Wolf bijt pony dood in paddock

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 22:00

axel_1997 schreef:
Perfecte oplossingen zijn er niet. Maar er is er altijd een die past. Die vind je echter alleen als je ze wil vinden.

Yep, als hier de wolf komt (en hij is al redelijk dichtbij geweest) doe ik al mijn buitenbeesten weg en kan mijn hond en katten niet meer los op het erf lopen.
Een hoog hek is hier geen optie, ook niet voor al het ander loslopend wild.. die willen nl wel graag van wei naar wei lopen.

Dan verkoop ik het huis en ga ergens anders wonen.. ik wil nl niet in een wolfgebied wonen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 22:32

Ik woon wel in een nu wolven gebied waar de afgelopen tijd veel schapen en een kalf zijn doodgebeten. Maar ik ziet echt niet zitten om mijn 1,5 hectare grond te omheinen met een hek van 2,5 meter hoog. Het is geen gezicht en veel te duur en het wild zoals reeën kunnen er ook niet meer door. Er is maar 1 maatregel die helpt en dat is afschieten.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 22:35

axel_1997 schreef:
Ik ben wel pro wolf! Ik denk dat we met ze samen kunnen leven. Ja ook in dicht bevolkt Nederland. Als ik ooit het geluk heb om paarden in eigen/semi eigen beheer te hebben voel ik wel wat voor zo'n Roemeense waakhond. https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... hapen-wolf een fluffie wolf om de harige wolf op afstand te houden.

Kijk even naar dat filmpje waar korte metten met een erf hond wordt gemaakt. Dan denk je wel anders.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 22:36

pillow schreef:
Ik woon wel in een nu wolven gebied waar de afgelopen tijd veel schapen en een kalf zijn doodgebeten. Maar ik ziet echt niet zitten om mijn 1,5 hectare grond te omheinen met een hek van 2,5 meter hoog. Het is geen gezicht en veel te duur en het wild zoals reeën kunnen er ook niet meer door. Er is maar 1 maatregel die helpt en dat is afschieten.

En je krijgt geen vergunning.
Daarnaast graven ze ook.
Als een dierentuin ze niet eens binnenhouden met hun hekwerk...

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 22:38

De optie om andere dieren in te zetten om kwetsbare dieren te beschermen vind ik persoonlijk te dieronvriendelijk om te overwegen. Ik zou mij aan zo'n waakhond, ezel of wat dan ook echt net zo hechten als aan de dieren die zij moeten beschermen :) dan wil je toch ook niet dat je hond of ezel verhoogd risico loopt om gewond te raken of nog erger, gruwelijk aan zijn eind te komen?

Ik ben blij dat ze in mijn regio (nog) niet zitten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 22:40

axel_1997 schreef:
Meestal is blaffen genoeg. Die wolf heeft ook ook wel wat beters te doen dan knokken.
En 100% ga je toch nooit halen. Perfectie bestaat niet.

Blaffen doet een kuddebeschermingshond om de baas te roepen. Die is nl stap 2 in de bescherming van het vee door afschot wolf die binnen bereik komt (en dus geen andere voedselbron heeft!). Je hond is alarmsysteem en vertragingsmethode, niet de enige of eindoplossing zoals vaak gepromoot. Aangezien die stap 2 hier niet toegestaan is, gooi je je enige (ipv minimaal aantal van lokaal roedel wolven + 1) hond letterlijk voor de wolven. En dan ga je er nog van uit dat het en bij 1 wolf blijft en dan je hond inderdaad de wil, ervaring en capaciteit heeft om dat werk goed te doen. Hondje met het juiste rasnaampje geeft geen garantie of als hier gefokt garantie op niet in staat tot wegens geen fokselectie op die werkcapaciteit. Daarnaast als je zo'n hond met de neiging alles wat ik zien kan moet ik bewaken niet achter een flinke (1.6-1.8m) omheining houdt, springt die er zo over en heb je andere ellende. Voeg daar nog een groot deel van de nacht alles aanblaffen bij en je buren gaan klagen (en je slaapt niet).

Kinke

Re: Wolf bijt pony dood in paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 23:02

Het blijft bijzonder dat men in Nederland een beeld van 'oh prachtig dier, die moeten we weer in ons landje hebben' bestaat. En dat men bijvoorbeeld in Zweden, vele malen groter en dunbevolkt zelfs fikse problemen heeft met dit dier.

AM01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 23:08

axel_1997 schreef:
sterregoud schreef:
Axel, gelooft nog in sprookjes. Blaffen is genoeg. Tuurlijk.

Toch gek dat die schaapsherder overdag de wolf niet verjaagd kreeg, en moest toezien hoe zijn schaap gedood werd. De wolf zou schuw zijn, maar nee, dat was hij niet.

en jij gelooft in spookverhalen. een wolf is geen monster. die zoekt geen problemen op.
Staatsbosbeheer is enthousiast en daar heb ik toch meer vertrouwen in.

Die geloven ook in de Oostvaardersplassen. Ik niet en er worden er een paar meer wakker.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 23:30

Kinke schreef:
Het blijft bijzonder dat men in Nederland een beeld van 'oh prachtig dier, die moeten we weer in ons landje hebben' bestaat. En dat men bijvoorbeeld in Zweden, vele malen groter en dunbevolkt zelfs fikse problemen heeft met dit dier.

Dat beeld is gepromoot door te lichtvoetige, romantische voorstelling van zaken. De natuurclubs hebben gelobbyd en willen op hun manier de natuur naar hun hand zetten.
De gemiddelde Nederlander heeft geen idee, wat wolven in ons land zoal aanrichten. Ze leven in verstedelijkt gebied, en kennen de natuur alleen op een afstandje. Het raakt hun niet als iemands lievelings pony verscheurd wordt.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 00:48

Popstra schreef:
tita schreef:
Wat ontzettend sneu zeg, maar als je weet dat er een wolf is, in je gebied dan neem je toch ook maatregelen?

Kan ook overdag gebeuren als je je lieveling even de benen wil laten strekken paar uurtjes op de wei

Maar dan nog. Als je weet dat er wolven zitten, dan zorg je toch voor een nog betere omheining?
Daarbij jagen wolven volgens mij voornamelijk met schemer
Edit er staat in de tekst van de Duitse link ook dat het dier jn een open stal stond en dat het 's nachts gebeurt is

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 01:40

sterregoud schreef:
axel_1997 schreef:
Perfecte oplossingen zijn er niet. Maar er is er altijd een die past. Die vind je echter alleen als je ze wil vinden.

Wat kan ik doen om deze wolf veilig te verjagen ?

Je kan er tegen gaan blaffen. Ik heb net gelezen dat dat waarschijnlijk wel werkt.

Verder zouden wij dus honderden meters hek moeten gaan zetten om ons vee het gaan beschermen. Als je het over landschaosvervuiling hebt.

Van de week ook weer een filmpje gezien waarbij een wolf over een hek van 2,5 a 3 meter klom. Dat gaat het gewoon ook niet worden.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 03:21

Dat er zelfs vaarsen en nu dus ook een klein paard is gegerepen vind ik zorgelijk. Wolven worden dus steeds brutaler...

Mijn zorgboerderij zit op de veluwe, dus ik ben me gaan verdiepen in maatregelen. Conclusie: ik heb mn teamleider gemeld dat de kans is dat we onze dieren een keer dood terug vinden, want die maatregelen zijn bullsh*t. Dtroomdraadjes spannen tot 160 hoog...grappenmakers, als ik kijk waar honden en vossen overheen gaan, gaan die draadjes weinig doen bij een wolf die honger heeft. En dat gaat komen, want de wolvenpopulatie zal eerst nog wel even groeien.

Mijn pony blijkt ook in wolvengebied staan. 24/7 buiten, gelukkig dan wel in een grote groep. Maar niet te doen voor staleigenaar om wolfproof af te zetten (2 buitengroepen, 4 weides met binnenpaarden)

Dierentuinen hebben niet voor niets geinvesteerd in mega hekken rond hun wolven. We zullen zien hoe lang het duurt voordat ze die wolfproof fencing wat minder wolfproof laten blijken te zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 03:26

Rivendell schreef:
Maar dan nog. Als je weet dat er wolven zitten, dan zorg je toch voor een nog betere omheining?
Daarbij jagen wolven volgens mij voornamelijk met schemer
Edit er staat in de tekst van de Duitse link ook dat het dier jn een open stal stond en dat het 's nachts gebeurt is

Wolven jagen normaal overdag.
Als er veel mensen in de buurt zijn komen ze 's nachts terug.

Een hoge omheining is hier geen optie.
a: het is duur en je krijgt hier geen vergunning voor.
b: wij moeten de sloten nog zien te schouwen
c: ze klimmen rustig over 2 meter heen
d: is het te hoog, dan graven ze er onder door.
e: ook andere wilde dieren (reeën, hazen enz) willen graag ruimte hebben en kunnen dan niet meer van wei naar wei.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 03:27

Een oude pony is natuurlijk minder mobiel en dus een makkelijker slachtoffer voor een wolf..
Wat heftig.. Je zou een dier maar zo vinden :\
Het is natuurlijk nog niet bewezen dat een wolf dit ook echt heeft gedaan, maar ik denk dat de kans wel groot is.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 04:53

Vreselijk
Je krijgt toch een trauma als je je maatje zo vind als je gaat voeren.

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 09:08

Ik snap niet waarom ze de wolven niet in een ander gebied doen, waar geen vee woont ofzo. Ik ben niet helemaal pro wolf maar ook niet anti. Alleen het is maar afwachten dat er een mens gebeten wordt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 09:16

Juut schreef:
Dat er zelfs vaarsen en nu dus ook een klein paard is gegerepen vind ik zorgelijk. Wolven worden dus steeds brutaler...

Mijn zorgboerderij zit op de veluwe, dus ik ben me gaan verdiepen in maatregelen. Conclusie: ik heb mn teamleider gemeld dat de kans is dat we onze dieren een keer dood terug vinden, want die maatregelen zijn bullsh*t. Dtroomdraadjes spannen tot 160 hoog...grappenmakers, als ik kijk waar honden en vossen overheen gaan, gaan die draadjes weinig doen bij een wolf die honger heeft. En dat gaat komen, want de wolvenpopulatie zal eerst nog wel even groeien.

Mijn pony blijkt ook in wolvengebied staan. 24/7 buiten, gelukkig dan wel in een grote groep. Maar niet te doen voor staleigenaar om wolfproof af te zetten (2 buitengroepen, 4 weides met binnenpaarden)

Dierentuinen hebben niet voor niets geinvesteerd in mega hekken rond hun wolven. We zullen zien hoe lang het duurt voordat ze die wolfproof fencing wat minder wolfproof laten blijken te zijn.

https://siris.nl/nieuws/artikel/1504486 ... meren-eind
Dat ze kalveren pakken is echt niet nieuw
april 2020 4 stuks.

en oktober dit jaar weer
https://www.ed.nl/cranendonck-heeze-lee ... ~af44b6ba/

En dat wolf rasters niet werken is ook al bekend, maar dat komt niet zo groot in het nieuws
https://www.1limburg.nl/wolf-groote-hei ... troomdraad

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 09:38

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 09:40

En als het goed is ingegraven, want in Amersfoort ontsnapte er 2 die eruit gegraven waren.
Met dikke paniek en een sluiting van het park...hoezo... zo in het wild mag je ze ook tegen komen, lief hondje toch?

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 09:45

sterregoud schreef:
axel_1997 schreef:

Goed, wat is dan de oplossing als ik met mijn hondje ( aangelijnd) een wolf tegenkom, die hem wil doden ? En ja, dit komt voor. Al tig keer in Zweden en een enkele keer in Duitsland.

Wat kan ik doen om deze wolf veilig te verjagen ?

Wat ik lees bij Axel, moet je je hondje gewoon keer laten blaffen :j

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 09:47

Hier ook vlakbij mijn paarden 2 schapen dood gebeten, vermoedelijk door een wolf op doortocht. Natuur- en bosbeheer is ook bij de melding gaan kijken. Dat was gewoon een weiland met schapen aan een drukke weg! Het is te absurd voor woorden, onze grote paarden zullen hopelijk geen gevaar lopen maar er lopen ook 2 shetjes. Gelukkig heeft de eigenaar van de stal wel een stuk of 6 (heel blafferige) honden op zijn erf. En ik denk ook niet dat een wolf een weiland op gaat waar meer dan 30 paarden staan? Ik vind het maar eng en ben echt anti wolf in bebouwde kom door dit soort toestanden!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 09:55

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 10:07

DuoPenotti schreef:
En als het goed is ingegraven, want in Amersfoort ontsnapte er 2 die eruit gegraven waren.
Met dikke paniek en een sluiting van het park...hoezo... zo in het wild mag je ze ook tegen komen, lief hondje toch?

De wolven in Amersfoort waren ontsnapt door een extreem hoge dosis adrenaline, veroorzaakt door serieuze dreiging van het dominante wolvenpaar. Een dosis die in het wild nóóit zou kunnen voorkomen omdat laaggeplaatsten in de roedel kunnen ontsnappen aan deze dreiging door de roedel te verlaten. In een dierentuin, met een hoog hek eromheen, kan dat dus niet. Dan loopt de adrenaline zó hoog op dat ineens van alles mogelijk is. Maar in het wild dus níet.

De reden dat die twee wolven nu dood zijn is door die knuppels daar die de dreiging niet zagen en de ontsnapte wolven vrolijk terugplaatsten. Ja, dan zijn ze na een paar uur dus hartstikke dood. Idioten, hoe kun je dat nou niet zien!

Maar dat terzijde: ik ben niet pro of anti wolf. Ik vind het schitterende dieren, maar ik zie ook het gevaar in onze samenleving en ik zie ook de blinde vlek van stadsmensen die geen idee hebben wat het inhoudt om zo'n dier in je buurt te hebben. Maar ik wilde alleen even de casus van de wolven in Amersfoort nuanceren, want dat is dus géén situatie die in het wild voorkomt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 10:07

DuoPenotti schreef:

Dit is de buitenkant, in het bos, niet de dierentuinkant.
Dus ik hoop idd dat het ook ingegraven is anders lopen er wolven en beren in Rhenen op de Grebbeberg :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 10:11

En honger is geen trigger? Echt wel!
Dat ze onder omheiningen doorgraven is sowieso al bekend gegeven.
In Amersfoort een andere reden, maar geeft gewoon aan dat ze kunnen en doen.
En dan is er ineens paniek, wolfje loopt rond. Ja verdorie dat doet hij!! Maar hebben de stadsmensen idd geen last van.

Onali schreef:
DuoPenotti schreef:

Dit is de buitenkant, in het bos, niet de dierentuinkant.
Dus ik hoop idd dat het ook ingegraven is anders lopen er wolven en beren in Rhenen op de Grebbeberg :+

Dus?
Dat ze niet graven onder een hekwerk om bij schapen of paarden te komen?
Dat doen ze wel. Zo simpel is het. Dat doet een hond zelfs al.