Paard overlijdt tijdens reddingsactie van de brandweer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 00:42

Jet schreef:
Lees dit artikel eens, dan snap je misschien hoe dit tot zo'n naar einde heeft kunnen komen... https://www.112insteenwijkerland.nl/red ... steenwijk/ .
Ik denk dat je daarnaast ook niet moet onderschatten hoeveel lichaamswarmte water onttrekt aan het lichaam en hoeveel energie dat ongemerkt al gekost heeft om warm te blijven tot je het daadwerkelijk koud hebt. Als het dier al een paar uur in het water stond, draagt dat ook niet bij.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 03:43

Mkango, dat ben ik ook met je eens hoor. En hij liet zich ook niet zomaar pakken, weer een hoop energie verbruikt.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 06:54

Ik ben mijn paard een aantal jaar terug ook bijna kwijt geraakt toen hij de sloot in rolde (waar ik gelukkig bij was). Hij stond op een plek waar hij normaal niet stond, was net vol over de ruk door een hond die aan het jagen was. Hij rolde om de stress kwijt te raken, rolde 1x in zijn leven om en gleed zo een diepe sloot in. De brandweer was er vrij snel, evenals een lading hulptroepen. Het heeft al met al 1.5 uur geduurd eer hij er uit was. Ik heb hem, toen hij in de sloot stond, nog wél een halster en touw aan kunnen krijgen. Ik ben 1.84 lang en stond tot mijn navel in de sloot, met kerst. Dus niks te warm. Het kunnen halsteren is ons geluk geweest. Hij liet zich ook niet helpen door de brandweer. Het leven is meermaals uit zijn ogen getrokken (kleur weg en zijn ogen werden grijs). Hij wilde niet meer, liet het koppie hangen, onder water en ook wij hebben met man en macht zijn neus boven water moeten trekken. Hij ging tegen de walkant hangen, was met vlagen volledig weg.

Na 1.5 uur is hij er door tig man brandweer en een lading buren uitgetrokken. De filmpjes en foto's doen je ijn vermoeden dat mijn paard daar al dood was. Doodop, dat wel. Hij heeft na de redding nog meerdere minuten plat gelegen terwijl een brandweerman en ik hem uit zijn dek hebben gehaald en hem met handdoeken hebben gewreven (zag ik later op de foto's). Pas daarna had hij voldoende lucht en kracht om in de benen te komen. En dat, terwijl er 16 man brandweer, 5 man eigen gezin, en 5-10 man buurt om hem heen stonden voor hulp en assistentie.

Die foto met die groene band om de hals ziet er niet fin uit. Maar het beestje was kennelijk al heel lang te water en weinig coöperatief. Als zo'n dier niet meewerkt dan kun je weinig he...

Heel véél sterkte voor de eigenaren / verzorgers van het dier. Er zijn in deze enkel verliezers.

ElCamino

Re: Paard overlijdt tijdens reddingsactie van de brandweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 07:30

Rocamor, helemaal mee eens!

Tja, wat nou als het dier al opgegeven had en kopje onder ging !!!! Dat hebben wij eens gehad, dan MOET je wel op die manier soms een hoofd boven water houden.....
Het is een MOMENT opname zo'n foto en wij kunnen niet zien wat er vooraf gegaan is.