Twee pony’s doodgebeten in België, vermoedelijk door wolf

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ClaudiaHS

Berichten: 8069
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 22:56

MarlindeRooz schreef:
Vandaag in Nederland weer 1.75 miljoen dieren gedood door het gevaarlijke en verwoestende dier... de mens.

Erg heftig. Tijd om dat nare dier te bestrijden. Misschien doodschieten?


_/-\o_

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33926
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 23:02

DuoPenotti schreef:
Ik ben de eerste die voorstander is van minder fokken bij mensen.
We zijn een plaag.

Maar dat staat nu los van de wolf die onze dieren afslachten.
En we dat blijkbaar goed moeten vinden...
Nee nooit!

Maar waarom mag de mens wel dieren opsluiten, laten lijden en doodmaken? En een wolf niet?

Waarom mag je kat wel buiten muizen en vogels vangen? Omdat dat niet jouw huisdier is?

In andere landen hebben ze ook wilde wolven. Denk je dat ze daar er geen last van hebben? Daar nemen ze gewoon goed hekwerk en een bescherm hond.

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 23:03

Omdat je dat niet kunt vergelijken. En dat weet iedereen die met 2 beentjes op de grond wil nadenken.

Op je edit
In Andere landen schieten ze de wolf af die dichtbij komt. Daarom ook een hond. Dan weten ze wanneer ze met het jachtgeweer naar buiten moeten.
Daar zijn ze niet zo soft als hier. Maar denken aan hun veigheid
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 13-09-21 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Storm

Berichten: 20881
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 23:03

Zullen we het bij de wolf houden in dit topic?

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 23:11

MarlindeRooz schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik ben de eerste die voorstander is van minder fokken bij mensen.
We zijn een plaag.

Maar dat staat nu los van de wolf die onze dieren afslachten.
En we dat blijkbaar goed moeten vinden...
Nee nooit!

Maar waarom mag de mens wel dieren opsluiten, laten lijden en doodmaken? En een wolf niet?

Waarom mag je kat wel buiten muizen en vogels vangen? Omdat dat niet jouw huisdier is?

In andere landen hebben ze ook wilde wolven. Denk je dat ze daar er geen last van hebben? Daar nemen ze gewoon goed hekwerk en een bescherm hond.




De wolf in andere landen heeft wel ietsje pietsje meer ruimte dan ons (en Belgenland) kikkerlandje.

De confrontatie hier zal dan ook vaker voorkomen dan Polen, Rusland, Duitsland enz.

Als je dan nog steeds domme opmerkingen maakt over vleesindustrie dan snap je het niet helemaal.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 00:42

MarlindeRooz schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik ben de eerste die voorstander is van minder fokken bij mensen.
We zijn een plaag.

Maar dat staat nu los van de wolf die onze dieren afslachten.
En we dat blijkbaar goed moeten vinden...
Nee nooit!

Maar waarom mag de mens wel dieren opsluiten, laten lijden en doodmaken? En een wolf niet?

Waarom mag je kat wel buiten muizen en vogels vangen? Omdat dat niet jouw huisdier is?

In andere landen hebben ze ook wilde wolven. Denk je dat ze daar er geen last van hebben? Daar nemen ze gewoon goed hekwerk en een bescherm hond.

Één beschermhond _O-
Vergeet het maar LGD's zijn niet bruikbaar in landen als Nederland of Belgie, om een myriade van redenen.
Één daarvan is dat ze in de meerderheid moeten zijn om een kans te maken tegen wolven.

Kalea

Berichten: 419
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: Twee pony’s doodgebeten in België, vermoedelijk door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 07:23

Ik begrijp beide stellingen wel. We zijn met veel te veel en daardoor is samenleven met de natuur moeilijk geworden. Tuurlijk heeft de wolf ook rechten maar hoe het nu loopt is toch eigenlijk voor niemand positief? Het beest wordt omvergereden of doodgeschoten en onze gedomesticeerde dieren worden aangevallen.

Weegt dit toch op tegen de voordelen van de aanwezigheid van een groot roofdier? Of is het voor de voorstanders vooral een “hij was hier eerst” verhaal?
Ik stel mij gewoon deze vragen, is niet aan iemand persoonlijk gericht.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 07:31

Kalea schreef:
Weegt dit toch op tegen de voordelen van de aanwezigheid van een groot roofdier?


Bedoel je hiermee de mens of de wolf? ;)

mairead

Berichten: 3217
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 08:24

Cayenne schreef:
Het blijft gewoon heel dubbel. De wolf is van oudsher inheems en wij -de mens- hebben zijn leefgebied ingepikt.
Aan de andere kant zou ik er ook kapot van zijn wanneer mijn dieren gepakt zouden worden.
Maar wie heeft de meeste rechten?

Daar zeg je wat: 'Van Oudsher'... Dat is het sleutelwoord.
We kunnen niet meer terug naar 'van oudsher'. En dat komt door de mens. In dit gedeelte van de wereld is het té dicht bevolkt geraakt.
Al die mensen zijn uiteindelijk te dicht opelkaar komen wonen, waardoor er minder ruimte overbleef voor de natuur en de natuur zich aan heeft moeten passen.
Al die mensen hebben bezittingen en daar zijn ze aan gehecht: of het nu een grootschalige veehouder is, of iemand met een paar kipjes in zijn achtertuin, niemand vindt het leuk om zijn dieren te moeten verliezen aan een roofdier.
En de mens is egoïstisch.
De wolf past sinpelweg niet meer in de huidige dichtbevolkte maatschappij. En laten we eerlijk zijn: hoeveel mensen zullen effectief zichzelf (hoe zouden ze dat ook moeten doen? Emigreren en het probleem verplaatsen? Minder kinderen krijgen? Van de ene op de andere dag zelf van de aardbodem verdwijnen?) en hun bezittingen opofferen om grote roofdieren meer ruimte te geven?

mysa

Berichten: 10652
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Twee pony’s doodgebeten in België, vermoedelijk door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 08:35

Van oudsher.. Was Nederland een groot moeras. Of wacht, was Nederland bedekt met ijs.
Ik vind dat ook altijd een lastig punt, dat van oudsher. Wat is je ijkpunt? Hoe ver wil je terug? En als we dan al een tijdstip in de geschiedenis kiezen: welke flora en fauna moeten we dan herintroduceren?
Vanaf welk moment leefden er mensen in de rivierdelta? Moeten we terug naar de holentijd of komen de vroege middeleeuwen ook in aanmerking?

Kalea

Berichten: 419
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 08:52

Cayenne schreef:
Kalea schreef:
Weegt dit toch op tegen de voordelen van de aanwezigheid van een groot roofdier?


Bedoel je hiermee de mens of de wolf? ;)


Beiden als je het zo bekijkt :D

Popstra
Berichten: 13986
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 08:58

mysa schreef:
Van oudsher.. Was Nederland een groot moeras. Of wacht, was Nederland bedekt met ijs.
Ik vind dat ook altijd een lastig punt, dat van oudsher. Wat is je ijkpunt? Hoe ver wil je terug? En als we dan al een tijdstip in de geschiedenis kiezen: welke flora en fauna moeten we dan herintroduceren?
Vanaf welk moment leefden er mensen in de rivierdelta? Moeten we terug naar de holentijd of komen de vroege middeleeuwen ook in aanmerking?
laat die mensen die dat vinden lekker zelf terug gaan naar een hol!
Altijd zo makkelijk roepen dat alles aan de mens ligt terwijl ze zelf geen haar beter zijn!

pol013

Berichten: 9040
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 09:24

MarlindeRooz schreef:
In andere landen hebben ze ook wilde wolven. Denk je dat ze daar er geen last van hebben? Daar nemen ze gewoon goed hekwerk en een bescherm hond.


1. ik mag geen hek plaatsen hoger dan 1.10. Staat in de plaatselijke vergunning.
2. ik woon in een toeristisch gebied. De hele leefomgeving wordt spuuglelijk als ik daar die concentratiekamp hekken omheen zet. En ja, dat gaat me echt aan het hart. Wij werken er juist aan om de omgeving nog mooier te maken met extra bomen, bloemenranden en struiken. We gebruiken zo onzichtbaar mogelijke omheining of houten omheining omdat dat zo mooi in het landschap past.
3.Om het nog maar niet te hebben over de kosten. Ik kan die 2 hobby schapen (en shet) beter zelf opeten dan er voor 20.000 aan heras hekwerk omheen zetten. (dan worden ze in ieder geval nog netjes aan hun einde gebracht om even terug te komen op de vergelijking die iemand anders hier nog even maakte. Ik heb echt 100 keer liever een snelle nette dood dan een opgejaagde en al aangevreten voor je je laatste adem uitgeblazen hebt dood)
3. een waakhond is hier geen passende oplossing aangezien ik in super toeristisch gebied woon waar dagelijks fietsers voorbij komen en mensen met van die kleine kefhondjes.

Dus zo 'gewoon' is dat nog niet.

van mij mag dat beest hier best rondlopen als er echt een fatsoenlijke oplossing voor zou zijn. Maar ik zie hem gewoon echt niet. Want zelfs als de gemeente mee zou werken en we de kosten even vergeten. Waar blijf ik dan met mijn andere bloemetjes en de bijtjes idealen? Van een mooi kleinschalig landschap met heggen en bomen en bloemen en een paar paardjes? Een landschap waar we allemaal van kunnen genieten?
Laatst bijgewerkt door pol013 op 14-09-21 09:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 09:26

Popstra schreef:
mysa schreef:
Van oudsher.. Was Nederland een groot moeras. Of wacht, was Nederland bedekt met ijs.
Ik vind dat ook altijd een lastig punt, dat van oudsher. Wat is je ijkpunt? Hoe ver wil je terug? En als we dan al een tijdstip in de geschiedenis kiezen: welke flora en fauna moeten we dan herintroduceren?
Vanaf welk moment leefden er mensen in de rivierdelta? Moeten we terug naar de holentijd of komen de vroege middeleeuwen ook in aanmerking?
laat die mensen die dat vinden lekker zelf terug gaan naar een hol!
Altijd zo makkelijk roepen dat alles aan de mens ligt terwijl ze zelf geen haar beter zijn!


Niet om het één of ander hoor, maar je doet nu precies hetzelfde..

Eowyn_95
Berichten: 53
Geregistreerd: 16-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 09:29

Onali schreef:
Onali schreef:
Close up beelden van de 2 aangevallen shetlanders.

Niet aanklikken als je een gevoelige maag hebt.



https://www.tvl.be/nieuws/wolven-bijten ... u7cuoEtp_s


In het filmpje laten ze ook zien dat er daarvoor ook al 2 koeien waren gedood.



Niet het bijbehorende filmpje kijken als je er niet tegen kan.



Ocherme je zou zo maar je pony's aantreffen de volgende ochtend :(.
Ergens vond ik het nooit erg de wolf in NL, een bijzonder mooi dier. Maar als iedere keer mensen zo hun dieren aan gaan treffen ga ik ook twijfelen.

Een wolf die een kind aanvalt geloof ik nog niet helemaal, maar wellicht is dat wat naïef.

Gini
Berichten: 17993
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 09:38

Popstra schreef:
Oh krijg je dat gelul weer, of het wellicht honden waren want....

Een hond rijt geen buiken open en trekt geen ingewanden er uit. Vertrekken ook niet door een maisveld...
Een hond zal hooguit schade aan de buitenkant aan richten.

Ik word zo moe van mensen die dit niet erg lijken te vinden want de wolf zou in de natuur horen. Schei toch uit!! Een roofdier van dat alooi hoort hier niet. Punt!


Doel je op mijn vraag? Dat was oprecht gewoon een vraag. Zonder te willen lullen of het niet erg te willen vinden. Ik vind het oprecht een beetje pijnlijk dat je meteen al die eigenschappen toeschrijft aan iemand die eenvoudigweg vraagt wat het verschil is tussen een aanval van een hond en een aanval van een wolf.
Ik hoop dat dingen wel nog gewoon bespreekbaar kunnen zijn?

sterregoud
Berichten: 1906
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 10:14

Zonder beheer van de aantallen gaat het geheid mis. Dan kun je wel alle weilanden nog hoger omheinen maar dan is het voor ruiters en wandelaars buiten die omheining al gevaarlijk aan het worden.
Een wolf die honger heeft, wordt onvoorspelbaar en gevaarlijker dan men dacht.

Mdrf
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-20

Re: Twee pony’s doodgebeten in België, vermoedelijk door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 10:25

Misschien wordt het tijd dat een kind op zijn minst bedreigd wordt door een wolf, dan zal er wel actie worden ondernomen.... (Maar dat mag ik vast niet hardop zeggen)

Ik vind wolven prachtig, maar ze passen niet meer in West Europa helaas. Onze dieren hebben geen schijn van kans binnen de omheiningen. Nu is het 1 wolf, straks gaan ze jagen in roedels. En dan pakken ze ook de grotere dieren (en mensen).

Ninx

Berichten: 14574
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 10:30

ClaudiaHS schreef:
MarlindeRooz schreef:
Vandaag in Nederland weer 1.75 miljoen dieren gedood door het gevaarlijke en verwoestende dier... de mens.

Erg heftig. Tijd om dat nare dier te bestrijden. Misschien doodschieten?


_/-\o_


Ja, laat iemand zich daar nu eens echt druk om maken.

En niet in de laatste plaats omdat zoveel dieren op elkaar gestapeld levensgevaarlijk zijn voor mensen: zoonosen.
COVID laat al een prachtig voorproefje zien!

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 10:38

mysa schreef:
Van oudsher.. Was Nederland een groot moeras. Of wacht, was Nederland bedekt met ijs.
Ik vind dat ook altijd een lastig punt, dat van oudsher. Wat is je ijkpunt? Hoe ver wil je terug? En als we dan al een tijdstip in de geschiedenis kiezen: welke flora en fauna moeten we dan herintroduceren?
Vanaf welk moment leefden er mensen in de rivierdelta? Moeten we terug naar de holentijd of komen de vroege middeleeuwen ook in aanmerking?


de wolf leefde tot 1897 in Nederland. Niet veel, maar toch iets later dan de holentijd en de middeleeuwen.

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 10:46

En toen woonde er 5 miljoen mensen in Nederland en toen vonden ze al dat er geen plaats was voor de wolf, omdat deze zeker ook mensen aanviel.

Hoe willen de voorstanders van de wolf in Nederland dat nu dan gaan doen?
De meeste voorstanders van de wolf zijn ook voorstander van beestjes lekker buiten.
Hoe zien ze dat voor zich?

Hoge hekwerken, funderingen in de grond, dat mag allemaal niet van de gemeentes.
Daarnaast wie wil er overal afgebakende concentratiekampen?

Roedel honden, leuk buiten de bewoonde wereld.
Je moet er niet aan denken hier in ons overbevolkte land.
Stel dat fifi in de groep rent en verscheurd word?
En dan heb ik het idee dat mensen ook op hun achterste benen gaan staan als die honden er zo bij lopen voor hun eigen veiligheid
Afbeelding

Dus ja pro wolvers Nederland, kom eens met goede argumenten en dat is niet we moeten onze beestjes maar laten verscheuren want de bio industrie.
Dat staat gelijk aan geen argumenten hebben en een topic bewust kapot maken.

mysa

Berichten: 10652
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 10:53

Flower033 schreef:
mysa schreef:
Van oudsher.. Was Nederland een groot moeras. Of wacht, was Nederland bedekt met ijs.
Ik vind dat ook altijd een lastig punt, dat van oudsher. Wat is je ijkpunt? Hoe ver wil je terug? En als we dan al een tijdstip in de geschiedenis kiezen: welke flora en fauna moeten we dan herintroduceren?
Vanaf welk moment leefden er mensen in de rivierdelta? Moeten we terug naar de holentijd of komen de vroege middeleeuwen ook in aanmerking?


de wolf leefde tot 1897 in Nederland. Niet veel, maar toch iets later dan de holentijd en de middeleeuwen.


1868, volgens mij. En die laatste eeuw werden ze intensief bejaagd. Dat zal ook niet voor niets zijn geweest.

Maar goed, dat gezegd hebbende: ik voel mij niet goed in de rol van anti-wolver. Ik houd van de natuur, haat de bio-industrie en de huidige manier van leven. Maar ik ben ook realist genoeg om te beseffen dat een wolvenbestand van enige omvang niet gaat werken. Niet voor de wolf en niet voor de mens en andere dieren.

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 11:01

Van oudsher beschermde de mens zijn vee tegen roofdieren (en diefstal). Iets met voedselvoorziening, fokdoelen en simpelweg ook willen overleven. Waarom zou dat nu anders zijn? Aantallen mensen? Wat kan de individuele eigenaar van die buiten lopende dieren daar aan doen dan? Waarom zou die de prijs moeten betalen voor de beslissingen van al die andere individuen die besloten kind(eren) te krijgen al generaties lang? Is dat niet meer dan een beetje scheef?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 11:37

Lynnepinny schreef:
Mee eens. Wij als mens hebben letterlijk de hele wereld ingepikt met steden en landbouw. En als er al ergens natuur staat wordt dit was ook op een of andere manier geëxploiteerd. De wolf woont hier al zo lang als wij hier wonen en heeft wat mij betreft even veel recht om hier te zijn. Misschien tijd voor een systeemverandering wat betreft samen leven met de natuur in plaats van er tegen?
*Voelt Bokt al over zich heen komen*

Zou je zo ook reageren als het jouw pony's waren die daar dood lagen?

Wij hebben hier een mechelse herder die met gemak over 1.60m springt (dus niet omhoog kruipen zoals bij een schutting maar echt springen.) dus dat hekwerkje van 1.40 gaat een wolf niet buiten houden, ook niet met een stroomdraadje bovenop want daar springt ie overheen.

Ben benieuwd of je nog wil samen leven met de natuur als het jouw veulen is waar je een jaar lang op gewacht hebt dat doodgebeten in de weide ligt als ie drie dagen oud is.

Lynnepinny

Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Twee pony’s doodgebeten in België, vermoedelijk door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 11:58

Ik heb geen paarden of andere dieren die buiten leven. Dat zou inderdaad intens triest en zuur zijn, dat snap ik heel goed. Maar dan maar de hele wolf hier uitbannen zou ik nooit zeggen, ook dan niet. Het is een hele normale gedachte om dat te willen, maar ook heel egoïstisch en kortzichtig. Zijn wij nou echt zoveel belangrijker dan een wolf? Ik vind van niet. Maar ik ben ook maar een simpele bioloog die graag natuur-inclusief leeft, ook als dat betekend dat er dingen moeten worden ingeleverd.
Hoe vaak worden er eigenlijk door mensen gehouden dieren gepakt door een wolf?