Uitspraken waar ruiters een hekel aan hebben

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 19:46

Appeltje_1 schreef:
Oh de bekende:"Oh ben jij een paardenmeisje... Doe jij dan ook dit en dat."
Uhm :+

Ik weet er ook nog wel eentje. Heb er best een paar gehad die wel eens gezegd hebben, "ja ik heb ook ooit paard gereden." En dan vraag je hoe lang, ja even op een shetje toen ik klein was.
Ah, ja. :P

oh ja haha wat erg, ik hoor dit zo vaak! _O-

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 19:55

Gini schreef:
Maar er zijn inderdaad wel meerdere dingen die als je ze hebt of ze kan veroorloven, dat je dan toch wel een zekere vorm van rijk bent. Het eerder genoemde voorbeeld: twee auto's. Als iemand zich twee auto's op persoonlijke titel kan veroorloven (dus in privé-eigendom en niet van de werkgever), dan is dat ook een rijk persoon. Als je je een vakantie van 5000 euro kan veroorloven en daar niet vijf jaar over hebt moeten doen om dat bijeen te sparen, dan ben je ook een zekere vorm van rijk.
Het is niet alleen mensen met paarden voor wie die uitspraak geldt, dat zeker niet.

En toch zit hier echt wel enige nuance in.
Mijn ouders hebben 2 auto's, een opel crosslander (een simpele en tweedehands) en de Kia Picanto voorheen de auto van mn oma.
Zijn mijn ouders dan ook rijk? Of hebben ze gewoon 1 normale auto (spaart mn vader voor) en 1 koekblik omdat het niet de moeite waard was om deze tweedehands te verkopen.

Net zoals er dus flink nuance zit of je 'rijk' bent met je paard.
Ja er zullen zeker welgestelde mensen paarden bezitten, maar de meeste mensen zijn niet in financiën rijk maar geven het geld wat ze verdienen liever uit aan hun paard.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 20:00

Onali schreef:
Gini schreef:
Maar er zijn inderdaad wel meerdere dingen die als je ze hebt of ze kan veroorloven, dat je dan toch wel een zekere vorm van rijk bent. Het eerder genoemde voorbeeld: twee auto's. Als iemand zich twee auto's op persoonlijke titel kan veroorloven (dus in privé-eigendom en niet van de werkgever), dan is dat ook een rijk persoon. Als je je een vakantie van 5000 euro kan veroorloven en daar niet vijf jaar over hebt moeten doen om dat bijeen te sparen, dan ben je ook een zekere vorm van rijk.
Het is niet alleen mensen met paarden voor wie die uitspraak geldt, dat zeker niet.

Mijn ouders hebben 2 auto's, een opel crosslander (een simpele en tweedehands) en de Kia Picanto voorheen de auto van mn oma.
Zijn mijn ouders dan ook rijk? Of hebben ze gewoon 1 normale auto (spaart mn vader voor) en 1 koekblik omdat het niet de moeite waard was om deze tweedehands te verkopen.

Ja er zullen zeker welgestelde mensen paarden bezitten, maar de meeste mensen zijn niet in financiën rijk maar geven het geld wat ze verdienen liever uit aan hun paard.

Een andere, tweede nuance is ook waar je woont.
Toen mijn zusje en ik nog thuis woonden hadden we vier auto's. Waarvan er maar één van de zaak was. Je wilt in deze omgeving gewoon niet aangewezen zijn op het OV als je ook nog wat vrije tijd wilt houden.

Ik vind dat rijk hier wel heel makkelijk aan paarden wordt gekoppeld. Maar het oog kijkt natuurlijk altijd van zich af... We zien veel beter wat een ander wel heeft zonder te zien wat we zelf al hebben

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 20:01

Ik voel me rijk dat ik een paard kan veroorloven maar daardoor ben ik niet meer rijk :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 20:13

Onali schreef:
Gini schreef:

Maar je ouders zijn twee personen, dus 1 auto per persoon?
En ja, uiteraard zit er nuance in, arm en rijk is geen vaststaande maatstaf waarbij je ofwel het een ofwel het andere bent, het is een glijdende schaal. Maar als je kijkt op wereldvlak is de gemiddelde Nederlander/Belg best wel rijk te noemen. Als je dan ook nog een Nederlander/Belg bent die zich een duur vrijetijdsproduct, zoals een paard, kan veroorloven, dan ben je toch wel rijk te noemen? Nee, niet godsvermogend rijk zoals Bill Gates ofzo, dat niet. Wanneer is iemand rijk dan?

Edit: nu, op zich maakt niet uit, zit ik hier hele berichten te typen, maar iedereen mag natuurlijk zelf vinden wat die wilt. Ik zie gewoon wel een beetje een kern van waarheid in die eerste stelling. Wat natuurlijk niet wilt zeggen dat het te pas en onpas (op familiefeestjes) met een soort sarcasme gezegd moet worden. :D

Onali

Re: Uitspraken waar ruiters een hekel aan hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 20:19

Maar wij gaan nu puur uit van een paard
Wat kosten andere hobby's/ passies.

Pas als je die vergelijkingen naast elkaar kan leggen kun je zeggen mensen met paarden zijn (rijk)er

Maar dan moet je per individu dus gaan kijken wat de inkomsten/ uitgaven zijn, hebben ze kinderen, wat voor auto rijden ze.
Misschien geeft een ander persoon al zijn/ haar geld wel uit aan make up, kleding, schoenen.

Zolang daar dus geen rijtjes van zijn kun je er dus niks van zeggen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 20:29

Gemiddeld geven Nederlanders 86 euro per maand uit aan hobby's. Het onderhouden van een paard is wel meer dan dat. :+

Ik herken weinig van de dingen uit de OP. 'Paardenmeisje' ben ik sowieso slecht te noemen. :P

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 20:37

julius_juut schreef:
Gemiddeld geven Nederlanders 86 euro per maand uit aan hobby's. Het onderhouden van een paard is wel meer dan dat. :+

Ik herken weinig van de dingen uit de OP. 'Paardenmeisje' ben ik sowieso slecht te noemen. :P

Iemand die auto's verzameld/ bouwt/ uit elkaar haalt zal gemiddeld iets meer dan €86 per maand uitgeven.

Nogmaals je kan er dus helemaal niets van zeggen. Ben je fanatiek of is 1 keer per week voetballen genoeg voor je.

Zelfs bij het Wat kost een paard maandelijks lopen de kosten per persoon zo uiteen.
Voorbeeld; stalling shet €275.
Mijn stalling kost €65 per shet
Ben ik dan rijker dan de andere sheteigenaar of juist armer?

RosaZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 23:08

Elisa2 schreef:
RosaZorro schreef:
"Je ziet er echt uit als een paardenmeisje" Eum ja is dat slecht? :')

Bedoelt ie dan: je ziet er sportief uit? of je stinkt naar paard? :+ :D

Het was op de terugweg van een feestje in de bus, dus ik hoop toch dat ik er dan sportief uit zag :')

RosaZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 23:11

Zeepsop schreef:
Felien_Kyra schreef:

Dit hoor ik ook wel eens, maar snap ik nooit zo goed…

Ja 'paardenmeisje' is blijkbaar iets slechts. :+ Ik ben het daar overigens niet mee eens. *\o/*

Ik snap het ook nooit zo goed. Ook niet hoe ze dat aan me zien als ik niet me paardenkleren aan heb. Het is nou ook niet dat ik dan nog caphaar heb ofzo hahaha

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 23:29

Afbeelding

Misschien dat niet alleen ruiters dit herkennen? :+

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 23:33

‘Waarom heb je les, je kan toch al paardrijden?’ :+

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 23:38

noviceh schreef:

Dit dus. :')

Ik krijg ook vaak de reactie van niet-paardenmensen dat ze het zielig vinden dat mijn paard buiten staat en niet in een stal. Ik betaal me scheel aan stalling waarbij hij 24/7 buiten kan staan, maar oké. :+

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 23:46

noviceh schreef:

Dit vind ik altijd zo storend. Het wel begrijpen dat er voor andere sporten getraind moet worden om op niveau te blijven of juist hoger te halen. Maar niet snappen dat “echt” paardrijden ook trainen is en dat je daar les voor moet hebben om te verbeteren. (En echt paardrijden valt voor mij onder je paard en jezelf verbeteren door te trainen, ongeacht de discipline die iemand rijdt)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 23:47

Ik vind mezelf nou niet bepaald onder de noemer 'rijk' vallen qua inkomen.

Arm, nee, zeker niet. Maar met mijn salaris zit ik geloof ik nog niet eens aan het gemiddelde salsris in Nederland.

Maar ik heb geen eigen auto (deel een C1 met mijn vriend), geef niet om merkkleding, make-up en uitgaan, ga niet meerdere keren per jaar op een dure vakantie en we hebben geen kinderen.

Denk dat veel niet-paardenmensen al gauw onderschatten hoeveel ze stiekem uitgeven aan hun 'hobby's'.
Zo heb ik ooit eens uitgerekend wat iemand uitgaf aan sigaretten. Dat kwam per maand al uit op hetzelfde bedrag als mijn stallingsgeld.

Dan waren dingen als etentjes, weekendjes weg enz (wat die persoon ook maandelijks deed) nog niet eens meegerekend :+

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 02:02

Ik heb een aantal keren gehoord: 'Als ik wist dat je een paardenmeisje was, had ik je niet aangenomen'. Uhm, ik ben een mens met een hobby. Jij waarschijnlijk ook? :+

Andere cliché opmerkingen boeien me niet, maar door deze moest ik wel even knipperen.

Annemieke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 07:21

Felien_Kyra schreef:
Ik vind het ook vervelend als iemand vraagt of ik het niet vind stinken :')
Ja ontzettend.... ga met een wasknijper op mijn neus naar stal.

Owja die hoor ik ook veel haha....
Dan zeg ik, mannen deo stinkt erger :')

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 09:10

Zo krijg ik heel vaak van niet paarden mensen de vraag of ik ook rijd op mijn pony's.
Als ik dan zeg dat dat niet gaat omdat ze ten eerste te klein zijn daarvoor (voor mij dan), daarnaast nog onbeleerd zijn, en ik niet wil rijden.

Dan hebben de meeste mensen echt zo iets van ja maar, een paard is toch om op te rijden... Wat moet je er nou mee als je er niet mee kunt rijden, is ook geld weggooien dan.

Tsja. Ik heb bewust de keuze gemaakt voor pony's... Ik wilde wel de hobby en lekker poetsen, knuffelen, wandelen... Gewoon vanalles en nog wat om er gewoon van te kunnen genieten.

Maar rijden wil ik gewoonweg niet, dus een groot paard was niet noodzakelijk en voor mij juist alleen maar onhandig.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 10:45

silvericathy schreef:
Zo krijg ik heel vaak van niet paarden mensen de vraag of ik ook rijd op mijn pony's.
Als ik dan zeg dat dat niet gaat omdat ze ten eerste te klein zijn daarvoor (voor mij dan), daarnaast nog onbeleerd zijn, en ik niet wil rijden.

Dan hebben de meeste mensen echt zo iets van ja maar, een paard is toch om op te rijden... Wat moet je er nou mee als je er niet mee kunt rijden, is ook geld weggooien dan.

Tsja. Ik heb bewust de keuze gemaakt voor pony's... Ik wilde wel de hobby en lekker poetsen, knuffelen, wandelen... Gewoon vanalles en nog wat om er gewoon van te kunnen genieten.

Maar rijden wil ik gewoonweg niet, dus een groot paard was niet noodzakelijk en voor mij juist alleen maar onhandig.

Ik denk ook dat er paardenmensen zullen zijn die dit denken. Paarden mensen die niet begrijpen dat het voor jou niet gaat om het rijden.

Tenminste, toen mijn paard niet goed liep en dit heeft heel lang geduurd voor ze de oorzaak hadden toen gaven mensen ook aan van verkoop haar dan. Toen dacht ik ook no way. Als mijn paard nog wel zonder pijn op de wei kan lopen, dan is dat ook prima. Dan ga ik lekker wandelen, poetsen en dan zie ik het wel. Uiteindelijk is het helemaal goed gekomen, maar toen besefte ik wel even bij hoeveel mensen het om het rijden gaat en dat ze dan zo’n keus niet begrijpen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 10:48

Gini schreef:
Als je jaarlijks 4000 - 10.000 euro aan eenzelfde product/dienst kan spenderen wat onder het kopje vrijetijdsbesteding valt, dan behoor je gewoon tot het meer bemiddelde deel van de wereldbevolking.
Maar blijkbaar roept het woord 'rijk' vooral de cliché-betekenis op van mensen die in een villa met verwarmd binnenzwembad wonen, een luxejacht hebben, gaan golfen of miljonair zijn. Tuurlijk, die mensen zijn nog rijker, de uitspraak is ook niet 'mensen met paarden zijn superrijk of het rijkst van allemaal'. Maar financieel gezien moet je wel aan de zeer goede kant van de lijn zitten zijn om een paard goed te kunnen onderhouden.

Ik spendeer geen 4000 euro per jaar aan mijn paarden hoor... En dan heb ik er 2. Je kunt er ook eentje hebben.
Ken zat mensen die met een bijstandsuitkering een paard hebben en die paarden staan “luxer” dan die van mij. Luxer tussen haakjes omdat het voor het paard helemaal niet leuker is om een binnenbak en een stal en een kantine te hebben

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 13:30

Dilan93 schreef:
Ik vind mezelf nou niet bepaald onder de noemer 'rijk' vallen qua inkomen.

Arm, nee, zeker niet. Maar met mijn salaris zit ik geloof ik nog niet eens aan het gemiddelde salsris in Nederland.

Maar ik heb geen eigen auto (deel een C1 met mijn vriend), geef niet om merkkleding, make-up en uitgaan, ga niet meerdere keren per jaar op een dure vakantie en we hebben geen kinderen.

Denk dat veel niet-paardenmensen al gauw onderschatten hoeveel ze stiekem uitgeven aan hun 'hobby's'.
Zo heb ik ooit eens uitgerekend wat iemand uitgaf aan sigaretten. Dat kwam per maand al uit op hetzelfde bedrag als mijn stallingsgeld.

Dan waren dingen als etentjes, weekendjes weg enz (wat die persoon ook maandelijks deed) nog niet eens meegerekend :+

Hier ben ik het mee eens, als je ook ziet hoeveel sommige mensen uitgeven aan roken, alcohol softdrugs, kleding, vakanties, auto's etc. Het gaat allemaal om keuzes maken.

Sommige mensen kunnen ook gewoon heel jaloers zijn, mijn ouders hebben altijd keihard gewerkt om hogerop te komen en goede banen te krijgen. Daarmee konden ze op een gegeven moment een vrijstaand huis kopen met wat grond. Reageren sommige andere mensen jaloers op, terwijl hun enige ambitie naast hun baan het bierflesje naar de mond tillen was...tja.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 13:31

Contemplate schreef:
Ik heb een aantal keren gehoord: 'Als ik wist dat je een paardenmeisje was, had ik je niet aangenomen'. Uhm, ik ben een mens met een hobby. Jij waarschijnlijk ook? :+

Andere cliché opmerkingen boeien me niet, maar door deze moest ik wel even knipperen.

Waarom dan? ik ken hem juist andersom..dat ze paardenmensen graag aannemen omdat ze hard kunnen en willen werken vaak.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 19:02

Felien_Kyra schreef:
Ik vind het ook vervelend als iemand vraagt of ik het niet vind stinken :')
.

Dat is idd een uitspraak waar ik ook een hekel aan heb.

Ik vind alleen echt heeeeel verse mest, zo uit den poepert, niet lekker ruiken, en voor de rest zal ik wel een paardenfetish hebben, want:
Mensenpoep whaaaaa, paardenmest heerlijk
mensenzweetvoeten blech, maar paardenvoeten tien keer zo graag
ik vind mensenzweet goor, maar paardenzweet het lekkerste geurtje ever, net zoals paardentietjes.

Toch eens aan YSL voorstellen of ze daar geen soort parfum van kunnen maken.

RosaZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 19:07

Celebi schreef:
Ik krijg ook vaak de reactie van niet-paardenmensen dat ze het zielig vinden dat mijn paard buiten staat en niet in een stal. Ik betaal me scheel aan stalling waarbij hij 24/7 buiten kan staan, maar oké. :+

Dit hoor ik ook vaak. Als ik uitleg dat mijn paard niet op stal wil, kijken ze vaak alsof ik heel wat geks zeg

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 19:10

Nog zo'n opmerking over paardenmeisjes: Ik ken heel veel paardenmeiden zoals jij met een paardenstaart en paardentanden net als Ankie.

En bedankt, hè.