Ibbel schreef:Nee, maar in dit geval ritselt Isabell iets met iemand die ze kent. Je moet maar hopen dat die dan alle luchtverkeersleiding plus luchtmacht meldt dat dit zo geregeld is en dus mag. Er hoeft maar één officieel memo niet op het goede bureau te belanden en een overijverige luchtmachtofficier denkt goede sier te maken door zo'n vliegtuig als vijandig te bestempelen...
De luchtverkeersleiding zal het vliegtuig bij aanmelding in het luchtruim gewoon weigeren, zodra de kist zich bij de eerste Russische controller moet melden zit hij nog ruim voor de luchtruimgrens en moet/kan de gezagsvoerder gewoon omdraaien. In geval van geen radiocontact, tsja, dan wordt het een heel ander verhaal en zal Rusland vrij snel escaleren met in ieder geval gevechtsvliegtuigen ter begeleiding.
Als de gezagsvoerder omdraait heeft hij overigens nog genoeg brandstof om een alternatieve route en fuel stop te plannen.
Dit weigeren in het luchtruim gebeurt overigens zéér regelmatig door de Russen, zelfs al zijn alle overfly permits in orde. Rusland is wat dat betreft gewoon een gek land en doen waar ze zin in hebben.

Zoals al gemeld is was het inderdaad al bekend dat de vliegroute van MH17 redelijk onveilig was verklaard, maar toch gingen er dagelijks honderden vliegtuigen over precies die vliegroute. Ook op de dag van MH17 waren er al ruim 100 passagiersvliegtuigen goed overgekomen. Toch bleek uit onderzoek dat het advies had moeten worden aangescherpt en de vliegruimte op z'n minst hoger had moeten zijn. (Volgens mij was het beneden een bepaald aantal ft al verboden voor de commerciële vliegbranche wegens veiligheid, en had de geblokkeerde zone nóg hoger moeten grenzen. Of is daarna juist omhoog gegaan, dat weet ik niet zeker meer.) Dus eerlijk vind ik het een vreemde vergelijking. Vliegroutes worden dagelijks bekeken en geëvalueerd voor zover ik het weet. In de meeste gevallen wordt er wel degelijk rekening gehouden met of een vliegroute wel veilig is of niet. Als dit zó onveilig was geweest, denk ik dat dat ook wel naar boven was gekomen.