Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Waarom steekt het paard zijn tong uit? NIET vanwege slechte manieren en het is ook niet om aan het bit te ontkomen, het is een schreeuw om hulp.
Citaat:En de druk van het bit wordt versterkt. Het paard zal direct reageren door zijn tong uit te steken.
Citaat:Als het bit hier direct contact mee maakt, is dit extreem pijnlijk en het paard zal erg heftig reageren.

callippo schreef:Ik wilde ook niet geloven dat de tong letterlijk een effect heeft op de beweging(svrijheid) van het achterbeen, maar het zelf mogen voelen, tijdens een dissectie, heeft me echt versteld doen staan.
Ik heb het achterbeen in mijn handen gehad en bewogen, zonder te zien wat de persoon vooraan bij het hoofd deed. En er was een duidelijk voelbaar verschil: zodra de tong beperkt werd (lees: met stevige druk van een bit vastgeklemd op de onderkaak), kon het achterbeen minder ver naar voren.
Als dit bij een dood paard nog te voelen is, kun je nagaan wat het levende paard dan voelt aan beperking in zijn lijf hierdoor.
De biomechanische details kun je bij Equine Studies navragen.
Gini schreef:Citaat:Waarom steekt het paard zijn tong uit? NIET vanwege slechte manieren en het is ook niet om aan het bit te ontkomen, het is een schreeuw om hulp.Citaat:En de druk van het bit wordt versterkt. Het paard zal direct reageren door zijn tong uit te steken.Citaat:Als het bit hier direct contact mee maakt, is dit extreem pijnlijk en het paard zal erg heftig reageren.
Lees deze drie quotes en geef mij antwoord op volgende ja-neevraag: steekt het paard de tong uit om aan het bit te ontkomen volgens de auteur van de tekst?

DuoPenotti schreef:https://www.csfysiotherapie.nl/de-invlo ... -je-paard/
duidelijk artikel wat aanhaakt op wat jij schrijft
Citaat:Een bit is een controle instrument op basis van pijn.
Horsa schreef:Een bit is een controle instrument op basis van pijn.
Een paard hoort gereden te worden op basis van de zachts mogelijke middelen waarbij de ruiter ruim en kalm vooruit denkt, en dan eerst kijk, kader verplaatsen, been hulp, dan teugel hulp, en zo nodig iets aan zetten. Het paard voelt het en reageert voordat het nodig is. Het bit is neutraal terrein en nog de ruiter nog het paard mogen er aan trekken of laat staan rukken.
Ik heb me zelf voorgenomen om anderen die over de schreef gaan er op aan te spreken. En dat gebeurt beter onder twee ogen dan dat het escaleert zoals de wanvertoning we laatst zagen op de olympische spelen. Heel terecht dat daar officiële sancties op volgen en het zou me niet verbazen als de vegans er nog een staartje aan breien.
Aan de nee sayer wil ik vragen om een stalen handvat in hun mond te nemen, en te vragen om de druk zo op te voeren als dat je dat zelf doet, qua druk, als qua tempo, en jezelf dan af te vragen of je jezelf in de geweten spiegel kan kijken.
De ruiterhand dient te zijn, licht, zacht en constant.

Horsa schreef:Aan de nee sayer wil ik vragen om een stalen handvat in hun mond te nemen, en te vragen om de druk zo op te voeren als dat je dat zelf doet, qua druk, als qua tempo, en jezelf dan af te vragen of je jezelf in de geweten spiegel kan kijken.
callippo schreef:Ik wilde ook niet geloven dat de tong letterlijk een effect heeft op de beweging(svrijheid) van het achterbeen, maar het zelf mogen voelen, tijdens een dissectie, heeft me echt versteld doen staan.
Ik heb het achterbeen in mijn handen gehad en bewogen, zonder te zien wat de persoon vooraan bij het hoofd deed. En er was een duidelijk voelbaar verschil: zodra de tong beperkt werd (lees: met stevige druk van een bit vastgeklemd op de onderkaak), kon het achterbeen minder ver naar voren.
Als dit bij een dood paard nog te voelen is, kun je nagaan wat het levende paard dan voelt aan beperking in zijn lijf hierdoor.
Ibbel schreef:Beetje banketstaaf wel dat de KNHS reglementen een neusriem verplicht stellen
Je zou juist extra punten moeten krijgen voor rijden zonder neusriem, maar ook voor rijden zonder sporen en voor rijden zonder hoofdstel (dus ook niet bitloos, maar gewoon helemaal kaal). Zou best een leuke aanmoediging kunnen zijn
Babootje schreef:Ons paard ziet altijd een reden om zn tong uit te steken. Meestal op de poetsplaats om zichzelf bezig te houden. Met rijden houdt ie hem gelukkig netjes binnen![]()
Vraag me af welke 'stroming' zich bezighoudt met het losmaken van het tongbeen.
Heb daar nog niet van gehoord. Zijn dat osteopaten / fysio's ?
Elisa2 schreef:Ibbel schreef:Beetje banketstaaf wel dat de KNHS reglementen een neusriem verplicht stellen
Je zou juist extra punten moeten krijgen voor rijden zonder neusriem, maar ook voor rijden zonder sporen en voor rijden zonder hoofdstel (dus ook niet bitloos, maar gewoon helemaal kaal). Zou best een leuke aanmoediging kunnen zijn
Tja, totdat het paard een keer flink schrikt en voor een auto springt.
Veiligheid boven alles denk ik, daarnaast is er bij het juiste gebruik van alle hulpmiddelen geen enkel probleem. Maar daar gaat het vaak mis. Laat er meer voorlichting komen over rijtechnisch zaken oplossen aan de achterkant en onderricht in het loslaten (niet letterlijk, wel contact houden) aan de voorkant. Ik ben nog nooit een paard tegen gekomen waarbij de oplossing bitloos of een strenger bit/ strakkere neusriem was bij problemen. Mits een gezond paard is alles op te lossen met de juiste training.

Sintara schreef:Tja. Het jammere is dat er (nog) geen bitloze optoming is zonder neusriem. Anders zou ik het wel weten
De meeste paarden die ik ken vinden een (hoge, lage doe ik niet meer aan en de micklem versies vind ik al helemaal zo streng) neusriem veel vervelender dan een bit, maar er zijn uitzonderingen bij. Uiteindelijk mag het paard van mij kiezen
Cer schreef:Schrikt en voor een auto springt … als dat afhankelijk is van een neusriem gaat er echt iets niet goed hoor ….