Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Tiepfoudt schreef:Wel grappig dat er voor de koninklijke jacht op Kroondomein het Loo gewoon een uitzondering wordt gemaakt. Wat een bananenrepubliek is Nederland soms ook![]()
https://www.gelderlander.nl/home/jagers ... ~adf33421/
Tigra_ schreef:Ik vraag me altijd af of iedereen die specifiek tegen de jacht is ook vegetarisch is. Gewoon in het algemeen. Je ziet tegenwoordig steeds meer mensen tegen de jacht. Is prima ieder z'n ding. Maar ik zou het wel krom vinden als mensen tegen de jacht zijn maar wel vlees eten.
Mijn ervaring met jagers is op zich prima. Heel eerlijk ben ik geen fan van Belgische jagers vraag me altijd af of ze daar überhaupt regels hebben om te jagen. Maar de Nederlandse zijn hier prima. Houden ze zich allemaal aan de regels? Vast niet maar volgens mij zijn de mensen de nooit eens te snel rijden, voorrang "vergeten" te geven en al dat soort dingen ook een zeldzaamheid.
We zullen van zelf zien. Ik denk wel dat het zichzelf gaat oplossen. Het is heel normaal dat als er teveel zijn van een soort er vaak ziektes komen waardoor er veel sterven en dan uiteindelijk veel roofdieren weer sterven van de honger omdat er te weinig prooi zit. Of het vriendelijker is dat weet ik niet maar het is de natuur.
Tiepfoudt schreef:Wel grappig dat er voor de koninklijke jacht op Kroondomein het Loo gewoon een uitzondering wordt gemaakt. Wat een bananenrepubliek is Nederland soms ook![]()
https://www.gelderlander.nl/home/jagers ... ~adf33421/
Mindim schreef:Mooi zo, konijnen en hazen zie je minder en minder, even als de fazant. Boer heeft er last van, dus het moet maar dood. Ik ben niet tegen jacht, maar wel als de enige reden is dat de boer er last van heeft. Houdt daar dan rekening mee.
Bij ons zijn de dieren gewoon welkom op het land. Dit jaar 8 volwassen hazen en minimaal 15 jonge hazen geteld.
Weg jonge haas of vogel.Tigra_ schreef:Ik vraag me altijd af of iedereen die specifiek tegen de jacht is ook vegetarisch is. Gewoon in het algemeen. Je ziet tegenwoordig steeds meer mensen tegen de jacht. Is prima ieder z'n ding. Maar ik zou het wel krom vinden als mensen tegen de jacht zijn maar wel vlees eten.
We zullen van zelf zien. Ik denk wel dat het zichzelf gaat oplossen. Het is heel normaal dat als er teveel zijn van een soort er vaak ziektes komen waardoor er veel sterven
Ninx schreef:Tigra_ schreef:Ik vraag me altijd af of iedereen die specifiek tegen de jacht is ook vegetarisch is. Gewoon in het algemeen. Je ziet tegenwoordig steeds meer mensen tegen de jacht. Is prima ieder z'n ding. Maar ik zou het wel krom vinden als mensen tegen de jacht zijn maar wel vlees eten.
We zullen van zelf zien. Ik denk wel dat het zichzelf gaat oplossen. Het is heel normaal dat als er teveel zijn van een soort er vaak ziektes komen waardoor er veel sterven
Het eerste deel: tegen plezierjacht en veganist!
De meeste mensen die jagen zijn niet zuiver. Ik woon in the middle of Nowhere (natuur) en zie heel veel misstanden.
Dit topic steunt me om de confrontatie aan te blijven aan. Veel corrupte smeerlappen.
Het tweede deel: Jep.... alles waar TEVEEL van is kan ziek worden.... mooi voorbeeld is Corona. Punt daarvan is met name dat de leefomgeving steeds ongezonder is en de populatie ook verzwakt (overgewicht, hart & vaatziekten, stress, slechte voeding, etc...) waardoor een pittiger virus genadeloos kan toeslaan omdat het immuunsysteem onder vuur ligt.
Dieren zie je ook steeds meer in een hoek gedreven worden hier. Overal bebouwing, snelwegen, mensen die door rustgebieden gaan wandelen omdat de regels niet voor hen gelden blijkbaar, en dan die zakkerige jagers.... natuurbeleid dat dieren hun schuilplaatsen ontneemt en overal dorre kale vlakten van maakt.
Er is nog veel werk te verrichten! Tijd om het hier de jagers ook maar eens wat lastiger te gaan maken :-D
koend schreef:Dan moeten ze mensen ook verbieden om in the middle of Nowhere te wonen. Als iedereen daar zou willen wonen zou Nederland 1 grote verkaveling zijn. Rijkemansecologie!
dierenfan schreef:Ach.... In vele kilometers rondom waar ik woon leeft al geen enkel wild konijn meer. Hier gewoon uitgestorven. Het stikt wel van de hazen die vind je letterlijk op iedere hoek van de straat en tussenin nog hele groepen. Van mijn mag die populatie wel beetje minder worden....
Dagahra schreef:Helaas zijn alleen veel jonkies, net als de weidevogels(kievit, patrijs, scholeksters, fazanten etc) ten prooi gevallen aan predatoren. En dan doe je zo veel je best om de nesten op te sporen, langzaam te maaien. Zodat je de jonge hazen goed kunt zien. En laten altijd een rand met gras staan. De koeien eten dat later toch wel weer op.
En vervolgens zegt meneer vos of een roofvogel hapWeg jonge haas of vogel.
Dus nee ik ben niet blij dat er niet meer op de vos etc meer gejaagd mag worden. Die zorgen nu al voor problemen.
Sansevieria schreef:Vaak worden er in BE ook percelen onrechtmatig door jagers mee aangegeven voor jacht, terwijl de eigenaar van het land van niks weet, om aan de benodigde 40 aaneengesloten hectare te komen.
Kun je hier checken en desnoods je percelen laten uitkleuren: http://www.schietinactie.be/#9/50.9965/4.4110
Sansevieria schreef:Vaak worden er in BE ook percelen onrechtmatig door jagers mee aangegeven voor jacht, terwijl de eigenaar van het land van niks weet, om aan de benodigde 40 aaneengesloten hectare te komen.
Kun je hier checken en desnoods je percelen laten uitkleuren: http://www.schietinactie.be/#9/50.9965/4.4110
Ibbel schreef:Dagahra schreef:Helaas zijn alleen veel jonkies, net als de weidevogels(kievit, patrijs, scholeksters, fazanten etc) ten prooi gevallen aan predatoren. En dan doe je zo veel je best om de nesten op te sporen, langzaam te maaien. Zodat je de jonge hazen goed kunt zien. En laten altijd een rand met gras staan. De koeien eten dat later toch wel weer op.
En vervolgens zegt meneer vos of een roofvogel hapWeg jonge haas of vogel.
Dus nee ik ben niet blij dat er niet meer op de vos etc meer gejaagd mag worden. Die zorgen nu al voor problemen.
Goeie grutten, dat meen je serieus? Jonge dieren (aaaah, sielugh!) worden door vossen en roofvogels gegeten, wég met die roofdieren?
Dat is de natuur. Dat is de bedoeling, anders liepen we aan het einde van het seizoen kniediep door de vogels, muizen, hazen en andere kleine zoogdieren te waden.
Kudo's trouwens dat je er met maaien goed op let. Dan kan de vossen- en roofvogelpopulatie eindelijk ook eens een beetje in evenwicht komen.

Ibbel schreef:Ook kraaien hebben voldoende natuurlijke vijanden, al was het maar de vogelgriep. Net als myxomatose bij konijnen (en er is één of andere leverziekte oid die ook rondwaart dacht ik)
En als er dan écht een onbalans ontstaat, dan zie ik liever professionele jachtopzieners aan het werk dan de 'plezierjagers' die het verschil tussen een houtduif en een postduif niet zien, en ik vermoed ook het verschil tussen hazen en konijnen niet zo nauw nemen... Laat staan dat ze kunnen mikken.
.Sunneva schreef:Kunnen we met z'n allen even stoppen met te doen alsof myx een 'natuurlijke vijand/ziekte' is? Dat is het namelijk absoluut niet! Het is een verschrikkelijke ziekte die door de mens gemaakt is om de konijnenstand onder controle te krijgen. Een konijn is veel beter af door geschoten te worden, dan door de sterven aan myx...