paard langs komt" !!!!!!

Wat geweldig! Vive la France!
Wat kunnen we daar in Nederland nu tegenover stellen?
Amalia is wel een fanatieke amazone :D :D ..

XxLiEsJuHhxX

Re: Frankrijk introduceert 'paardenhouderbewijs'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 14:57

Dat bewijs klinkt een beetje als een ruiterbewijs maar dan zonder het praktijk deel.
Ik ga ook maar eens informeren hoe het precies zit.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:20

Als medische handelingen in het paspoort moeten worden aangetekend:
dat heeft toch alleen zin als dit dan ook wordt doorgegeven aan de paspoort uitgevende instantie.
Want als die het niet weten:
dan raak je het paspoort toch gewoon "kwijt" en regel je een nieuw paspoort?

Kost een paar tientjes, maar dan heb je zo maar weer ineens een "sportpaard".

Dat vroeg ik me eigenlijk altijd al af, als je een vervangend paspoort krijgt, of daarin standaard al staat of het dier niet meer geschikt is voor humane consumptie bijvoorbeeld.
(omdat sommige medicatie in het paspoort zou moeten worden aangetekend)

Een paardenhouderbewijs klinkt theoretisch wel ok, ik vraag me alleen af of de eisen niet een beetje dwingend op één zienswijze zijn gebaseerd.
Kennis van algemene verzorging, ok.
(sommige mensen hebben geen idee dat je bijvoorbeeld regelmatig de hoefsmid moet laten komen)

Maar kennis in de trant van een paard moet x kilo sportbrok en x kilo vitaminiebrok en een "stout" paard moet even worden "doorgepakt" (of wat men daar ook onder verstaat): Nou nee, alsjeblieft niet.

Overigens mag er dan voor elk dier een houdersbewijs komen.

Veel konijntjes en vogeltjes die solitair in veel te kleine kooitjes leven.
Het vervangen van het dier is goedkoper dan een bezoek aan de dierenarts.

Bij de kleine huisdieren zit het meeste dierenleed denk ik.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 16:47

Zo'n paardenhouderbewijs is totaal overbodig, als de wet- en regelgeving rond het houden van paarden op orde is.

Hier in Duitsland zijn heel duidelijke richtlijnen waar de omgeving van het paard aan moet voldoen, inclusief vierkante meters stal- en paddockruimte. Deze gaan echter vooral uit van paarden die op stal gehouden worden (raam zo groot, deur zo breed etc). En als je een beetje pech hebt, komt er een controleur die zegt dat jouw leuke paddock-trail verrijking weg moet, want boomstammen op het pad kunnen gevaarlijk zijn. Enkel een waterbak is toegestaan als 'object' in een paardenweide.

Maargoed, de controle gebeurt alleen op basis van klachten. Zal in Frankrijk net zo gaan... zolang onbekend is dat je een paard hebt, is er ook geen controle mogelijk.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 17:34

hoefnageltje schreef:
Dat vroeg ik me eigenlijk altijd al af, als je een vervangend paspoort krijgt, of daarin standaard al staat of het dier niet meer geschikt is voor humane consumptie bijvoorbeeld.
(omdat sommige medicatie in het paspoort zou moeten worden aangetekend)

Ja dat is zo, in ieder geval bij KNHS paspoort wel. Ik moest een vervangend paspoort hebben voor mijn oude merrie en bij dat medisch hoofdstuk stond toen al een stempel van de KNHS met daarbij de datum van uitgifte en een krabbel. De veearts en ik hebben het daarna ook getekend.

In dit geval was het in het oude paspoort ook al door ons aangegeven, maar daar werd niet naar gevraagd, nieuw paspoort was standaard uitgesloten in verband met inderdaad de ontbrekende informatie.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 12:12

callippo schreef:
Zo'n paardenhouderbewijs is totaal overbodig, als de wet- en regelgeving rond het houden van paarden op orde is.

Hier in Duitsland zijn heel duidelijke richtlijnen waar de omgeving van het paard aan moet voldoen, inclusief vierkante meters stal- en paddockruimte. Deze gaan echter vooral uit van paarden die op stal gehouden worden (raam zo groot, deur zo breed etc). En als je een beetje pech hebt, komt er een controleur die zegt dat jouw leuke paddock-trail verrijking weg moet, want boomstammen op het pad kunnen gevaarlijk zijn. Enkel een waterbak is toegestaan als 'object' in een paardenweide.

Maargoed, de controle gebeurt alleen op basis van klachten. Zal in Frankrijk net zo gaan... zolang onbekend is dat je een paard hebt, is er ook geen controle mogelijk.

Dat is dus exact een voorbeeld waarom ik tegen dergelijke wetgeving ben.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 12:23

Kendra schreef:
palousa_boy schreef:
Nou als het zo is als dat wat we sinds januari moeten hebben dan is het niet echt een aanwinst.
Dat wil dus zeggen, we mogen zelf een papiertje invullen waarin we verklaren dat we garant staan voor het welzijn van onze schapen.

Voor de varkenshouderij en pluimvee geloof ik, is een "cursus" inmiddels wel verplicht. Vandaar dat ik wel verwacht dat er meer gaat komen.

Het zit in hetzelfde schuitje als het verbod op (wilde) dieren in circussen, verbod op het ouderwetse rondje pony rijden (pony's vastgebonden) bij evenementen etc dat in de loop van een aantal jaren zou moeten gaan plaatsvinden.

Dus Frankrijk is nóg beter met de papieren werkelijkheid dan Nederland :o .
Maar hoe zit het met de handhaving, want dat is natuurlijk wel waar het uiteindelijk om draait.
(erg grappig overigens, dat dit papiertje weer een hele eigen Bokt discussie oproept ..)

Qua handhaving;
Hier reeds 2x controle gehad, staan ze echt onverwachts bij je voor de deur. Ook qua welzijn & registratie van de paarden.
Verder moet ik elk jaar een 'controle'rondje doen bij de veterinair (mag ik voor langs gaan op praktijk) waarbij ik een vragenlijst krijg (mondelinge overhoring) over het houden en verzorgen, inclusief kennis van de ziektes. Daarna wordt er een document opgemaakt en getekend, door zowel de DA als mijzelf en opgestuurd.

Als ik een paard importeer, moet ik ook de DA laten komen, die schetst dan ook opnieuw en vult formulieren in die ik, samen met het paspoort, op moet sturen naar IFCE (en natuurlijk bijbehorende cheque) voor registratie op mijn naam & frans adres.

Maar of dit in geheel Frankrijk is, geen idee. Ze gebruiken echt wel google vertelde de inspecteur mij en ze rijden dus ook gewoon rond. Als ze ergens paarden zien staan, bellen ze daar gewoon aan.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:09

Maar sta jij geregistreerd als fokker Poosje?
Want als dit nu pas ingaat kun je ze toch niet al een paar keer op de stoep hebben gehad...

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:32

JudithO schreef:
Maar sta jij geregistreerd als fokker Poosje?
Want als dit nu pas ingaat kun je ze toch niet al een paar keer op de stoep hebben gehad...

voordien was er al wel een registratieplicht, maar ik sta inderdaad ook wel aangemeld als fokker. Echter toen ze de 1e keer kwamen nog niet, enkel als particulier.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:35

Hier in 8 jaar nog niemand gezien hoor, weet niet in welke regio je zit, dat zal ook nog wel verschil maken.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:46

palousa_boy schreef:
Hier in 8 jaar nog niemand gezien hoor, weet niet in welke regio je zit, dat zal ook nog wel verschil maken.

Op grens lot en dordogne, wel zei inspecteur de 1e keer dat ze vanwege de vele buitenlanders die hier wonen met paard(achtigen) ze vaker op pad gaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:48

Poosje81 schreef:
palousa_boy schreef:

Op grens lot en dordogne, wel zei inspecteur de 1e keer dat ze vanwege de vele buitenlanders die hier wonen met paard(achtigen) ze vaker op pad gaan.

Maar de regels gelden toch nog niet voor particulieren?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:51

Registratieplicht bij IFCE of importmelding? Ja zeker wel, ook als je 1 of 2 paardjes in je achtertuin hebt staan is dat wel wat wordt verwacht.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:57

palousa_boy schreef:

Nee hoor. J. Die oude paarden verzorgt heeft ze al paar keer gehad en ook al een verklaring. Zij woont achter St Hilaire en is Nederlandse getrouwd met Fransman.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 15:50

En waar krijg je zo'n verklaring?
Het klinkt voor mij nog steeds als geldklopperij eerlijk gezegd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 15:58

Het lijkt mij eigenlijk verstandiger dat wat voor basis heeft een huisdier nodig in de basis/middelbare school biologieles gegeven wordt. Iets met voorbereiden van kinderen op de volwassenwereld taak van een school.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 17:54

palousa_boy schreef:
Qua handhaving;
Hier reeds 2x controle gehad, staan ze echt onverwachts bij je voor de deur. Ook qua welzijn & registratie van de paarden.
Verder moet ik elk jaar een 'controle'rondje doen bij de veterinair (mag ik voor langs gaan op praktijk) waarbij ik een vragenlijst krijg (mondelinge overhoring) over het houden en verzorgen, inclusief kennis van de ziektes. Daarna wordt er een document opgemaakt en getekend, door zowel de DA als mijzelf en opgestuurd.

Als ik een paard importeer, moet ik ook de DA laten komen, die schetst dan ook opnieuw en vult formulieren in die ik, samen met het paspoort, op moet sturen naar IFCE (en natuurlijk bijbehorende cheque) voor registratie op mijn naam & frans adres.

Maar of dit in geheel Frankrijk is, geen idee. Ze gebruiken echt wel google vertelde de inspecteur mij en ze rijden dus ook gewoon rond. Als ze ergens paarden zien staan, bellen ze daar gewoon aan.

Ik heb nog nooit iemand gezien. Ik zou ook niet weten hoe ik hiervan op de hoogte had moeten zijn..... Maar goed ik ben maar twee knolies. De veearts komt op mijn verzoek 1 keer per jaar langs voor vaccinatie en tandjes (hij is ook equidentis)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 18:15

Bij mijn vriendin ligt het anders. Zij heeft allerlei bedrijven en dan moet je ook echt ALLES!! melden aan activiteiten. Dus toen kreeg ze vanzelf die verklaring. Haar devies is, pas navragen en iets mee gaan doen als ze voor je deur staan.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 19:08

Als bedrijf zijnde vind ik het logisch. Ook omdat je dan gewoon agrariër bent, en elke agrariër moet van andere diersoorten ook documentatie bijhouden. Wat pb ook al zei over de schapen. Dus van paarden ook niet onlogisch.

Daarnaast vraag ik me af of dit gaat helpen. Ja, wij vinden het op bokt. Maar hoe komen de rest van de fransen dan aan dit bericht? Ik kan me echt niet voorstellen dat ze dan maar bij iedereen een foldertje in de bus gaan gooien ofzo.
En heel eerlijk, de mensen die er niet het beste mee voor hebben, gaan met zo'n papiertje echt die dieren niet ineens anders behandelen. Weten is 1, doen is 2.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 19:24

Maar toen ik ingeschreven stond als fokker heb ik ook geen controle gehad, dit was tussen 2013 tot 2019.
Uiteraard alles gewoon in orde kwa verklaring, papieren etc.

Nu met de schapen is het natuurlijk iets grotere schaal en er is veel meer controle omdat het om voedsel veiligheid gaat, controle ivm subsidie, controle voor de certificering etc etc maar ondanks dat allemaal moeten we nu dus ook een papiertje maken waarin we verklaren dat we op de hoogte zijn van wat de schapen en geiten nodig hebben (het is me nog niet duidelijk of het nou per boerderij moet of per diersoort, dat staat dan weer nergens).

pjotrg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 19:52

Ik zou een berichtje vanuit het IFCE verwachten....

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 19:54

pjotrg schreef:

Misschien komt dat ook wel tegen de tijd dat er ook echt wat te melden is :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 19:59

palousa_boy schreef:
pjotrg schreef:

Misschien komt dat ook wel tegen de tijd dat er ook echt wat te melden is :+

Mijn vriendin moest alles melden bij het ifce. Dus ze zullen wel komen of het bij jullie al genoeg vinden.

pjotrg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 13:53

Ik heb navraag gedaan bij een kennis van me die bij het IFCE werkt. Ik houd jullie op de hoogte!