Bestuur Fjordenpaarden stamboek stapt op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Re: Bestuur Fjordenpaarden stamboek stapt op

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 23:54

Wat een raar iets, je paard is niet ineens fjord af als je je lidmaatschap opzegt.

Paspoort hoort bij het paard, heeft dus niks te maken met wat jij betaald aan het stamboek.

Ben "blij" dat mijn fjord er niet meer is. Wat eem gezeik zeg.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 07:53

DuoPenotti schreef:
Maar waarom mogen bij de tinkers dat dan 2 stamboeken? Hoe hebben zij dat gedaan?
Misschien kun je daar informeren?

Het ene is een stamboek voor Tinkers, de andere is een stamboek voir Irish Cobs.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 08:54

Lijkt me toch vrij eenvoudig op te lossen allemaal: stamboek kantoor verhuizen, personeel ontslaan. Spul onderbrengen bij ander stamboek om de boel op orde te krijgen, nieuw personeel aannemen, hoenderlo royeren... *\o/*

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 09:44

zimbabwe schreef:
Lijkt me toch vrij eenvoudig op te lossen allemaal: stamboek kantoor verhuizen, personeel ontslaan. Spul onderbrengen bij ander stamboek om de boel op orde te krijgen, nieuw personeel aannemen, hoenderlo royeren... *\o/*

:$ :$ :$

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 09:48

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... Vh__UTk3WW

Nog steeds hetzelfde gedoe als waar dit artikel (voorpagina en pagina 12) over gaat?
(5 januari 2017)

Daar zie je op pagina 12

'Bestuur hoort secretariaat aan te sturen, hier is dat niet het geval'

Langlopend machtspelletje in dat geval dan dus, met verschillende besturen inmiddels...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 09:56

flettie schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar waarom mogen bij de tinkers dat dan 2 stamboeken? Hoe hebben zij dat gedaan?
Misschien kun je daar informeren?

Het ene is een stamboek voor Tinkers, de andere is een stamboek voir Irish Cobs.

Daarom zijn sommige hengsten ook bij beide ingeschreven :P

Zelfde imo

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:36

Femke_Tweety schreef:
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... Vh__UTk3WW

Nog steeds hetzelfde gedoe als waar dit artikel (voorpagina en pagina 12) over gaat?
(5 januari 2017)

Daar zie je op pagina 12

'Bestuur hoort secretariaat aan te sturen, hier is dat niet het geval'

Langlopend machtspelletje in dat geval dan dus, met verschillende besturen inmiddels...

Inderdaad de grote macht van het secretariaat wat volgens mij het grootste probleem is met dit stamboek. Ik kan er wel een boek over schrijven. Ze hebben per regio stamboekhengsten waar toendertijd mee gereisd werd. Onze Fjordenmerrie was goed hengstig dus hengstenhouder gebeld. Deze weigerde bij aankomst de hengst van de trailer te halen. De hengstenhouder, al een aardig oud manneke vond onze merrie niet hengstig genoeg.

Wel kregen we een tijd later de rekening van het stamboek voor een dekking. Dus met de secretaris gebeld. Maar er was geen praten aan. We moesten hoe dan ook voor een dekking betalen. En konden dan later nog gustreductie krijgen. Dat was voor ons de druppel en we hebben het lidmaatschap opgezegd.

Maar ook op een keuring waar onze jonge Fjordenruin in zijn rubriek 1e werd. Hij mocht terug komen voor het dagkampioenschap. Hij had prachtig gangwerk en het publiek was zeer enthousiast. In die rubriek stond ook een iets oudere ruin die stokkreupel was. Deze ruin hoefde niet rond te stappen en te draven aan de hand want hij stond letterlijk op 3 benen. Toen bekend moest worden door de jury wie de de dagkampioen onder de ruinen werd nam de stamboeksecretaris de jury even achter de jurywagen apart. De stokkreupele ruin werd dagkampioen. Het publiek was het er totaal niet mee eens. Zoiets kan toch helemaal niet. De paarden worden beoordeelt op exterieur maar ook op het gangenwerk.

Een jury hoort te bepalen welk paard zij het beste vinden en bij een grotere groep horen zij de besten vooraan te plaatsen. Daar hoort een stamboeksecretaris niet de bepalende factor in te zijn maar het gebeurde met grote regelmaat.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:48

DuoPenotti schreef:
flettie schreef:

Daarom zijn sommige hengsten ook bij beide ingeschreven :P

Zelfde imo

Genoeg KWPN hengsten die ook bij AES en andere Belgische/Duitse stamboeken zijn goed gekeurd/ingeschreven ;)

Maar daar gaat het in dit topic niet over.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:57

Waar, maar daarom is de ene nog geen tinker en de ander een irisch cob.

Waar het topic over gaat is dat je kunt proberen zelf een stamboek op te richten. Vandaar die berichten.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 11:34

De Haflingers hebben natuurlijk ook 2 stamboeken in NL.
Je kan dit vast regelen via het hoofdstamboek.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 11:53

DuoPenotti schreef:

Waar het topic over gaat is dat je kunt proberen zelf een stamboek op te richten. Vandaar die berichten.

Dat klopt maar het is de vraag of je toestemming krijgt van de nederlandse overheid om een officieel paspoortuitgevende instantie (PPI) te worden.
De Nederlandse/Europese overheid zien de Tinkers van het NSvT als een 'ander' ras dan de Irish Cob van het ICS. Daar kan je lang en kort over discussiëren, mijn persoonlijke mening is dat ze allemaal hetzelfde zijn, maar er zijn genoeg mensen die dat niet vinden. Life and let life.

Probleem bij de Fjorden zal zijn dat je niet snel hard zou kunnen maken dat een nieuw stamboek een ander soort Fjord is dan van het oorspronkelijke stamboek.

Oplossing qua paspoorten zou zijn: de paspoorten door een ander erkende PPI (dan het oude stamboek) laten uitgeven.
Nadeel is dan: je krijgt dan een blanco paspoort zonder embleem van het Fjordenstamboek. De een zal daar geen waarde aanhechten, de ander wel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 11:56

Oke duidelijk flettie :j
Bedankt voor die info.

Hoe zit het dan met Haflingers die hier een berichtje boven genoemd worden?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 12:03

Geen idee. Ik zit niet in de Haflingers :D

Van de Haflingers 'ken' ik eigenlijk ook alleen maar de KVTH

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 12:06

DuoPenotti schreef:
Oke duidelijk flettie :j
Bedankt voor die info.

Hoe zit het dan met Haflingers die hier een berichtje boven genoemd worden?

De haflinger gaan via het moederstamboek in Oostenrijk maar volgensmij zijn ze inmiddels wel een PPI.
https://www.horses.nl/fokkerij/nhps-off ... -stamboek/

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 12:25

Bij Welsh pony's heb je ook twee stamboeken, NWPCS en WPCV. De ene heet dan stamboek en de andere vereniging maar ze geven beiden paspoorten uit.
De ene werkt hetzelfde als het Engelse moederstamboek en de andere doet keuringen etc op de Nederlandse manier. Dat is volgens mij het enige verschil (nouja grote verschil)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 12:49

flettie schreef:
DuoPenotti schreef:

Dat klopt maar het is de vraag of je toestemming krijgt van de nederlandse overheid om een officieel paspoortuitgevende instantie (PPI) te worden.
De Nederlandse/Europese overheid zien de Tinkers van het NSvT als een 'ander' ras dan de Irish Cob van het ICS. Daar kan je lang en kort over discussiëren, mijn persoonlijke mening is dat ze allemaal hetzelfde zijn, maar er zijn genoeg mensen die dat niet vinden. Life and let life.

Probleem bij de Fjorden zal zijn dat je niet snel hard zou kunnen maken dat een nieuw stamboek een ander soort Fjord is dan van het oorspronkelijke stamboek.

Oplossing qua paspoorten zou zijn: de paspoorten door een ander erkende PPI (dan het oude stamboek) laten uitgeven.
Nadeel is dan: je krijgt dan een blanco paspoort zonder embleem van het Fjordenstamboek. De een zal daar geen waarde aanhechten, de ander wel.

Tinker dekt de 3 takken. De vanner, de cob, de grai. Het Irish Cob stamboek focust, zoals de naam het al zegt, hoofdzakelijk op de cob.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 16:02

Mijn haf heeft geen papier en staat bij het shetlander stamboek ingeschreven :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 16:17

Ik denk dat je zoiets mogelijk wel hard kan maken bij de overheid, nu bij het registreren in RVO gaat er ook veel mis met fjordenpaspoorten. Dus eigenlijk zouden ze op hun vingers getikt moeten worden als PPI, daarin doen ze hun werk niet goed.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 17:21

Amber_ schreef:
anjali schreef:
Enige tijd geleden heeft de eigenaresse van een heel mooie apart gekleurde dekhengst hem verkocht naar de U.S.A. omdat zij er wegens de slechte sfeer in het stamboek helemaal geen zin meer in had. Ik vond dat toen jammer dat ze dat besluit had genomen maar als ik dit allemaal lees snap ik het wel.

Het is al jaaaaaaren behoorlijke vriendjespolitiek. Sinds 2010 ben ik aan "vechten" geweest als particulier.... en elke keer kwam ik weer voor verrassingen te staan.

Ze, het stamboek / inspecteur, zijn alles behalve integer, niet communicatievaardig, willen niet met de tijd mee, werken tegen als het hen niet bevalt.

Kleur fjorden? Dat was allemaal slechter als de gewone.... bij keuringen kon je aan de deelnamelijsten en juryleden al zien wie er bovenaan zouden komen te staan.

Ik ben blij dat mijn topper een kans krijgt in USA, ipv in het verziekte wereldje te houden.

Ik had veel hoop gevestigd op het nieuwe bestuur, maar zo zie je maar.... zolang er bepaalde mensen de touwtjes daar in handen hebben, gaat er niks veranderen. Ze willen alles zelf in handen houden, niks geen hulp van buitenaf accepteren, geen inzage geven in documenten, wat nu voor problemen zorgt. Paarden kunnen niet over / ingeschreven worden, paspoorten liggen daar al maanden etc. Ongekend.

Ik ben zo klaar met het Nederlandse stamboek. Mijn plezier in het fjordenras eromheen is weg.

Ik heb eens op hun website gekeken.Die ziet er best mooi uit en ook hele interessante informatie over de diverse kleuren. Jouw Gio staat er nog op als Nederlandse hengst die zijn specifieke kleur kan doorgeven.Maar up-to-date zijn ze dus niet.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 19:58

Het is zelfs zo... dat als je je merrie dekt met een Belgische / Duitse ggk hengst, je veulen geen vol NL papier kreeg, maar ook hulp boek kwam.

Überhaupt dat al 8)7

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 20:04

Ik realiseer me dat in dit topic een redelijk gekleurde visie de boventoon voert maar gewoon uit interesse: als er blijkbaar een aantal mensen uit "Hoenderlo" de dienst uitmaakt en daardoor anderen met fjorden wegjagen, dan graven ze toch hun eigen graf? Als alleen of vooral hun eigen fokproducten goedgekeurd worden, wordt het toch een incestueuze bende met allerlei niet-gewenste mankementen aan de dieren als gevolg? Ze helpen zelf het ras om zeep?

Risxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 20:20

flettie schreef:
DuoPenotti schreef:

De paspoortadministratie kan ook gewoon gedaan worden door een ander stamboek. NRPS doet ook de gehele paspoortafgifte voor de NQHA bijvoorbeeld. Dat zijn gewoon volwaardige NQHA paspoorten. Dus het is zeker wel mogelijk! :)

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 20:43

Bij de Haflingers zijn nu inderdaad ook 2 stamboeken. De mensen van het fjordenstamboek zouden ook best eens contact kunnen opnemen met het Nhps bestuur, hoe het daar tot stand is gekomen. Daar zijn ze vast bereid uitleg te geven, ze zijn uit een zelfde soort situatie ontstaan. (Ik ken ze persoonlijk) Het is zonde dat de liefhebbers van een ras zo worden tegengewerkt :j

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 20:55

Maflinger_S schreef:
Ik realiseer me dat in dit topic een redelijk gekleurde visie de boventoon voert maar gewoon uit interesse: als er blijkbaar een aantal mensen uit "Hoenderlo" de dienst uitmaakt en daardoor anderen met fjorden wegjagen, dan graven ze toch hun eigen graf? Als alleen of vooral hun eigen fokproducten goedgekeurd worden, wordt het toch een incestueuze bende met allerlei niet-gewenste mankementen aan de dieren als gevolg? Ze helpen zelf het ras om zeep?

En dat gebeurd dus ook, want we hebben niet eens 1000 leden meer..... dus de terugloop in behoorlijk!!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 09:49

Amber_ schreef:
Het is zelfs zo... dat als je je merrie dekt met een Belgische / Duitse ggk hengst, je veulen geen vol NL papier kreeg, maar ook hulp boek kwam.

Überhaupt dat al 8)7

Dat is inderdaad raar want het Fjordenras is niet eens van Nederlandse oorsprong maar (uiteraard) Noors en nu over de wereld verspreid.Zoals iemand anders al schreef krijg je op zo'n beperkte manier forse inteelt, wat oorspronkelijk toch al in het ras zou zitten.