Duitse Annika Schleu krijgt wind van voren na vijfkamp OS

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 16:00

rien10 schreef:
Zonder twijfel is dit geen ster ruiter. Ze kan het onzeker geworden paard niet helpen.
Maar haar af fakkelen vind ik niet nodig. Wel de discussie aangaan over het wel of niet hebben van een wedstrijd op deze manier.

Helemaal mee eens.

Gini

Re: Duitse Annika Schleu krijgt wind van voren na vijfkamp OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 16:03

Wanneer mag je dan wel afgefakkeld worden? Wat moet je op de rug van een paard doen voordat gezegd mag worden dat dit echt heel slecht is wat je aan het doen bent?

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 16:03

Earth schreef:
Ik zou de eerste zijn die kritiek heeft op de paardensport,

..Uh blijkbaar niet :')

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 16:06

Affakkelen mag pas als je zelf op olympisch niveau uitkomt, toch? ;-)

Het principe van de happy athlete was hier iig ver te zoeken, net als fair play.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 16:13

Die duiste commentator snapt maar niet waarom het paard niet functioneert.... :')
Het is geen robot. 8)7

Dit onderdeel van de 5 kamp moet maar eens goed onder de loep genomen worden want dit kan echt niet.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 16:16

Walgelijk om te zien.
Voor mij is paardrijden iets wat ik in samenwerking met mijn paard doe. En als het niet wil, dan stop je.
En dat is geen opgeven maar je bedenken dat je 2 nodig hebt om de tango te dansen.

Ook al begrijp ik dat je die medaille wil winnen maar bij paardrijden is het wel zo dat de samenwerking goed moet zijn. En als het niet werkt dan moet je stoppen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 16:16

Ik vind het bizar om te lezen dat het nog goedgepraat wordt. Als je met een paard wilt samenwerken, doe je nooit je frustraties op het paard botvieren. Gewoon niet. Klaar. Het walgelijke wanvertoning die níks in het belang van het paard laat zien. Geen grammetje begrip voor het wezen van het paard. Het is geen robot, geen fiets. Als je dat niet ziet, moet je een andere sport beoefenen en nooit meer in het zadel stappen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 16:25

JoukjeV schreef:
Dit is dus een goed voorbeeld hoe je een paard niet in hoort te zetten. Voor deze atleten is het een middel om hun doel te bereiken. De ruiters die op de OS zijn in de discipline paardensport hebben een band met hun dieren opgebouwd en wordt er gereden op basis van wederzijds vertrouwen.

Dream on...

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 16:30

Wat ik me dus steeds afvraag bij dit soort vreemde paard onvriendelijke capriolen: is hun voorbereiding op de andere onderdelen van de vijfkamp ook zo slecht/middelmatig?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 16:32

Kalea schreef:
Triestig hoe slecht er gereden werd door de paar ruiters die ik zag. Snap niet wat dit met paardensport te maken heeft..

Daarnaast begrijp ik dat ze een paard “toegewezen” krijgen door loting? Wat verwacht je dan? Geen band met dat paard en volledig gefrustreerd over eigen onkunde.. geweldig dit..

Heeft ook niets met paardensport te maken. Het paard is hier gewoon een gebruiksvoorwerp, net als het pistool, de hardloopschoenen, de schermoutfit etc.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 16:35

Ro0sje schreef:
En die meid maar janken op dat paard, notabene een volwassen vrouw. Ga je schamen en wordt volwassen.

Een gebroken ego is behoorlijk pijnlijk hoor.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 16:39

JoukjeV schreef:
Dit is dus een goed voorbeeld hoe je een paard niet in hoort te zetten. Voor deze atleten is het een middel om hun doel te bereiken. De ruiters die op de OS zijn in de discipline paardensport hebben een band met hun dieren opgebouwd en wordt er gereden op basis van wederzijds vertrouwen.
Dus daar naar kijkende mag dit onderdeel geschrapt worden. Kijkende naar het bewuste filmpje, zo hoor je duidelijk niet met een dier om te gaan, maar om er nu zo een ophef over te maken......

Deze dame laat haar ware aard zien nu het haar tegen zit. Die doet dit thuis ook. Het gemak en de routine waarmee ze die zweep er overheen haalt verraad haar.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 16:48

cobiie schreef:
Tessebes schreef:
[quote="cobiie"
Weinig verschil aan de studentenwedstrijden die wij in Nederland kennen:

[ [url=m/wIeq3v.png]Afbeelding[/url] ]

Verschil is waarop beoordeeld wordt denk ik.

[ [url=m/smxK8I.png]Afbeelding[/url] ]
[/quote

Nou, ik heb toevallig een keer zo'n groep studenten ontmoet. Rijden over het algemeen b/l1 niveau op een paard van de manege. De paarden zijn wisselende ruiters gewend en de lat ligt niet echt hoog.

Springen gaat bij de studentenwedstrijden t/m L niveau (1.10) en hier op de Olympische spelen stonden de hoogste hindernissen op 1.20/1.25 niet bizar veel hoger dus.
Lijnen zijn natuurlijk technischer maar richting een Olympische spelen nemen de meeste echt wel extra rijlessen, aangezien met het springonderdeel juist het verschil gemaakt kan worden.

Maar wat ik zei, het grootste verschil zal liggen dat bij de studentenwedstrijden er gekeken wordt naar wie de beste ruiter is en bij deze wedstrijden naar wie er als combinatie met zo min mogelijk strafpunten bij de finishlijn komt.

Internationaal gaan studentenwedstrijden tot 1,30m hoor. Maar het is een knock out systeem, je begint laag, in drie rondes wordt het niveau verhoogd en alleen de beste twee rijden het hoogste niveau. Iedere ronde een nieuw paard. Veiligheid voorop.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 16:59

Veiligheid voorop.. dan zou het afgeschaft moeten worden!

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 17:02

Ik kan er niet naar kijken ! Snap niet dat er niet uitgebeld is.
En schaf die vijfkamp maar af.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 17:17

sterregoud schreef:
Ik kan er niet naar kijken ! Snap niet dat er niet uitgebeld is.
En schaf die vijfkamp maar af.

Nou inderdaad, ik werd er gewoon misselijk van zo als ze met dat dier omging. Ik zou als eigenaar van dit paard ziedend zijn!
Belachelijk ook om op een vreemd paard te rijden. En begreep ik nu dat het paard hiervoor al door iemand anders over de hindernissen was gejaagd ?

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 17:20

CharleyT schreef:
Wat ik me dus steeds afvraag bij dit soort vreemde paard onvriendelijke capriolen: is hun voorbereiding op de andere onderdelen van de vijfkamp ook zo slecht/middelmatig?

Verbaas ik me ook over inderdaad, want ik zie die ruiters gewoon hele basale vaardigheden niet beheersen. Menig ruiter in Nederland waagt zich, terecht, niet eens aan een B-springwedstrijd als ze nog continu hun paard voor de hindernis uit elkaar laten vallen zoals deze: https://www.eurosport.de/moderner-funfk ... ideo.shtml

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 17:23

Cherdenise schreef:

De vijfkamp of de studentenwedstrijden?

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 17:24

Apple schreef:
Er waren meerdere deelnemers met problemen met hun paard. Je hebt een aantal mogelijke oplossingen:

- ieder gewoon zijn eigen paard laten meenemen
- de paarden die geselecteerd zijn nog eens extra laten checken om te kijken of het echt wel hele brave gemakkelijke springers zijn
- de ruiter iets meer de tijd geven en de kans om van paard te ruilen als het niet past
- het onderdeel aanpassen en de paardensport er uit weg laten

In deze vorm sluit het niet meer aan bij de huidige Olympische gedachte.

Meest logische oplossing lijkt me.

Dit kan echt gewoon niet meer.
Wat een onkunde bij deze vrouw.
De coach lekker boeltje bij elkaar schrapen en terug naar huis.

Ik ga er vanuit dat de beschikbare paarden echt absoluut wel uitgebreid getest en begeleid zijn om hieraan deel te kunnen nemen.

Als ik eigenaar was geweest van 1 van de beschikare paarden was ik op zijn zachtst gezegt not amused om dit te zien...
Buiten dat, dit paard kan er haast wel een trauma aan over houden en wil misschien wel nooit meer springen of fatsoenlijk met andere ruiters lopen...die vrouw had van mij toch een beste dikke schadeclaim aan de broek hangen met het verpesten van het paard door eigen onkunde.

Ronduit belachelijk dat dit gewoon toegestaan werd...de organisatie had direct moeten ingrijpen, diskwalificeren en nooit meer op een paard dat mens...
Gewoonweg zielig voor het dier, het is nou eenmaal geen machine.

Ik zou dit gehele onderdeel uit het vijfkamp halen...zet er maar een ander onderdeel voor terug ofzo, deze vijfkamper is in ieder geval niet geschikt om met dieren samen te werken.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 17:27

Dit filmpje had ik nog niet gezien, dat is nog erger dan wat ik op Youtube gezien heb.. Ik snap niet hoe sommigen dit nog goed kunnen praten. Over andere ruiters kan ik niet oordelen omdat ik ze niet gezien heb. Maar ik verbaas me echt over het feit dat mensen die dus duidelijk geen topruiters zijn een paard in 20 minuten tijd moeten leren kennen en er een parcours mee moeten springen. Deze discipline moesten ze heel snel afschaffen..

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 17:31

kim_1990 schreef:
Apple schreef:
Er waren meerdere deelnemers met problemen met hun paard. Je hebt een aantal mogelijke oplossingen:

- de paarden die geselecteerd zijn nog eens extra laten checken om te kijken of het echt wel hele brave gemakkelijke springers zijn
- de ruiter iets meer de tijd geven en de kans om van paard te ruilen als het niet past

Ik ga er vanuit dat de beschikbare paarden echt absoluut wel uitgebreid getest en begeleid zijn om hieraan deel te kunnen nemen.

Als ik eigenaar was geweest van 1 van de beschikare paarden was ik op zijn zachtst gezegt not amused om dit te zien...
Buiten dat, dit paard kan er haast wel een trauma aan over houden en wil misschien wel nooit meer springen of fatsoenlijk met andere ruiters lopen...die vrouw had van mij toch een beste dikke schadeclaim aan de broek hangen met het verpesten van het paard door eigen onkunde.

Ronduit belachelijk dat dit gewoon toegestaan werd...de organisatie had direct moeten ingrijpen, diskwalificeren en nooit meer op een paard dat mens...

Ik zou dit gehele onderdeel uit het vijfkamp halen...zet er maar een ander onderdeel voor terug ofzo, deze vijfkamper is in ieder geval niet geschikt om met dieren samen te werken.

Stapvoets een eenvoudig menvaardigheidsparcours afleggen met een ervaren koetsier ernaast op de bok (die direct moet ingrijpen bij onkunde ten koste van het paard en ingreep = diskwalificatie) zou moeten kunnen misschien. :+

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 17:32

kim_1990 schreef:
Apple schreef:

Je zegt precies wat ik in het andere topic net heb gepost. Dit onderdeel afschaffen inderdaad en ik hoop maar dat het paard nog wat durft in de toekomst...
Ik zou de schuld echter niet perse bij deze ruiter zoeken, want volgens mij was het bij iedereen drama. Paardrijden past gewoon niet in zo'n vijfkamp, dat blijkt maar. De deelnemers zijn hier helemaal niet geschikt voor. Dan gewoon niet doen, lijkt me.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 17:40

Century schreef:
Cherdenise schreef:

De vijfkamp of de studentenwedstrijden?

De vijfkamp. Heeft zijn tijd allang gehad. Is door de Coubertin toegevoegd, en komt voort uit een soort militaire test waarmee de allround vaardigheden van de militairen in de 19e eeuw gemeten konden worden.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 17:41

Dit paard DURFT te weigeren .Wat te denken van de psychische druk die paarden opgelegd wordt zodat ze niet meer DURVEN te weigeren?En dus kostte wat het kost wel springen en een been breken Of zo?
“Hé jammer , ongelukje “ wordt er dan gezegd .”Volgend paard meer geluk .Kan gebeuren “.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 18:14

Earth schreef:
ingedebruijn schreef:

Wait what? -O-

Ik zou de eerste zijn die kritiek heeft op de paardensport, maar ik heb meer begrip voor dit soort situaties dan voor de gemiddelde topcombinatie. Ik vond gewoon dat ze het nog knap probeerde. Het is sneu dat het dier niet wilde, maar om nou te spreken van mishandeling vind ik echt te ver gaan. Op dat moment snap ik de frustratie wel hoor, ze kon een gouden medaille winnen. Dan probeer je gewoon denk ik meer dan anders.

Wat ik verontrustender vond was de coach die het paard vanaf de kant probeerde te slaan.

Dus dat het paard geslagen, geknepen, gestompt en onder zijn buik gestampt is vind jij prima? :=