PETA wil paardensport bannen van de Olympische Spelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 10:56

Ik denk dat de sport in zijn algemeenheid eens goed in de spiegel moet kijken, anders hoeft het over zeg een jaar of tien niet meer.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 11:51

nikkel schreef:
Ik denk dat de sport in zijn algemeenheid eens goed in de spiegel moet kijken, anders hoeft het over zeg een jaar of tien niet meer.

Probleem is dat die spiegel voor verschillende mensen verschillende reflecties geeft.

Het bizarre is dat de meerderheid hier al zegt: grote kans dat de sport ten onder gaat als we niet veranderen.

Vraag is dan: wat moet er veranderen en wanneer zijn 'we' tevreden? Bij 3 uur weidegang of bij 12? Bij afschaffing van sporen en zwepen of bij het toestaan van een bitloos hoofdstel en een punt voor het losrijden? Bij online concoursen voor buitenlandse wedstrijden om lang transport te voorkomen of het alleen nog organiseren van wedstrijden in landen met een mild klimaat? En leg je een wedstrijd stil bij 25 graden of hoger of pas bij 30+? Moeten ruiters vanaf nu met hun zadel op de weegschaal of schaffen we rijden überhaupt af tenzij het liberty is?

De meeste mensen buiten de paardenwereld vinden het wel best of hebben geen benul. Een paard slaan vinden ze zielig, een mager paard ook. Maar dan houdt het eigenlijk wel op.
We zijn vooral onze eigen vijand vrees ik.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 12:47

Je moet het inderdaad simpel houden. Dat doet PETA heel goed maar de sector doet dat niet.
Met het risico dat heel veel ‘honden’ vechten om een been en dat PETA er mee heen gaat

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 12:54

Het zou al een mooi begin zijn als het compleet betekenisloos geworden begrip 'happy atlete' binnen de paardensport nieuwe invulling zou krijgen. En dat de gevestigde orde binnen de paardensport eens wat meer uit zijn bubbel komt en van daaruit wat meer zelfreflectie toont. Want er zijn helaas op alle niveaus van de rijderij (en mennerij) te veel mensen die een paard vooral als een ding en/of middel ter vervulling van de eigen ambities beschouwen en behandelen, in plaats van als vriend en (sport)partner. Ik denk soms dat ze zich dat niet eens realiseren.
En er zijn mensen die paarden puur zien als handelswaar.

Paardensport uit het Olympisch menu halen lijkt mij, bij wijze van signaal een goede zet. En dat heeft voor mij niets te maken met PETA. Een club met doorgeslagen opvattingen kan ook wel eens een punt hebben.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 12:56

Begin eerst eens met afschaffen, van stang en sporen. Als men weigert om te veranderen, dan wordt het vanzelf op welke manier dan ook wel afgedwongen. Belangenclubs zoals de PETA maken heel goed gebruik van de publieke opinie en daar kan de sector nog wat van leren.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 13:03

nikkel schreef:
Begin eerst eens met afschaffen, van stang en sporen.
Zou ik ook vóór zijn.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 13:40

Ik denk dat er echt maar een heel klein deel van de mensen 'in de paarden' geen liefde en kameraadschap voelt voor de dieren. Het gros doet dit toch vanuit een passie voor het dier. Dat andere belangen ook meetellen is een bijkomstigheid. Maar meer gevolg van dan oorzaak.
Dus daar ga je niets mee winnen vrees ik.

Het probleem is waar de grenzen zijn van welzijn. En of die niet steeds krapper en krapper worden tot sport feitelijk niet meer mogelijk is. Bijv:

2022. Afschaffen stangen, sporen
2023. Bitloos mag ook op hoogste niveau
2025. Na social media filmpje van geduld verliezende topruiter ook zwepen verboden
2026. Bitloos wordt verplicht
2027. Verbod op verkoop en bezit hulpteugels, FEI en KNHS stellen inspecties in. Lidmaatschapsgelden verhoogd met 20%
2029. Proeven en parcoursen inkorten om publiek te blijven boeien en uitputting bij paarden te voorkomen
2030. Verbod op vliegreizen en reizen langer dan 3 uur voor paarden na Europese hittegolf
2036. Afschaffen paardensport Olympische spelen door het IOC
2039. Verplicht cameras op iedere sport en handelsstallen waar iedereen op elk moment kan meekijken na Kamervragen
2040. Verbod op mennen na geweldincident op EK
2041. FEI stopt met organisatie wedstrijden ivm kritiek en onhoudbare regels en bijbehorende kosten
2042. Paard schrikt en loopt publiek in bij stamboekkeuring, keuringen vanaf nu alleen nog aan huis.
2050.....
Etc.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 13:43

Wat is er nu weer mis met sporen?

Iedereen in NL moet zich gewoon eens met zijn eigen zaken bemoeien imo.
Ik snap niet dat iemand een tinker of fjord wil om een beetje dom mee in een bos te hobbelen en een ander snapt dan weer niet wat je met een kwpn'er moet op wedstrijd.
Prima toch? Ieder zijn ding.

Het zit allemaal alleen maar in de hoofdjes van veel mensen, de paarden hebben er weinig last van. Die denken nu eenmaal niet als mensen.

De buitenwereld heeft amper een mening op een paar extremisten na die zoals altijd hard schreeuwen en roeptoeteren.
Het gaat hier om paardrijdend nederland zelf die elkaar het licht in de ogen niet gunnen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 13:52

Maar waarom is er zoveel weerstand tegen verbeteren van dierenwelzijn?
Nee ik geloof niet op camera’s op elke stal tegen 2039 omdat we zouden investeren in dierenwelzijn.

Ik denk dat een aantal hier flink onderschatten hoe er gedacht wordt over onze sport door leken. En ze hebben niet eens geheel ongelijk. Zeker wanneer er geld mee gemoeid is gebeuren er dingen die eigenlijk niet uit te leggen zijn.
Je kan dan wel hard gaan verzetten en roepen dat er niks aan de hand is en dat alles goed gaat om maar niet te moeten veranderen maar dat maakt het nog niet waar.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 13:55

Kelly_ann schreef:
Ik denk dat er echt maar een heel klein deel van de mensen 'in de paarden' geen liefde en kameraadschap voelt voor de dieren. Het gros doet dit toch vanuit een passie voor het dier. Dat andere belangen ook meetellen is een bijkomstigheid. Maar meer gevolg van dan oorzaak.
Dus daar ga je niets mee winnen vrees ik.

Het probleem is waar de grenzen zijn van welzijn. En of die niet steeds krapper en krapper worden tot sport feitelijk niet meer mogelijk is. Bijv:

2022. Afschaffen stangen, sporen
2023. Bitloos mag ook op hoogste niveau
2025. Na social media filmpje van geduld verliezende topruiter ook zwepen verboden
2026. Bitloos wordt verplicht
2027. Verbod op verkoop en bezit hulpteugels, FEI en KNHS stellen inspecties in. Lidmaatschapsgelden verhoogd met 20%
2029. Proeven en parcoursen inkorten om publiek te blijven boeien en uitputting bij paarden te voorkomen
2030. Verbod op vliegreizen en reizen langer dan 3 uur voor paarden na Europese hittegolf
2036. Afschaffen paardensport Olympische spelen door het IOC
2039. Verplicht cameras op iedere sport en handelsstallen waar iedereen op elk moment kan meekijken na Kamervragen
2040. Verbod op mennen na geweldincident op EK
2041. FEI stopt met organisatie wedstrijden ivm kritiek en onhoudbare regels en bijbehorende kosten
2042. Paard schrikt en loopt publiek in bij stamboekkeuring, keuringen vanaf nu alleen nog aan huis.
2050.....
Etc.

Dit is dus wel exact hoe het gaat. Het is net als de kikker in een pan met water die aan de kook wordt gebracht.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 14:02

Ayasha schreef:
Nee ik geloof niet op camera’s op elke stal tegen 2039 omdat we zouden investeren in dierenwelzijn.

Ik denk dat een aantal hier flink onderschatten hoe er gedacht wordt over onze sport door leken. En ze hebben niet eens geheel ongelijk. Zeker wanneer er geld mee gemoeid is gebeuren er dingen die eigenlijk niet uit te leggen zijn.
Je kan dan wel hard gaan verzetten en roepen dat er niks aan de hand is en dat alles goed gaat om maar niet te moeten veranderen maar dat maakt het nog niet waar.

Dat dus.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 14:02

Ayasha schreef:

Ik denk oprecht dat de oogkleppen binnen onze sport zelf de ondergang van de (top)sport zou kunnen zijn.

Als we het zelf al prima vinden wat er de afgelopen OS is vertoond, dat er topsporters zijn die hun paarden geen paddocktijd met andere paarden geven en dat we maar met termen als afgunst gaan gooien dan moeten we niet raar opkijken dat 'buitenstaanders' het voor ons op gaan lossen.

Ik vind echt dat er onder de noemer topsport dingen met paarden gebeuren die onacceptabel zijn en dan heb ik het nog niet eens over bitten of sporen, maar gewoon het feit dat we paarden als producten behandelen en niet naar de natuurlijke behoeften kijken.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 14:04

Sunnda schreef:
Wat is er nu weer mis met sporen?

Een hulpmiddel is zo zacht of hard als je wilt.
Maar zonder hulpmiddelen kan je wel minder schade aanrichten, dus verbieden is altijd veiliger :list:

Ayasha, ik ervaar de mening van het grote publiek juist helemaal niet als veroordelend. Op wat activisten (die de media gebruikengala PETA) na...
Is eigenlijk iedereen buiten de paardenwereld redelijk onwetend, onverschillig en ook niet perse geïnteresseerd.
Ik krijg dan vooral reacties over hoe ze ijsjes voerden aan de pony in de achtertuin bij oma, hoe ze als kind van de kermispony vielen. Dat ze paarden op zand (hoefbevangen) zo zielig vinden, dat ze bang zijn voor die grote beesten maar het wel mooi vinden.
En daarna gauw over op de mondkapjes plicht :Y)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 14:10

Shae schreef:
Ik vind echt dat er onder de noemer topsport dingen met paarden gebeuren die onacceptabel zijn en dan heb ik het nog niet eens over bitten of sporen, maar gewoon het feit dat we paarden als producten behandelen en niet naar de natuurlijke behoeften kijken.

De topsport is de etalage, en daar is binnen de breedtesport de meeste kritiek te vinden.

Wat moet de topsporter beter/anders doen zodat de breedte de top (weer) gaat steunen? En moet de basis en breedtesport en de hobbyist dan ook nog iets aanpassen? Binnen welk tijdsbestek en tegen welke kosten? En wat doe je met de twijfelgevallen (hoefijzers ja/nee, gewichtseisen?, moeten hengsten ook vriendjes? Etc. ik noem ff wat

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 14:30

Misschien is de oplossing Veel simpeler dan van alles verbieden. Of ja simpel... Mentaliteit verandering bij de jury.
Die Russen hadden uitgebeld moeten worden.
Het diervriendelijke rijden een heel groot punt geven.
Een Gal die met kracht die linker hand over de hals haalt kan dan misschien zijn onderdeel goed uitvoeren en zo hoog eindigen. Maar door een hoog vriendelijk rijden punt hoort hij achter iemand te staan die de uitvoering misschien minder mooi heeft maar minder doordrukt.

Springen voer in alle klasses de stijl punten in. Met tijd daarnaast. Dus beiden moeten goed zijn. Veel harde hand of geen nette afstand maar snelle tijd is niet perse winnaar. Zoiets.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 15:01

Totaal terecht. De paardenwereld is echt achterlijk conservatief. Laat ze maar bibberen, misschien dat er dan eens tempo in verandering komt.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 15:07

Olympische Spelen is 1x in de 4 jaar. Kun je de paardendisciplines daar afschaffen, heb ik geen probleem mee, maar lost nog niets op. Nou, 1x in de 4 jaar reist een handjevol paarden niet meer af naar weet ik waar.
Het is meer symbolisch en het begin van wat er nog komen gaat.

Veranderingen doorvoeren is niet voldoende voor deze groepen. Geen sporen/stang?, je zit er alsnog op en laat het dingen doen voor eigen gewin. Je kunt ze beter allemaal in een natuurgebied met hek zetten en ze gewoon een natuurlijke (honger)dood laten steven.

Waar ik het wel mee eens ben is dat er VEEL nieuwe regels moeten komen, voor het houden en rijden van paarden. Heel veel van je paard houden en er met veel liefde de mooist gepoetste appels instoppen is echt niet voldoende om bepaald rijgedrag en stalling/training te compenseren. Veel hebben inderdaad het beste voor met hun paard, maar dat is vaak gebaseerd op kennis van derden die dat voordragen als 'normaal', 'goed', en 'hoort zo'.

FNRS, KNHS en FEI laten nog amper tekenen zien van nieuwe paardvriendelijke regels en beoordelingen. Af en toe wat onder druk vanwege een escalatie en om de schijn op te houden. Het is puur business voor hun. Is geen liefdadigheidsinstellling.

Heel treurig allemaal. De meerderheid in de samenleving heeft verder geen verstand van paarden en lezen, zien en horen dingen, en voor je het weet is het te laat.

En je kunt best zonder sporen en op een simpel appelbitje een mooie GP proef rijden. Moet je wel anders trainen en de tijd ervoor nemen. Is dat niet veel knapper en pas echt olympisch waardig? Gaan we eindelijk zien welke 'top' ruiter het in zich heeft een paard zo netjes en scherp af te richten en voor te brengen.

Kelly_ann

Re: PETA wil paardensport bannen van de Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 15:24

Maar dat het op een appelbit en zonder sporen kan... Moet het dan ook ingevoerd worden als norm?
Ik bedoel waarom dan niet meteen bitloos? Iets in de mond stoppen van een dier is middeleeuws toch?

Ik vind het echt geen simpele materie omdat het altijd(!) nog vriendelijker kan

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 15:30

Zo vriendelijk mogelijk, je zal ergens moeten beginnen. ( reglementen aanpassen), jurering etc.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 15:42

Omdat zo vriendelijk mogelijk ook niet voor ieder gelijk is.
Bitloos is ook niet perse vriendelijker. Ook daar heb je voorkeuren per paard.
1 ding is wel altijd vriendelijker:een zachte hand.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 15:48

Maar wanneer is de hand zacht genoeg?
Is dat iets om te meten met een teugeldrukmeter? En leg je de grens dan bij xxx kilo? Is een hele stabiele rit van rond de 3 kilo beter dan 80% van de rit 300 gram en 20% pieken tot wel 15 kilo?

En wat dan als het paard bijna 'op hol' dreigt te gaan, mag je dan wel een harde hand gebruiken als rem?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 15:59

Het maakt mij overigens niets uit, of men iets gaat veranderen. Onder druk wordt tenslotte alles vloeibaar.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 16:00

Ik had het laatst met een oud docent paardensport erover. Dat ik vind dat er vanuit de opleiding al wat moet veranderen. Dat gebeurt overigens wel deels al, er wordt al anders gekeken naar paardenwelzijn. Maar dat mag wat mij betreft nog veel meer, en daar heeft de topsport misschien wel het grootste aandeel in. Er zijn weinig topruiters die alles met liefde en eerlijkheid doen, ik ben ze in mijn carierre nog niet tegen gekomen helaas. En zo lang niemand daar wat van kan zeggen, dan blijft dit in stand gehouden worden. Maar ruiters weten ook neit beter, en als ze het rustig doen met welzijn in acht voor het paard, kunnen ze niet meedraaien in de topsport, zo simpel is het. Dus er moet daar een dominosteentje tussenuit worden getrokken, anders blijft dit gebeuren.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 16:00

Niets verbazingwekkend aan PETA's standpund; zij zijn pertinent tegen alle vormen van dierhouderij, ongeacht hoe en waarom dieren worden gehouden.
Dit levert soms vreemd paradoxale standpunten op. PETA is in principe tegen verbetering van houdingsomstandigheden in bv. veeteelt, omdat het houden van vee in hun ogen absoluut onacceptabel is; Iedere maatregel die het acceptabeler maakt is dùs ongewenst... :+
Dit maakt discussie over ethische aspecten van het houden van dieren met mensen wiens standpunt zo extreem is onmogelijk.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 16:16

Ik ben geen voorstander van PETA, maar ik ben wel voorstander om op een andere manier naar de paardensport te kijken.