Topruiters vragen onmiddellijke actie tegen de wolf

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 14:15

Het 100% begint echt een symptoom op zich te worden in het noorden zeg; als het geen 100% is, is het níets.

Gini

Re: Topruiters vragen onmiddellijke actie tegen de wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 14:27

Je deed gewoon een foutieve uitspraak, that's all.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 14:28

Gini schreef:
Je deed gewoon een foutieve uitspraak, that's all.

Nee hoor; klopt.
Wolven lopen in de regel door om risico/lawaai te vermijden.

Je kan ook heel makkelijk beelden op het web vinden van wilde wolven die met honden spélen. Dat maakt wilde wolven evenmin gelijk fijne speelkameraden voor honden.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 18-09-21 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 14:30

Dat is niet de uitspraak waar ik op doelde.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 14:38

Huertecilla schreef:
Het 100% begint echt een symptoom op zich te worden in het noorden zeg; als het geen 100% is, is het níets.

De huidige adviezen qua maatregelen doen niks meer dan de wolf leren er omheen te werken/negeren. M.a.w. het resultaat hier is leer wolfje alle omheiningen e.d. te overwinnen ipv verder te lopen en ergens anders een maaltijd/ geschikte plek te vinden. En aangezien we niks actief mogen doen, lopen we zelfs het risico dat zaken als honden verboden gaan worden ivm verstoring. Zodra iemand op dat briljante idee komt |o 8)7 . Spanje heeft en fors meer ruimte en in elk geval wettelijk de mogelijkheid om probleem wolven te schieten (al zitten ze daar ook op hun reet qua vergunning afgeven, er is legaal ruimte voor om actie de ondernemen). Nederland heeft die ruimte niet, ook al is dat in de EU-regelgeving wel mogelijk, hier is de claim van niet en draagvlak mist (nog).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 14:53

tamary schreef:
Huertecilla schreef:

De huidige adviezen qua maatregelen doen niks meer dan de wolf leren er omheen te werken/negeren. M.a.w. het resultaat hier is leer wolfje alle omheiningen e.d. te overwinnen ipv verder te lopen en ergens anders een maaltijd/ geschikte plek te vinden. En aangezien we niks actief mogen doen, lopen we zelfs het risico dat zaken als honden verboden gaan worden ivm verstoring. Zodra iemand op dat briljante idee komt |o 8)7 . Spanje heeft en fors meer ruimte en in elk geval wettelijk de mogelijkheid om probleem wolven te schieten (al zitten ze daar ook op hun reet qua vergunning afgeven, er is legaal ruimte voor om actie de ondernemen). Nederland heeft die ruimte niet, ook al is dat in de EU-regelgeving wel mogelijk, hier is de claim van niet en draagvlak mist (nog).

Het is zoals het is Tamary.
Het ís een probleem. Wereldwijd.
In sommige gebieden/landen mag/kan er meer omdat er meer wolven zijn etcetera.
In NL, BE mag er vrijwel niets. Het voorbeeld van vergunning nodig hebben voor een hoog genoeg hek is tekenend imo.
Voorbeeld van honden en wandelaars is ook treffend.
De wolf echter is streng beschermd en blijft dat nog wel even.
Je zal het dus moeten doen met wat wel kan/mag. Als dat het risco met 90, 80 of maar 50% reduceert is dat wat het is op het moment.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 18-09-21 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 14:54

Ayasha schreef:
Kuggur schreef:
Hond: Dit is mijn territorium!
Wolf: Hallo lunch...

‘T zijn geen collies die gebruikt worden voor dat type werk hè Kuggur. Ook geen Mechelaars trouwens.

De types die dat wel kunnen, wil je in NL en België niet hebben :=.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 14:56

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 15:09

Ik heb wel eens de indruk dat hier in West-Europa iets in het drinkwater is gedaan waardoor iedereen kakelgek is geworden en het normale verstand is verloren.Met als voorbeeld inderdaad het gewoon loslaten van wolven en het verbieden om je dieren\kinderen of wat dan ook daartegen te beschermen,nee,ze mogen iedereen opeten die ze willen!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 15:15

Danique_G schreef:
bigone schreef:
Schapenhouders met een grote kudde kunnen beter een Anatolische herder aanschaffen, of twee . Helpt beter dan een draadje.

Zoiets heb ik ook wel eens gehoord van mensen met een ezel. Die beesten verzetten zich kennelijk met man en mach en durven makkelijk in de aanval te gaan tegenover een wolf. Van horen zeggen.

Toevallig ken ik iemand die een ezel had. Had, want het dier is gegrepen door 2 buur honden, en is doodgebeten. Dus dat ezels nou zulke goede bodyguards zijn, nee, helaas.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 15:17

anjali schreef:
Ik heb wel eens de indruk dat hier in West-Europa iets in het drinkwater is gedaan waardoor iedereen kakelgek is geworden en het normale verstand is verloren.Met als voorbeeld inderdaad het gewoon loslaten van wolven en het verbieden om je dieren\kinderen of wat dan ook daartegen te beschermen,nee,ze mogen iedereen opeten die ze willen!

Roodkapje syndroom iemand? Mijn hemel, je kan het ook overdrijven.

Enneh... als je vaak genoeg overdrijvend wolf roept ... :)*

Het ís een probleem en gaat méér problematisch worden.
Is echter niet iets van West-Europa en daarbij het kleine eco-broertje van elektrische autos.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 15:22

_San87_ schreef:
Ayasha schreef:
‘T zijn geen collies die gebruikt worden voor dat type werk hè Kuggur. Ook geen Mechelaars trouwens.

Tuurlijk wel. Wat een flauwekul. Sterker nog: ze worden hier gehouden. Een Amerikaanse Akita of Turkse herder zal zijn mannetje wel kunnen staan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 15:32

Ayasha schreef:
Tuurlijk wel. Wat een flauwekul. Sterker nog: ze worden hier gehouden. Een Amerikaanse Akita of Turkse herder zal zijn mannetje wel kunnen staan.

Spaanse mastif, Maramemen herder etc.
Bulmastiff doet het ook prima, idem pitbull. Is echter het punt niet.

Ja en 100% is een illusie.

Wat betreft de groottevan het probleem vind ik de opmerking over ezels hilárisch. Doodgebeten door de buurhonden; geen wolf voor nodig.
Hier bij mijn buren zijn verwilderde honden ook hét probleem voor hun schapen-/geiten met wederom erfhonden als enige redelijk effectieve afweer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 15:34

Huertecilla schreef:
Spaanse mastif, Maramemen herder etc.
Bulmastiff doet het ook prima, idem pitbull. Is echter het punt niet.

Ja en 100% is een illusie.

Wat betreft de groottevan het probleem vind ik de opmerking over ezels hilárisch. Doodgebeten door de buurhonden; geen wolf voor nodig.
Hier bij mijn buren zijn verwilderde honden ook hét probleem voor hun schapen-/geiten met wederom erfhonden als enige redelijk effectieve afweer.

Ik had het getypt en gewist. Maar ik vermoedde dat een pitbull zich ook prima zou kunnen weren. Een mechelaar die getraind is (dus kracht in de kaken heeft) zal vast ook geen makkelijk slachtoffer zijn maar ik gok dat bovenstaande rassen toch nog iets meer weerstand zullen bieden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 15:39

Ayasha schreef:
_San87_ schreef:

Ik betwijfel het. Ik dacht eerder aan een Owcharka. Naast dat je je af moet vragen of je je hond aan het risico op een gevecht met een wolf bloot wil stellen.

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 15:46

Ook de Komondor is een ras wat heel geschikt is om je dieren tegen wolven te beschermen, Komondor is door zijn vacht uitstekend beschermd, alleen zijn dit soort honden niet zo gezellig naar mensen of honden die hun territorium betreden.
Als men dit soort honden in gaat zetten, is het een kwestie van tijd dat ze verboden worden

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 15:47

_San87_ schreef:
Ik betwijfel het. Ik dacht eerder aan een Owcharka. Naast dat je je af moet vragen of je je hond aan het risico op een gevecht met een wolf bloot wil stellen.

Ok, zeg het maar; wat is JOUW oplossing?

Bedenk echter dat afschieten niet gaat gebeuren. Dát hoef je dus niet te gaan opgooien.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 15:59

Huertecilla schreef:
_San87_ schreef:

Ok, zeg het maar; wat is JOUW oplossing?

Bedenk echter dat afschieten niet gaat gebeuren. Dát hoef je dus niet te gaan opgooien.

Ik heb geen oplossing. Dat heb ik ook nooit beweerd. Ik denk alleen niet dat bewaking door honden de oplossing is. Helemaal niet wanneer het over roedels wolven gaat. Dan heb je zelf al een roedel honden nodig per kudde.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 16:05

Zoolgangster schreef:
Danique_G schreef:

Zoiets heb ik ook wel eens gehoord van mensen met een ezel. Die beesten verzetten zich kennelijk met man en mach en durven makkelijk in de aanval te gaan tegenover een wolf. Van horen zeggen.

Toevallig ken ik iemand die een ezel had. Had, want het dier is gegrepen door 2 buur honden, en is doodgebeten. Dus dat ezels nou zulke goede bodyguards zijn, nee, helaas.

Ik weet niet of dat direct een regel is. Evenmin weet ik dat overigens van die kennis die ezels houdt om vee te beschermen tegen roofdieren. Wellicht te maken met samenstelling van de kudde te maken ook?

Wel erg sneu voor dat ene ezeltje Y;(

Voorop gesteld dat we allemaal in het duister tasten opzoek naar dé oplossing. Ik kom niet verder dan een goed stroomdraad die enigszins wolf proof is en meerdere waakdieren. 1 hond/ezel is niet opgewassen tegen een wolf.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 16:32

_San87_ schreef:

Die van ons is nu diep beledigd (Spaanse Mastif) :+

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 16:36

Kinke schreef:
_San87_ schreef:

Die van ons is nu diep beledigd (Spaanse Mastif) :+

[ [url=m/wjOvAM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hihi <3.

Ook die legt t af tegen een roedel :o. En daarnaast, moet je t willen?

Maar volgens mij is dat voor jou ook geen serieuze optie, toch?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 16:49

@Huertecilla. Yep, en ik kan genoeg filmpjes vinden van wolven die korte metten maken met erfhonden.

@Ayasha, Ja ik werk met bordercollies om mijn schapen van het hoogland te halen. Ik zie niet in hoe mijn ervaring met het trainen en werken met één type werkhond me schijnt te diskwalificeren iets van andere types werkhond te weten...

Ja, LGD's werken, maar niet voor Nederlands management van vee of voor de nederlandse paardenhouderij. Ik heb echt geen zin de vele redenen wéér te herhalen hier. Iemand die zich ook maar enigszins heeft ingelezen in dit onderwerp ziet dit onmiddelijk in.

En schrijf die honden die generaties lang huisdier hebben gespeeld sowieso maar af, ongeacht het ras. Die zijn veel te veel geselecteerd op andere eigenschappen dan wat nodig is voor deze functie.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 16:57

_San87_ schreef:

No way San. Mopper er wel eens op, maar 't is onze grote vriend :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 16:57

Kinke schreef:
_San87_ schreef:

No way San. Mopper er wel eens op, maar 't is onze grote vriend :D

Precies :D. Knappe vent, hoor.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 17:39

Geen idee welk ras hond geschikt zou zijn om wolven op afstand te houden, of er zelfs mee te kunnen vechten.
Maar zoals hier al geopperd is, dat wil je dan toch niet dat zoiets met jouw hond gebeurt ?

Hier thuis hebben we twee ezeltjes. Die zijn heel beschermend wat hun territorium betreft : een kat, een duif, een kraai, een kip, ... als ze vinden dat die beestjes in hun weg zitten, dan jagen ze die weg. Maar tegen een wolf zie ik ze niet veel kunnen beginnen ;)

Het grote probleem is ook dat de dieren die in een weide of tuin staan, niet kunnen vluchten. Een paard zou misschien wel kans maken, als het een spurt zou kunnen trekken 'dwars door alles heen', maar in een weide zijn ze volgens mij sowieso ten dode opgeschreven.

Enige oplossing die ik zie voor voorkomen van nog meer problemen, is de wolf hier wegvangen en naar gebieden brengen waar er nog wel ruim veel plaats is en er voldoende geschikte prooien leven. Maar het is nog maar de vraag of ze daar in die (buur)landen op zitten te wachten ...