Schouten in gesprek met gemeenten over schuilstallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Schouten in gesprek met gemeenten over schuilstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:08

Bij ons zijn ze bezig met beleidsregels voor schuilstallen
Je moet een vergunning aanvragen, de stal moet van natuurlijke materialen zijn(hout, groen dak bijv), aan bepaalde afmetingen voldoen, alleen in aangewezen gebied en 1 per dierhouder. Dus gaat het juist verrommeling van het landschap tegen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:10

Wij hebben dan geen paarden, maar koeien. En in bijna elk weiland kunnen ze de schaduw opzoeken van bomen. Houden met warm weer ook rekening mee, dat ze altijd naar een stuk land kunnen met schaduw.

Dit zou al hele stap vooruit zijn, zorgen dat je in elk land minimaal 1 of 2 bomen hebt. Zodat iig in de schaduw kunnen staan/liggen.

Enig nadeel is dat wel een behoorlijke tijd duurt, voordat een boom groot is :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:14

Een boom geeft pas na heel veel jaar schaduw
En wij mogen in de open polder helemaal geen bomen planten. Ook geen schuilstal trouwens
Binnenzetten is daar enige optie bij extreem weer (wat helaas steeds vaker voorkomt)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 18:05

Als je weer teveel regels gaat verzinnen blijven dus heel veel paarden vol in de zon staan of veel op stal.

Teveel paarden.dieren voor het aantal m2 is in Nederland vrij normaal en ga je niet voorkomen door dan schuilstallen te verbieden. Er verandert dan alleen niks voor het welzijn van die paarden/dieren.

Er lopen sws vaak veel paarden op een relatief kleine wei. Die kunnen dan ook nooit samen in 1 schuilstal die past bij m2.

Bomen planten is echt de beste oplossing. Ja, duurt lang, maar niks planten, geeft ook niks.

En dan regels voor schuilstallen, zodat men wel die mogelijkheid heeft.

En wat mensen mooi vinden, blijft persoonlijk. Ik vind die verplaatsbare metalen dingen geen gezicht, maar zie ze liever dan niks.

Nederlands landschap vind ik ook niet mooi. Ik heb mooi wijds uitzicht voor, maar zie liever meer groen, variaties in het groen en evt heuvels. Maar wat doe je eraan? We zijn nou eenmaal hier geboren en gaan (nog) niet weg. Hebben een mooi plekje gekozen met veel groen, maar als ik om me heen kijk heb ik niks met die grote, groene voetbalmatten wat men dan wei of tuin noemt.

Het is wel duidelijk iets wat we hier in Nederland gewend zijn. Als mensen een wilde tuin hebben is daar gauw veel commentaar op. Waar bij huurhuizen daar ook regels voor zijn en je op aangesproken kan worden.

Hier wonen we uit elkaar, maar van de ongeveer 10 huizen, hebben er 7 paarden. Ik zie al voor me dat ik geen schuilstal mag, omdat mn buurman al een schuilstal heeft. Of dat die van mij dezelfde afmetingen moet hebben, terwijl hij 2 paarden heeft en wij nu 4.
En je weet zelf ook welke plek geschikt is qua wind, loopje, etc.

Net als palen voor ene pad richting de stal bijv. Hoeveel mensen die biljartlakens gewend zijn en normaal vinden, hebben niet commentaar op palen voor tracks?
Dat heeft niks met mooi of lelijk te maken, maar met wennen aan andere en nieuwe dingen. Mensen hebben daar snel moeite mee.

Waar feitelijk er niemand echt last van heeft. Zelfs als wij de lelijkste stal neerzetten en alle palen krom, 100 op een klein stukje, heeft niemand daar echt last van. Ja, als je ernaar kijkt.........So? Dan kijk je niet. Mijn tuin is er niet voor een ander om naar te kijken.
Ik vind de strakke tuinen, veel tegels, vierkante hagen etc niet mooi. Moet ik ook naar kijken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 18:36

Maar bij jou is al bebouwing. Daar maakt mij een stalletje meer of minder ook niets uit.

Maar kijk ik over de velden uit zou ik het erg jammer vinden elke 20 meter een hok te zien.

Ik ben zeker voor beschutting meer dan nu mag, maar niet zomaar overal.

Het zou eigenlijk ook mensen sieren als ze zeggen dit is niet geschikt voor dieren: te nat, te weinig schaduw, te klein.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 02:04

Ja, maar ik laat ze wel zelf lopen tot die bebouwing.

Waar stallen het grasland in stukken hebben, lopen ze vaak over een erf naar de wei, dus sluit het niet op gebouwen aan.

Er is al veel te weinig ruimte voor het aantal paarden dat we hebben. Veel teveel paarden staan ook nog erg veel op stal.

Ik denk ook niet dat je hokjes midden op de wei moet willen, maar wel op x aantal meters vanaf bebouwing en weer zoveel meters binnen de grenzen.

Maar ook dat je bijv wel bomen mag planten. Kan ook goed werken tegen het vocht probleem en snel groeiende bomen of wat groter aanschaffen geeft best snel schaduw EN een zuchtje wind.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 08:08

Bomen en ander groen moeten sowieso meer toegestaan worden :j

Maar het aantal m2 stallen hoeft natuurlijk niet lukraak aangepast te worden aan de hoeveelheid dieren die men neerplempt op een stuk land. Zo van "de buurman heeft 5 geitjes op zijn weitje van 1500m2 en mag een schuilstalletje van Xm2 bouwen, ik heb er 8 paarden lopen dus heb een veel grotere stal nodig, het is niet eerlijk want mijn paarden kunnen nu nog steeds niet schuilen!".

Ik denk dat het wel fair is om te bedenken wat qua hoeveelheid dieren een normale belasting zou zijn en daar de afmeting van de schuilstal op aan te passen. Maar dat lijkt me tegelijkertijd wel lastig want de 1 zal een wei gebruiken voor 24/7/365 huisvesting van dieren. De ander voor alleen overdag of een kortere periode. De 1 zet er minder en / of kleinere dieren op dan de ander.... hoe moet je dat gaan bepalen dan.

Je kan moeilijk iemand die 8 Friezen op 1500m2 zet, toestaan om een knoeperd van een schuilstal te plaatsen, lijkt me.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 08:25

Wat ik al eerder schreef, gemeentes moeten vast normen gaan hanteren. Vanaf x vierkante meter weiland mag er per 1000 m2 weiland 10 m2 schuiltstal komen, met een max van x vierkante meter.

Zomerhuisjes hier in de gemeente mogen max 60 m2 oppervlak hebben. Of je er nou met 6 kinderen vakantie in wilt vieren of met 2 personen. Je propt ze er maar in - of niet.

Zo'n zelfde regel kun je natuurlijk prima voor schuilstallen hanteren. 20 m2 meter schuilstal op een halve hectare weiland is meer dan genoeg voor 2-3 paarden. Als jij zo idioot bent om 10 paarden op die halve hectare te zetten, jammerdebammer. Het is een schuilstal hè, geen stal waar alle paarden veilig 24 uur gestald moeten kunnen worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 11:14

Dat vind ik dus ook :j

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 11:45

en wat mij betreft voor elk m2 schuilstal ook meteen een boom planten.
Dan hebben we over 20 jaar genoeg natuurlijke beschutting.

Wat is de reden dat er in de polder geen bomen geplant mogen worden?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 11:49

Niet alleen in de Polder, hier geen polder maar hier mag het ook niet.
Begrijp dat overigens ook niet.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 11:56

Heeft iemand nog een goedkoop adres voor meidoorn? Die willen wij dit najaar graag planten, heg&landschap is bekend meerbomennu ook.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 12:23

carika schreef:
Heeft iemand nog een goedkoop adres voor meidoorn? Die willen wij dit najaar graag planten, heg&landschap is bekend meerbomennu ook.

Pas op met meidoorn ivm bacterievuur ook wel roest genoemd, is besmettelijk voor fruitbomen en daarom niet overal in Nederland toegestaan om aan te planten. Ook niet handig daarom als je zelf fruitbomen hebt of wil aanplanten. Kijk anders naar iets als sleedoorn of hondsroos.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 12:57

oh dat wist ik niet. Of nouja ik had het wel eens gehoord maar vergeten. Ik ga even kijken naar Sleedoorn en hondsroos, allebei niet giftig voor paarden?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 12:57

pmarena schreef:
Bomen en ander groen moeten sowieso meer toegestaan worden :j

Maar het aantal m2 stallen hoeft natuurlijk niet lukraak aangepast te worden aan de hoeveelheid dieren die men neerplempt op een stuk land. Zo van "de buurman heeft 5 geitjes op zijn weitje van 1500m2 en mag een schuilstalletje van Xm2 bouwen, ik heb er 8 paarden lopen dus heb een veel grotere stal nodig, het is niet eerlijk want mijn paarden kunnen nu nog steeds niet schuilen!".

Ik denk dat het wel fair is om te bedenken wat qua hoeveelheid dieren een normale belasting zou zijn en daar de afmeting van de schuilstal op aan te passen. Maar dat lijkt me tegelijkertijd wel lastig want de 1 zal een wei gebruiken voor 24/7/365 huisvesting van dieren. De ander voor alleen overdag of een kortere periode. De 1 zet er minder en / of kleinere dieren op dan de ander.... hoe moet je dat gaan bepalen dan.

Je kan moeilijk iemand die 8 Friezen op 1500m2 zet, toestaan om een knoeperd van een schuilstal te plaatsen, lijkt me.

Maar daarmee los je niet echt het probleem op. Mensen hebben die paarden nou eenmaal en die gaan niet weg omdat mensen te weinig ruimte hebben.

Daarbij zeggen m2 ook niet alles. Ik zie mensen met veel m2 maar beperkte m2 aan de paarden geven.

Als je bijv 2ha hebt en je deelt dat in 2 stukken voor 6 paarden bijv met op elk stuk 1 schuilhok is dat 2 schuilhokken.

Maar er zijn grote stallen die rustig 30 paarden op 2ha hebben lopen. Of samen of per stuk op postzegels.
Regels zijn goed, maar uiteindelijk gaan heel veel paarden er niks aan hebben.

Ibbel schreef:
Wat ik al eerder schreef, gemeentes moeten vast normen gaan hanteren. Vanaf x vierkante meter weiland mag er per 1000 m2 weiland 10 m2 schuiltstal komen, met een max van x vierkante meter.

Zomerhuisjes hier in de gemeente mogen max 60 m2 oppervlak hebben. Of je er nou met 6 kinderen vakantie in wilt vieren of met 2 personen. Je propt ze er maar in - of niet.

Zo'n zelfde regel kun je natuurlijk prima voor schuilstallen hanteren. 20 m2 meter schuilstal op een halve hectare weiland is meer dan genoeg voor 2-3 paarden. Als jij zo idioot bent om 10 paarden op die halve hectare te zetten, jammerdebammer. Het is een schuilstal hè, geen stal waar alle paarden veilig 24 uur gestald moeten kunnen worden.

En ook dat verschilt weer en is het einde ook zoek.

In Ermelo is het volgens mij 70m2 voor een chalet. Wat er al staat, blijft vaak wel staan. Maar zijn ook parken die een stuk bos mogen kappen en dan de nieuwbouw gewoon dichter op elkaar zetten. Bestaande parken bestaan uit heel veel diverse doorten huisjes.
Maar je hebt ook parken die 1 soort huisje hebben. Wat wil men dan zien? Alles hetzelfde of die diversiteit?

Bomen en beplanting moeten ook bij de grond en de plek passen.

En ik ben heel erg voor aanplanten van groen, maar ook daar zal iedereen anders mee omgaan. En net als met tuinen, heeft de helft commentaar op een strakke tuin en heeft die helft weer commentaar op de wilde tuin. Dat zal met aanplanten net zo worden.

De 1 zegt; zet een mooie linde in de wei en de ander gaat veel meer aanplanten, wil een half bos ernaast of er omheen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 13:05

carika schreef:
en wat mij betreft voor elk m2 schuilstal ook meteen een boom planten.
Dan hebben we over 20 jaar genoeg natuurlijke beschutting.

Ik heb hier een schuilstal en een boom (treurwilg). De paarden en koeien zijn echt het meest gek op de boom. Als het warm is slapen ze er onder, want dan proviteren ze van de wind. Als het regent schuilen ze er onder. Ze schuren er aan, ze rollen er onder. Het is echt hun favo plek. De enige keren dat is in de schuilstal komen is als er hooi ligt of als het echt keihard regent/hagelt.
De schapen van de buren komen ook altijd in de schaduw van onze boom liggen. Letterlijk is er verder in geen km's schaduw voor ze.

Als we echt stoppen met de onzinnige regel van geen bomen, dan denk ik dat al zo'n enorme vooruitgang is voor de meeste beesten. En het is ook echt al enorm goed voor het milieu en klimaat. Bomen met grote kruinen zijn vaak niet meer welkom in dorpen en steden, laten we die dan gewoon prachtig weer terug plaatsen in het landschap.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 13:07

Ik wil ook prima bomen bij mijn schuilhok planten (mits niet giftig en/of onwijs vliegen aantrekkend). Maakt me niets uit. Groen dak ook prima.

Wij hebben aan 1 kant een hele mooie hoge boomwal, echter, om 10 uur in de ochtend is de zon al voorbij die bomen…. Dus ja… en dan?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 13:10

Ja, dat ervaren wij ook. Maar onze bomen zijn nog niet groot genoeg allemaal. Hebben wel veel bomen geplaatst, dus wordt straks heel anders.

Maar ook daar zal je regels voor moeten hanteren dat mensen een wei niet omtoveren tot bos. Wild heeft ook belang bij weilanden, slootkanten etc.

Verplaatsen zou mooi zijn, maar ik denk dat heel veel gemeente's of particulieren dat echt veel te duur vinden. Dat is best een flinke operatie om een volwassen boom te verkassen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 13:16

Boompje groot, plantertje dood :D

Misschien zou het onderhand ook wel eens een idee zijn dat er X m2 oppervlakte per paard aanwezig moet zijn. Nu is er niets geregeld.
Oke daarmee voorkom je nog niet dat er 30 op 1 hectare worden gezet en de rest als hooiland gebruikt word.
Maar de kans dat ze toch wat ruimer komen te staan is wel meer aanwezig dan wanneer dat land er sowieso helemaal niet is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 14:31

Wij keken eerst naar paardenaccommodaties en ben flink geschrokken. Kwam iets tegen met maar 7000m2 grond, nu vergunning voor 25 stallen en lag een vergunning om er nog 15 bij te bouwen.

Nu weet ik echt hoe je bijv een pp aan kan leggen en het aantal paarden tegenover het aantal m2 anders wordt, dan dat ze een hele zomer van gras moeten leven bijv.

Maar dat vond ik echt krankzinnig. En zo zijn we er nog een aantal tegengekomen die echt veel paarden en stallen hadden op echt weinig grond, incl alle vergunningen.

Als er nu een regel komt; max x aantal paarden per m2, blijven paarden binnen of moeten ze naar de slager, want er zijn er gewoon teveel.

Daarbij gaat echt alles om de indeling. Wij hebben iets minder dan een ander die dan roept dat zij wel 2ha hebben voor 3 pony's. Ja, stoer, maar dan ga ik kijken en hebben die pony's helemaal niet zoveel ruimte per pony.

Het verschil tussen iets hebben en iets gebruiken zie ik nog te vaak.

Onze paarden kan ik alle 4 een eigen paddock en of weitje geven. Maar ze lopen samen op het geheel. En als ik naar buiten kijk, zie ik doorgaans een stel paarden op een mierenhoop en de rest leeg, onbenut.
Daar komen ze dan wel weer een keer, maar het staat niet "vol".

Qua gras kunnen wij ze er niet 24/7 van voeren, maar dat willen we dus ook niet. We kunnen weides tot rust laten komen en niet kort af laten grazen en onze basis is onbeperkt, goed ruwvoer.
Wil je met gras voeren, zouden er sws al dingen moeten veranderen. Dan moet je van het raaigras af, veel beter kunnen omweiden dan mensen nu vaak doen, meer rust geven aan de grasmatten etc.