Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Gini schreef:Je deed gewoon een foutieve uitspraak, that's all.
Huertecilla schreef:Het 100% begint echt een symptoom op zich te worden in het noorden zeg; als het geen 100% is, is het níets.
. Spanje heeft en fors meer ruimte en in elk geval wettelijk de mogelijkheid om probleem wolven te schieten (al zitten ze daar ook op hun reet qua vergunning afgeven, er is legaal ruimte voor om actie de ondernemen). Nederland heeft die ruimte niet, ook al is dat in de EU-regelgeving wel mogelijk, hier is de claim van niet en draagvlak mist (nog). tamary schreef:Huertecilla schreef:Het 100% begint echt een symptoom op zich te worden in het noorden zeg; als het geen 100% is, is het níets.
De huidige adviezen qua maatregelen doen niks meer dan de wolf leren er omheen te werken/negeren. M.a.w. het resultaat hier is leer wolfje alle omheiningen e.d. te overwinnen ipv verder te lopen en ergens anders een maaltijd/ geschikte plek te vinden. En aangezien we niks actief mogen doen, lopen we zelfs het risico dat zaken als honden verboden gaan worden ivm verstoring. Zodra iemand op dat briljante idee komt![]()
. Spanje heeft en fors meer ruimte en in elk geval wettelijk de mogelijkheid om probleem wolven te schieten (al zitten ze daar ook op hun reet qua vergunning afgeven, er is legaal ruimte voor om actie de ondernemen). Nederland heeft die ruimte niet, ook al is dat in de EU-regelgeving wel mogelijk, hier is de claim van niet en draagvlak mist (nog).
_San87_ schreef:De types die dat wel kunnen, wil je in NL en België niet hebben.
Danique_G schreef:bigone schreef:Schapenhouders met een grote kudde kunnen beter een Anatolische herder aanschaffen, of twee . Helpt beter dan een draadje.
Zoiets heb ik ook wel eens gehoord van mensen met een ezel. Die beesten verzetten zich kennelijk met man en mach en durven makkelijk in de aanval te gaan tegenover een wolf. Van horen zeggen.
anjali schreef:Ik heb wel eens de indruk dat hier in West-Europa iets in het drinkwater is gedaan waardoor iedereen kakelgek is geworden en het normale verstand is verloren.Met als voorbeeld inderdaad het gewoon loslaten van wolven en het verbieden om je dieren\kinderen of wat dan ook daartegen te beschermen,nee,ze mogen iedereen opeten die ze willen!
_San87_ schreef:Ayasha schreef:‘T zijn geen collies die gebruikt worden voor dat type werk hè Kuggur. Ook geen Mechelaars trouwens.
De types die dat wel kunnen, wil je in NL en België niet hebben.
Ayasha schreef:Tuurlijk wel. Wat een flauwekul. Sterker nog: ze worden hier gehouden. Een Amerikaanse Akita of Turkse herder zal zijn mannetje wel kunnen staan.
Huertecilla schreef:Spaanse mastif, Maramemen herder etc.
Bulmastiff doet het ook prima, idem pitbull. Is echter het punt niet.
Ja en 100% is een illusie.
Wat betreft de groottevan het probleem vind ik de opmerking over ezels hilárisch. Doodgebeten door de buurhonden; geen wolf voor nodig.
Hier bij mijn buren zijn verwilderde honden ook hét probleem voor hun schapen-/geiten met wederom erfhonden als enige redelijk effectieve afweer.
Ayasha schreef:_San87_ schreef:
De types die dat wel kunnen, wil je in NL en België niet hebben.
Tuurlijk wel. Wat een flauwekul. Sterker nog: ze worden hier gehouden. Een Amerikaanse Akita of Turkse herder zal zijn mannetje wel kunnen staan.
_San87_ schreef:Ik betwijfel het. Ik dacht eerder aan een Owcharka. Naast dat je je af moet vragen of je je hond aan het risico op een gevecht met een wolf bloot wil stellen.
Huertecilla schreef:_San87_ schreef:Ik betwijfel het. Ik dacht eerder aan een Owcharka. Naast dat je je af moet vragen of je je hond aan het risico op een gevecht met een wolf bloot wil stellen.
Ok, zeg het maar; wat is JOUW oplossing?
Bedenk echter dat afschieten niet gaat gebeuren. Dát hoef je dus niet te gaan opgooien.
Zoolgangster schreef:Danique_G schreef:
Zoiets heb ik ook wel eens gehoord van mensen met een ezel. Die beesten verzetten zich kennelijk met man en mach en durven makkelijk in de aanval te gaan tegenover een wolf. Van horen zeggen.
Toevallig ken ik iemand die een ezel had. Had, want het dier is gegrepen door 2 buur honden, en is doodgebeten. Dus dat ezels nou zulke goede bodyguards zijn, nee, helaas.
Kinke schreef:_San87_ schreef:De types die dat wel kunnen, wil je in NL en België niet hebben.
Die van ons is nu diep beledigd (Spaanse Mastif)![]()
[ [url=m/wjOvAM.jpg]Afbeelding[/url] ]
.
. En daarnaast, moet je t willen?