'Onze paarden worden wél goed verzorgd'

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 10:22

Inslapen?? Het wordt steeds erger met de reacties !
Ooit al eens als vrijwilliger op een paardentehuis gewerkt? Ik wel.
Als een dier lijdt door ouderdom en de levenskwaliteit zo laag is, dan gaan ze vaker liggen en komen niet meer recht.
Dit is hier niet het geval.
Dus mensen zouden een oud dier doden omdat ze zelf niet om kunnen gaan met een aftakelende constitutie.
Erg dit. Dus dat betekent dus ook dat oudjes in een tehuis een spuitje moeten krijgen omdat ze te mager worden?
Geen lichaam is hetzelfde, dat heb je te respecteren en ook dat deze mensen nog wïllen zorgen voor hun oudjes. Meeste van de paarde eigenaren gooien ze weg op tweedehands of marktplaats omdat ze niet voor hun eigen dieren willen zorgen en geen verantwoordelijkszin hebben.
Inslapen, ik vind deze opmerking ronduit stuitend. Als dit paardje koud zou krijgen, ben ik zeker dat deze mensen wel zullen zorgen voor een deken. Dat is nu zeker niet nodig en ook niet aan de orde.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 10:26

Ik kan niet begrijpen dat er mensen zijn die hier zo'n brood en broodmager paard goed praten. Oud, ja. Doorgezakt, ja. Maar dit paard staat met opgetrokken buik, de ruggengraat ligt compleet bloot. Je maakt mij niet wijs dat dat dier daar geen ongemak van ondervind.

@Ciambar: vele jaren regelmatig bij de Paardenkamp in Soest geweest en ik ken er geeneen die er zo bij stond.

IsabelleN

Re: 'Onze paarden worden worden wél goed verzorgd'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 10:30

Er is een verschil tussen mager en volledig spierverlies. Bij zo’n oud dier gelden vaak beiden, zo ook bij de Haf. Idd, kijk eens naar een 95 jarig mens.... ook vel over been.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 10:31

IsabelleN schreef:
Er is een verschil tussen mager en volledig spierverlies. Bij zo’n oud dier gelden vaak beiden, zo ook bij de Haf. Idd, kijk eens naar een 95 jarig mens.... ook vel over been.

Ik ken maar weinig broodmagere oude mensen of er is onderliggend lijden.

Daarnaast, ik zie toch niet als enige een opgetrokken buik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 10:32

Maar zorgt dat onderliggend leiden dan meteen voor een mensonwaardig leven? Zorgt een leiden voor dieren voor een dieronwaardig leven? Want dan moet je maar elk dier dat iets chronisch heeft gaan laten inslapen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 10:35

Steeds als je mensen met paarden vergelijkt ben je aan het vermenselijken, maar nu ineens is het wel oke want het is een ouder paard en oude paarden en oude mensen zijn nu eenmaal dun.

Ja oudere mensen zijn dunner (serieus niet zo mager als dit, dan kom ik namelijk langs als terminaal ziekenverzorgende) en hebben spierverlies.
Maar het mooie is dat we voor dieren een beslissing kunnen nemen en bij mensen mag dat niet.

In Soest heb ik werkelijk waar nog nooit een dier zien lopen dat er zo uitzag :n

@Cambiar; als je dier niet meer overeind wilt of kan komen ben je imo veels te laat.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 10:37

Dan nog kan je van een foto niet beoordelen. Dat vertekend enorm.
Als ik mijn oudje zo zie of op de foto, lijkt ze op de foto veel magerder dan ze is..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 10:38

Pantykous schreef:
Ik ken maar weinig broodmagere oude mensen of er is onderliggend lijden.

Daarnaast, ik zie toch niet als enige een opgetrokken buik?

Mijn opaatje was erg mager toen hij ouder werd, dit omdat het eten hem niet meer smaakte en hij nergens zin meer in had.
Kreeg wel speciaal eten, maar hij bleef mager.
Mijn oma was haar hele leven al niet dik en eenmaal boven de 75/80 werd zij ook echt mager (woonde nog op zich zelf, helemaal kwiek).

Als een paard weinig ruigvoer kan eten, zit er minder volume in de buik en trekt deze op.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 10:38

Niet ieder paard wordt even mooi oud. En zal die Haflinger zich even kwiek en soepel voelen als toen die 3 jaar was? Waarschijnlijk niet nee. Maar voelt die zich per definitie zo slecht dat euthanasie de enige optie is? Waarschijnlijk niet nee.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 10:39

Uitstekende heupen en kruis vertekenen niet op een foto.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 10:41

Onali schreef:
Uitstekende heupen en kruis vertekenen niet op een foto.

Zeker dat dat op foto's heel erg kan verteken..
Maar ik snap wel dat de gemiddelde leeftijd zo zakt bij paarden, ze krijgen bij mager worden allemaal een spuitje, happy of niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 10:41

Ergo, ieder paard met uitstekende heupen en kruis dat niet meer dikker te krijgen is, moet per definitie geëuthanaseerd worden?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 10:46

Het is moeilijk oordelen van buitenaf. Maar ik ken ook wel degelijk verschillen bij dezelfde leeftijden. En vaak komt het toch wel door management. Want de een denkt dat een oud paardje voldoende heeft aan 24 uur per dag buiten en verder geen gedoe. En de ander is echt bezig te kijken wat een paard tekort heeft en nodig heeft. Vraag me bijvoorbeeld af of de paardjes waar ze staan een schuilmogelijkheid hebben. Als paarden ouder worden kunnen ze bijvoorbeeld minder slecht tegen regen en in herfst/winter tegen kou. Mijn bejaarde liep altijd dag en nacht buiten. Maar vanaf haar 24e zag ik dat ze dat niet meer trok. Omdat ik van degene waar ik sta geen schuilstal mocht bouwen, heb ik haar toch 's nachts op stal gezet en daar knapte ze erg van op. Ook het verharen in voor en najaar kost veel energie en krijgt ze extra in haar voeding om dat op te vangen, anders wordt ze gelijk magerder.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 10:59

Onali schreef:
Steeds als je mensen met paarden vergelijkt ben je aan het vermenselijken, maar nu ineens is het wel oke want het is een ouder paard en oude paarden en oude mensen zijn nu eenmaal dun.

Ja oudere mensen zijn dunner (serieus niet zo mager als dit, dan kom ik namelijk langs als terminaal ziekenverzorgende) en hebben spierverlies.
Maar het mooie is dat we voor dieren een beslissing kunnen nemen en bij mensen mag dat niet.

In Soest heb ik werkelijk waar nog nooit een dier zien lopen dat er zo uitzag :n

@Cambiar; als je dier niet meer overeind wilt of kan komen ben je imo veels te laat.

Ik schreef dat ik gewerkt heb als vrijwilliger , was niet mijn paard.
Was om aan te geven dat dit paard nog niet verzwakt is, anders zou het gaan liggen, ik wil hier geen discussie starten over situatie 's in paardenoudertehuizen. Dat kunnen sommige hier zeker niet aan. Ouder worden is niet mooi, en deze paarden kijken nog fris uit de ogen. Respecteer dat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 11:05

Cambiar, het ging er bij de deken niet om of het paard het nodig is, maar ik weet dat er mensen zijn die hun oude paard een dekentje omleggen om precies zulke bizarre opmerkingen over inslapen en meldingen bij de DB te vermeiden.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 11:07

Ik heb het niet over inslapen. Ik denk wel dat dit paard extra zorg nodig heeft. Als je oude paard er zo uit ziet dan heb je de zorg niet 100% voor elkaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 11:08

Pantykous schreef:
Ik heb het niet over inslapen. Ik denk wel dat dit paard extra zorg nodig heeft. Als je oude paard er zo uit ziet dan heb je de zorg niet 100% voor elkaar.

Dus elke oudje is prima op gewicht te houden? Niet met je eens maar aangezien we niet weten wat deze mensen verder nog doen kunnen we daar niet over oordelen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 11:14

Mensen oordelen wel heel snel.

Ik heb eentje lopen die nog wel een slag magerder is dan deze haf.
Oud, cushing en na de winter opeens enorm achteruit gegaan door de cushing.
Lastig in te stellen op de medicatie omdat ze volledig stopt met eten bij hogere dosering. En dan gaat het wel heel snel...
Er was niet tegenop te voeren. Paard at het ook simpelweg niet. En met cushing kan je ook niet zomaar alles aanbieden of ze geraken bevangen.
Nu staat ze op een weiland in de hoop dat vers gras er weer wat kilo's bij krijgt.

Maar wat moet je dan met zo'n paard? Niet meer proberen? Dood doen omdat geen gezicht is?
Terwijl je wel merkt dat het paard weer vrolijker wordt nu ze stabiel is op halve dosering medicatie. (in principe niet genoeg, maar ja...)
Van mij krijgt ze de zomer om hopelijk weer wat dikker te worden zodat ze misschien nog de winter in kan.
Ik heb ook een papier op de wei gehangen dat het een ziek, oud paard betreft.
Maar voor het zicht voor de mensen ga ik haar alleszins nog niet dood doen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 11:15

Pantykous schreef:

Daar ben ik wél akkoord mee. Heeft senioren voer en ev pulp nodig. Misschien geven ze dit al? Zal wel niets aan de constitutie veranderen. Ik heb dat ook moeten geven aan een oude haflinger merrie die mager was van ouderdom, 2x per dag slobber, maar die kwam niets bij. Het zorgt wel dat paard minder verzwakt.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 11:26

bigone schreef:
Pantykous schreef:

Dus elke oudje is prima op gewicht te houden? Niet met je eens maar aangezien we niet weten wat deze mensen verder nog doen kunnen we daar niet over oordelen.

Ik hoef niet te weten wat ze verder nog doen, dat doen ze vast met liefde en toewijding. Maar ik zie een uitgemergeld paard, dus ze doen niet genoeg of niet de juiste dingen.

Een beetje mager is 1, maar dit dier is stuitend.

@lucky, dan was ook bij jou de zorg niet 100% toch? Ook al was je er mee bezig. En je kunt je inderdaad afvragen of een paard op een halve dosis medicatie in leven houden nog zin heeft, als die dosis dus niet genoeg is zoals je aangeeft.

Mensen willen vaak geen lastige keuzes maken, en dat snap ik wel want dat is ook moeilijk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 11:30

Sorry Patty, ben ik echt niet met je eens.

Ja lastige keuzes zijn moeilijk, maar een paard inslapen omdat hij niet aan het oog voldoet, DAT vind ik pas stuitend.
Nee, niet elk paard is op gewicht te houden, zelfs niet als het wél de juiste dingen zijn.
En dat jij dat bericht na bericht blijft beweren vind ik juist tekenen dat je er weinig van weet. En heel star bent.
Ja door mensen met een mening als die van jou worden dekens op gedaan en ja zelfs paarden ingeslapen, paarden die nog gewoon happy waren ;(

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 11:33

Pantykous schreef:

Ook als je alles wel zo goed mogelijk op orde hebt, kan een paard te mager zijn en blijven. Niet ieder paard wordt op dezelfde manier oud.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 11:36

DuoPenotti schreef:
Sorry Patty, ben ik echt niet met je eens.

Ja lastige keuzes zijn moeilijk, maar een paard inslapen omdat hij niet aan het oog voldoet, DAT vind ik pas stuitend.
Nee, niet elk paard is op gewicht te houden, zelfs niet als het wél de juiste dingen zijn.
En dat jij dat bericht na bericht blijft beweren vind ik juist tekenen dat je er weinig van weet. En heel star bent.
Ja door mensen met een mening als die van jou worden dekens op gedaan en ja zelfs paarden ingeslapen, paarden die nog gewoon happy waren ;(

Je kunt toch niet met droge ogen beweren dat een paard dat er zo uit ziet daar geen ongemak van ondervind?

Even voor de duidelijkheid he, ik zeg niet dat deze ingeslapen moet worden. Ik zie een gezellige pony die er nog wel zin in heeft. Ik zeg dat de verzorging niet 100% is, want dan hoeven ze er niet zo uit te zien.

Lucky heeft het over 1 slechte winter, dat paard mag bijeten, prima. Maar deze mensen hebben hier al heel lang last van dus de staat waarin dit dier verkeerd is niet van een keer goed ziek zijn of een paar maanden medicatie bijstellen. Dan doe je dus iets niet goed.

Ik vind het pas star dat je je dan als eigenaar niet openstelt voor oplossingen, en ipv daarvan een bord op gaat hangen.

In Soest loopt er geeneen zo bij en daar hebben ze toch best wat ervaring met oudere paarden. Mijn eigen paard en pony (N=2 natuurlijk) liepen er ook niet zo bij. De stal met bejaarden waar mijn oude merrie met pensioen stond, zelfde verhaal.

@Gini: ze worden niet allemaal op dezelfde manier uit. SOmmige heel lelijk, met compleet doorgezakte ruggen en weet ik wat meer. Maar brood en broodmager hoeven ze echt niet te zijn,
Laatst bijgewerkt door Pantykous op 26-06-21 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 11:38

Ik ga dat niet beweren en niet ontkennen. Wat jij wel doet.

En ja die verzorging kan wel 300% zijn en er toch zo uit zien.
En dat proberen mensen je al steeds aan je verstand te peuteren.

Jij kent die mensen?
Dus hoe weet jij wat ze allemaal al hebben gedaan?
Wat het paard aan eten krijgt, hoe vaak de dierenarts almee heeft gekeken?

Dus als je dat niet weet, l.l je een heleboel....

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 11:42

Pantykous schreef:
@lucky, dan was ook bij jou de zorg niet 100% toch? Ook al was je er mee bezig. En je kunt je inderdaad afvragen of een paard op een halve dosis medicatie in leven houden nog zin heeft, als die dosis dus niet genoeg is zoals je aangeeft.

Mensen willen vaak geen lastige keuzes maken, en dat snap ik wel want dat is ook moeilijk.

Het heeft niets met lastige keuzes te maken.
Het zou veel makkelijker zijn dit paard wel in te slapen. Zou me veel zorgen en geld schelen. Maar ik zie de noodzaak nog niet.
Het kost tijd om een ziek paard weer stabiel te krijgen. En eentje die zo mager is geworden, heb je ook niet op een maand weer dik. Die spieren komen waarschijnlijk zelfs nooit meer terug.
Het is ook nog maar het begin van het weideseizoen. Mei was een natte rotmaand, dus eigenlijk is er nog maar enkele weken vers gras.
Als ze er nog zo uitziet in oktober ga ik eens diep nadenken. Maar je kan een oud paard toch wel de zomer gunnen?
Waarom zou je een paard preventief inslapen met geen enkele andere reden dat het niet aan het plaatje voldoet?