Ontevredenheid na verbod op afschieten konijnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ontevredenheid na verbod op afschieten konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 14:38

Ja dan ben je helaas snel klaar... |(

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 15:00

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 22:00

Tiepfoudt schreef:
Wel grappig dat er voor de koninklijke jacht op Kroondomein het Loo gewoon een uitzondering wordt gemaakt. Wat een bananenrepubliek is Nederland soms ook _O-

https://www.gelderlander.nl/home/jagers ... ~adf33421/

Je wilt niet weten wat voor uitzonderingen er worden gemaakt voor de Kroondomeinen ..
Check ook eens de subsidie en openstellingsplicht.. Drijfjacht mag daar ook gewoon...

Bizar!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 22:46

Ik vraag me altijd af of iedereen die specifiek tegen de jacht is ook vegetarisch is. Gewoon in het algemeen. Je ziet tegenwoordig steeds meer mensen tegen de jacht. Is prima ieder z'n ding. Maar ik zou het wel krom vinden als mensen tegen de jacht zijn maar wel vlees eten.

Mijn ervaring met jagers is op zich prima. Heel eerlijk ben ik geen fan van Belgische jagers vraag me altijd af of ze daar überhaupt regels hebben om te jagen. Maar de Nederlandse zijn hier prima. Houden ze zich allemaal aan de regels? Vast niet maar volgens mij zijn de mensen de nooit eens te snel rijden, voorrang "vergeten" te geven en al dat soort dingen ook een zeldzaamheid.

We zullen van zelf zien. Ik denk wel dat het zichzelf gaat oplossen. Het is heel normaal dat als er teveel zijn van een soort er vaak ziektes komen waardoor er veel sterven en dan uiteindelijk veel roofdieren weer sterven van de honger omdat er te weinig prooi zit. Of het vriendelijker is dat weet ik niet maar het is de natuur.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 22:54

Tigra_ schreef:
Ik vraag me altijd af of iedereen die specifiek tegen de jacht is ook vegetarisch is. Gewoon in het algemeen. Je ziet tegenwoordig steeds meer mensen tegen de jacht. Is prima ieder z'n ding. Maar ik zou het wel krom vinden als mensen tegen de jacht zijn maar wel vlees eten.

Mijn ervaring met jagers is op zich prima. Heel eerlijk ben ik geen fan van Belgische jagers vraag me altijd af of ze daar überhaupt regels hebben om te jagen. Maar de Nederlandse zijn hier prima. Houden ze zich allemaal aan de regels? Vast niet maar volgens mij zijn de mensen de nooit eens te snel rijden, voorrang "vergeten" te geven en al dat soort dingen ook een zeldzaamheid.

We zullen van zelf zien. Ik denk wel dat het zichzelf gaat oplossen. Het is heel normaal dat als er teveel zijn van een soort er vaak ziektes komen waardoor er veel sterven en dan uiteindelijk veel roofdieren weer sterven van de honger omdat er te weinig prooi zit. Of het vriendelijker is dat weet ik niet maar het is de natuur.

Ze hebben ze. Ze hebben er gewoon schijt aan. Als je te moeilijk doet komen ze eerst proberen intimideren en als dan blijkt dat jij enger bent laten ze je wel met rust. Maar dat moet je dan ook maar durven want ze hebben nul moeite met een leugentje om bestwil.

Het probleem in België is dat het dus ook geen uitzonderingen zijn, integendeel, die dat zich er wel aan houden zijn de uitzonderingen. En zolang dat zo is kan ik echt alleen maar aanmoedigen dat het ze wat moeilijker gemaakt wordt. Niet omdat ik tegen de jacht op zich ben. Maar wel tegen de mentaliteit die er hier heerst onder de jagers.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 01:49

Vaak worden er in BE ook percelen onrechtmatig door jagers mee aangegeven voor jacht, terwijl de eigenaar van het land van niks weet, om aan de benodigde 40 aaneengesloten hectare te komen.
Kun je hier checken en desnoods je percelen laten uitkleuren: http://www.schietinactie.be/#9/50.9965/4.4110

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 06:52

Tiepfoudt schreef:
Wel grappig dat er voor de koninklijke jacht op Kroondomein het Loo gewoon een uitzondering wordt gemaakt. Wat een bananenrepubliek is Nederland soms ook _O-

https://www.gelderlander.nl/home/jagers ... ~adf33421/

Inderdaad. Laatst nog een informatiebord daar bekeken waar op de kaart de delen staan die afgesloten worden in het najaar. Normaal gesproken gewoon toegankelijk maar die maanden moet het dicht vanwege de jacht.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 06:58

Mindim schreef:
Mooi zo, konijnen en hazen zie je minder en minder, even als de fazant. Boer heeft er last van, dus het moet maar dood. Ik ben niet tegen jacht, maar wel als de enige reden is dat de boer er last van heeft. Houdt daar dan rekening mee.

Wat is dit voor stom vooroordeel :+ Bij ons zijn de dieren gewoon welkom op het land. Dit jaar 8 volwassen hazen en minimaal 15 jonge hazen geteld.

Helaas zijn alleen veel jonkies, net als de weidevogels(kievit, patrijs, scholeksters, fazanten etc) ten prooi gevallen aan predatoren. En dan doe je zo veel je best om de nesten op te sporen, langzaam te maaien. Zodat je de jonge hazen goed kunt zien. En laten altijd een rand met gras staan. De koeien eten dat later toch wel weer op.

En vervolgens zegt meneer vos of een roofvogel hap :+ Weg jonge haas of vogel.

Dus nee ik ben niet blij dat er niet meer op de vos etc meer gejaagd mag worden. Die zorgen nu al voor problemen.

Jager hier schiet echt niet lukraak wat neer. Zelfs niet als hij toestemming heeft om zoveel hazen te schieten. Heeft ie al paar jaar niet gedaan zelfs. Omdat er al te weinig hazen zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 07:19

Tigra_ schreef:

We zullen van zelf zien. Ik denk wel dat het zichzelf gaat oplossen. Het is heel normaal dat als er teveel zijn van een soort er vaak ziektes komen waardoor er veel sterven

Het eerste deel: tegen plezierjacht en veganist!
De meeste mensen die jagen zijn niet zuiver. Ik woon in the middle of Nowhere (natuur) en zie heel veel misstanden.
Dit topic steunt me om de confrontatie aan te blijven aan. Veel corrupte smeerlappen.

Het tweede deel: Jep.... alles waar TEVEEL van is kan ziek worden.... mooi voorbeeld is Corona. Punt daarvan is met name dat de leefomgeving steeds ongezonder is en de populatie ook verzwakt (overgewicht, hart & vaatziekten, stress, slechte voeding, etc...) waardoor een pittiger virus genadeloos kan toeslaan omdat het immuunsysteem onder vuur ligt.

Dieren zie je ook steeds meer in een hoek gedreven worden hier. Overal bebouwing, snelwegen, mensen die door rustgebieden gaan wandelen omdat de regels niet voor hen gelden blijkbaar, en dan die zakkerige jagers.... natuurbeleid dat dieren hun schuilplaatsen ontneemt en overal dorre kale vlakten van maakt.

Er is nog veel werk te verrichten! Tijd om het hier de jagers ook maar eens wat lastiger te gaan maken :-D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 07:24

Als op de lijst enkel roofdieren stonden was het beschermen van de andere soorten wel argument. Maar een konijn en een houtduif en een Canadese gans zijn echt geen roofdieren.

In de omgeving van onze stal woont een kleine familie kraai en hun aantal is al jaren redelijk constant. Zijn echt interessante vogels en erg slim.
Ze eten inderdaad weleens een jonge kievit of vallen een jonge torenvalk die de weg kwijt was aan . Maar gemak dient de vogel dus een uit een fietstas gestolen zak krentenbollen gaat er ook wel in :D

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 07:38

Ninx schreef:
Tigra_ schreef:

We zullen van zelf zien. Ik denk wel dat het zichzelf gaat oplossen. Het is heel normaal dat als er teveel zijn van een soort er vaak ziektes komen waardoor er veel sterven

Het eerste deel: tegen plezierjacht en veganist!
De meeste mensen die jagen zijn niet zuiver. Ik woon in the middle of Nowhere (natuur) en zie heel veel misstanden.
Dit topic steunt me om de confrontatie aan te blijven aan. Veel corrupte smeerlappen.

Het tweede deel: Jep.... alles waar TEVEEL van is kan ziek worden.... mooi voorbeeld is Corona. Punt daarvan is met name dat de leefomgeving steeds ongezonder is en de populatie ook verzwakt (overgewicht, hart & vaatziekten, stress, slechte voeding, etc...) waardoor een pittiger virus genadeloos kan toeslaan omdat het immuunsysteem onder vuur ligt.

Dieren zie je ook steeds meer in een hoek gedreven worden hier. Overal bebouwing, snelwegen, mensen die door rustgebieden gaan wandelen omdat de regels niet voor hen gelden blijkbaar, en dan die zakkerige jagers.... natuurbeleid dat dieren hun schuilplaatsen ontneemt en overal dorre kale vlakten van maakt.

Er is nog veel werk te verrichten! Tijd om het hier de jagers ook maar eens wat lastiger te gaan maken :-D

Dan moeten ze mensen ook verbieden om in the middle of Nowhere te wonen. Als iedereen daar zou willen wonen zou Nederland 1 grote verkaveling zijn. Rijkemansecologie!

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 07:46

Er zijn geen wettelijke regels voor jagers. Ze staan hier (Noord-Holland) zelfs in dichte mist te schieten.
Voor elke wettelijke beperking vragen ze een ontheffing aan en krijgen die ook. Alleen op zondag mogen ze echt niet schieten.
Ik ben niet per se tegen jacht maar wel tegen zoals het nu niet goed geregeld is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 07:48

koend schreef:
Dan moeten ze mensen ook verbieden om in the middle of Nowhere te wonen. Als iedereen daar zou willen wonen zou Nederland 1 grote verkaveling zijn. Rijkemansecologie!

Het merendeel heeft daar weinig interesse in en woont liever in drukkere gebieden.

Het recht op betaalbare veilige woonruimte staat in onze grondwet. Met dank aan de flierefluiters van de VVD wordt dat recht aan de laars gelapt.

Het lijkt me een misvatting dat 'in the middle of nowhere' wonen gelijk staat aan het hebben van ruime middelen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 07:49

Ach.... In vele kilometers rondom waar ik woon leeft al geen enkel wild konijn meer. Hier gewoon uitgestorven. Het stikt wel van de hazen die vind je letterlijk op iedere hoek van de straat en tussenin nog hele groepen. Van mijn mag die populatie wel beetje minder worden....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 07:51

dierenfan schreef:
Ach.... In vele kilometers rondom waar ik woon leeft al geen enkel wild konijn meer. Hier gewoon uitgestorven. Het stikt wel van de hazen die vind je letterlijk op iedere hoek van de straat en tussenin nog hele groepen. Van mijn mag die populatie wel beetje minder worden....

Dat is een beetje het probleem. Iedereen 'vindt' iets, en ondertussen wordt er lukraak geschoten.
Het zou wat zijn dat alles maar dood moet dat het willekeurige individu niet aanstaat.

IbbelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 07:51

Dagahra schreef:
Helaas zijn alleen veel jonkies, net als de weidevogels(kievit, patrijs, scholeksters, fazanten etc) ten prooi gevallen aan predatoren. En dan doe je zo veel je best om de nesten op te sporen, langzaam te maaien. Zodat je de jonge hazen goed kunt zien. En laten altijd een rand met gras staan. De koeien eten dat later toch wel weer op.

Dus nee ik ben niet blij dat er niet meer op de vos etc meer gejaagd mag worden. Die zorgen nu al voor problemen.

Goeie grutten, dat meen je serieus? Jonge dieren (aaaah, sielugh!) worden door vossen en roofvogels gegeten, wég met die roofdieren?
Dat is de natuur. Dat is de bedoeling, anders liepen we aan het einde van het seizoen kniediep door de vogels, muizen, hazen en andere kleine zoogdieren te waden.

Kudo's trouwens dat je er met maaien goed op let. Dan kan de vossen- en roofvogelpopulatie eindelijk ook eens een beetje in evenwicht komen.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 26-08-21 07:54, in het totaal 1 keer bewerkt

IbbelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 07:54

Sansevieria schreef:
Vaak worden er in BE ook percelen onrechtmatig door jagers mee aangegeven voor jacht, terwijl de eigenaar van het land van niks weet, om aan de benodigde 40 aaneengesloten hectare te komen.
Kun je hier checken en desnoods je percelen laten uitkleuren: http://www.schietinactie.be/#9/50.9965/4.4110

Oh wat goed, ik wilde dat zoiets ook in NL was, want reken maar dat jagers hier datzelfde geintje uithalen. Ik weet 100% zeker dat onze 2 hectare meegerekend wordt, omdat de achterliggende 7 hectare anders ook niet bejaagd kan worden (wij sluiten een tegen een snelweg aanliggend/door andere wegen en water omgeven stuk land af)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 09:39

Sansevieria schreef:

Heb ik gedaan enkele jaren geleden. Wie dat ingekleurd had als zijn jachtgebied weet ik niet maar ze zijn het nooit komen vragen en mijn vader woont hier al heel zijn leven en ik ook. Mijn vader is 71 en ik eind de 40.

Fazanten zie ik heel zelden, wel elk jaar een koppel patrijzen, konijnen hebben we ook, hazen zie je heel soms. Scholeksters ook in het voorjaar. Hier zat er vorig jaar een ziekte in de Merels. We zagen er dan ook heel zelden eentje. Dit jaar zien we er weer wat meer. De kraaien en kauwen zijn gelukkig hier serieus geminderd in aantal. We weten wel niet waarom maar we zijn er blij om. Het is hier een paar jaar een plaag geweest. Bij mijn vriend zat er dit jaar ineens een koppel nijlganzen. Had hij nog nooit gehad en ze hebben de slechtvalken die normaal in zijn nestkast broeden verjaagd.

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 10:07

Wij hebben enorm veel overlast van houtduiven , kauwen , kraaien , hazen en zo'n 500 overwinterende ganzen .
Op één perceel is het zo erg dat als we er geen stroomdraad /flexinet omheen zetten en de nieuwe aanplant meteen afdekken er na 1/ 2 dagen er niets meer van over is.
Kraaien en kauwen trekken de plantjes uit de grond , hazen vreten de plantjes helemaal op en de houtduiven gaan op het gewas zitten wat resulteert in een niet oogstbaar product. En als de ganzen in je perceel vallen blijft er niets meer over.
Wij proberen ze meerdere malen per dag te verjagen ( lees zo'n 10 tot 15 x ) maar binnen 5 minuten zijn ze weer terug en door gewenning heeft het verjagen maar enkele dagen effect.
En ja , wij kunnen schade indienen bij het faunafonds ed. maar het bedrag wat uitgekeerd wordt is zo laag dat daar niet eens ons materiaal mee vergoed kan worden.

Als wij op het land nesten vinden van scholeksters of kievitten dan markeren we deze zodat ze ongestoord hun eitjes kunnen uitbroeden en wij ze niet over het hoofd kunnen zien. Het zijn de kraaien , kauwen , zeemeeuwen en ooievaars die de kleintjes opeten als ze ze in net vizier krijgen.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 10:37

Ibbel schreef:
Dagahra schreef:

Goeie grutten, dat meen je serieus? Jonge dieren (aaaah, sielugh!) worden door vossen en roofvogels gegeten, wég met die roofdieren?
Dat is de natuur. Dat is de bedoeling, anders liepen we aan het einde van het seizoen kniediep door de vogels, muizen, hazen en andere kleine zoogdieren te waden.

Kudo's trouwens dat je er met maaien goed op let. Dan kan de vossen- en roofvogelpopulatie eindelijk ook eens een beetje in evenwicht komen.

Zo wat een toon zeg :')

Nee ik heb geen problemen ermee als er her en der een jong dier word gegeten. Maar wel als er bijna niks overblijft omdat er teveel predatoren zijn. Dus voordat we kniediep door muizen, vogels en hazen waden, moet er nog heel wat gebeuren :+

Het stikt hier van de vossen en buizerds en andere roofvogels. Teveel dus. En het voelt voor ons eigenlijk als onbegonnen werk om de nesten en jonge dieren veilig te stellen. Je hebt er een hoop werk aan en het is eigenlijk voor niks! En we maaien al veel later dan de gemiddelde boer.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 10:38

Ibbel schreef:
Ook kraaien hebben voldoende natuurlijke vijanden, al was het maar de vogelgriep. Net als myxomatose bij konijnen (en er is één of andere leverziekte oid die ook rondwaart dacht ik)

En als er dan écht een onbalans ontstaat, dan zie ik liever professionele jachtopzieners aan het werk dan de 'plezierjagers' die het verschil tussen een houtduif en een postduif niet zien, en ik vermoed ook het verschil tussen hazen en konijnen niet zo nauw nemen... Laat staan dat ze kunnen mikken.

Dit _/-\o_ .

Ons land heeft nou niet echt een mooi ecologisch evenwicht, dus er kunnen wel degelijk plagen ontstaan. Maaaarrrr al dat schietgrage volk dat het niet zo nauw neemt met de regels zorgt echt niet voor een beter evenwicht en mogelijk weer voor andere plagen (afschieten roofvogels > plaag in konijnen > plaag in vossen, daarna myxomatose bij de konijnen en dan gaat de populatie vossen aan de wandel waarbij ze graag wat kippenhokken leegroven). Dus prima dat er zo nu en dan afschot plaatsvind, maar dan graag wel goed onderbouwd en door kundige jagers. Eigenlijk zou je per gebied een fatsoenlijke ecoloog moeten hebben die specifiek daar kijkt met welke factoren je te maken hebt.

@ Mar, welke manieren heb je om te verjagen? Kraaien en kauwen zijn hardnekkig omdat ze een stuk intelligenter zijn. Ooievaars pakken ook graag jonge ganzen, dus dat is dan wel weer fijn meegenomen.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 10:47

Kunnen we met z'n allen even stoppen met te doen alsof myx een 'natuurlijke vijand/ziekte' is? Dat is het namelijk absoluut niet! Het is een verschrikkelijke ziekte die door de mens gemaakt is om de konijnenstand onder controle te krijgen. Een konijn is veel beter af door geschoten te worden, dan door de sterven aan myx...

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 10:55

Sunneva schreef:
Kunnen we met z'n allen even stoppen met te doen alsof myx een 'natuurlijke vijand/ziekte' is? Dat is het namelijk absoluut niet! Het is een verschrikkelijke ziekte die door de mens gemaakt is om de konijnenstand onder controle te krijgen. Een konijn is veel beter af door geschoten te worden, dan door de sterven aan myx...

Maar het is er wel en gaat niet meer weg, dus ondanks dat het in eerste instantie niet natuurlijk is moet het wel meegenomen worden als je kijkt naar ecologische verbanden en evenwichten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 11:01

oh echt ja, is dat door de mensen gemaakt? Wat verschrikkelijk.....

Maar voor nu brengt het wel vaak wel evenwicht. Helaas momenteel te veel ;(
Maar dat is eerder ook geweest en in 2008 waren er weer veel meer.
Jagers en boeren worden vaak beschuldigd van de het lagere aantal konijnen en dat is niet zo.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 11:11

Ik woon blijkbaar in een bijzonder gebied. "plezierjagers' hebben we niet. 1 van onze buurmannen is jager. Zij verzinnen niet zelf hoeveel ze moeten afschieten. Hij gaat echt niet voor de lol alles wat voor de loop komt neerknallen. Hij vindt het ook verschrikkelijk als een ree gewond raakt door een auto, zal er ook alles aan doen om zo'n dier op te sporen. En nee, niet omdat hij het wil neerknallen maar om eventueel lijden door een zeer ernstige verwonding te kunnen beëindigen. 1 van onze weides is populair bij reeën en hun kalfjes. Voor we gaan maaien informeren we hem en hij gaat dan, eventueel met 1 van de andere jagers onze wei controleren zodat we geen kalfjes in de maaier krijgen.
Ik vind die 'de wildstand komt vanzelf weer in balans' verhalen prachtig hoor, maar stel dat je een ratten/muizenplaag hebt, gaan we die dieren dan ook nog knuffelen of gaan we dan toch maar bestrijden.