Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
nikkel schreef:Ik denk dat de sport in zijn algemeenheid eens goed in de spiegel moet kijken, anders hoeft het over zeg een jaar of tien niet meer.
Kelly_ann schreef:Ik denk dat er echt maar een heel klein deel van de mensen 'in de paarden' geen liefde en kameraadschap voelt voor de dieren. Het gros doet dit toch vanuit een passie voor het dier. Dat andere belangen ook meetellen is een bijkomstigheid. Maar meer gevolg van dan oorzaak.
Dus daar ga je niets mee winnen vrees ik.
Het probleem is waar de grenzen zijn van welzijn. En of die niet steeds krapper en krapper worden tot sport feitelijk niet meer mogelijk is. Bijv:
2022. Afschaffen stangen, sporen
2023. Bitloos mag ook op hoogste niveau
2025. Na social media filmpje van geduld verliezende topruiter ook zwepen verboden
2026. Bitloos wordt verplicht
2027. Verbod op verkoop en bezit hulpteugels, FEI en KNHS stellen inspecties in. Lidmaatschapsgelden verhoogd met 20%
2029. Proeven en parcoursen inkorten om publiek te blijven boeien en uitputting bij paarden te voorkomen
2030. Verbod op vliegreizen en reizen langer dan 3 uur voor paarden na Europese hittegolf
2036. Afschaffen paardensport Olympische spelen door het IOC
2039. Verplicht cameras op iedere sport en handelsstallen waar iedereen op elk moment kan meekijken na Kamervragen
2040. Verbod op mennen na geweldincident op EK
2041. FEI stopt met organisatie wedstrijden ivm kritiek en onhoudbare regels en bijbehorende kosten
2042. Paard schrikt en loopt publiek in bij stamboekkeuring, keuringen vanaf nu alleen nog aan huis.
2050.....
Etc.
Ayasha schreef:Maar waarom is er zoveel weerstand tegen verbeteren van dierenwelzijn?
Nee ik geloof niet op camera’s op elke stal tegen 2039 omdat we zouden investeren in dierenwelzijn.
Ik denk dat een aantal hier flink onderschatten hoe er gedacht wordt over onze sport door leken. En ze hebben niet eens geheel ongelijk. Zeker wanneer er geld mee gemoeid is gebeuren er dingen die eigenlijk niet uit te leggen zijn.
Je kan dan wel hard gaan verzetten en roepen dat er niks aan de hand is en dat alles goed gaat om maar niet te moeten veranderen maar dat maakt het nog niet waar.
Ayasha schreef:Maar waarom is er zoveel weerstand tegen verbeteren van dierenwelzijn?
Nee ik geloof niet op camera’s op elke stal tegen 2039 omdat we zouden investeren in dierenwelzijn.
Ik denk dat een aantal hier flink onderschatten hoe er gedacht wordt over onze sport door leken. En ze hebben niet eens geheel ongelijk. Zeker wanneer er geld mee gemoeid is gebeuren er dingen die eigenlijk niet uit te leggen zijn.
Je kan dan wel hard gaan verzetten en roepen dat er niks aan de hand is en dat alles goed gaat om maar niet te moeten veranderen maar dat maakt het nog niet waar.
Sunnda schreef:Wat is er nu weer mis met sporen?
Shae schreef:Ik vind echt dat er onder de noemer topsport dingen met paarden gebeuren die onacceptabel zijn en dan heb ik het nog niet eens over bitten of sporen, maar gewoon het feit dat we paarden als producten behandelen en niet naar de natuurlijke behoeften kijken.