Waarom paardenkinderen uitgroeien tot sterke volwassenen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Waarom paardenkinderen uitgroeien tot sterke volwassenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 06:28

Het zal je heus wel vormen maar je moet al van nature een bepaald type zijn denk ik. Mijn mate van gedrevenheid als het op paarden aankwam was enorm sterk aanwezig terwijl dat thuis bepaald niet gepromoot werd. Ik heb zo ontzettend veel verzorgers zien komen en gaan vroeger bij mijn verzorgpaarden, die hadden die drive gewoon niet om bij ijskoude westenstorm te gaan staan uitmesten ondanks dat ze de kansen kregen met super goede paarden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 07:23

Ja die drive moet je wel hebben..dat is me ook wel opgevallen dat veel mensen de handdoek in de ring gooien zodra het even moeilijk of minder leuk wordt qua weer etc. Dat zijn dan ook degene die het altijd maar tijdelijk doen en volgens mij ook meerdere hobby's uitproberen. (wat natuurlijk prima is)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 07:27

Ik vind het een vaag stuk,

Ligt er enig onderzoek aan ten grondslag? Of zijn het mijmeringen van een stukjesschrijver?

Geen idee of er cijfers/onderzoek voorhanden zijn/is van hoe "paardenkinderen" (wat is daar precies de definitie van?) uitgroeien.
Ook niet alle paardenkinderen zijn hetzelfde natuurlijk, of groeien op onder dezelfde omgevingsfactoren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 08:14

De drive die je nodig hebt is ook wel erg verschillend in hoe je gestald staan en wat je ouders doen als je jong bent.

Sta je vol pension en hoef je alleen maar te rijden, kom je niet de stal toch gedaan en het paard buiten geweest. Is een heel verschil tegenover alles zelf doen 7dagen in de week.

Brengen je ouders je naar je paard of moet je door weer en wind er zelf heen fietsen.

Betalen je ouders zelf alles, inclusief wedstrijden, vervoer enz, of moet je dat zelf bij elkaar werken.

Dat maakt nogal uit in de drive.
Ik kreeg niets van mijn ouders, deed als 12 jarige alle klusjes die ik kon bij een handelsstal en mocht daar dan les halen op vaak elke week een ander paard.
Auto, trailer, echt goede les, en eigen paard allemaal zelf bij elkaar gewerkt.
Das toch anders dan wanneer je het van de ouders krijgt.
Dan hoor ik nog mensen zeggen heb zo hard gewerkt om Z te worden...mwah denk ik dan, je hoefde alleen maar op je paard te stappen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 08:18

Die klusjes houdt ook maar een select groepje vol, ongeacht hoeveel daar tegenover staat.
Zat meisjes die zelfs een opleiding in de paarden doen die zich druk maken om een gescheurde nagel en er mee stoppen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:08

Maar als je gedreven bent van nature, zou je dat ook hebben als je was gaan turnen, tennissen, zwemmen etc.

Ik mocht vroeger alle wedstrijden starten, werd inderdaad gebracht en gehaald, vanwege de plek en afstand, maar heb desondanks echt wel de waarde van paarden en spullen geleerd.
Maar ik was er weer zuinig mee en mijn vriendinnetje was weer wat meer van goed onderhoud van zadel en hoofdstel. Mijn zadel en hoofdstel werd gepoetst, omdat zij er dan een leuk middagje samen van maakte.

Ondanks dat ik nog steeds paarden heb en er alles wel voor doe, heb ik sinds ik volwassen ben nog 0,0 behoefte gehad aan wedstrijden. Wel aan trainen, beter worden, ontwikkelen, nieuwe dingen leren etc.

En zadels en hoofdstellen zien nooit een ddoekje eigenlijk.

Als je volwassen wordt, komen de meesten er niet onderuit denk ik dat je overal zelf naartoe moet, alles zelf regelt en betaald.
Hoewel ik ook behoorlijk wat dames met paarden weet, die in hun man een sponsor hebben gevonden. Vaak een behoorlijke ook.

Klusjes ligt niet alleen aan de klusjes, maar ook hoe. Gaat het onder dwang of wordt het echt als stok gebruikt, is dat anders, dan kids graag helpen, maar je ze ook de tijd en ruimte geeft iets anders te doen. Als ze alleen mogen rijden na een klusje, heeft dat vast en zeker effect.

Het werken met paarden wordt al jaren zwaar onderschat. Heb wel wat stagiaires meegemaakt en die wilden dan wel de avonden vrij, niet alle weekenden werken etc. Stonden serieus om 17uur klaar om we te gaan, want dan moesten ze naar huis, omdat er thuis op vaste tijd gegeten wordt. Of ze hadden een vriendje die snel liep te klagen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 06:55

superpony schreef:
Maar als je gedreven bent van nature, zou je dat ook hebben als je was gaan turnen, tennissen, zwemmen etc. .

Nee hoor, gedrevenheid in de sport is heel wat anders dan een uur door weer en wind naar een paard fietsen. Ik heb totaal geen winnaarsmentaliteit, ik ben vooral een jonge paarden ruiter zonder prestatie drang.
Vroegah toen ik nog jong was en zo stond rijden wel heel hoog op de prioriteitenlijst, maar zelfs dat is niet meer zo. Gewoon lekker je hoofd leeg vegen. Drollen uit de wei halen kan ook heel meditatief zijn :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 08:06

Even een kanttekening: Ja het werken met paarden wordt zwaar onderschat en geromantiseerd (mijn bbl klasjes destijds zijn er maar 6 van de 20 die het gehaald hebben) Maar, werknemers worden ook verschrikkelijk uitgebuit. Er wordt vaak van ze verwacht dat ze 24/24 klaar staan op onmenselijke tijden met weinig rust etc voor een hongerloontje.

DP: daar heb je inderdaad doorzettingsvermogen voor nodig om zulke dingen allemaal voor elkaar te krijgen. Het is sowieso al anders als je geen paarden "krijgt" of ze "onderhouden" worden voor je maar je alles zelf moet doen en betalen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 08:10

Vroeger vond ik drollen uit de wei halen een snertklus. Tegenwoordig is dat een mooi klusje om je hoofd leeg te maken inderdaad.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 08:18

Elisa2 schreef:
Ik ben het met de titel wel eens, het bericht zelf...hm.

Ik zou juist zeggen dat je leert doorzetten, reflecteren, inlevingsvermogen ontwikkeld en een bepaalde mate van leiderschap kan ontwikkelen. Paarden spiegelen enorm dus je kan er echt heel veel van leren.

En ik leerde vroeger inderdaad, eerst voor je paard zorgen dan voor jezelf...

Het artikeltje is wat kort door de bocht en het zal niet voor iedereen gelden, maar wat jij zegt Elisa herken ik ook wel bij mijn dochter.
En verantwoordelijkheidsgevoel. Het zal nooit voorkomen dat de paarden blijven staan. Overigens was dat bij mij ook zo dus ik denk dat daarin een goed voorbeeld geven ook helpt (zoals in alles met kinderen).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 10:33

Sizzle schreef:
superpony schreef:
Maar als je gedreven bent van nature, zou je dat ook hebben als je was gaan turnen, tennissen, zwemmen etc. .

Nee hoor, gedrevenheid in de sport is heel wat anders dan een uur door weer en wind naar een paard fietsen. Ik heb totaal geen winnaarsmentaliteit, ik ben vooral een jonge paarden ruiter zonder prestatie drang.
Vroegah toen ik nog jong was en zo stond rijden wel heel hoog op de prioriteitenlijst, maar zelfs dat is niet meer zo. Gewoon lekker je hoofd leeg vegen. Drollen uit de wei halen kan ook heel meditatief zijn :D

Daar ben ik het niet mee eens. Er zijn kinderen die net zo verslaafd zijn aan hun sport die daar ook veel voor laten en over hebben.

Onze zoon ging naar een school waar je met Loot terecht kon, dus veel kinderen die extra sporten. Onze zoon moest paar dagen pw onder schooltijd voetballen en dan die uren wel inhalen. Naar voetbal en daar huiswerk maken.
Hij voetbalde toen ook 20km van huis. Hij werd toen gescout en had dan 50km van huis moeten voetballen. Raakte geblesseerd en het was klaar voor een paar jaar, ging ook echt even niet meer.

Ik weet kinderen die bezeten waren van muziek en daar ook van alles voor over hadden. Het is niet allemaal hetzelfde, maar niet afspreken, veel uren besteden aan sport of hobby, dan laat je er ook veel voor.

Na schooltijd afspreken was normaal, maar ik moest eerst naar de manege. Ook voor we gingen stappen. Mensen zaten vooraf samen ergens en ik was aan het rijden. Maar weet ook echt dat mensen andere dingen belangrijk vonden en daar echt veel voor over hadden.

Ik rij ook niet elke dag en uitmesten doe ik 1,2x pd, soms zelfs een 3e keer, zoals nu het 's avonds nog licht is en we laatste ronde doen. Als ik mest zie liggen, ruim ik het op. Vind het ook echt geen werk. Hondjes rennen lekker rond, kom de paarden en varkens tegen die aandacht willen en knuffels.

Of je rijdt of wat anders doet, maakt niet per se uit. Het is meer of de paarden nog steeds in je bloed zitten en wat je ervoor laat en of over hebt.
Veel mensen zijn ooit ergens gestopt omdat het niet te combineren was, teveel tijd in ging zitten, de nieuwe partner erom zeurde, het geld binnen een gezin dat er naartoe gaat etc.

Misschien zijn dat dan geen echte paarden mensen, dat durf ik niet te zeggen. Zie ook volwassenen die wel de tijd en het geld hebben, maar het paard alleen uit de stal trekken om te rijden en weer terug. Jaar in, jaar uit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 10:42

Sizzle schreef:
Mijn dochter vind er helemaal niets aan. Ben er eigenlijk wel blij mee, scheelt een hoop geld dadelijk :D

Dat kun je wel zeggen _O- _O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 11:50

Superpony, ik zeg ook niet dat het elkaar uitsluit, maar je hoeft niet perse sportief om toch je hele motivatie in paarden de steken.
100 uur per week aan paarden besteden staat niet perse gelijk aan het sportief kunnen zijn of het goed te doen in competitie verband.
Inderdaad kan die passie ook liggen bij wandelen, turnen, muziek of postzegels of zo. Echter komt bij andere sporten meestal sneller het competitie aspect aan bod. Er zullen niet veel mensen zijn die iedere dag 5 uur turnen en niet asn competities deelnemen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 30-06-21 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 11:53

Babootje schreef:
Sizzle schreef:
Mijn dochter vind er helemaal niets aan. Ben er eigenlijk wel blij mee, scheelt een hoop geld dadelijk :D

Dat kun je wel zeggen _O- _O-

Daar zou ik ook blij om zijn inderdaad :=

Heb het zelf vaak toch jammer gevonden dat ik ooit met paarden begonnen ben. Al enkele keren proberen stoppen maar ik blijf terugkeren, al is het moeilijk combineerbaar met een druk leven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 11:56

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:
Ik ben het met de titel wel eens, het bericht zelf...hm.

Ik zou juist zeggen dat je leert doorzetten, reflecteren, inlevingsvermogen ontwikkeld en een bepaalde mate van leiderschap kan ontwikkelen. Paarden spiegelen enorm dus je kan er echt heel veel van leren.

En ik leerde vroeger inderdaad, eerst voor je paard zorgen dan voor jezelf...

Het artikeltje is wat kort door de bocht en het zal niet voor iedereen gelden, maar wat jij zegt Elisa herken ik ook wel bij mijn dochter.
En verantwoordelijkheidsgevoel. Het zal nooit voorkomen dat de paarden blijven staan. Overigens was dat bij mij ook zo dus ik denk dat daarin een goed voorbeeld geven ook helpt (zoals in alles met kinderen).

Dat weet ik wel zeker! Goed voorbeeld is heel belangrijk.

Ik denk dat de meeste mensen die ergens heel goed in zijn wel een bepaalde mate van doorzettingsvermogen hebben. Welke sport of tak dan ook, het gaat nooit allemaal makkelijk dus om ergens te komen is het belangrijk om er veel in te investeren. Paarden zijn misschien wat omslachtiger, erg duur en je hebt een paardenpartner die spiegelt en waar je mee om moet leren gaan.

In het gezin waar ik uit kwam reed iedereen paard op een gegeven moment, alleen mijn ouders en ik zijn het blijven doen. De rest is afgehaakt, in de pubertijd werden andere dingen belangrijker.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 12:05

Sizzle schreef:
Superpony, ik zeg ook niet dat het elkaar uitsluit, maar je hoeft niet perse sportief om toch je hele motivatie in paarden de steken.
100 uur per week aan paarden besteden staat niet perse gelijk aan het sportief kunnen zijn of het goed te doen in competitie verband.
Inderdaad kan die passie ook liggen bij wandelen, turnen, muziek of postzegels of zo. Echter komt bij andere sporten meestal sneller het competitie aspect aan bod. Er zullen niet veel mensen zijn die iedere dag 5 uur turnen en niet asn competities deelnemen.

Maar dat is per persoon verschillend. Hier leven we 24/7 met de paarden en daarvoor ook uren per dag, omdat we altijd alles zelf hebben gedaan.

Mijn behoefte om te rijden is wat minder, maar ik heb er wel nog steeds tijd voor een aantal keren pw. Ik train alleen niet meer ergens voor. Ja, om te ontwikkelen en paarden fit en gezond te houden naast hun 24/7 vrije beweging.
Het uitmesten zie ik niet echt als een hele zware taak. Hooi rond brengen is ook zo gedaan. Maar die tijd buiten en bezig zijn, vind ik wel fijn. Zeker nu met de lange dagen, duurt laatste rondje ook nog even.

Maar dat is wel het verschil. Andere mensen zoeken elkaar op, willen naar een sportschool, club, concert, restaurant etc. Dat kan ik echt allemaal doen en gebeurt ook, wanneer we het de moeite waard vinden.
Maar even op terras hier thuis zitten, zien we soms meer leuke dingen dan op de tv.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 12:06

Ofwel, we zeggen hetzelfde denk ik :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 12:08

Paarden aan huis hebben is natuurlijk ook gewoon een lifestyle...er gaat zoveel tijd in zitten. Je hebt geen sportschool meer nodig en de frisse lucht is heerlijk inderdaad.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 12:16

Elisa2 schreef:
Dat weet ik wel zeker! Goed voorbeeld is heel belangrijk.

Ik denk dat de meeste mensen die ergens heel goed in zijn wel een bepaalde mate van doorzettingsvermogen hebben. Welke sport of tak dan ook, het gaat nooit allemaal makkelijk dus om ergens te komen is het belangrijk om er veel in te investeren. Paarden zijn misschien wat omslachtiger, erg duur en je hebt een paardenpartner die spiegelt en waar je mee om moet leren gaan.

In het gezin waar ik uit kwam reed iedereen paard op een gegeven moment, alleen mijn ouders en ik zijn het blijven doen. De rest is afgehaakt, in de pubertijd werden andere dingen belangrijker.

Maar daarvoor hoef je toch niet per se paarden te hebben?

Als je honden hebt, ga je toch ook daarvoor naar huis, die moeten ook bewegen, hun behoefte doen en eten.
Wij zorgen echt wel voor de paarden, maar ik vind de honden lang alleen laten toch echt een groter probleem, dan de paarden achterlaten. Die kan ik in principe voor dagen hooi en water geven en voor alles vol ligt met mest zijn we maanden verder...........bij wijze van.

Onze zoon is opgegroeit met honden, maar mijn Border Collie was echt mijn hond. Hij zei toen; als ik 8 ben, ben ik groot genoeg voor ene eigen hond.. Dat hondje is er toen ook gekomen en nam hij ook serieus.

Maar ik zal niet hebben gezegd; je kan niet ergens spelen, want je moet je hond uitlaten. Soms maak je dat wel duidelijk of vroeg hij; wil jij haar dan uitlaten? Dan kan je zonder dwang wel die verantwoordelijkheid bij brengen, zonder dat het gaat tegen staan.

Dat is dan wel omdat je de ouder bent en een kind makkelijker tegen ouders zegt; wil jij het doen. Tegen bijv een voetbal trainer kijken ze heel anders aan, vooral als dat consequenties heeft.

En vergis je niet. Kinderen van 8 die selectie gaan spelen, teken al een soort van contractje en krijgen een lijst met regels mee, waar je U tegen zegt.
Niet de juiste sokken mee, is niet trainen, is minder of geen speeltijd. Maar kinderen wassen niet zelf. Het maakt ze wel "nerveus" of alles op tijd schoon is, niks kwijtraakt, ze op tijd zijn etc.

Bij de 1 gaat het tegen staan, de ander leert ervan en past het overal toe. En bij de 1 zit het er van nature of van huis uit wat meer in en bij de ander moet je er meer op hameren.

Er zijn ouders die hun kind een pony geven, overal naartoe brengen, maar de pony zo laten staan als er een verjaardag is, ze op vakantie willen of een dagje weg bijv. Die zeggen rustig dat ze al elke dag klaar staan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 12:21

Sizzle schreef:
Ofwel, we zeggen hetzelfde denk ik :D

Ja, maar dacht dat jij dacht dat ik ze als gebruiksvoorwerp zag :+ ;) }>

Elisa2 schreef:
Paarden aan huis hebben is natuurlijk ook gewoon een lifestyle...er gaat zoveel tijd in zitten. Je hebt geen sportschool meer nodig en de frisse lucht is heerlijk inderdaad.

Maar eerlijk is er voor ons niet veel verandert. Het is alleen maar makkelijker geworden.

In pension deden we alles zelf, maar moesten ons aan de tijden en regels houden. We moesten alles doen in die tijd dat we daar waren.
Eigen plek daarna, beetje zelfde. Je bent er uren, gaat niet 100x op en neer en moet je toch aanpassen aan de plek.

Nu kan ik even iets laten liggen, later doen, alles is ingericht naar eigen wens etc.

En heel eerlijk? Mijn man is echt gek op elk dier dat hier rondloopt. Hij had thuis wel katten en ooit een tijdje een hond. Maar het stroomt wat minder door zijn bloed.
Hij maakt zich echt wel zorgen, zal ze ook echt goed verzorgen etc. Maar er is echt ene verschil tussen ons en ik heb het dan wel van jongs af aan meegekregen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 12:31

Ik kreeg een konijn toen ik iets van 6 was. De verzorging deed ik zeg, dat plichtbesef was er gewoon al heel vroeg. Pas was later werd ik was slordiger met schoonmaken en zo, maar 1 kleine waarschuwing dat het konijn dan weg zou gaan was genoeg.
Paarden kwamen pas veel later na veel drammen en zeuren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 12:35

Ja maar er is een groot verschil tussen een pensionstal waarop je alles zelf doet en een pensionstal waar alles wordt gedaan. Aan huis is wel veel werk.

Ik weet niet precies wat je bedoelt met dat je daarvoor niet perse paarden moet hebben? Volgens mij schrijf ik dat ook niet? Of lees ik nu krom?

Uiteraard moet er voor andere dieren ook gewoon gezorgd worden, maar een hond kun je wel iets makkelijker mee nemen denk ik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 12:39

Ik vind paarden soms minder „belastend“ dan kleine huisdieren. Uiteraard ligt het er sterk aan hoe je paard staat, maar zeker in een volledige pensionstal setting hoef ik niets te regelen als ik ziek ben of op vakantie ben.
Een hond moet er ook uit als je doodziek op bed ligt.
Paarden aan huis is een ander verhaal uiteraard, dat is meer vergelijkbaar met een situatie van een boer.

Geen situatie is echter hetzelfde en daarom is de OP voor mij dikke kul.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 13:48

Elisa2 schreef:
Ja maar er is een groot verschil tussen een pensionstal waarop je alles zelf doet en een pensionstal waar alles wordt gedaan. Aan huis is wel veel werk.

Ik weet niet precies wat je bedoelt met dat je daarvoor niet perse paarden moet hebben? Volgens mij schrijf ik dat ook niet? Of lees ik nu krom?

Uiteraard moet er voor andere dieren ook gewoon gezorgd worden, maar een hond kun je wel iets makkelijker mee nemen denk ik.

Tja, vol pension heb ik echt nooit van gehouden, dus dat had ook nooit onze voorkeur.

Maar ik vind zoals wij het deden, alles zelf doen en later een eigen plek huren toch echt minder werk dan aan huis. Of niet echt minder werk, werk blijft zelfde. Maar veel minder belastend. Je kan de werkzaamheden verdelen over de dag. En zeker zoals wij ze houden, zitten we echt niet streng aan tijden gebonden. We voeren wel redelijk op vaste tijden, maar ze lopen altijd vrij rond en er is altijd hooi en water.

Een hond vind ik ook veel meer vragen dan paarden. Zoals ik omschreef. De paarden lopen rond, kunnen mesten waar ze willen en hoe vaak ze willen. Ik kan voor dagen hooi en water aanbieden, dus die vallen niet zo snel om.

Honden zijn veel meer afhankelijk. Als ik buiten ben, lopen ze buiten, maar anders in huis. Ze kunnen echt niet overal mee naartoe, dus ik hou er wel rekening mee hoelang we weg blijven.
Voor de paarden kan ik evt de buren vragen wat hooi neer te leggen, water te vullen of gewoon een blik te werpen als ik dat voor een paar dagen doe.
Onze honden kan ik niet zomaar aan anderen overlaten en hebben meerdere keren per dag wel beweging nodig, moeten hun behoefte buiten kunnen doen, eten en drinken. Daarvoor moeten mensen ook in huis.

De katten zijn weer veel makkelijker dan.

En onze varkens komen ook niet 1,2,3 bij anderen te voorschijn.

Maar wij vinden het eigenlijk belangrijk om dat altijd goed te regelen en liefst dus altijd zelf.

Toen mijn Border Collie ouder werd, ben ik zelfs thuis gebleven en is ML met zoonlief op vakantie geweest. Geen probleem, hartstikke leuk voor ze.

Maar ken ook mensen die daar heel makkelijk in zijn. Ook mensen met paarden aan huis, die ze toch puur hebben om te rijden en wedstrijden op nr 1 hebben staan. De taken er omheen erbij vinden horen, maar dat is het.

Wij liggen in het zwembad en paarden komen ernaast buurten en dat vinden wij gezellig. We leven samen. Het gaat ook nooit uit. Daar tegenover komen ze dus ook altijd kijken wat we doen.

Dat staat natuurlijk wel los van het stuk of je dan een sterke volwassene bent geworden. Ik denk niet per se sterker, maar wel anders.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 14:00

Misschien moet de titel zijn:

"Ook paardenkinderen kunnen uitgroeien tot sterke volwassenen".

Dat ondervangt zo'n beetje alles :D