Renate van Uytert goed voor monsterscores in Z2 en ZZ-L

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urbiezira

Re: Renate van Uytert goed voor monsterscores in Z2 en ZZ-L

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 13:47

En voor die mensen die tussen wal en schip vallen kan je toch een procedure inrichten dat ze bezwaar kunnen maken? Als ze inderdaad niet prof zijn kunnen ze dat aankaarten. Maar heel eerlijk, hoeveel zullen dat er écht zijn? Mensen die meerdere paarden rijden én nog fulltime werken. Want mensen die opgegroeid zijn op grote stallen, hun hele leven al toppers kunnen rijden en 10 paarden per dag trainen zijn nog steeds prof, al werken ze daarnaast ook nog 2 dagen per week in een meubelzaak, bij wijze van spreken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 14:29

Inderdaad goede ideeen.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 17:34

Elisa2 schreef:
Inderdaad goede ideeen.

Lijstje met ideeen aanleveren bij het dressuurforum :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 17:44

Het aantal afgevaardigden wordt toch ook bepaald door aantal actieve starts in die klasse dat seizoen? Dus de ruiters die wel op die reguliere wedstrijden komen.

In het z2 en zz licht kan ik me er nog iets bij voorstellen qua ervaring en starten op niveau, maar in de L en M eigenlijk niet.

Ik heb wel meegereden met selecties, want ik reed tussen de 65 en ruim 70 procent, won ook grotere wedstrijden. Maar op het nk waren de 1e zoveel toch mensen die fulltime in de paarden werkten. En ja, ik was heel trots op mijn prestaties. Alleen vind ik het toch niet helemaal eerlijk. (En nee, nl kampioen zou ik toch niet worden.)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 17:46

Focussed schreef:
Toch blijft het bijzonder dat er wordt gezegd dat deze profs deze wedstrijden nodig hebben om "ook normale wedstrijden te kunnen oefenen."

Ik kom ze gek genoeg namelijk nooit tegen op reguliere wedstrijden. Ze staan pas op de lijst als de wedstrijd meetelt als selectie. Bijzonder dat je alleen op selecties blijkbaar de juiste ervaring kunt opdoen.

Ik denk zelf dat het vrij eenvoudig moet zijn om amateurs van de profs te scheiden (>50% van je inkomen uit de paardensport maakt je professioneel voor de letterlijke definitie). Voor die paar semi-profs die net tussen het wal en het schip vallen en onder profs worden geschaard zou het niet moeten uitmaken. Die moeten nu ook al tegen de profs, dus er verandert weinig.

Elke andere sport kan het wel. De plaatselijke voetbalclub hoeft hier op zondag voor het zomertoernooi ook niet tegen jong Ajax (want die moeten nog ervaring opdoen :') ) .

Ben het met je eens. Volgens mij ook best te regelen. Had zich zelfs ook iemand ingeschreven met een paard op LT niveau in de L1.
Om te beginnen denk ik dat het al een eind in de goede richting is als de paarden op hun eigen niveau starten in de lagere klassen.
Er zijn echt veel profruiters die hun paarden in M1 starten.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 18:48

Wat leuk dat deze discussie is ontstaan :-) En dat ik niet de enige ben die het niet ok vind dat er in de basissport geen splitsing is amateurs en profs, minimaal bij kampioenschappen zou dat tegenwoordig wel moeten. Om alle redenen die hiervoor aangegeven worden.

Er werd ook terecht opgemerkt dat de scheiding óók gemaakt kon worden tijdens de lockdown. Op basis van welke voorwaarden kon je toen alsnog op concours als prof?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 18:56

Maar Renate is toch veel meer de vrouw van dan een prof?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 19:00

Benzz schreef:

Klopt en daarom is die scheidingslijn ook zo moeilijk te maken. Is iemand die op een goedgekeurde hengst rijdt meteen een prof? Nee, lijkt me niet. Twee goedgekeurde hengsten dan wel?

Je blijft dit altijd houden. Want als jij als amateur een hele rijke achterban hebt en er een kant en klaar toppaard aangeschaft wordt, kan je daar ook regiokampioen mee worden. Is dat dan wel eerlijk? Nee ook niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 19:04

Ken ook iemand die professioneel paarden rijd en in dienst is voor een grote stal. Start met veel paarden in de klassen l2 tot zzl en plaatst zich gewoon met vier of vijf beesten voor de hippiade. Wanneer hij op de lijst staat weet je als ruiter al dat er voor 99 % een plek minder is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 19:12

Benzz schreef:

Eh, daarvoor was ze ook niet onsuccesvol.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 20:04

Benzz schreef:

Dat zal naar alle waarschijnlijkheid geen negatief effect op de scores hebben ..

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 20:15

MyWishMax schreef:
Benzz schreef:

Eh, daarvoor was ze ook niet onsuccesvol.

Precies. Die reed al succesvol verschillende paarden

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 08:27

Vroeger was t een netjes presterende amateur. Als Joop zou vermoeden dat ze met een andere ruiter meer zouden dekken... zouden die hengsten vast wel naar iemand anders gaan.. Maar Joop is niet gek en ziet heel goed de ommekeer in de sport.. Vriendelijk rijden en leuk met paarden omgaan scoort overal punten.. Zo werdt Renate een professional... Wel een professional die kan bedanken als het moeilijk word [vrij uniek natuurlijk - de meeste profs moeten doorzetten]

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 09:00

JeanneV schreef:
Vroeger was t een netjes presterende amateur. Als Joop zou vermoeden dat ze met een andere ruiter meer zouden dekken... zouden die hengsten vast wel naar iemand anders gaan.. Maar Joop is niet gek en ziet heel goed de ommekeer in de sport.. Vriendelijk rijden en leuk met paarden omgaan scoort overal punten.. Zo werdt Renate een professional... Wel een professional die kan bedanken als het moeilijk word [vrij uniek natuurlijk - de meeste profs moeten doorzetten]

Ik denk dat het veel simpeler is dan dat. Renate is er, ze is gek met de hengsten en ze kan ze goed rijden. Dus win win. Ze rijdt ze niet allemaal, alleen degene die goed bij haar passen en die ze leuk vindt. Daarin heb je in je laatste zin gelijk. Maar Renate zet ook echt wel door. Die is tijd geleden heel naar gevallen begreep ik en heeft toch weer doorgezet.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 11:49

Volgens mij werkt Renate keihard ervoor en verdient ze gewoon die plek omdat ze goed gereden heeft. Wees blij dat mensen met goede paarden nog meedoen aan deze wedstrijden. Daar kun je je als amateur aan optrekken. Want eerlijk, in de 70% zijn geen monsterscores. Ipv te zeuren kun je je beter focussen op beter leren rijden en je optrekken aan deze prestaties.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 12:18

Optrekken aan dure toppaarden met je boerenknolletje van hiernaast is in de hedendaagse dressuur toch een ongelukje strijd.

En ja ik rij wel om te winnen. Ben competitief en wedstrijden zijn duur zat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 12:24

Benzz schreef:
Volgens mij werkt Renate keihard ervoor en verdient ze gewoon die plek omdat ze goed gereden heeft. Wees blij dat mensen met goede paarden nog meedoen aan deze wedstrijden. Daar kun je je als amateur aan optrekken. Want eerlijk, in de 70% zijn geen monsterscores. Ipv te zeuren kun je je beter focussen op beter leren rijden en je optrekken aan deze prestaties.

Dat vind ik dubbel, want ja, hoge scores van een ander zijn wel reden om zelf nog beter je best te willen doen, beter te gaan rijden. Anderzijds, je kunt nog zo correct rijden, als amateur leg je het meestal gewoon af tegen een prof. Alleen al om het aantal vlieguren dat bij een prof vele malen hoger ligt en de paarden die gewoon in alles meer hebben.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 13:59

Benzz schreef:

Ja ja... makkelijk praten...Paard is [een van de] beste 7 jarige die er in dit land lopen... Heeft al veel grote concoursen gelopen en gewonnen... Doet volgende maand mee aan het WK.. waar hij op lichte toer!! niveau loopt. Behoorlijk flauw om dan in het z2 de prijsjes weg te willen kapen..

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 14:53

Ik vind dat ook niet het toppunt van sportiviteit nee :n

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 14:55

JeanneV schreef:
Benzz schreef:

Ja ja... makkelijk praten...Paard is [een van de] beste 7 jarige die er in dit land lopen... Heeft al veel grote concoursen gelopen en gewonnen... Doet volgende maand mee aan het WK.. waar hij op lichte toer!! niveau loopt. Behoorlijk flauw om dan in het z2 de prijsjes weg te willen kapen..

Oh joh, dat is wel gek eigenlijk. Weet iemand waarom zo iemand dat zou willen? Ik bedoel, om de prijzen is het ook niet echt te doen eigenlijk, lijkt mij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 15:30

Niobe schreef:
JeanneV schreef:

Oh joh, dat is wel gek eigenlijk. Weet iemand waarom zo iemand dat zou willen? Ik bedoel, om de prijzen is het ook niet echt te doen eigenlijk, lijkt mij.

Kwalificeren voor het NK, denk ik.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 15:43

Er zijn genoeg profs in mijn regio die gewoon 3 a 5 paarden voor eigenaren starten in de L tot ZZL.

Voor die eigenaren is het gewoon gewenst dat de paarden op het NK starten. Is goed voor de verkoop.

Dus dan selecteren meerdere ruiters zich met 3 a 5 paarden voor de BK en vervolgens de NK.

Voor de amateursport, wat het tot het ZZL gewoon is, vind ik dit niet motiverend voor de echte amateur. Als je meerdere van zulke ruiters in je provincie hebt, kan je een beetje leuk bovenin meerijden, ook al haal je standaard 65 a 70%, wel vergeten.

Dat iemand die op lichte tour niveau rijdt (WK 7 jarige) nog op de kampioenschappen Z mag starten, vind ik eerlijk gezegd erg apart en demotiverend voor de echte basis sport.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 15:44

De meeste profruiters doen het voor het CV van hun paarden. Soms ook om hun paarden te etaleren voor de verkoop. Niet zozeer om hun paard te laten wennen op wedstrijden. Daarvoor kun je ook een ander concours uitzoeken.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 15:47

Dus dan zou het ook voor de profruiters beter staan op het CV dat ze de profrubriek op het NK hebben gewonnen ipv zoals het nu is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 16:01

Ze moest deze wedstrijd rijden om zich te kwalificeren voor het NK. Op het NK rijden de beste mee en dat zijn vaak profs. Dat is altijd al zo geweest.