Terugkijktip: bekijk hier de winnende NK-Kür van Gal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 13:35

Weet je, jaren geleden vielen we (bijna) allemaal over Anky, en dan met name de trainingswijze.

En ja daar kunnen we inmiddels een boek over schrijven.

MAAR
Ik kijk 100 duizend keer liever naar een proef van Anky dan naar dit getouwtrek :n

Ze blijft wat mij betreft toch echt wel de ruiter van haar tijd. En misschien, moeten we weer eens wat meer terug naar die tijd, en dan met name het begin.

Ergens vestig ik mijn hoop op Bon Bravour :o

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 13:37

Ik vond Anky in de eerste jaren, haar eerste OS ook goed, later ook niet meer.
Toen werd dat getrek bij haar ook de norm en sinds die tijd bestaat dressuur in Nederland niet meer, toen is het begonnen naar mijn idee. Met Sjef als trainen en coach.
En men lijkt niet terug te durven gaan naar daarvoor.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 09-06-21 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Re: Terug kijk tip: bekijk hier de winnende NK-Kür van Gal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 13:41

Tm ongeveer Athene. Daarna werd 't imo minder maar ik heb het gevoel dat de prestatiedruk daar een hele grote rol in speelde.

Maar nog was het lang niet zo'n drama als het nu is in de ring :n

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 13:41

Benzz schreef:
Valt me wel op, dat op facebook veel negatieve reacties verwijderd worden.

Is dat dan van een "algemene" facebook pagina, of van Glock? Dat laatste kan ik me wel voorstellen namelijk.

Waar ik ook wel benieuwd naar ben is hoe hij zelf terugkijkt naar deze (en andere) proeven. Hij moet toch ook zelf zien dat het niet smooth loopt? En voelen dat het niet smooth loopt moet hij toch op het moment van de proef zelf ook ervaren?

Het paard heeft enorm veel power, maar kan dat niet met meer lossigheid gereden worden? (oprechte vraag, geen stemmingmakerij). Ik denk dat dat wel moet kunnen, maar weten doe ik het niet. Ben al blij dat ik een beetje netjes kan rondsturen, dit niveau is ver boven mijn pet. Ik heb nooit zo'n power dier gereden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 13:42

Deze jury mag ook wel vertrekken die kijken alleen naar de naam van de ruiter. Nooit een fan van hem geweest. Bizar dat hij er zo makkelijk mee weg komt en dat er mensen zijn die dit mooi vinden. Triest voor al hun paarden op stal.

Persoonlijk vindt ik de recente beelden van anky een stuk prettiger dan heel wat jaren geleden. Nadeel van de topsport het moet allemaal. Misschien horen paarden gewoon niet in de topsport. Te veel prestatie druk.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 13:51

Tigra_ schreef:
Persoonlijk vindt ik de recente beelden van anky een stuk prettiger dan heel wat jaren geleden. Nadeel van de topsport het moet allemaal. Misschien horen paarden gewoon niet in de topsport. Te veel prestatie druk.

Dat idd, zoals ik zei de laatste jaren van haar actieve carrière had ik het idee dat de prestatiedruk zo hoog was.
Als je haar nu weer ziet op beelden met BB af en toe dan denk ik verdorie, dit moeten we weer zien in de ring!

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 13:52

Tigra_ schreef:

Meh, in het buitenland kunnen ze wel gewoon vriendelijk rijden met oog voor het dier, dat het paard dus niet in de topsport hoort vind ik een beetje een dooddoener. :o

Ik zie gelukkig in mijn omgeving ook een heleboel mensen die echt op hoog niveau rijden maar wel veel liefde en respect voor het dier hebben, ook in hun rijden.

Ik vind Vincent van Gasselt ook een hele positieve opkomende ruiter.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 14:12

Nou, het is wel zo dat als er eenmaal geld in het spel is, de normen en waarden toch wat kunnen gaan schuiven. Ik denk dat je dat al merkt aan het feit dat er zo veel regels nodig zijn in de sport (algemeen denk ik hoor, niet eens alleen paardensport) over wat wel en niet mag. Want als het niet in regels is vastgelegd, gaat men het gewoon wel doen. En als 1 het doet, heeft die (wellicht) een voorsprong.

Ik weet ook niet of de financiële situatie in het buitenland anders is voor topsporters ivm de Nederlandse ruitersport? Niet dat ik daar meteen vanuit ga hoor, maar vraag me af of het een factor kan zijn.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 14:23

Maar vooral bij de Glock jongens speelt geld geen enkele rol. Maar ze zitten wel in een ijzeren kooi en niemand die kritiek mag hebben op de wijze van rijden.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 14:23

ik heb de nk beetje gevolgd via de stream en ik vond oprecht dat het vooral de naam is die punten maakte..

zo zag ik mooie proeven/kurs die vele malen beter waren en minder foutjes hadden dan andere grotere namen en daardoor minder punten kregen.

Er wordt alleen maar gekeken hoe meer show hoe beter. En wordt niet meer gekeken naar hoe het paard aanzich op zich zelf beweegd in het kunnen van dat paard.. MAar dat mis ik in gehele sport..

Ze kijken niet meer in het kunnen van het paard, maar alleen maar in meer en meer ten kosten van het paard.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 14:32

Ik heb het bekeken en vond het echt een vreselijk naar gezicht.

Ben eigenlijk heel blij dat ik op Bokt zoveel negatieve reacties lees. Dat is een goed teken.

Maar gek genoeg op fb lees ik weer veel lof.......Snap daar echt niks van, dat paardenliefhebbers en ruiters dit nog goedkeuren en goedpraten.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 14:36

superpony schreef:

Ben eigenlijk heel blij dat ik op Bokt zoveel negatieve reacties lees. Dat is een goed teken.

Maar gek genoeg op fb lees ik weer veel lof.......Snap daar echt niks van, dat paardenliefhebbers en ruiters dit nog goedkeuren en goedpraten.

Waar op Facebook zie jij veel lof? Op het filmpje van clipmyhorse bijvoorbeeld wordt heel veel negatief gereageerd

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 14:38

Nou ik ben eerlijk gezegd een beetje door de war. Ik weet het gewoon niet. Ik vind Total een waanzinnig talentvol dier en ik heb alle respect voor Edward. Maar ik zie rijtechnische dingen die in de basissport of nationaal gewoon heel hard afgestraft worden en niet worden geaccepteerd. En hier wordt 80% uitgedeeld. Eigenlijk kan dat niet. En natuurlijk zitten er waanzinnig goede kanten aan maar er zijn fundamentele dingen die niet kloppen. De aanleuning die te kort in de hals en regelmatig/vaak met de neus achter de loodlijn is. De hand wordt te weinig opgezocht, dat zie je vooral terug in de uitgestrekte stap. En de tact is ook wel een aandachtspunt. Ik zie hem in de piaffe met rechtsachter regelmatig trekken buiten de massa. Ook in de uitgestrekte gangen is eigenlijk geen verlenging van het frame, geen rek in de bovenlijn. Ik ben dan door de war. Wat geef je dan voor cijfer aan een piaffe met tactfouten achter en te kort in de hals/achter de loodlijn? Ik ben jarenlang KNHS jury geweest en ik heb cursus, examen en bijscholingen gehad van Grand Prix juryleden. En wat zij mij geleerd hebben is niet wat hier uitgedragen wordt, namelijk dat dit het beste van het beste is, dat dit top is en dat dit 80% waard is. Ik ben echt een beetje door de war. Geen twijfel dat Total een wereldtalent is en Edward heel knap kan sturen, maar hier wordt alles waar ik ooit voor ben opgeleid en waarvan ik dacht dat goed was, in twijfel getrokken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 14:40

Niobe schreef:
superpony schreef:

Waar op Facebook zie jij veel lof? Op het filmpje van clipmyhorse bijvoorbeeld wordt heel veel negatief gereageerd

Mensen die het filmpje hebben gedeeld en het prachtig vinden en daarop weer positieve reacties........Meer verbaasd om wie dat zijn dus eigenlijk. Had sommige mensen kritischer verwacht.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 14:45

superpony schreef:
Mensen die het filmpje hebben gedeeld en het prachtig vinden en daarop weer positieve reacties........Meer verbaasd om wie dat zijn dus eigenlijk. Had sommige mensen kritischer verwacht.

Zowel horses als de hoefslag hebben veel reactie's verwijderd.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 14:46

Suzanne F. schreef:
Nou ik ben eerlijk gezegd een beetje door de war. Ik weet het gewoon niet. Ik vind Total een waanzinnig talentvol dier en ik heb alle respect voor Edward. Maar ik zie rijtechnische dingen die in de basissport of nationaal gewoon heel hard afgestraft worden en niet worden geaccepteerd. En hier wordt 80% uitgedeeld. Eigenlijk kan dat niet. En natuurlijk zitten er waanzinnig goede kanten aan maar er zijn fundamentele dingen die niet kloppen. De aanleuning die te kort in de hals en regelmatig/vaak met de neus achter de loodlijn is. De hand wordt te weinig opgezocht, dat zie je vooral terug in de uitgestrekte stap. En de tact is ook wel een aandachtspunt. Ik zie hem in de piaffe met rechtsachter regelmatig trekken buiten de massa. Ook in de uitgestrekte gangen is eigenlijk geen verlenging van het frame, geen rek in de bovenlijn. Ik ben dan door de war. Wat geef je dan voor cijfer aan een piaffe met tactfouten achter en te kort in de hals/achter de loodlijn? Ik ben jarenlang KNHS jury geweest en ik heb cursus, examen en bijscholingen gehad van Grand Prix juryleden. En wat zij mij geleerd hebben is niet wat hier uitgedragen wordt, namelijk dat dit het beste van het beste is, dat dit top is en dat dit 80% waard is. Ik ben echt een beetje door de war. Geen twijfel dat Total een wereldtalent is en Edward heel knap kan sturen, maar hier wordt alles waar ik ooit voor ben opgeleid en waarvan ik dacht dat goed was, in twijfel getrokken.

Ik ben blij dat je als oud jurylid dit zegt............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 14:49

geprogrammeerde handelingen van de ruiter die niet passen bij de beweging van het paard
het loopt niet synchrone, is of EG tevroeg ingezet of houd het paard zich niet aan de afspraken
EG kijkt ook niet happy

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 14:50

Suzanne F. ook ik ben blij dat een oud-KNHS julylid dit opmerkt. En het zou veel juryleden sieren als ze hier tegenin gaan en de stap durven te nemen om dit 'af te straffen'. Ik denk dat er onder veel GP juryleden de angst heerst dat Gal veel druk kan uitoefenen op de juryleden en daarom veel hoge punten krijgt. Er moeten gewoon eens stappen ondernomen worden om hier wat aan te gaan doen...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 14:54

Agossie schreef:
Suzanne F. ook ik ben blij dat een oud-KNHS julylid dit opmerkt. En het zou veel juryleden sieren als ze hier tegenin gaan en de stap durven te nemen om dit 'af te straffen'. Ik denk dat er onder veel GP juryleden de angst heerst dat Gal veel druk kan uitoefenen op de juryleden en daarom veel hoge punten krijgt. Er moeten gewoon eens stappen ondernomen worden om hier wat aan te gaan doen...

:j :j

Suzanne F. schreef:

_/-\o_ +:)+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 14:57

De dressuur is er toch voor het paard.....?

Ik vind het een verschrikking om naar te kijken. Geen plezier bij paard en ruiter, geen ontspanning en afgedraaide kunstjes met een hysterisch achterbeen in piaffe en passage. Ik krijg het er spontaan benauwd van, zo strak en zo weinig ruimte in de hals.

Waar is de tijd gebleven van ontspanning, plezier en correcte aanspanning van de juiste spieren?
Ik vind het oprecht zonde dat het steeds vaker deze kant op gaat in de dressuur. De dressuur zou weer voor het paard moeten worden. Zoals het ooit bedoeld was.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 14:57

Aranel schreef:
Het is nu toch wel duidelijk dat je op internationaal niveau niet scoort met dit soort touw trekkerij, en terecht overigens.

Tot nu toe dus wel...maar dat waren internationale wedstrijden in NL en B .

Hoop toch, dat dit in de toekomst anders gaat zijn.

Verder zeg ik ook gewoon maar even niets.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 15:12

Suzanne F. schreef:

Ik ben recent geen jurylid meer en ik was ook niet hoger dan B/L, maar dit is verre van waar ze nu op hameren idd.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 15:25

Wat een voorbeeld :') een paard dat constant in extensie loopt.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 15:31

Ik vraag me af hoe Edward hier zelf tegenaan kijkt, zal hij met een voldaan gevoel naar zijn proef terug kijken en dan denken, “zo, dat heb ik even goed gedaan en wat ziet het er allemaal weer harmonieus uit”. :\
Hij moet toch zelf ook inzien dat die hele proef pijn doet aan je ogen.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 15:42

Vreselijk.

Toch heb ik het idee dat dit in de basissport ook gepromoot wordt. Als het paard maar in de krul loopt. Trekken en plukken wordt mijn inziens nóóit afgestraft... Of ben ik daar de enige in?