Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 14:36

Thioro schreef:
Desi_2409 schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=hpkMNE5lG2Q

Let op, echt een heel naar filmpje, wolf bijt een waakhond dood en neemt hem mee van het erf...
Ik denk dat de wolf echt onderschat wordt, als je ziet hoe groot deze waakhond is

Wat ik in dit filmpje nog het meest schokkend vind is dat de wolf in eerste instantie niet bedreigend overkomt. Lage houding, snelle kwispel. In hondentaal staat dat gelijk aan 'ik wil je geen kwaad doen' en dan bàm recht naar de keel en niet meer loslaten.
Een hond die zich zo gedraagt noemen we vals en onbetrouwbaar.

Ik denk ook dat wolven zwaar onderschat worden en dat het niet zo'n goed idee is die in dichtbevolkte gebieden (aka heel Nederland en België) hun gang te laten gaan.

Hond heeft krul staart in permanente dominantiehouding (kennelijk raseigenschap), maar dan nog is dit geen goed nieuws. Wolf heeft teveel zelfvertrouwen/ervaring met honden aanvallen als die toch een hond met zo'n lichaamstaal benaderd.

Marigold

Re: Mogelijke Wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 14:48

Ben ook benieuwd naar meer info, link, over een doodgereden wolf in Elsloo twee weken geleden.
Kan er op internet niks over vinden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 14:59

dierliefde schreef:
Flower033 schreef:
Is dit geen hoax? Er wordt hierboven al een paar keer gemeld dat het een oud filmpje is en niet echt is.

Als wolven niet kunnen vanwege het gevaar voor dieren, moeten we ook van alle honden af. Er worden veel meer paarden, schapen en ook kinderen aangevallen door honden dan door wolven. Herinner je nog dat ernstig gewonde kind in Den Haag dat een ander kind probeerde te helpen toen het werd aangevallen door een hond. Ik zie nergens enquête of iets dergelijks om alle honden 'op te ruimen'.

Dit is zeker geen hoax! Ik ken 1 van de mensen die dit gefilmd heeft, zij heeft dit zeker niet 'bedacht'. Het filmpje wat een hoax is, is een ander filmpje die in de reacties was geplaatst hier.

En van alle honden af? De meeste honden zijn prima opgevoed en scheuren geen schapen in stukken :Y)

Loslopende honden die schapen doden worden\werden meestal ook afgemaakt.Evenals honden die meerdere bijtincidenten hebben gehad met andere honden,en zeker met mensen. Gelukkig bestaan er ook veel honden die goed opgevoed zijn en zoiets nooit doen.

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 16:33

Deze wolf blijft wel lang hangen in de omgeving, als het er al niet meerdere zijn. Erg veel meldingen de afgelopen 3 weken

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 18:21

Mist schreef:
Kan iemand een bron geven over de zg 4000 schapen die door honden gedood zouden worden?
Overigens zijn er 2 mln honden in NL en (nog) maar 10-15 wolven. Dus die richten veel meer schade aan

Ik zou daar ook wel een bron over willen zien. Ik vind het nogal wat om dat zomaar te beweren. Ja, een hond kan schapen pakken, maar deze aantallen zijn wel onwaarschijnlijk hoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 18:54

dierliefde schreef:
Volgens onderstaand artikel van gisteren zijn er de afgelopen 14 dagen 9 aanvallen geweest op schapen met 20 dode schapen tot gevolg. Dus dan zou er toch wel een wolf moeten zijn. Ik weet verder niks van een wolf die 1.5 week geleden zou zijn aangereden in elsloo (kan er ook niks over vinden). Wel is er in appelscha in mei 1 doodgereden, maar dat is dus al van veel langer geleden.

https://meppelercourant.nl/regio/Opnieuw-dode-schapen-aangetroffen-in-Wapse-27140543.html

27 oktober is in Elsloo in de ochtend een wolf dood gereden. Een vriendin, degene die hem aangereden heeft en de politie waren er bij. Geen idee waarom het nergens vermeld staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 19:04

sterregoud schreef:
Mist schreef:
Kan iemand een bron geven over de zg 4000 schapen die door honden gedood zouden worden?
Overigens zijn er 2 mln honden in NL en (nog) maar 10-15 wolven. Dus die richten veel meer schade aan

Ik zou daar ook wel een bron over willen zien. Ik vind het nogal wat om dat zomaar te beweren. Ja, een hond kan schapen pakken, maar deze aantallen zijn wel onwaarschijnlijk hoog.

Hoezo onwaarschijnlijk. Zoveel honden in Nederland, waarvan velen loslopend en niet onder appel. Reeen grijpen ze ook, pasgeboren reeen, konijnen, noem maar op. Fikkie doet het evengoed hoor.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 19:10

Maar waar is dit getal op gebaseerd ?
Als elke week 1 hond 20 schapen zou pakken, heb je jaarlijks 1000 gedode schapen door een hond.
Dat is al heel veel.
Onwaarschijnlijk, omdat als er nu schapen gedood zijn, de dna analyse voor het grote merendeel ‘ wolf’ als uitkomst laat zien. Kijk maar op de lijsten van bij12.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 19:20

sterregoud schreef:
Maar waar is dit getal op gebaseerd ?
Als elke week 1 hond 20 schapen zou pakken, heb je jaarlijks 1000 gedode schapen door een hond.
Dat is al heel veel.
Onwaarschijnlijk, omdat als er nu schapen gedood zijn, de dna analyse voor het grote merendeel ‘ wolf’ als uitkomst laat zien. Kijk maar op de lijsten van bij12.

Sommige schapen sterven ook doir stress na te zijn opgejaagd door honden, ze hoeven de dieren echt de strot niet door te bijten om ze te doden.
Fikkies zijn niet altijd lief. Wolf ook niet, maar sluit de ogen niet voor huis honden
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-11-21 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 19:20

Ja het komt ook voor, veel, misschien teveel. Maar graag een bron van de officiële cijfers!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 19:28

Mist schreef:
Ja het komt ook voor, veel, misschien teveel. Maar graag een bron van de officiële cijfers!

Ik kan geen bron er van vinden, enkel een artikel in Trouw. Maar zoek maar eens op artikelen over honden die vee dood bijten, dan kom je er behoorlijk wat tegen.
Sommige mensen boeit het ook geen reet als hun hond achter de schapen aanzit of achter wild.

Het is makkelijk alles op het bord van de wolf te schuiven, want we willen onze trouwe viervoeters niet in een kwaad daglicht stellen, maar dat is niet helemaal terecht.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 19:48

En het is even makkelijk om het op honden te schuiven, iets wat al jaren in het buitenland gebeurt, en nu ook in NL/BE.
Ah en vergeet ook vossen niet die kunnen tegenwoordig ook volwassen schapen kalfjes/koeien en paarden aan
Het moet niet gekker worden, ik heb katten die groter zijn.
Punt is, bij wolvenknuffelaars is het nooit de schuld vd wolf, maar altijd van een hond of de eigenaar die niet genoeg van zijn dieren houdt om een fort rond de wei te bouwen, als dat al mag of kan.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 19:48

Dubbel

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 19:55

Mindim schreef:
Mist schreef:

Ik kan geen bron er van vinden, enkel een artikel in Trouw. Maar zoek maar eens op artikelen over honden die vee dood bijten, dan kom je er behoorlijk wat tegen.
Sommige mensen boeit het ook geen reet als hun hond achter de schapen aanzit of achter wild.

Het is makkelijk alles op het bord van de wolf te schuiven, want we willen onze trouwe viervoeters niet in een kwaad daglicht stellen, maar dat is niet helemaal terecht.

10-15 wolven samen bewezen 300 schapen gedood.
Dus 20-30 schapen per wolf
2 miljoen honden 4000 schapen gedood.
Dus 0.002 schapen per hond.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 19:57

Er zijn ongeveer dertig wolven in Nederland. Doet verder niets af aan je berekening, trouwens.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 20:02

Bravura schreef:
Wat zeuren wij Nederlanders toch eigenlijk over enkele wolven... In Kenia leven de Masai te midden van leeuwen en hyena's. Zij hebben een dagtaak aan het bewaken van hun vee. In Florida leven er slangen en alligators in de achtertuinen die soms ook wel eens wat verslinden. En in de noordelijker gebieden lopen er beren door dorpjes of springen er wapiti's door winkels heen.
Wij gooien het er op dat Nederland te klein is voor de wolf maar ook waar ruimte is lopen wilde dieren dus in de bewoonde wereld.
Enige waar wij Nederlanders goed in zijn is klagen en praten over het weer.

Misschien was het Benthe wel https://www.gelderlander.nl/achterhoek/niet-een-wolf-maar-benthe-werd-gespot-op-de-sallandse-heuvelrug-ze-is-al-maanden-vermist~a1f34dbcc/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Haha echt he. Die Benthe heeft niet eens naast een mechelaar gelegen en net zoals die Benthe absoluut geen mechelaar is, is het dier op die vage foto ook absoluut geen Benthe. Niets klopt zelfs de kleur, beharing en grote niet.
Die Benthe is een (x) anatool, vollop in de groei al maanden aan het zwerven. Dat is geen middelmatige hond meer. Van maanden zwerven krimpen ze niet qua hoogte.

Als ze nog leeft kan ze in het voorjaar wel voor een prachtig nest hybriden zorgen :(

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 20:13

Ook nog zoiets ja, hybriden zijn nog gevaarlijker

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 20:20

Vreselijk eng vind ik het, die wolven. Het kan simpelweg niet in ons dichtbevolkte land, laat staan al het vee. Je zou maar buiten rijden of welke situatie dan ook, snap niet dat mensen dit mooi vinden.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 20:21

Mindim schreef:
sterregoud schreef:

Hoezo onwaarschijnlijk. Zoveel honden in Nederland, waarvan velen loslopend en niet onder appel. Reeen grijpen ze ook, pasgeboren reeen, konijnen, noem maar op. Fikkie doet het evengoed hoor.

Gezien de moordpartijen de laatste tijd in de omgeving geloof ik niet dat dit een hond is.
Eerder een zwervende wolf.

Lheebroek , Wapse , Oldeholtpade, Oudehorne, Hijken ,Dwingeloo zijn in relatief korte tijd dieren doorgebeten en nu word er iets gespot wat toch voor 99% op een wolf lijkt.
Laat ik zo zeggen, ik durf er wel een leuke weddenschap op de houden dat dit er een is.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 20:57

tamary schreef:
10-15 wolven samen bewezen 300 schapen gedood.
Dus 20-30 schapen per wolf
2 miljoen honden 4000 schapen gedood.
Dus 0.002 schapen per hond.

Plus dan nog de Schotse hooglanders, kalfjes en de prachtige witte damherten |(

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 21:13

Vanmorgen in Wapse weer 3 doodgebeten schapen gevonden. Het gaat hier wel degelijk om een wolf die hier in de omgeving huishoud. Het is toch echt niet aan te nemen dat er nu ineens in die omgeving loslopende honden zijn die dit doen. In dat filmpje is het ook duidelijk een wolf, daar is geen twijfel over. Dat er in Elsloo 1 is doodgereden heb ik ook niks over gehoord en gelezen. Ik hoop dat deze ook snel aan zijn einde komt, ik moet er toch niet aan denken dat ik mijn schapen dood gebeten aantref.

Overigens hoeft hier geen discussie over loslopende bijtende honden en aantallen incidenten gevoerd te worden, daar gaat dit topic niet over.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 21:22

Aranel schreef:
Toch heeft MarlindeRooz wel een punt vind ik.

Als de wolf dieren doodt is het vreselijk (is het ook) maar in slachthuizen is het aan de orde van de dag op veel, veel grotere schaal

Tuurlijk is dit zeker niet 1 op 1 vergelijkbaar maar ik snap wel dat ze dit aanhaalt.

Die vergelijking slaat toch helemaal nergens op? In een slachthuis worden dieren geslacht die ziek zijn of speciaal voor consumptie gefokt. Schapen en pony's die dood gebeten worden hadden mogelijk nog een heel leven voor zich, om over de emotionele waarde nog maar te zwijgen.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 21:28

Omdat er wel naar gevraagd is:
https://www.overijssel.nl/onderwerpen/n ... a%2013.000)
Of
https://www.rd.nl/artikel/766607-honden ... hapen-dood

Er zijn heel veel artikelen over te vinden.

Is een leven van een dier minder waard als het gefokt is voor de slacht? We meten toch met z'n allen met 2 maten (incluis mezelf, hoor)? Broodfokken is erg, kalfjes fokken voor kalfsvlees niet. Een schaap dood door een wolf is erg, door een hond of mens niet. Varkensvlees eten kan wel, hondenvlees niet. (Ik worstel daar zelf steeds meer mee).

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 21:44

Flower, jij stelde eerder dat honden 4000 schapen doden. Heb jij daar een bron voor ?
Ik zie nu je link. Oké, maar toch vind ik het gek dat de aanvallen van nu bijna allemaal wolf blijken te zijn. Hoe dan, die 4000 ? Klopt volgens mij niet.

Bij bij12 blijkt uit de DNA analyse dat de overgrote meerderheid van de schapen wel gedood zijn door de wolf.

@ Pillow, je hebt gelijk. Het gaat niet over incidenten met honden. Ik merk alleen dat dat gebruikt wordt, om de impact van de wolf te bagatelliseren.
Laatst bijgewerkt door sterregoud op 06-11-21 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 21:47

Over die doodgereden wolf heb ik ook niets gehoord. Maar laat ze die wolven vangen en uitzetten in Polen oid. Nederland is gewoon echt te klein voor ze en het is onmogelijk om al het vee te beschermen. Of moeten we straks alle dieren 's nachts weer opsluiten terwijl er eindelijk de goede tendens is dat paarden meer buiten komen?

Ik treur er niet om als deze wolf iets overkomt, al gun ik de wolf een mooi leven. Maar het zijn nu echt teveel moordpartijen in de omgeving.