Gewichtseis voor ruiters op manege

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 20:50

Dan zou je moeten zeggen. Max 85 met een gezond BMI.
Ik persoonlijk zou liever een lang persoon die 85 kilo op mijn paard hebben dan een kort persoon van 85 kilo. Want overtollig vet deinst flink op neer en spier gaat mee met de bewegingen

Shadow0

Re: Gewichtseis voor ruiters op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 20:52

Als je het aan BMI koppelt dan is het toch vooral gericht pesten van mensen met overgewicht?

Anoniem

blackstar schreef:
Ik persoonlijk zou liever een lang persoon die 85 kilo op mijn paard hebben dan een kort persoon van 85 kilo. Want overtollig vet deinst flink op neer en spier gaat mee met de bewegingen

Daarbij zit een langer persoon vaak beter omdat die de benen mooier/beter kan laten hangen. Korte stevige mensen hebben vaak meer balans problemen.

Shadow0

En dit weten we op basis van welk wetenschappelijk onderzoek precies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 20:53

Shadow0 schreef:
Als je het aan BMI koppelt dan is het toch vooral gericht pesten van mensen met overgewicht?

Pesten? Gewoon realitycheck dat je misschien niet meer op een paard moet stappen.

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 20:55

Misschien is dit al genoemd, geen zin om alles terug te lezen maar...

Hoe zit het dan met Voltige.. 3 meisjes op een paard. Klein meisje weegt al snel 50 kg. Is toch 150 kg op een paardenrug.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 20:56

Als je dat specifiek koppelt aan het BMI zodat 'normale' mensen niet te snel last van de regel hebben terwijl ze hetzelfde gewicht hebben, neigt het wel richting pesten/discriminatie ja.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 20:58

Veulen84 schreef:
Ik ben opzich niet tegen grenzen stellen omdat je paarden het niet kunnen. Maar gewicht is niet de oplossing. Ik ken kleine ruiters die echt geen 70 kg wegen, maar voor hun lengte duidelijk het verkeerde model hebben. Ze zijn daardoor een belasting voor een paard. Dat zelfde kan je zien bij lange ruiters. Maar die vallen dan boven het gewichtslimieten.
Maar tegelijk ken ik gespierde goed gebouwde ruiters die ook over dat gewichtslimiet gaan. Die kunnen prima rijden hoor, zijn ook geen last voor hun paard.

Wat veel belangrijker is dat mensen het moeten gaan zien als sport. Dus maneges zouden moeten inzetten op balans, spierbouw en conditie. Het totale plaatje van sport moet weer terug. Dus ipv van zomaar iemand op je paard gooien of weigeren op gewicht, anders denken. Ruiterfitheidsprogramma's, mechanische paarden, voltige zou standaard bij het leren paardrijden moeten horen. (En ja vroeger was dat ook zo)

Oh en tegelijk wordt het ook weer tijd om te kijken naar de spierbouw en fitheid van de paarden. Ik zie veel te veel paarden terug die weinig eigen draagkracht hebben, problemen met balans en gewoon spieren missen. Dan kan je wel zeggen, de ruiter is te zwaar voor de paarden maar ook voor paarden telt dat spieren meer wegen dan vet. Dus geef ze spieren, dan kunnen ze het meer hebben. En ja dat telt zeker ook voor manegepaarden. Die hebben wel uithuidingsvermogen, maar er schort vaak meer aan training dan we eigelijk normaal zouden moeten vinden.

+1

En toch nog eens gezamenlijk (ruiterbond, maneges etc) nadenken over volwassenen die willen beginnen. Eigenlijk doet dat vaak pijn aan mijn hart. Bonkende volwassenen met weinig evenwicht en regelmatig een pondje teveel.

Paardrijden is een sport, maar zou kwa diervriendelijkheid niet moeten passen in sporten/fitter worden ten kosten van de dieren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 21:01

En waarom eigenlijk de focus op maneges en beginners? Waarom niet alle ruiters?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 21:04

Shadow0 schreef:
En waarom eigenlijk de focus op maneges en beginners? Waarom niet alle ruiters?

Omdat je iemand niet kunt verbieden op zijn/haar eigen paard te rijden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 21:04

blackstar schreef:

Ik heb ook daar wel een beetje een hekel aan. Er is tegenwoordig al een nieuwe bmi ook. Vooral omdat het probleem spieren zijn zwaarder dan vet (en bmi is onbetrouwbaar bij kleine mensen). Het gaat ook niet om of het gezond is voor de persoon. Het moet vooral zo zijn dat het plaatje klopt. Dat is waarom ik dus wijs op het belang van sport. Dan kan je dit soort dingen anders bespreken en op een andere plek instarten.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 21:13

Bij ons op de manege is 85 kg de limiet. Em op kleinere pony' s is dat natuurlijk een stuk lager. Voor het welzijn vind ik dat erg belangrijk.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 21:15

Als ik als lange man van 83 kilo ook een duit in het zakje mag doen. Voor mij is dit vooral een goede reden om op gewicht te blijven. (Die laatste drie kilo zou er overigens ook wel af mogen al hangt er nergens overtollig vet. Gewoon om wat marge te hebben.) Verder ben ik het er mee eens dat dit een goede ontwikkeling is. Maar als dit echt gemeengoed of zelfs verplicht gaat worden zou ik het ook goed vinden als er extra onderzoek gedaan wordt. Er zijn natuurlijk onderzoeken maar van elk nieuw onderzoek wordt men weer wijzer.
In de eerste plaats zou ik graag een aantal onderzoeken zien die nu eens vast kunnen stellen wat echt het verschil is tussen warmbloed en koudbloed types. Je hoort vaak de bandbreedte van 15-20% waarbij vaak wordt gezegd de warmbloeden dichter naar 15% en de koudbloeden dichter naar 20%. Maar de meeste onderzoeken waar ik van heb gehoord laten dit buiten beschouwing. Of misschien nog beter, onderzoek naar de invloed van de precieze lichaamsbouw van het paard. (rechte rug, holle rug, hellende rug, beenstand, vorm van de ribben, enz.)

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 21:48

Dat een koudbloed verhoudingsgewijs meer kan dragen dan een warmbloed is volgens mij ook onzin.
(volgens mij is het eerder omgekeerd)
Ik denk dat het er meer mee te maken heeft hoe goed een paard getraind is om gewicht echt te kunnen dragen, en dan stel ik me voor dat een correct dressuur getraind (warmbloed)paard over betere (o.a. buik)spieren beschikt dan een boshobbelpaard.

Ik heb een behoorlijk stevige tinker (1,50m), maar wel met een slappe rug!
(beestje is super flexibel, superfijn voor het bewegen maar voor de rug niet handig)
De training bestaat dan ook uit véél grondwerk (met name buikspieren trainen) en maar weinig en kort rijden.
De rijtraining is ook vooral gericht op het kweken van de juiste spiertjes.
Met mijn 60 kilo vind ik dat al een stevige belasting voor hem.
Terwijl hij volgens de "meetregeltjes" ver boven die 95 kg zou "mogen" dragen.

Dus behalve dat percentage regeltje mag er van mij ook wel naar de lichaamsbouw van het paard gekeken worden en de mate waarin het dier getraind is.

Niet omdat het dier dan meer gewicht zou kunnen dragen, maar juist omdat het theoretische maximum gewicht voor dat dier eerder te hoog kan zijn.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 22:13

90 voor dames en 100 voor mannen staat er op de website dat is al discriminatie of zit er echt verschil in voor t paard?En is dat met winterjas trui en leren laarzen of zonder ?
Wel goed dat het besproken wordt trouwens zelf gezien dat een vrouw met een gewicht van drie cijfers les kreeg op een kleine tinker. Onbegrijpelijk dat de instructeur daar niks van zei.Of hele lange mannen op een smal quarter horsje.Je moet het zelf maar willen.
Kwamen maneges maar met wandel en verzorg lessen als extra keus.Wandelen in het bos met een paard is zo genieten ☺️.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 22:26

Ga maar als eerste die mannen eruit knikkeren op ijslanders dan..

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 22:41

Ik vraag me wel af wat mannen zoals Mark Houtzager en Jeroen Dubbeldam bijvoorbeeld wegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 22:43

pillow schreef:
Ik vraag me wel af wat mannen zoals Mark Houtzager en Jeroen Dubbeldam bijvoorbeeld wegen.

Google zegt 82 en 87 kg

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 22:44

Ik vind het een goede ontwikkeling. Eigenlijk is het ook best raar dat er op een manege alleen maar rij-lessen worden aangeboden. Er is zoveel meer met paarden te doen, waarbij je er niet op hoeft te zitten: mennen, longeren, werken aan de hand.
Hier kan iedereen aan mee doen, maakt niet uit hoe lang of zwaar je bent.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 22:48

pillow schreef:

Dan heb je het wel over topruiters en top getrainde paarden in goede conditie en bespiering.

Niet over Gerda op krom en onbespierd manegepaard.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 23:04

Dat vind ik weer zo'n strawman, lange topruiters erbij betrekken. Om mee te beginnen hebben ze leren paardrijden terwijl ze waarschijnlijk hooguit de helft van hun huidige gewicht waren. Verder zijn ze allemaal redelijk onder 90 kilo en klimmen niet zomaar op elk iel paardje.

En over het algemeen heeft men er niet zoveel moeite mee om (te) lange ruiters af te wijzen, gebeurt regelmatig. Het is wel overgewicht dat onwijs gevoelig ligt...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 23:09

pillow schreef:

Sowieso onder de 90 kg.
HP is bijvoorbeeld bijna 1m90 en zelf onder de 75kg.
Zelfs de langere ruiters zijn niet zwaar... de meeste doen ook aan genoeg cardio om op gewicht te blijven.
Heel misschien is v Gasselt een uitzondering met zijn lengte. Maar zal er ook niet extreem over heen zitten.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 23:13

Mars schreef:
pillow schreef:

Dan heb je het wel over topruiters en top getrainde paarden in goede conditie en bespiering.

Niet over Gerda op krom en onbespierd manegepaard.

Maar ze zijn wel ergens vandaan gekomen. Dus zaak is dus om mensen te helpen om in de conditie te zijn en te komen om wel op een paard te mogen zitten.

En ik vind het hele kromme en onbespierd manegepaarden ding een super slecht excuus. Als we het toch hebben over welzijn, dan is dat dus een ding. Juist dit soort paarden moeten super goed getrained worden. Tijd dat we daar meer mee bezig gaan zijn.
Gemiddeld genomen is de volwassen man 1.81 en 85 kg. En de gemiddelde man kan echt prima op een paard rijden. Mits de juiste hoogte en goed getrained.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 23:27

Wat een gezeur weer.
Er zijn altijd uitzonderingen, maar er is onderzocht dat die 15-20% voor zover nu bekend aardig de max is om een paard gezond and happy te houden.

Of je dan dikke greet bent, lange en stevige bob of wie dan ook: paardrijden is een teamsport waarbij de zware fysieke kant bij je partner op 4 benen terecht komt.
Dus zorg je dat die het zo goed mogelijk heeft.
En als je dan de pech hebt zoals 2 meter te zijn en 100 kilo is dat niet jouw schuld en kan dat een prima gewicht zijn voor jouw bouw en lengte, maar dat merkt een paard niet als je op hem zit.Die voelt gewoon 100 kilo en als je tegenzit wordt dat gevoelsmatig 120 kilo.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 23:34

Bij ons op de manege wordt iedereen twee keer per jaar gewogen en de kinderen ook gemeten. Er hangt een lijst waarop staat welk paard hoeveel ruitergewicht mag dragen.
Wat betreft avg.. de gewichten worden ingevoerd in de computer en staan nergens precies, als je een paard voor een ruiter selecteert en dat klopt niet, wordt deze rood in het scherm.
Mensen die niet op de weegschaal willen en hun privacy daarvoor in de strijd gooien mogen een andere manege zoeken. Het gaat niet om jou als mens, je mag best 130 kg wegen, je mag alleen niet paardrijden bij deze manege..
En de manege moet deze eis ook stellen van de verzekering. Is een ruiter aantoonbaar te groot/zwaar voor een paard en gebeurt er een ongeluk, dan betalen zij niet uit.