Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
blackstar schreef:Dan zou je moeten zeggen. Max 85 met een gezond BMI.
Ik persoonlijk zou liever een lang persoon die 85 kilo op mijn paard hebben dan een kort persoon van 85 kilo. Want overtollig vet deinst flink op neer en spier gaat mee met de bewegingen
Veulen84 schreef:Ik ben opzich niet tegen grenzen stellen omdat je paarden het niet kunnen. Maar gewicht is niet de oplossing. Ik ken kleine ruiters die echt geen 70 kg wegen, maar voor hun lengte duidelijk het verkeerde model hebben. Ze zijn daardoor een belasting voor een paard. Dat zelfde kan je zien bij lange ruiters. Maar die vallen dan boven het gewichtslimieten.
Maar tegelijk ken ik gespierde goed gebouwde ruiters die ook over dat gewichtslimiet gaan. Die kunnen prima rijden hoor, zijn ook geen last voor hun paard.
Wat veel belangrijker is dat mensen het moeten gaan zien als sport. Dus maneges zouden moeten inzetten op balans, spierbouw en conditie. Het totale plaatje van sport moet weer terug. Dus ipv van zomaar iemand op je paard gooien of weigeren op gewicht, anders denken. Ruiterfitheidsprogramma's, mechanische paarden, voltige zou standaard bij het leren paardrijden moeten horen. (En ja vroeger was dat ook zo)
Oh en tegelijk wordt het ook weer tijd om te kijken naar de spierbouw en fitheid van de paarden. Ik zie veel te veel paarden terug die weinig eigen draagkracht hebben, problemen met balans en gewoon spieren missen. Dan kan je wel zeggen, de ruiter is te zwaar voor de paarden maar ook voor paarden telt dat spieren meer wegen dan vet. Dus geef ze spieren, dan kunnen ze het meer hebben. En ja dat telt zeker ook voor manegepaarden. Die hebben wel uithuidingsvermogen, maar er schort vaak meer aan training dan we eigelijk normaal zouden moeten vinden.
blackstar schreef:Dan zou je moeten zeggen. Max 85 met een gezond BMI.
Ik persoonlijk zou liever een lang persoon die 85 kilo op mijn paard hebben dan een kort persoon van 85 kilo. Want overtollig vet deinst flink op neer en spier gaat mee met de bewegingen
pillow schreef:Ik vraag me wel af wat mannen zoals Mark Houtzager en Jeroen Dubbeldam bijvoorbeeld wegen.
Mars schreef:pillow schreef:Ik vraag me wel af wat mannen zoals Mark Houtzager en Jeroen Dubbeldam bijvoorbeeld wegen.
Dan heb je het wel over topruiters en top getrainde paarden in goede conditie en bespiering.
Niet over Gerda op krom en onbespierd manegepaard.