Rebecca's paard sterft na hevig vuurwerk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 11:36

Eilandje schreef:
In Vlaanderen zijn er minstens twee paarden omgekomen door het vuurwerk, het paard van dit artikel in Tongeren en dan ook nog één in Kampenhout.
De reacties op sociale media doen vermoeden dat de gemiddelde Vlaming nul empathisch vermogen heeft, en dat vind ik nog het ergste.

Dat is ook gewoon nonsens natuurlijk. De meeste mensen hebben prima empathisch vermogen, maar zijn zich niet bewust van wat vuurwerk kan doen, dus denk dat voorlichting echt wel kan helpen.

En je hebt er idioten bij zitten die daar niet over nadenken en ook niet mee bezig willen zijn. Mja, en alcohol helpt ook niet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 12:04

Wat een vreselijk verdrietig bericht. Arme dier zo in paniek en dan zo eindigen.
Dat gaat je niet in de koude kleren zitten.
Heel veel sterkte gewenst

En wat betreft campagne voeren, toon de beelden maar van beesten die zo aan hun eind gekomen zijn of niet weten waar ze het zoeken moeten van de angst!
En dan niet enkel via fb
Dat zouden ze op tv moeten laten zien. Elk uur weer

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 12:33

The_Cat schreef:
Volgens de wet was het ook verboden om in België vuurwerk af te schieten als particulier en moest er voor evenementen aanvraag gedaan worden.

Dus je zegt wel in je post dat je "volgens de wet A moet", maar dan moet accepteren dat dezelfde wet waarschijnlijk niet nageleefd gaat worden... Beetje tegendraads in je post.

ER was geen algemeen vuurwerk verbod in België dit jaar. De gemeentes moesten dat zelf verbieden of toestaan. Heb je dus pech als je eigen gemeente het wel toelaat.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 13:12

Avalanche81 schreef:
Eilandje schreef:
In Vlaanderen zijn er minstens twee paarden omgekomen door het vuurwerk, het paard van dit artikel in Tongeren en dan ook nog één in Kampenhout.
De reacties op sociale media doen vermoeden dat de gemiddelde Vlaming nul empathisch vermogen heeft, en dat vind ik nog het ergste.

Dat is ook gewoon nonsens natuurlijk. De meeste mensen hebben prima empathisch vermogen, maar zijn zich niet bewust van wat vuurwerk kan doen, dus denk dat voorlichting echt wel kan helpen.

Onzin? Daarom dat er zoveel schrijven dat de eigenaar maar voorzorgsmaatregelen had moeten treffen en dus eigenlijk dat het haar eigen schuld is. Bij berichten over bange en zelfs vermiste honden net hetzelfde, de teneur is dat het de schuld is van de eigenaar die zijn hond maar had moeten opvoeden. Velen die maar al te goed weten dat vuurwerk voor veel dieren problematisch is, trekken zich daar juist niks van aan, want het zijn niet hun dieren en inleven in anderen is blijkbaar teveel gevraagd.

luuntje

Re: Rebecca's paard sterft na hevig vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 13:26

Heel veel sterkte voor de eigenaren die hun dier verloren hebben.

Ik ben voor een algeheel vuurwerkverbod voor particulieren.
Maar ik vrees dat er altijd mensen vuurwerk af blijven steken.
Mijn dieren blijven binnen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 13:30

prugelpiet schreef:
Mensen die niks met dieren hebben, weten dat niet. En het word eens tijd dat dat geaccepteerd word. Iemand die niks met dieren heeft, weet niet dat een paard dat schrikt in paniekstand gaat.

Vreselijk dat het grootste gros van paard houdend Nederland maar vind dat er hoog en laag gesprongen moet worden om rekening te houden met de dieren.

Ik wil het niet goedpraten hoor, ik zou kapot zijn mijn dier zo te verliezen, maar om de kans te verkleinen gaat die wel gewoon op stal

Het is niet toegestaan, maar iedereen had natuurlijk kunnen weten dat er gewoon vuurwerk afgestoken werd.

Sorry, maar ondanks dat het jaar nog jong is, win jij de prijs voor de minst empathische reactie 2022. Mensen moeten eens leren om zich gewoon te houden aan regels die worden opgelegd ipv altijd maar te denken dat die voor hen niet gelden. Ik vind je post weerzinwekkend.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 13:36

chevax schreef:
prugelpiet schreef:
Mensen die niks met dieren hebben, weten dat niet. En het word eens tijd dat dat geaccepteerd word. Iemand die niks met dieren heeft, weet niet dat een paard dat schrikt in paniekstand gaat.

Vreselijk dat het grootste gros van paard houdend Nederland maar vind dat er hoog en laag gesprongen moet worden om rekening te houden met de dieren.

Ik wil het niet goedpraten hoor, ik zou kapot zijn mijn dier zo te verliezen, maar om de kans te verkleinen gaat die wel gewoon op stal

Het is niet toegestaan, maar iedereen had natuurlijk kunnen weten dat er gewoon vuurwerk afgestoken werd.

Sorry, maar ondanks dat het jaar nog jong is, win jij de prijs voor de minst empathische reactie 2022. Mensen moeten eens leren om zich gewoon te houden aan regels die worden opgelegd ipv altijd maar te denken dat die voor hen niet gelden. Ik vind je post weerzinwekkend.

Ja, eens.

Naast dat op stal houden/binnen houden ook geen garantie geeft... Heel veel dieren, of dat nu paarden, honden of katten zijn, zijn doodsbang voor vuurwerk. Je moet wel echt onder een steen leven als je dat niet weet. Helemaal nu al járen alle (social)media vol staan met berichten erover.

Dierliefhebbend Nederland moet wel rekening houden met mensen die zo graag enorm herrie moeten maken. Wanneer gebeurt dat andersom ook?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 13:37

chevax schreef:
prugelpiet schreef:

Ik vind de post totaal Niet! weerzinwekkend, wat een overtrokken reactie. En Mensen die zich aan regels moeten houden is een dood doener en heb je niks aan. De realiteit is nl anders, helaas, maar het is zo.
Een weldenkend mens kon weten/inschatten dat het vuurwerk verbod het niet ging doen. Zie ook vorig jaar. Daarbij politie die ruim van te voren aangeeft dat vuurwerk geen prioriteit kreeg met oud en nieuw, tel uit je winst.
Blijft onverminderd overeind dat dit ongeluk zeer, zeer triest is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 13:42

Bedoelt Prugelpiet niet gewoon dat we naïef zijn te denken dat mensen hun gedrag veranderen ten gunste van anderen of dieren dus dat je beter je eigen plan kunt trekken?

We weten ook wat consumeren van vlees, in een vliegtuig vliegen of wegwerptroep kopen met de planeet doet. Maar zelfs gevaar voor eigen leven of dat van hun kinderen maakt niet dat mensen veranderen. Dus als ze al niets eens bereid zijn iets te doen of laten ten gunste van hun eigen planeet, hun eigen lijf of dat van hun kinderen, waarom zouden ze dat dan doen voor dieren?

Ik denk dat we de collectieve stupiditeit van mensen soms onderschatten, op avonden als oud en nieuw komt dat dan weer haarfijn bovendrijven. De mens is nu eenmaal een destructief wezen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 13:45

Ninx schreef:
Bedoelt Prugelpiet niet gewoon dat we naïef zijn te denken dat mensen hun gedrag veranderen ten gunste van anderen of dieren dus dat je beter je eigen plan kunt trekken?

We weten ook wat consumeren van vlees, in een vliegtuig vliegen of wegwerptroep kopen met de planeet doet. Maar zelfs gevaar voor eigen leven of dat van hun kinderen maakt niet dat mensen veranderen. Dus als ze al niets eens bereid zijn iets te doen of laten ten gunste van hun eigen planeet, hun eigen lijf of dat van hun kinderen, waarom zouden ze dat dan doen voor dieren?

Ik denk dat we de collectieve stupiditeit van mensen soms onderschatten, op avonden als oud en nieuw komt dat dan weer haarfijn bovendrijven. De mens is nu eenmaal een destructief wezen.

Voor mij was vooral de tweede alinea echt niet tof. Natuurlijk wil je dat er rekening gehouden wordt met datgene dat je aan het hart gaat. Ik zie niet in waarom dat vreselijk is.

Verder sla je de spijker wel echt pijnlijk op zijn kop, nu ik erover nadenk...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 13:47

luuntje schreef:
Heel veel sterkte voor de eigenaren die hun dier verloren hebben.

Ik ben voor een algeheel vuurwerkverbod voor particulieren.
Maar ik vrees dat er altijd mensen vuurwerk af blijven steken.
Mijn dieren blijven binnen.

Het is wel gebleken dat met een algeheel vuurwerk verbod de klappers nog harder afgaan en dat het nog illegaler is. Dus ik zie dit liever niet gebeuren.

Triest om je paard op zo'n manier te verliezen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 13:51

_San87_ schreef:
Ninx schreef:

Voor mij was vooral de tweede alinea echt niet tof. Natuurlijk wil je dat er rekening gehouden wordt met datgene dat je aan het hart gaat. Ik zie niet in waarom dat vreselijk is.

Verder sla je de spijker wel echt pijnlijk op zijn kop, nu ik erover nadenk...

Daarom moest ik ook vaak gniffelen om dat 'prikken doe je voor een ander'....
Mensen in de huidige tijd die opeens barmhartige wereldredders werden en lijf en leden lieten prikken voor onbekende derden?
Klonk poëtisch... maar in werkelijkheid wilden al die mensen winkelen, uit eten, in vliegtuigen zitten en weer terug naar de tijd VOOR de pandemie.

Ik geloof absoluut dat de mens ten diepste juist wel goed wil doen, ook voor de ander. Ik denk dat de manier waarop de samenleving nu is ingericht maakt dat mensen steeds egocentrischer worden.
Dit vuurwerkverhaal is daar weer een fijn voorbeeld van.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 13:52

Ninx schreef:

Precies dat.

Empathie is sommigen echt vreemd lijkt het wel.
Verschrikkelijk voor de eigenaar van dat paard.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 13:56

Ninx schreef:
Daarom moest ik ook vaak gniffelen om dat 'prikken doe je voor een ander'....
Mensen in de huidige tijd die opeens barmhartige wereldredders werden en lijf en leden lieten prikken voor onbekende derden?
Klonk poëtisch... maar in werkelijkheid wilden al die mensen winkelen, uit eten, in vliegtuigen zitten en weer terug naar de tijd VOOR de pandemie.

Nah, ik heb me laten prikken voor die onbekende derden :) winkelen geef ik niks om, vliegen doe ik hoogst zelden, en uit eten doe ik ook niet vaak.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 11:44

chevax schreef:
prugelpiet schreef:

Ik wil het niet goedpraten hoor, ik zou kapot zijn mijn dier zo te verliezen, maar om de kans te verkleinen gaat die wel gewoon op stal.

Win ik in ieder geval iets dit jaar :D

Mensen moeten zich leren houden aan de regels, dat ben ik met je eens. Maar de realiteit is dat dat niet gebeurt, dus is het dan inderdaad niet een beetje naïef dat we er maar vanuit gaan dat een vuurwerkverbod werkt?

Andere mensen gaan geen rekening houden met de dieren van een ander. Zou dat moeten? Jazeker. Kunnen we dat verwachten? Nee, dat is een verloren zaak. Helaas.

We houden toch ook massaal katten en honden binnen? Erfhonden die allemaal die ene nacht in het jaar in huis mogen? Waarom dan wel je paard op de wei?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 11:50

Omdat gelukkig heel veel mensen hun paard buiten houden.
Als daar per paard ook nog stallen (die de rest van het jaar ongebruikt zijn) voor moeten komen.

Ik weet niet hoor, Nederland is best klein.

Vriendelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 11:55

Hulpverleners lastig gevallen of erger, dingen in brand steken, overlast voor dieren, materieële schade, ga zo maar door.
Voor mij heeft dit weinig te maken met iets vieren.
Persoonlijk hoop ik,al jaren, dat we van het vuurwerkgebeuren in de huidige vorm afkomen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 12:25

Onali schreef:
Omdat gelukkig heel veel mensen hun paard buiten houden.
Als daar per paard ook nog stallen (die de rest van het jaar ongebruikt zijn) voor moeten komen.

Ik weet niet hoor, Nederland is best klein.

Wellicht een paard in een bebouwde kom 24/7 in een wei stallen ook niet helemaal handig is natuurlijk.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 17:53

prugelpiet schreef:
Win ik in ieder geval iets dit jaar :D

Mensen moeten zich leren houden aan de regels, dat ben ik met je eens. Maar de realiteit is dat dat niet gebeurt, dus is het dan inderdaad niet een beetje naïef dat we er maar vanuit gaan dat een vuurwerkverbod werkt?

Andere mensen gaan geen rekening houden met de dieren van een ander. Zou dat moeten? Jazeker. Kunnen we dat verwachten? Nee, dat is een verloren zaak. Helaas.

We houden toch ook massaal katten en honden binnen? Erfhonden die allemaal die ene nacht in het jaar in huis mogen? Waarom dan wel je paard op de wei?

Omdat sommige paarden nu eenmaal stapelgek worden van alle knallen als ze geen kant op kunnen. Iets met vluchtdier. En de eigenaresse heeft haar paard goed in de gaten gehouden. Wie verwacht dat er om drie uur 's nachts nog eens opnieuw wordt begonnen, zeker tijdens een vuurwerkverbod. Ik vind dit in de categorie "dat meisje droeg ook wel een erg kort rokje..." Het is toch van de zotte dat we tegenwoordig schijnbaar maar accepteren en normaal vinden dat mensen zich niet aan regels houden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 18:03

Volgens mij vindt niemand het normaal dat men zich niet aan de regels houdt. Het is meer dat je er rekening mee moet houden dat men zich niet aan de regels houdt. Dus je kunt je eigen plan gewoon door zetten omdat je vindt dat anderen zich aan de regels moeten houden en dus geen vuurwerk af mogen steken, of je kunt het zekere voor het onzekere nemen met de wetenschap dat de kans heel groot is dat er alsnog vuurwerk afgestoken wordt.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 18:48

Natuurlijk steken ze om 3 uur nog vuurwerk af. Als je dat niet verwacht, weet ik het ook niet meer hoor.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 18:52

Nou hier toch bijna niet meer hoor.
Gelukkig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:09

prugelpiet schreef:
Natuurlijk steken ze om 3 uur nog vuurwerk af. Als je dat niet verwacht, weet ik het ook niet meer hoor.

Hier is t om 01:00 max 01:30 afgelopen.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:18

prugelpiet schreef:

En als je het wel verwacht, houd je paniekreacties van je paard ook niet altijd tegen.

Ik vind dit enorm Victim blaming. De schuld bij het slachtoffer leggen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:24

sterregoud schreef:
prugelpiet schreef:

En als je het wel verwacht, houd je paniekreacties van je paard ook niet altijd tegen.

Ik vind dit enorm Victim blaming. De schuld bij het slachtoffer leggen.

Voor de beeldvorming: hoe wil jij het tegen gaan dat anderen zich niet aan deze regels houden? Wat had deze eigenaresse kunnen doen om te voorkomen dat er vuurwerk afgestoken zou worden?

Precies niks toch? Dat is aan de overheid, om er harder op te handhaven.

Als je weet dat er een bepaalde straat is in je stad of dorp waar meiden vaak aangerand of verkracht zouden worden, zou jij dan tegen je dochter zeggen 'Ga er toch maar heen, ze moeten zich aan de regels houden, het is niet jouw schuld als er wat gebeurt want dan ben je immers slachtoffer.'?

Dat lijkt me toch onwaarschijnlijk. Dat het idioot is dat mensen alsnog veel vuurwerk afsteken, daar zijn we het allen over eens. Maar om dan koste wat kost toch je paard buiten te zetten.. Dat is ook een bewuste keuze he.